En omista mustia vaatteita ja hautajaiset tulossa. Rahatilanne tiukka.
Mietin, voiko hautajaisiin laittaa esim halpis hm neuletakin?? Raha tilanne on aika tiukka. Haluaisin silti kunnioittaa vainajaa. Kirpparilta etsin ja en löytänyt, olen niin ihme kokoa. Mites takki, pitääkö sekin erikseen ostaa? Omistan vain tuulitakin ja lyhyen farkkutakin ja huppareita. Millaiset kengät? Käykö harmaat ballerinat, sellaiset omistan? Hautajaiset tällä viikolla, aikaa ei kauheasti ole jahkailla. Antakaa nyt vinkkejä.
Kommentit (751)
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia kannattaisi omistaa siisti musta mekko. Itse hankin kirpparilta ja valitettavasti käyttöä on tullut. Mekko on vähän liian iso eikä mitenkään edustava, mitta siisti kuitenkin.
Miksi ostaa mekko kun ei koskaan muutenkaan käytä niitä. On aina farkut käytössä.
Myös Prismassa on poistorekkejä. Olen itse löytänyt sieltä päällepantavaa muutamalla eurolla. Myös Polan mustat suorat housut. Ovat kyllä numeroa liian isot, mutta ei haittaa, vyöllä saa hyväksi. Ihan ostin varastoon, just hautajaisia silmällä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helkatti sentään, aikuiset ihmiset. Jos ei elämässään ole onnistunut hankkimaan yksiäkään juhliin tahi hautajaisiin sopivaa asua, niin älä osallistu.
Entä jos ei ole ollut juhlia tai hautajaisia? Olen kerran ollut hautajaisissa. Olin silloin 30v.
52v.
Missä rytkyissä te sitten kuljette päivästä ja tapahtumasta toiseen, jos ei YKSIÄKÄÄN siistimpiä vermeitä kaapista löydy? Ei löydy yhtäkään tummaa puseroa, neuletta, kauluspaitaa, pitkähihaista t-paitaa, mitään? Ei yksiäkään tummia housuja tai hametta? Ei yhden yhtä paria siistimpiä kenkiä? Pelkät kumpparit, vaelluskengät ja hiihtomonot?
Ulkona kuljen college housuila ja perus farkuila. En minä käy tapahtumissa. Työt teen etänä.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän riippuu ihan sinusta, mitä haluat pukea.
Siskoni oli äitinsä hautajaisissa tummansinisessä hameessa ja sinisessä paidassa. Ihan ok asu.
Itselläni on ollut isän hautajaisissa punainen mekko, samoin pikkusiskolla. Olin tosin lapsi silloin. Mutta aikuisena minulla oli mummon hautajaisissa mustavalkokuvioinen mekko. Toisen mummon hautajaisissa oli tummansininen mekko. Siskon hautajaisissa oli vaalea, värikäs mekko.
Itseasiassa harvemmin minulla on hautajaisissa ollut mitään mustaa.
Hautajaiset ovat yksi niistä tosi harvoista tilaisuuksista, kun se nimenomaan ei riipu itsestä, mitä haluaa pukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helkatti sentään, aikuiset ihmiset. Jos ei elämässään ole onnistunut hankkimaan yksiäkään juhliin tahi hautajaisiin sopivaa asua, niin älä osallistu.
Entä jos ei ole ollut juhlia tai hautajaisia? Olen kerran ollut hautajaisissa. Olin silloin 30v.
52v.
Missä rytkyissä te sitten kuljette päivästä ja tapahtumasta toiseen, jos ei YKSIÄKÄÄN siistimpiä vermeitä kaapista löydy? Ei löydy yhtäkään tummaa puseroa, neuletta, kauluspaitaa, pitkähihaista t-paitaa, mitään? Ei yksiäkään tummia housuja tai hametta? Ei yhden yhtä paria siistimpiä kenkiä? Pelkät kumpparit, vaelluskengät ja hiihtomonot?
Ulkona kuljen college housuila ja perus farkuila. En minä käy tapahtumissa. Työt teen etänä.
