Vanhempien määräily
Olen siis 18-vuotias tyttö ja ongelmana on vanhempien jatkuva määräileminen.
Käyn siis koulua paikkakuntani koulussa, joten luonnollisesti asun vielä kotona. Mulla on myös poikaystävä, jonka kanssa vietän paljon aikaa.
Vanhempani yrittävät määräillä kokoajan menojani, ja uhkailevat esim. Kotoa pois heittämisellä, mutta eivät sitä silti ikinä tee, koska isäni ei hyväksy kotoa muuttamistani edes kun olen puhunut muutosta hänelle.
Minulla on edelleen kotiintuloajat, sekä en saa viettää poikaystävälläni joka viikonloppua.
Perusteluna tähän on aina sama: "Asut meidän katon alla joten menet meidän sääntöjen mukaan". Ymmärrän pointin, mutta eikö olisi hyvä että "aikuistuminen" alkaisi jo kotona, eikä vasta silloin kun muutat pois?
MITÄ TEEN?
Kommentit (87)
Eikö vanhemmat voisi ottaa kotiavaintasi, jolloin sinun ei tarvitsisi tulla kotiin lainkaan sellaiseen aikaan, kun he nukkuvat tai eivät siellä ole?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aivan älytön sääntö, että et saa olla viikonloppuja poikaystävällä ja samalla uhataan heittää pihalle. Eli haluaako ne nyt sinun olevan poissa silmistä vai ei? Kuvittelisi näillä tiedoilla, mitä olet antanut, että viikonloput olisivat odotettuja hetkiä, koska olet muualla.
Varmasti haluaakin, mutta joku pakkomielle on pitää minua kotona heidän silmien alla.
Ap
Korottavatko vanhempasi ääntään määräillessään? Huutavatko samalla kun kutsuvat sinua rumilla nimillä, haukkuvat ilkeästi ja vääntelevät naamaansa?
Itse muutin pois heti kun kynnelle kykenin, tai itse asiassa jo aikaisemmin. En sano, että se olisi hyvä ratkaisu, mutta sinä olet sentään aikuinen etkä vasta rippikoulun käynyt 16-vuotias niin kuin monet kotoa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan lähtevät ovat.
Miksi yhä haluat asua kotona vanhempien kanssa? jos siellä todella on noin kamalaa, niin en keksi ainuttakaan syytä sille, että jäisin.
Kuulostaapa omilta vanhemmilta. Muuttaa en saanut pois kotoa mutta silti karjuttiin naamani edessä kuinka he inhoavat mua, lyötiin, viskeltiin tavaroilla ja toivottiin mun kuolemaa. Mutta ei, pois ei saanut muuttaa. Lopulta lähdin itsekseni. Mullakaan ei ollut liikkumavaraa mitenkään päin. Tipuin ulos kaveripiiristä koska en saanut mennä ulos, kotiintuloaika oli kello kahdeksan. Jos viikonloppuna lähdin ulos, piti kotiin ilmoittaa kahden tunnin välein missä olen. Ei muuta kuin voimia, muuta heti pois kun pystyt. Olet jo 18, sinuna pakkaisin jo repun. Turvakotiin voi aina mennä, ei ne sua sieltä pois aja.
Vierailija kirjoitti:
Korottavatko vanhempasi ääntään määräillessään? Huutavatko samalla kun kutsuvat sinua rumilla nimillä, haukkuvat ilkeästi ja vääntelevät naamaansa?
Kyllä..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhä haluat asua kotona vanhempien kanssa? jos siellä todella on noin kamalaa, niin en keksi ainuttakaan syytä sille, että jäisin.
Pelkään että tulevaisuudessa eivät halua olla tekemisissä kanssani. Ja tietenkin se, ettei ole säästöjä millä muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Nussinta ja kännäys on tärkeintä.
Ihan ok jos sulle on, mutta miksi koit tarvetta tulla kertomaan sen juuri tähän ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Ap voithan sinä antaa poikaystäväsi nytkyttää siemennesteet sisääsi vaikka lähimetsässä. Ei teidän tärkeä ja merkityksellinen ihmissuhteenne voi olla riippuvainen vanhemmistasi.
