Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien määräily

epätoivoinen :(
30.04.2023 |

Olen siis 18-vuotias tyttö ja ongelmana on vanhempien jatkuva määräileminen.
Käyn siis koulua paikkakuntani koulussa, joten luonnollisesti asun vielä kotona. Mulla on myös poikaystävä, jonka kanssa vietän paljon aikaa.

Vanhempani yrittävät määräillä kokoajan menojani, ja uhkailevat esim. Kotoa pois heittämisellä, mutta eivät sitä silti ikinä tee, koska isäni ei hyväksy kotoa muuttamistani edes kun olen puhunut muutosta hänelle.
Minulla on edelleen kotiintuloajat, sekä en saa viettää poikaystävälläni joka viikonloppua.
Perusteluna tähän on aina sama: "Asut meidän katon alla joten menet meidän sääntöjen mukaan". Ymmärrän pointin, mutta eikö olisi hyvä että "aikuistuminen" alkaisi jo kotona, eikä vasta silloin kun muutat pois?

MITÄ TEEN?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nussinta ja kännäys on tärkeintä.

Vierailija
2/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt heiltä, että miksi he vieläkin asettavat sinulle sääntöjä ja rajoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois.

Vierailija
4/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 50-vuotias, mutta muistan, kun oli samanlaista. Silloin minusta ei vanhempieni hallitsevan otteen alla ollut lähtijäksi, mutta näin jälkeen päin oikeastaan kadun, että en muuttanut omilleni.

En valitettavasti osaa antaa suoria neuvoja, koska tilanteesi ei ole ihan helppo. Teet niin tai näin, tsemppiä kuitenkin toivotan. Vanhempasi pitäisi alkaa päästää irti, mutta jos eivät tätä ymmärrä, on sinun hankala heidän opettajanaan toimia.

Vierailija
5/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois. Olet aikuinen, kanna itsestäsi vastuu ja hyväksy se, että aina ei ole kivaa. Sossuun juttelemaan, saat kivan kämpän jostain kaupungin vuokratalosta ja voit aloittaa oman elämän, jota ei maksa vanhemmat vaan valtio.

PS. olet sitten itse vastuustasi puhelimesta, liittymästä, sähkösopimuksesta, vakuutuksista jne.

Vierailija
6/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän siltä vanhemman "tuskalta" kun nuori on muuttamassa kohta pois. Olet sitten esikoinen tai kuopus tai siltä väliltäkin, niin jollain lailla se lähtö aina vanhempaan kirpaisee. Asennoidu niin, että sinä olet lähdössä, eikä sinua sieltä kukaan ole pois potkimassa. Jos tämä "pois potkiminen" tulee puheeksi, sanot vain että ei, ei sinua olla pois potkimassa vaan ihan olet pois muutamassa. Kannattaa nyt jo alkaa konkreettisesti miettiä sitä omilleen muuttoa, ettei se yhtäkkiä olekin nenän edessä pienoisena yllätyksenä.

Ja ilman muuta on hyvä, että 18-vuotta täyttänyt on kiinnostunut yhä enemmän olemaan muualla kuin vanhempien katon alla. Ymmärrän sen, että kun asut ilmaiseksi niin on säännöt, mutta menosääntöjä ei voi olla. Ihan itse päätät asioistasi. Mitä jos muuttaisit jo kesän aikana? 

Vierailija
7/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki vaan oma asunto ja muuta pois, ei tarvitse kysyä vanhempien lupaa.

Sinun vanhemmat ei tuosta muutu, sama meno jatkuu vaikka asuisit kotona vielä nelikymppisenä.

Vierailija
8/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt heiltä, että miksi he vieläkin asettavat sinulle sääntöjä ja rajoja?

Itselleni vanhemmat sanoi myös tuosta "niin kauan kun asut kotona...", mutta asiat liittyi enemmän sellaiseen, ettei vieraita ilman lupaa/ilmoitusta, omat jäljet siivottava ja kotitöihin osallistuminen. Ei ne oikeastaan edes mitään sääntöjä olleet, vaan yleistä huomaavaisuutta yhteiselossa. Jos lähdin jonnekin kauemmaksi, olin yötä pois tms niin toivoivat, että ilmotan suurinpiirtein mihin olen menossa ja ehkä kenen kanssa. 

En näe mitään syytä erityisille säännöille, jos käytös on ihan normaalia. Jos esim tulee jatkuvasti humalassa kotiin niin vaikka miten on täysi-ikäinen paperilla niin et asu talossa yksin. 

Vierailija
9/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asut meidän katon alla joten menet meidän sääntöjen mukaan"

Ala maksaa heille vuokraa, niin saat perustelun mennä omien sääntöjesi mukaan. Tosin normaalit vanhemmat antaisivat mennä muutenkin, koska olet 18-vuotias.

Vierailija
10/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän siltä vanhemman "tuskalta" kun nuori on muuttamassa kohta pois. Olet sitten esikoinen tai kuopus tai siltä väliltäkin, niin jollain lailla se lähtö aina vanhempaan kirpaisee. Asennoidu niin, että sinä olet lähdössä, eikä sinua sieltä kukaan ole pois potkimassa. Jos tämä "pois potkiminen" tulee puheeksi, sanot vain että ei, ei sinua olla pois potkimassa vaan ihan olet pois muutamassa. Kannattaa nyt jo alkaa konkreettisesti miettiä sitä omilleen muuttoa, ettei se yhtäkkiä olekin nenän edessä pienoisena yllätyksenä.