No palkkaa sulle kuitenkin ilmeisesti maksetaan. Suosittelen siis piipahtamaan tarpeen tullen vaikka kierrätyskeskuksessa täydentämässä vaatevarastoa. Kyllä se omaakin mieltä kohentaa, kun pukeutuu asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
52v.
Mulla on mustat farkut. Ja mä en puhunut muista vaatteista. Mulla on mustia paitoja. Mulla on yhdet talvikengät. On tennarit ja yhdet mustat nahkakengät.
Niin mitkä tapahtumat? En käy missään.
En ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskoni oli äitinsä hautajaisissa tummansinisessä hameessa ja sinisessä paidassa. Ihan ok asu.
Itselläni on ollut isän hautajaisissa punainen mekko, samoin pikkusiskolla. Olin tosin lapsi silloin. Mutta aikuisena minulla oli mummon hautajaisissa mustavalkokuvioinen mekko. Toisen mummon hautajaisissa oli tummansininen mekko. Siskon hautajaisissa oli vaalea, värikäs mekko.
Hautajaiset ovat yksi niistä tosi harvoista tilaisuuksista, kun se nimenomaan ei riipu itsestä, mitä haluaa pukea.
Miksi ei haluaisi panostaa kunnolla tähän ja hankkia ne mustat vaatteet kun harvoin hautajaisiakin on... en ole ollut yksissäkään hautajaisissa toisissa väreissä kun mustissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt liity ap: n ongelmaan, mutta niille jotka väittivät ettei kannata ostaa hautajaisvaatteita (vaan lainata toiselta, joka on ostanut hautajaisvaatteensa), koska ne menevät muodista tai eivät mahdu päälle, niin siis hautajaisvaatteiden ei kuulu olla tiukat, eikä muodissa, klassinen tyyli ei mene muodista. Minulla on koko aikuisikäni ollut samat hautajaisvaatteet: hillitty pikkumusta, musta jakku, mustat avokkaat ja musta villakangastakki, löytyypä mustat siistit housutkin ja musta paitapusero. Kun nehän voi värikkäämmän paidan, korujen tai huivien avulla pistää ihan mihin tahansa: pikkujouluihin, syntymäpäiville, oopperaan, teatteriin, työtilaisuuksiin. Takki käy koko talven siistimpänä takkina. Samalla mekolla ja takilla olin hautajaisissa myös kuudennella kuulla raskaana, imettäessä pistin toisiin hautajaisiin trikoisen mustan imetysmekon jakun alle. Ei siitä käyttökertaa päälle oikeasti montaa euroa tule kun käyttää samoja vuodesta toiseen. Lapset ja nuoret eri asia kun kasvavat.
Joo, samaa ajattelin. Mulla on musta jakku, hame, housut, pusero, villakangastakki, neuletakki, 2 ballerinat ja yhdet avokkaat. Olen vähitellen hankkinut sieltä täältä. Helppo yhdistellä muiden vaatteiden/asusteiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
52v.
En ole edellinen ja minulla on hautajaisvaatteet mutta ellei olisi, niin kaikki muut juhlavaatteeni ovat punaisia. Ellei hautajaisvaatteita, se ei tarkoita ettei olisi juhlavaatteita/siistejä vaatteita. Ne ei vain sovi hautajaisiin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson, että kunnioitan vainajaa olemalla haudalla omana itsenäni, en vaatteilla. Jos joku vieras pahoittaa siitä mielensä, se on hänen ongelmansa, ei minun.
Vaatteet ja pukeutuminen kertovat paljon ihmisestä varsinkin juhlallisissa tilaisuuksissa. Noh mikäs siinä jos ei välitä sitten...
Meillä hautajaisissa kunnioitetaan vainajaa ja muistellaan hänen elämäänsä. Ei analysoida sukulaisia ja tuttavia vaatteiden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempieni hautajaisissa en kiinnittänyt mitään huomiota vieraiden vaatetukseen. Kuvista näin jälkeenpäin, että kaikenlaista vaatetusta oli ihan farkkuja myöten, mutta pääasia oli tosiaan, että tultiin sinne hautajaisiin eikä se vaatetus. Eiköhän se riitä, että on siistit ja puhtaat vaatteet.