Sehän onkin sitten "tärkeä ja merkityksellinen" suhde, jos tärkeintä on vaan "nytkyttää siemennesteet sisään" lähimetsässä.
Mulle myös nalkutettiin tuota "niin kauan kun asut kotona..." ja "sitten voit mennä miten haluat kun asut omillasi". Se oli pelkkää valhetta. Mikään nalkutuksessa ei muuttunut vaikka osoite muuttui. Puhelin soi vähän väliä ja siihen olisi pitänyt raportoida missä on, keiden kanssa ja kuinka pitkään. Myös ulisevalla äänellä vaatimusta siitä ettei menisikään sinne vaan tulisi "kotiin" yökylään.
Estot päälle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt heiltä, että miksi he vieläkin asettavat sinulle sääntöjä ja rajoja?
Itselleni vanhemmat sanoi myös tuosta "niin kauan kun asut kotona...", mutta asiat liittyi enemmän sellaiseen, ettei vieraita ilman lupaa/ilmoitusta, omat jäljet siivottava ja kotitöihin osallistuminen. Ei ne oikeastaan edes mitään sääntöjä olleet, vaan yleistä huomaavaisuutta yhteiselossa. Jos lähdin jonnekin kauemmaksi, olin yötä pois tms niin toivoivat, että ilmotan suurinpiirtein mihin olen menossa ja ehkä kenen kanssa.
En näe mitään syytä erityisille säännöille, jos käytös on ihan normaalia. Jos esim tulee jatkuvasti humalassa kotiin niin vaikka miten on täysi-ikäinen paperilla niin et asu talossa yksin.
Kotona siivoan omat jälkeni ja en mitenkään sotke taloa. Enkä saa olla kotoa pois yötä noin vain, aina tarvii ilmoittaa ajoissa.
Enkä juo, joten en tule kännissä kotiin ja kotona olen aina silloin kun vanhempani käskevät, joka on vähän naurettavaa.
ApMun mielestä on ihan kohtuullista odottaa että ILMOITTAA asuinkumppaneilleen jos aikoo olla yötä poissa. Oletan että vanhempasikin ilmoittavat sinulle ja esim. puolisot toisilleen?
Kyllä ilmoitan aina, en vain saa olla yötä jos ilmoitan vaikka perjantaina että Menen lauantaina yöksi vaan se pitää sopia aiemmin.
Ap
Eli saat olla yöt pois kotoa, jos ilmoitat aiemmin? Jos noin on, niin en pidä kovin pahana.
Vierailija kirjoitti:
Mulle myös nalkutettiin tuota "niin kauan kun asut kotona..." ja "sitten voit mennä miten haluat kun asut omillasi". Se oli pelkkää valhetta. Mikään nalkutuksessa ei muuttunut vaikka osoite muuttui. Puhelin soi vähän väliä ja siihen olisi pitänyt raportoida missä on, keiden kanssa ja kuinka pitkään. Myös ulisevalla äänellä vaatimusta siitä ettei menisikään sinne vaan tulisi "kotiin" yökylään.
Estot päälle vaan.
Minusta tuntuu että itselläni menee niin, että vanhempani eivät enää puhu minulle.. Narsismi on oikeasti sairaus, ei kenenkään kuuluisi elää jatkuvan silmän alla ja uhkailun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt heiltä, että miksi he vieläkin asettavat sinulle sääntöjä ja rajoja?
Itselleni vanhemmat sanoi myös tuosta "niin kauan kun asut kotona...", mutta asiat liittyi enemmän sellaiseen, ettei vieraita ilman lupaa/ilmoitusta, omat jäljet siivottava ja kotitöihin osallistuminen. Ei ne oikeastaan edes mitään sääntöjä olleet, vaan yleistä huomaavaisuutta yhteiselossa. Jos lähdin jonnekin kauemmaksi, olin yötä pois tms niin toivoivat, että ilmotan suurinpiirtein mihin olen menossa ja ehkä kenen kanssa.
En näe mitään syytä erityisille säännöille, jos käytös on ihan normaalia. Jos esim tulee jatkuvasti humalassa kotiin niin vaikka miten on täysi-ikäinen paperilla niin et asu talossa yksin.
Kotona siivoan omat jälkeni ja en mitenkään sotke taloa. Enkä saa olla kotoa pois yötä noin vain, aina tarvii ilmoittaa ajoissa.
