En omista mustia vaatteita ja hautajaiset tulossa. Rahatilanne tiukka.
Mietin, voiko hautajaisiin laittaa esim halpis hm neuletakin?? Raha tilanne on aika tiukka. Haluaisin silti kunnioittaa vainajaa. Kirpparilta etsin ja en löytänyt, olen niin ihme kokoa. Mites takki, pitääkö sekin erikseen ostaa? Omistan vain tuulitakin ja lyhyen farkkutakin ja huppareita. Millaiset kengät? Käykö harmaat ballerinat, sellaiset omistan? Hautajaiset tällä viikolla, aikaa ei kauheasti ole jahkailla. Antakaa nyt vinkkejä.
Kommentit (751)
Vierailija kirjoitti:
Jaksan aina hämmästellä tätä nykyihmisten avuttomuutta. Minulle oma äitini opetti jo teini-iässä, että aikuisella on aina kaapissaan vaatteet hautajaisia varten. Nykyaikana voidaan ehkä vielä lisätä, että mikäli sinulla on yhtään ystävään, sukulaista, naapuria, entistä tai nykyistä työ- tai harrastekaveria hengissä. (Kun tuntuu, että osalla on vaan av.) Koska kuka tahansa heistä voi kuolla ja hautajaiset tulla lyhyelläkin varoitusajalla.
Eli kiertele edelleen niitä kirpputoreja näidenkin hautajaisten jälkeen ja hanki budjettiisi sopivat klassiset hautajaisvaatteet esim. Pikkumusta ja neuletakki tai tumman housut ja paita. Näitä samoja vaatteita voit pitää monessa muussakin tilaisuudessa ja lainata naapurille/työkaverille, niin et ole enää ikinä vaatepulassa. Oli sitten juhlatilaisuus mikä tahansa.
Ja onhan sulla sitten vaatteet valmiina omiin hautajaisiisinkin.
Niin opetti äitinikin ja meillä oli kaapissa . Mutta samalla hän opetti myös olemaan arvottamatta ihmisiä sen mukaan kenellä oli tai ei ollut tiukasti etiketin mukaista vaan opetti että tärkeintä oli olla mukana saattamassa ja osallistua hautajaisiin. Minäkin haluan että kuollessani mikään etiketti ei mene ylitse oikeuden osallistua ja pukeutua miten pystyy.
Ei ole pakko pukea mustaa.
Harmaa, beide, ruskea tai tummansininen tai näistä väreistä koostuva asu.
Mä en ymmärrä näitä... rahatilanne niin tiukka ettei voi maksaa edes 50 e? Mihin teidän rahat oikein menee...
Itse olen niin vanhoillinen että kyllä aikuisilla pitää hautajaisissa olla aina mustaa.
Vierailija kirjoitti:
Mustat housut ja yläosa. Takeilla ym. Ei ole väliä.
Bikinien yläosa?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä näitä... rahatilanne niin tiukka ettei voi maksaa edes 50 e? Mihin teidän rahat oikein menee...
Miten saa suroat housut, neuletakin, puseron, laukun kengät ja 50 eurolla??
Vierailija kirjoitti:
Itse olen niin vanhoillinen että kyllä aikuisilla pitää hautajaisissa olla aina mustaa.
Saako t-paidassa olla bändilogo?
Vierailija kirjoitti:
Itse lainasin työkaverilta hautajaisvaatteet. Siitä tulikin tapa,lainailtiin myöhemminkin toisilta. Reippaasti vaan kyselemään tutuilta! Noi hautajaisvaatteet on vaan sellainen juttu,että rahat niissä menee aivan hukkaan. Ei niitä halua enää muulloin käyttää,kun niihin liittyy ne hautajaismuistot. Paitsi seuraavissa hautajaisissa ja silloin on jo muoti muuttunut tai ne ei enää mahdu päälle.
Miten niin ei mahdu päälle? Itse ostin v. 2015 hautajaisiin mustan kotelomekon ja jakun, heti perään 2022 oli seuraavat hautajaiset ja ihan hyvin mahtuivat päälle, aivan kuten miehelläkin mahtui sama puku molemmissa hautajaisissa ja kaikissa juhlissa tuossa välissäkin.
Ei vaatteilla itsessään ole hautajaisissa mitään väliä, kunhan on siistit. Jotkut suosii tummaa pukeutumista, mutta ei sekään mikään pakko ole.
Mene siisteimmillä vaatteilla mitä sinulla on.
Eikö ole ketään, jolta voisit lainata?
Olen lainannut hautajaisiin kahdesti takin.
Kerran siskoltani, kerran työkaverilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saa suroat housut, neuletakin, puseron, laukun kengät ja 50 eurolla??
Eikö sitten omista jo jotain valmiiksi, kaikki pitää ostaa?
Tummat vaatteet, muulla ei ole väliä.
Jos sattuu hyvä ilma, arkkua laskettaessa (jos arkkuhautaus) saattaa tareta ulkona ihan sillä halpisvillatakillakin. Jos et halua käyttää olemassa olevia farkku- tai muita takkeja.
Siunauskappelissa takit jätetään naulakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lainasin työkaverilta hautajaisvaatteet. Siitä tulikin tapa,lainailtiin myöhemminkin toisilta. Reippaasti vaan kyselemään tutuilta! Noi hautajaisvaatteet on vaan sellainen juttu,että rahat niissä menee aivan hukkaan. Ei niitä halua enää muulloin käyttää,kun niihin liittyy ne hautajaismuistot. Paitsi seuraavissa hautajaisissa ja silloin on jo muoti muuttunut tai ne ei enää mahdu päälle.
Miten niin ei mahdu päälle? Itse ostin v. 2015 hautajaisiin mustan kotelomekon ja jakun, heti perään 2022 oli seuraavat hautajaiset ja ihan hyvin mahtuivat päälle, aivan kuten miehelläkin mahtui sama puku molemmissa hautajaisissa ja kaikissa juhlissa tuossa välissäkin.
No jos vaikka lihonut. Mutta sun mielestä mahdotonta et ihmiset lihovat tai muuttavat muotoa.
Opettele yhdyssanat, sekin helpottaa. Rahatilanne, kas noin. Miten aikuinen ihminen voi olla niin tyhmä, että kirjoittaa raha tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako t-paidassa olla bändilogo?
Juu. Sä voit siihen hautajaistilaisuuteen laittaa paidan niin, että logo jää selkäpuolelle, ja vedät sitten takin siihen päälle. Vähän se voi se kaula-aukon kohta kuristaa mutta kyllä sen kestää.
Kyllä kaikki tuo käy, mitä sinulla on.
Päällystakin ostamisen voit jättää huoletta pois. Käytät sitä mitä sulla on.
Vierailija kirjoitti:
Jos hautajaisiin mennään, sinne menään surussa mielin. Ei kukaan pällistele sun vaatteita. Ja jos pällistelee, se ei osaa käyttäytyä.
Halpis villatakin.
Miksi sinä sinne hautajaisiin menet? Näyttämään vaatteitas?
No voi hemmetti... jos laittaa jonkun vaaleansinisen puseron hautajaisiin kaikki ihan varmasti katsovat :D sitä ettei noudata etikettiä.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene sinne.
Otsikon luettuani meinasin kirjoittaa tämän sanalleen samoin.
Helkatti sentään, aikuiset ihmiset. Jos ei elämässään ole onnistunut hankkimaan yksiäkään juhliin tahi hautajaisiin sopivaa asua, niin älä osallistu.
Näinkö tehdään idoleita?