Miksi ihmeessä joku kehtaa mennä farkuissa hautajaisiin? Ymmärtäisin jos olisi joku sukukokous jne. mutta hautajaiset! kuitenkin arvokas juhla jossa vaaditaan juhlavaa mutta mustaa pukeutumista.
Mulla oli 20 vuotiaana päällä hautajaisissa tummansiniset siistit farkut.
Siis minkälaisina turhapuroina te kuljette sitten arkena, jos farkut kelpaavat juhlavaatteeksi, kunhan ne ovat siistit? Ei kai nyt kukaan esim. töihin tai lääkärikäynnille laittaisi muunlaisia kuin siistejä farkkuja?
Ehkä "siistit" tarkoittaa että niissä ei ole isoja painatuksia, koristevetoketjuja, niittejä yms.?
En kyllä silti juhlatilaisuuteen laittaisi farkkuja.
Olin hautajaisissa ja ainakin neljälä naisella oli jonkinlaiset farkut, osalla legginsit ja pitkä neueltakki päällä
Eivät kaikki tietenkään välitä arvokkaasta pukeutumisesta. Kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia kannattaisi omistaa siisti musta mekko. Itse hankin kirpparilta ja valitettavasti käyttöä on tullut. Mekko on vähän liian iso eikä mitenkään edustava, mitta siisti kuitenkin.
Miksi ostaa mekko kun ei koskaan muutenkaan käytä niitä. On aina farkut käytössä.
Nyt ei ole kyse sinusta vaan vainajan kunnioituksesta. Mielestäni sillä on aika iso yhteys vaatteiden kanssa. Itsellä farkut muutenkin arkisin käytössä, tuntuisi oudolta pukeutua niihin hautajaisia varten...
Rahatilanteesi ei ole ongelma. Kokeile kysyä mustaa hautajaisvaatetusta facebookin annetaan ryhmistä tai katsele löytyykö kirppiksen eteisestä ilmaislaatikkoa, johon väki yleensä jättää otettavaksi vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
52v.
No sitten aloitetaan ystävien hankinnasta ja sukulaisiin tutustumisesta. Jokaisella kannattaisi olla sen verran ystäviä että saa arkulleen kantajat.
Polttohautauksessa ei tarvita arkun kantajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
52v.
Etkö nyt lukenut kuinka mammat sivu sivun perään valittaa kuinka ei oo yhtään juhlaa, ei pienintäkään tapahtumaa ole ollut moneen kymmeneen vuoteen, jossa olisi siistejä vaatteita tarvinnut, ei ystävän ystävää, paitsi nyt jotkut randomtyypin hautajaiset, joihin voi kätevästi kaverilta lainata vaatteet, tai sitten mennä niillä legginsseillä tai kollareilla. Itselläni ei oo legginssejä tai kollareita, käytin ne rahat semmoisten vaatteiden ostamiseen joilla kehtaa liikkua ihmisten ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole kyse sinusta vaan vainajan kunnioituksesta. Mielestäni sillä on aika iso yhteys vaatteiden kanssa. Itsellä farkut muutenkin arkisin käytössä, tuntuisi oudolta pukeutua niihin hautajaisia varten...
Mulla ei. Ei vaatetuksella tarvi kunnioittaa. Sen voi tehdä muulla tavalla. Riittää kun on tummat vaatteet.
Minulla oli äitini hautajaisissa viininpunainen toppatakki. Ei tullut mieleenkään ruveta ostamaan hautajaisten vuoksi mustaa/tummaa takkia. Ja tiedän, että äitikin olisi pitänyt uuden takin ostoa tuhlauksena. Lapseni olivat 5v, melkein 4v ja melkein 2v. Heillä oli puna-kelta-oranssi-violetti talvihaalarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän riippuu. Itsehän kukin itsensä sinne hautajaisiinkin pukee.