Very English snacks! Mitä tarjottavaa kruunajaisin?
Luokseni tulee muutama naisihminen seuraamaan kuningas Charles III kruunajaisia. Lähetys Ylellä alkaa puolilta päivin.
Skumpat skoolaamme tietysti mutta mitä perienglantilaista laittaisin tarjolle?
Juu ei, en ala leipomaan skonsseja! Voin kyllä ostaa, jos niitä jossain myydään (ostopaikka, kaunis kiitos).
Mitä muuta vaivatta tarjolle laitettavaa suosittelette? Pikkusuolaista ja makeaa neljälle täti-ihmiselle.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sanovat että mustaa teetä, mutta itse opin jo lapsena brittitavan, jossa musta tee juodaan maidon kanssa. Samoin kun itse asuin maassa, ihmiset aina lisäsivät teehen tilkan maitoa.
Eikö kaikki tee juoda maidon kanssa? No, okei kamomillateehen en laita maitoa mutta muuten en ole ikinä juonut teetä ilman maitoa.
Onko tee samanlaista kuin kahvi eli vaikutus alkaa vasta kun se sekotetaan maitoon/kauramaitoon? Ja tarkoitan siis kahvin piristävää vaikutusta.
Pitsaa vaan ja päälle papuja ja nakkeja.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tuohon tv-lähetykseen kuuluu, joka kestää lauantaina melkein viisi tuntia?
Onko siinä muutakin, kuin pitkä jumalanpalvelus kirkossa ja vaunuissa ajelu?
Onko joku sellanen tilaisuus, jossa joku kruunu lasketaan Charlesin päähän, ja siihen kuuluvat jutut?
Kyselen siksi, jotta en viitsisi tuhlata aikaa, tuijottamalla brittein kirkonmenoja, enkä pelkkää hevosajelua, jonka vaunuissa istuvat Charles ja Camilla.
Te hyvät fanit: Jos tiedätte jotain kruunajaisten ohjelmasta, kertoisitteko siitä, meille kiinnostuneille, mutta ei niin kuninkaallisten faneille?
Kiitos etukäteen!
Camillan lapset ja Yorkin prinsessat on linnssiluteina. Prinsessa Sophia näyttää vaivautuneelta ja Prinsessa Anne, amiraali marssii asepuvussa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on skonssit?
Leivinjauheella (tai soodalla) kohotettuja teeleipiä. Useinmiten makeita, mutta myös esimerkiksi cheddarjuustolla maustettuja versioita löytyy ja makeista on muunmuassa rusina versioita tai muuten maustettuja.
Makeisiin skonsseihin laitetaan Isossa-Britanniassa usein clotted creamia, joka on hyvin rasvaista ja paksuksi haudutettua kermaa sekä jotain hilloa tai vaikka tuoreita mansikoita.
Lounais-Englannissa on klassinen kiista siitä kumpaa halkaistulle skonssin puolikkaalle levitetään ensin, kermaa vai hilloa. Cornwallilainen tapa on laittaa ensin hilloa ja sitten kermaa, Devonissa taas täytteet laitetaan juuri toisessa järjestyksessä.
Nyyttikestit.
Jokainen tuo omat eväänsä.
Mä rupee isoo lössii ruokkiin
t. kuningas Charles
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on skonssit?
Leivinjauheella (tai soodalla) kohotettuja teeleipiä. Useinmiten makeita, mutta myös esimerkiksi cheddarjuustolla maustettuja versioita löytyy ja makeista on muunmuassa rusina versioita tai muuten maustettuja.
Makeisiin skonsseihin laitetaan Isossa-Britanniassa usein clotted creamia, joka on hyvin rasvaista ja paksuksi haudutettua kermaa sekä jotain hilloa tai vaikka tuoreita mansikoita.
Lounais-Englannissa on klassinen kiista siitä kumpaa halkaistulle skonssin puolikkaalle levitetään ensin, kermaa vai hilloa. Cornwallilainen tapa on laittaa ensin hilloa ja sitten kermaa, Devonissa taas täytteet laitetaan juuri toisessa järjestyksessä.
Kiitos pitkästä vastauksesta. Täytyy tunnustaa etten ole ikinä kuullut teeleivästäkään🤭😌
Vierailija kirjoitti:
Bockwurstia ja saksalaista olutta.
Niin, eikö ne ole jostain Saksasta kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sanovat että mustaa teetä, mutta itse opin jo lapsena brittitavan, jossa musta tee juodaan maidon kanssa. Samoin kun itse asuin maassa, ihmiset aina lisäsivät teehen tilkan maitoa.
Eikö kaikki tee juoda maidon kanssa? No, okei kamomillateehen en laita maitoa mutta muuten en ole ikinä juonut teetä ilman maitoa.
Englannissa kyllä kaikki tutut joivat maidon kanssa teensä. Siitä on sitten monta eri mielipidettä, että kuuluuko maito vai tee laittaa ensin. Kuningatar joi teensä niin aina, että maito ensin kupin pohjalle ja tee siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Earl Grey on hyvää myös sitruunaviipaleella ja luonnollisesti ilman maitoa, jotta sitruunan happamuus ei juokseta maitoa.
Hyacinth Bucket’s canapés and prune surprises.
Vierailija kirjoitti:
Beer and crisps.
Two pints of lager and a packet of crisps! 😁
Silokkeja. Sitten vaan seuraamaan Salorasta, kun alkaa Charlien ja Camelin koirannaamat venyä ja Williamin kalju pää muodostaa jättimäistä peenistä. Viemäriklovni Harry saattaisi kyllä olla jo liikaa, hui!
Vierailija kirjoitti:
Uunissa paistettu juustokakku. Mikä olisi oikein englantilainen resepti sille?
Englantilainen juustokakku tehdään ilman paistamista pohjaan käytetään digestive keksejä ja voita. Juustoa Philadelphia juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on skonssit?
KVG eli katso vaikka googlesta. Jotain herkullista se on ja kannattaa valmistaa itse ei saa valmiina.274
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on skonssit?
KVG eli katso vaikka googlesta. Jotain herkullista se on ja kannattaa valmistaa itse ei saa valmiina.274
valmiina.274 ?
Teetä, kurkkuleipiä, marmeladia, Yorkshire puddingia ja sheperd´s pieta.
Vierailija kirjoitti:
Teetä, kurkkuleipiä, marmeladia, Yorkshire puddingia ja sheperd´s pieta.
Kaikki samaan aikaan tarjolle vai Yorkshire pudding jälkiruoaksi?
Charlesilla on tapana soittaa palvelija paikalle nostamaan tavara mikäli häneltä on sellainen tippunut. Mikä saa teidät seuraamaan tällä tavalla toimivaa henkilöä? En ymmärrä. Jos teidän työpaikalla pomo toimisi näin, hakisitte saikkua huonon työilmapiirin takia ettekä olisi kiinnostuneita seuraamaan pomonne elämää missään. En ole koskaan ymmärtänyt miksi näiden kuninkaallisten elämää jaksetaan seurata.
Grimin veljesten voileipäkeksejä.