Ja ilman muuta on hyvä, että 18-vuotta täyttänyt on kiinnostunut yhä enemmän olemaan muualla kuin vanhempien katon alla. Ymmärrän sen, että kun asut ilmaiseksi niin on säännöt, mutta menosääntöjä ei voi olla. Ihan itse päätät asioistasi. Mitä jos muuttaisit jo kesän aikana? 

Olen kuopus, ja isosisaruksieni muutto oli paljon helpompi. Ehkä koska olen nuorin, niin vanhemmilleni tämä on pahempi asia.

Olen kerännyt astioita ja tavaroita jo muuttoa varten ajat sitten, joten kesällä muutto voisi olla järkevä kyllä.

Ap

Vierailija
11/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni vanhemmat sanoi myös tuosta "niin kauan kun asut kotona...", mutta asiat liittyi enemmän sellaiseen, ettei vieraita ilman lupaa/ilmoitusta, omat jäljet siivottava ja kotitöihin osallistuminen. Ei ne oikeastaan edes mitään sääntöjä olleet, vaan yleistä huomaavaisuutta yhteiselossa. Jos lähdin jonnekin kauemmaksi, olin yötä pois tms niin toivoivat, että ilmotan suurinpiirtein mihin olen menossa ja ehkä kenen kanssa. 

En näe mitään syytä erityisille säännöille, jos käytös on ihan normaalia. Jos esim tulee jatkuvasti humalassa kotiin niin vaikka miten on täysi-ikäinen paperilla niin et asu talossa yksin. 

Kotona siivoan omat jälkeni ja en mitenkään sotke taloa. Enkä saa olla kotoa pois yötä noin vain, aina tarvii ilmoittaa ajoissa.

Enkä juo, joten en tule kännissä kotiin ja kotona olen aina silloin kun vanhempani käskevät, joka on vähän naurettavaa.

Ap

Vierailija
12/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on vielä pieniä joten ehdin toivottavasti kasvaa ihmisenä ennen tätä vaihetta, mutta voin kuvitella että sellainen "menen ja tulen miten tykkään teistä piittaamatta ja teitä kaipaan vain täyttämään jääkaapin ja pesemään lakanat" suhde tuntuisi loukkaavalta. Ja täysi-ikäisellä on oikeus heittää ranttaliksi arkirytmi, ihmissuhteet, kaikki mitä haluaa, niin olisi sitä kaiken muka paremmin tietävänä tylsänä keski-ikäisenä raskasta seurata vierestä, mahdollistaa ja hiljaisuudella hyväksyä. Ehkä se on viisainta mennä tekemään omaan kämppään?

Vierailija
13/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki vaan oma asunto ja muuta pois, ei tarvitse kysyä vanhempien lupaa.

Sinun vanhemmat ei tuosta muutu, sama meno jatkuu vaikka asuisit kotona vielä nelikymppisenä.

Kumpa olisikin rahaa säästössä. Vanhempani ei ostanut alaikäisenä minulle vaatteita tai muita tavaroita mitä tarvitsen, joten omat rahat meni niihin.

Kesän olen töissä, joten silloin toivottavasti voisin muuttaakin..

Ap

Vierailija
14/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona siivoan omat jälkeni ja en mitenkään sotke taloa. Enkä saa olla kotoa pois yötä noin vain, aina tarvii ilmoittaa ajoissa.

Enkä juo, joten en tule kännissä kotiin ja kotona olen aina silloin kun vanhempani käskevät, joka on vähän naurettavaa.

Ap

Mun mielestä on ihan kohtuullista odottaa että ILMOITTAA asuinkumppaneilleen jos aikoo olla yötä poissa. Oletan että vanhempasikin ilmoittavat sinulle ja esim. puolisot toisilleen?

Vierailija
15/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempasi määräilevät liikaa. heidän olisi hyvä antaa sinun harjoitella itsenäsitymistäsi ja ottaa kotiintuloajat nyt ainakin pois. he kohtelevat sinua kuin lasta. onkohan kyse esim siitä, etteivät pidä sinun poika-ystävästä. käy asiallisia keskusteluja lävitse heidän kanssaan. ei ole sinun vika, jos heillä on traumoja tai luottamuspulaa sinuun.

Vierailija
16/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy vaan kilttinä perhetyttönä, erossa jänniksistä.

Vierailija
17/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et muuta samantien? Vaikuttaa siltä, että maksat itse kaikki kulusi jo nyt, joten mikä pitää sinua vanhempien luona? Sinulla on oma puhelin, maksat sen kulut, maksat vaatteesi, matkakorttisi, vakuutukset, ruuan jne. eli ei ole syytä olla vanhempien komennossa vain siksi, että asumisesta et maksa euroakaan. Töihin pääset osa-aikaisesti samantien, joten mikä pidättelee sinua nykytilassa?

Vierailija
18/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on aivan älytön sääntö, että et saa olla viikonloppuja poikaystävällä ja samalla uhataan heittää pihalle. Eli haluaako ne nyt sinun olevan poissa silmistä vai ei? Kuvittelisi näillä tiedoilla, mitä olet antanut, että viikonloput olisivat odotettuja hetkiä, koska olet muualla.

Vierailija
19/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mun mielestä on ihan kohtuullista odottaa että ILMOITTAA asuinkumppaneilleen jos aikoo olla yötä poissa. Oletan että vanhempasikin ilmoittavat sinulle ja esim. puolisot toisilleen?

Kyllä ilmoitan aina, en vain saa olla yötä jos ilmoitan vaikka perjantaina että Menen lauantaina yöksi vaan se pitää sopia aiemmin.

Ap

Vierailija
20/87 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä hełvețįn takia kirjoitat että 18-vuotta?!?!?!?! Mikä siinä on niin loputtoman vaikeaa oppia?!?!!?