Vanhempien määräily
Olen siis 18-vuotias tyttö ja ongelmana on vanhempien jatkuva määräileminen.
Käyn siis koulua paikkakuntani koulussa, joten luonnollisesti asun vielä kotona. Mulla on myös poikaystävä, jonka kanssa vietän paljon aikaa.
Vanhempani yrittävät määräillä kokoajan menojani, ja uhkailevat esim. Kotoa pois heittämisellä, mutta eivät sitä silti ikinä tee, koska isäni ei hyväksy kotoa muuttamistani edes kun olen puhunut muutosta hänelle.
Minulla on edelleen kotiintuloajat, sekä en saa viettää poikaystävälläni joka viikonloppua.
Perusteluna tähän on aina sama: "Asut meidän katon alla joten menet meidän sääntöjen mukaan". Ymmärrän pointin, mutta eikö olisi hyvä että "aikuistuminen" alkaisi jo kotona, eikä vasta silloin kun muutat pois?
MITÄ TEEN?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö tämä nuori neiti aikuisen lailla osansa kotitöistä vaan pitää itsestään selvänä vaaterahat, kolulurahat, matkakulut, puhelinkulut?
Ei yhtä aikaa voi olla lapsi ja aikuinen?Niinkuin kerroin jo, ostan itse kaiken itselleni, vaatteet ja kaiken tarpeellisen. Kouluun tai matkustamiseen en tarvitse rahaa.
Ap
Mistä sinä saat rahaa vaatteisiin, ruokaan, puh-ja nettimaksuihin, bussilippuun, vesimaksuun, sähköön, vakuutukseen jne. Jos asut kotona, et saa edes opintorahaa, koska vanhempien tulot vaikuttavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt heiltä, että miksi he vieläkin asettavat sinulle sääntöjä ja rajoja?
Itselleni vanhemmat sanoi myös tuosta "niin kauan kun asut kotona...", mutta asiat liittyi enemmän sellaiseen, ettei vieraita ilman lupaa/ilmoitusta, omat jäljet siivottava ja kotitöihin osallistuminen. Ei ne oikeastaan edes mitään sääntöjä olleet, vaan yleistä huomaavaisuutta yhteiselossa. Jos lähdin jonnekin kauemmaksi, olin yötä pois tms niin toivoivat, että ilmotan suurinpiirtein mihin olen menossa ja ehkä kenen kanssa.
En näe mitään syytä erityisille säännöille, jos käytös on ihan normaalia. Jos esim tulee jatkuvasti humalassa kotiin niin vaikka miten on täysi-ikäinen paperilla niin et asu talossa yksin.
Kotona siivoan omat jälkeni ja en mitenkään sotke taloa. Enkä saa olla kotoa pois yötä noin vain, aina tarvii ilmoittaa ajoissa.
Enkä juo, joten en tule kännissä kotiin ja kotona olen aina silloin kun vanhempani käskevät, joka on vähän naurettavaa.
Ap
Ilmoittamisesta tuskin on sinulle paljon vaivaa. Se olisi kohtuutonta, jos sinun pitäisi anella lupaa. Mutta ilmoittaminen on ihan järkevä pyyntö vanhemmiltasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko hyväksyisi puolisoltaan ap:n tapaisen käytöksen eli tullaan ja mennään omia aikojaan, ei kerrota, missä ollaan eikä kerrota, tuleeko vieraita tms. ja kuitenkin maksatetaan kaikki parisuhteen toisella osapuolella. En siis tarkoita, että kuvioissa olisi mukana ketään kolmatta osapuolta, vaan ylipäätään elettäisiin kuin pellossa vedoten siihen, että mä voin.
Ap:n vanhemmilla ei ole mitään elatusvelvollisuutta ja vahvasti epäilen, ettei ap maksa edes puhelinliittymää, joten miksi vaatia aikuista itsenäistä elämää, jos ei ole aikuinen ja itsenäinen?
- -
Aikuinen lapsi ei ole puoliso eikä hänellä ole tilivelvollisuutta kertoa menemisistään tai tulemisistaan, toisin kuin sinä näköjään edellytät puolisoltasi?
Intin jälkeen poika asui pienen hetken kotona ja ei olisi juolahtanut mieleenkään tivata hänen menemisiään.
Meillä ei tarvitse tivata. Aikuisella pojallamme on käytöstavat hallussa ja hän siis osaa ottaa muut asukkaat huomioon. Niinpä hän kertoo oma-aloitteisesti, mihin on lähdössä ja kauanko aikoo viipyä.
Aivan vastaavasti minäkin kerron, enkä vain häippäise vaikka mökille tai lähde risteilylle.
- - -
Siitkö mielestäsi on topicin tapauksessa keskeisimmin kyse?
Oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö tämä nuori neiti aikuisen lailla osansa kotitöistä vaan pitää itsestään selvänä vaaterahat, kolulurahat, matkakulut, puhelinkulut?
Ei yhtä aikaa voi olla lapsi ja aikuinen?Niinkuin kerroin jo, ostan itse kaiken itselleni, vaatteet ja kaiken tarpeellisen. Kouluun tai matkustamiseen en tarvitse rahaa.
ApMistä siis saat rahaa koulun ohella? Niin paljon että vaatteisiin ym . Riittää?
Jotta saisit kotona asuessa opintotukia vanhemmillasi pitää olla melko pienet tulot.
Meillä ei ollut riitaa, lapset saivat lakin ja opiskelupaikat toisista kaupungeista, syksyllä sitten omilleen.
Mutta tuet on pieniä, kyllä raha kelpasi edelleen. Noin 30 v avioituivat.
Teen lastenhoitohommia iltapäivisin.
ap
Tottelet vain kiltisti vanhempiasi, he ovat viisaampia ja enemmän elämää kokeneita kuin sinä ja varmasti tietävät mikä on sinulle parasta. Rajoitukset ja säännöt saattavat tuntua tyhmiltä näin nuorena, mutta aikuisena kyllä tulet kiittämään vanhempiasi. Toivottavasti välinne pysyvät kaikesta huolimatta kunnossa. Jos joskus tuntuu raskaalta, niin muistele ajatuksella Neljättä Käskyä: Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
Tottakai voit laittaa säännöt, eli niin sanotusti pistää pojan pihalle. Sen sijaan et voi vaatia asumaan asunnossasi ja tekemään kuten määräät. Yleensä se auttaa että se lapsi muuttaa pois kotoa. Sen jälkeen alkaa sitten maistumaan se ihmisiksi käyttäytyminen. Oma tyttäreni onneksi oli 18-vuotiaana jo täysin valmis itsenäiseen elämäään, ja omasta huushollista hän pitikin sitten huolen aivan moitteettomasti. Nykyäänkin soitellaan monta kertaa viikossa. Teininä ei oikein mistään tahtonut tulla mitään.