En omista mustia vaatteita ja hautajaiset tulossa. Rahatilanne tiukka.
Mietin, voiko hautajaisiin laittaa esim halpis hm neuletakin?? Raha tilanne on aika tiukka. Haluaisin silti kunnioittaa vainajaa. Kirpparilta etsin ja en löytänyt, olen niin ihme kokoa. Mites takki, pitääkö sekin erikseen ostaa? Omistan vain tuulitakin ja lyhyen farkkutakin ja huppareita. Millaiset kengät? Käykö harmaat ballerinat, sellaiset omistan? Hautajaiset tällä viikolla, aikaa ei kauheasti ole jahkailla. Antakaa nyt vinkkejä.
Kommentit (751)
Tämähän riippuu ihan sinusta, mitä haluat pukea.
Siskoni oli äitinsä hautajaisissa tummansinisessä hameessa ja sinisessä paidassa. Ihan ok asu.
Itselläni on ollut isän hautajaisissa punainen mekko, samoin pikkusiskolla. Olin tosin lapsi silloin. Mutta aikuisena minulla oli mummon hautajaisissa mustavalkokuvioinen mekko. Toisen mummon hautajaisissa oli tummansininen mekko. Siskon hautajaisissa oli vaalea, värikäs mekko.
Itseasiassa harvemmin minulla on hautajaisissa ollut mitään mustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lainasin työkaverilta hautajaisvaatteet. Siitä tulikin tapa,lainailtiin myöhemminkin toisilta. Reippaasti vaan kyselemään tutuilta! Noi hautajaisvaatteet on vaan sellainen juttu,että rahat niissä menee aivan hukkaan. Ei niitä halua enää muulloin käyttää,kun niihin liittyy ne hautajaismuistot. Paitsi seuraavissa hautajaisissa ja silloin on jo muoti muuttunut tai ne ei enää mahdu päälle.
Miten niin ei mahdu päälle? Itse ostin v. 2015 hautajaisiin mustan kotelomekon ja jakun, heti perään 2022 oli seuraavat hautajaiset ja ihan hyvin mahtuivat päälle, aivan kuten miehelläkin mahtui sama puku molemmissa hautajaisissa ja kaikissa juhlissa tuossa välissäkin.
No jos vaikka lihonut. Mutta sun mielestä mahdotonta et ihmiset lihovat tai muuttavat muotoa.
Eikö siinä sitten mene rahat hukkaan, jos aina vaan lihoo ja joutuu ostamaan kaikki vaatteet uusiksi muutaman vuoden välein?
Muutamalla eurolla Tokmannista mustat kelpo kuteet.
Vanhempieni hautajaisissa en kiinnittänyt mitään huomiota vieraiden vaatetukseen. Kuvista näin jälkeenpäin, että kaikenlaista vaatetusta oli ihan farkkuja myöten, mutta pääasia oli tosiaan, että tultiin sinne hautajaisiin eikä se vaatetus. Eiköhän se riitä, että on siistit ja puhtaat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Pääasia että ei mene bilevaatteissa ja minihameessa.
Samaa mietin. Ei mitään minihametta ja muutakaan paljastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempieni hautajaisissa en kiinnittänyt mitään huomiota vieraiden vaatetukseen. Kuvista näin jälkeenpäin, että kaikenlaista vaatetusta oli ihan farkkuja myöten, mutta pääasia oli tosiaan, että tultiin sinne hautajaisiin eikä se vaatetus. Eiköhän se riitä, että on siistit ja puhtaat vaatteet.
Miksi ihmeessä joku kehtaa mennä farkuissa hautajaisiin? Ymmärtäisin jos olisi joku sukukokous jne. mutta hautajaiset! kuitenkin arvokas juhla jossa vaaditaan juhlavaa mutta mustaa pukeutumista.
Ei nyt liity ap: n ongelmaan, mutta niille jotka väittivät ettei kannata ostaa hautajaisvaatteita (vaan lainata toiselta, joka on ostanut hautajaisvaatteensa), koska ne menevät muodista tai eivät mahdu päälle, niin siis hautajaisvaatteiden ei kuulu olla tiukat, eikä muodissa, klassinen tyyli ei mene muodista. Minulla on koko aikuisikäni ollut samat hautajaisvaatteet: hillitty pikkumusta, musta jakku, mustat avokkaat ja musta villakangastakki, löytyypä mustat siistit housutkin ja musta paitapusero. Kun nehän voi värikkäämmän paidan, korujen tai huivien avulla pistää ihan mihin tahansa: pikkujouluihin, syntymäpäiville, oopperaan, teatteriin, työtilaisuuksiin. Takki käy koko talven siistimpänä takkina. Samalla mekolla ja takilla olin hautajaisissa myös kuudennella kuulla raskaana, imettäessä pistin toisiin hautajaisiin trikoisen mustan imetysmekon jakun alle. Ei siitä käyttökertaa päälle oikeasti montaa euroa tule kun käyttää samoja vuodesta toiseen. Lapset ja nuoret eri asia kun kasvavat.
Kysy äidiltä/sisarukselta/ystävältä, löytyykö lainaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hautajaisiin mennään, sinne menään surussa mielin. Ei kukaan pällistele sun vaatteita. Ja jos pällistelee, se ei osaa käyttäytyä.
Halpis villatakin.
Miksi sinä sinne hautajaisiin menet? Näyttämään vaatteitas?
No voi hemmetti... jos laittaa jonkun vaaleansinisen puseron hautajaisiin kaikki ihan varmasti katsovat :D sitä ettei noudata etikettiä.