Enkä juo, joten en tule kännissä kotiin ja kotona olen aina silloin kun vanhempani käskevät, joka on vähän naurettavaa.
ApMun mielestä on ihan kohtuullista odottaa että ILMOITTAA asuinkumppaneilleen jos aikoo olla yötä poissa. Oletan että vanhempasikin ilmoittavat sinulle ja esim. puolisot toisilleen?
Kyllä ilmoitan aina, en vain saa olla yötä jos ilmoitan vaikka perjantaina että Menen lauantaina yöksi vaan se pitää sopia aiemmin.
ApEli saat olla yöt pois kotoa, jos ilmoitat aiemmin? Jos noin on, niin en pidä kovin pahana.
En todellakaan aina saa. Viimeksi kun sanoin että viikonlopuksi menen yöksi, isä sano että et mene (ei perusteluja) ja enpä mennyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään että tulevaisuudessa eivät halua olla tekemisissä kanssani. Ja tietenkin se, ettei ole säästöjä millä muuttaa.
Miksi sun kanssa pitäisi olla tekemisissä? Ja haloo - ilman säästöjä aikuissosiaalityön sossu hankkii sulle asunnon ja kaiken tarpeellisen, ei sun tarvitse maksaa euroakaan.
18v on aikuinen, vanhemmat ei ole elatusvelvollisia eli voit muuttaa tulottomana ja rahattomana, yhteiskunta maksaa.
Ehdottaisit, että otat vanhempiesi kanssa asian puheeksi aivan uudesta tulokulmasta. Kerrot vanhemmillesi, että jos he haluavat sinun asuvan vielä luonaan, (kuten uskon) kohtelun pitää perustua siihen, että olet täysi-ikäinen ja täysivaltainen henkilö, ilman kotiintuloaikoja ja muita lapsille tyypillisesti annettavia määräyksiä. Lupaat luonnollisesti kertoa menemisesi ja aikataulusi, siis kertoa, ei neuvotella niistä ajoista.
- Kerrot kaiken muun jouduttavan sinun pois muuttamistasi pois kotoa!
Tämä sillä, etten mitenkään osaa kuvitella tilannetta, jossa täysi-ikäistä henkilöä komennellaan kuin varhaisteiniä. Varmaan ymmärrät itsekin, ettei tilanne voi jatkua edelleen kertomasi kaltaisena. Ja jos tilanne todellakin on se, että vanhemmat näkevät parempana, että 18-vuotias on mieluummin muualla kuin itsenäisenä ja täysivaltaisena ihmisenä nykykodissasi, on todellakin aika aloittaa uusi vaihe elämässä.
Itsellä irtaantuminen kodista tapahtui kuin 'automaattisesti'. Opiskelut toisella paikkakunnalla ja viikot siellä, kesätyöt 100km päässä Hesassa, intti väliin ja lähtö opiskelemaan vielä kauemmaksi ja kotonakäynnit vielä harvenivät... Selkeää irtioton paikkaa ei ollut huomattavissa.
Olisi mieleniintoista kuulla miten pääset asiassa etenpäin. Muuta vaihtoehtoa sinulla ei nimittäin ole.
Asia on niin, että jos asut toisten nurkissa, niin noudatat heidän sääntöjään. Niistä pääset, kun hommaat oman asunnon ja maksat kulusi ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Asia on niin, että jos asut toisten nurkissa, niin noudatat heidän sääntöjään. Niistä pääset, kun hommaat oman asunnon ja maksat kulusi ihan itse.
HöpöHöpö.
Tervetuloa tälle vuosituhannelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HöpöHöpö.
Tervetuloa tälle vuosituhannelle.
Tästä syystä airbnb-porukka sikailee vieraissa kämpissä ja jättää kaikki mahdolliset säännöt roskien viemisestä yöaikaiseen hiljaisuuteen noudattamatta. Koska tällä vuosituhannella ei asunnon omistajan säännöillä ole enää väliä!
Molemmilla vanhemmillani on ollut todella lepsu lapsuus ja nuoruus, joten en ymmärrä mistä näin tiukkakasvatus minua kohtaan kumpuaa.
Isäni ei pidä poikaystävästäni mutta äiti kyllä pitää.
Ap