Tuo siinä vähän on ongelmana. Hää- ja hautajaispukeutumisessa on tiukemmat säännöt kuin missään muussa tilaisuudessa ja nuo säännöt ovat ihan yleistietoa. Nuo tilaisuudet ovat myös virallisimmat, mitä useimpien elämässä tulee.
Jos joku osallistuu tuollaisiin tilaisuuksiin vaikka verkkareissa, revityissä farkuissa tai kokovalkoisissa, voi olla varma että kaikkien huomio kiinnittyy häneen. Toisin sanoen: sopimattomalla pukeutumisella siirtää huomion juhlan aiheesta itseensä.
Jos huomiota haluaa ja tekee mieli kapinoida etikettiä vastaan, olisi kohteliasta tehdä se missä tahansa muualla kuin häissä tai hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen niin vanhoillinen että kyllä aikuisilla pitää hautajaisissa olla aina mustaa.
Saako t-paidassa olla bändilogo?
Minun puolestani saa, siis jos olet tulossa minun hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä joku kehtaa mennä farkuissa hautajaisiin? Ymmärtäisin jos olisi joku sukukokous jne. mutta hautajaiset! kuitenkin arvokas juhla jossa vaaditaan juhlavaa mutta mustaa pukeutumista.
Mulla oli 20 vuotiaana päällä hautajaisissa tummansiniset siistit farkut.
Kun ihmisellä on siistit vaatteet päällä, niin voi hautajaisiinkin niillä mennä. Ei ole mitään pakkoa pukeutua mustaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt liity ap: n ongelmaan, mutta niille jotka väittivät ettei kannata ostaa hautajaisvaatteita (vaan lainata toiselta, joka on ostanut hautajaisvaatteensa), koska ne menevät muodista tai eivät mahdu päälle, niin siis hautajaisvaatteiden ei kuulu olla tiukat, eikä muodissa, klassinen tyyli ei mene muodista. Minulla on koko aikuisikäni ollut samat hautajaisvaatteet: hillitty pikkumusta, musta jakku, mustat avokkaat ja musta villakangastakki, löytyypä mustat siistit housutkin ja musta paitapusero. Kun nehän voi värikkäämmän paidan, korujen tai huivien avulla pistää ihan mihin tahansa: pikkujouluihin, syntymäpäiville, oopperaan, teatteriin, työtilaisuuksiin. Takki käy koko talven siistimpänä takkina. Samalla mekolla ja takilla olin hautajaisissa myös kuudennella kuulla raskaana, imettäessä pistin toisiin hautajaisiin trikoisen mustan imetysmekon jakun alle. Ei siitä käyttökertaa päälle oikeasti montaa euroa tule kun käyttää samoja vuodesta toiseen. Lapset ja nuoret eri asia kun kasvavat.
Viime hautajaisissa kaikilla naisilla oli mustat legginsit.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään lähisukulaisten hautajaisissa vieraita miettinyt. Mutta kyllä se muulloin on ottanut silmään, jos tullaan arvokkaaseen tilaisuuteen missä tahansa rytkyissä. Sellainen ihminen tekee itsestään huomion keskipisteen, mikä on minusta todella huonoa käytöstä. Kuten esimerkiksi edellä mainittu t-paita ja lököhousut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lainasin työkaverilta hautajaisvaatteet. Siitä tulikin tapa,lainailtiin myöhemminkin toisilta. Reippaasti vaan kyselemään tutuilta! Noi hautajaisvaatteet on vaan sellainen juttu,että rahat niissä menee aivan hukkaan. Ei niitä halua enää muulloin käyttää,kun niihin liittyy ne hautajaismuistot. Paitsi seuraavissa hautajaisissa ja silloin on jo muoti muuttunut tai ne ei enää mahdu päälle.
Miten niin ei mahdu päälle? Itse ostin v. 2015 hautajaisiin mustan kotelomekon ja jakun, heti perään 2022 oli seuraavat hautajaiset ja ihan hyvin mahtuivat päälle, aivan kuten miehelläkin mahtui sama puku molemmissa hautajaisissa ja kaikissa juhlissa tuossa välissäkin.
Siten niin ei mahdu, kun itse laihduin isän poismenon aikaan ja silloiset hautajaisvaatteet eivät mahdu enää näin viiden vuoden jälkeen, kun olen palautunut normaaliin painooni. Pieniä vaihteluita siinäkin nykyisin erilaisten turvotuksien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli tiukat fakut esim mielestäsi huonot? esim tiukat mustat farkut ja pitkä neule. vai pitää olla löysät farkut?
Farkut eivät kuulu hautajaisiin. Mustat, kankaiset juhlahousut ovat paremmat.
Vierailija kirjoitti:
Helkatti sentään, aikuiset ihmiset. Jos ei elämässään ole onnistunut hankkimaan yksiäkään juhliin tahi hautajaisiin sopivaa asua, niin älä osallistu.
Entä jos ei ole ollut juhlia tai hautajaisia? Olen kerran ollut hautajaisissa. Olin silloin 30v.
52v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helkatti sentään, aikuiset ihmiset. Jos ei elämässään ole onnistunut hankkimaan yksiäkään juhliin tahi hautajaisiin sopivaa asua, niin älä osallistu.
Entä jos ei ole ollut juhlia tai hautajaisia? Olen kerran ollut hautajaisissa. Olin silloin 30v.
52v.
Itse olin viimeksi 19v. nyt olen 34
Pääasia että ei mene bilevaatteissa ja minihameessa.