Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kukaan pärjää eläkkeellä?

Vierailija
30.04.2023 |

Kun ei saa lähellekään niin paljoa rahaa kuin työelämässä, niin miten sitä pärjää?

Kommentit (189)

Vierailija
81/189 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä siinä vaiheessa on velaton asunto. Eikä vanhuksella ole niin paljon menoja kuin nuoremmalla. Monet on säästäneet myös eläkevakuutusta.

Vierailija
82/189 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksu on maksanut oman asunnon niin ei ole vuokrakuluja.

Fiksumpi on myynyt asunnon ja asuu tuetussa vuokra-asunnossa ja viihdyttää itseään myydyn asunnon rahoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/189 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on iso kallis asunto, talvilämmin kesämökki suorasähköllä, vene ja pari autoa niin eihän isokaan eläke oikein hyvin riitä.

Tämäpä se. Sitten pitäisi vielä matkustella ja harrastaa.

Vierailija
84/189 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä samaa olen itsekin ihmetellyt. Tulevaisuus näyttää vielä synkemmälle, kunhan uuden hallituksen eläke päätökset tulevat voimaan.

Tottakai osa pärjää, kenellä on hyvä eläke ja pienet kulut. Hyvä heille.

Lääkekulut voivat olla hyvin suuret. Ja jos pitää huolehtia varattomasta perheenjäsenestä, ja on suuret taloyhtiön lainat maksettavana, niin tulot eivät riitä.

Kyllä sitä myös haluaisi syödä terveellisesti hedelmiä, marjoja ja laadukasta proteiinia, eikä e-koodi velliä.

Sähkö maksaa, puhelin maksaa, netti msksaa. Vesi on tolkuttoman kallista.

Ihan kaikille työssä käyville suosittelen säästämään vapaaehtoista eläkettä, oli rahaa tai ei. .

Eäkesäästäminen on kyllä huono bisnes. Ihan perusrahastokin tuottaa paljon paremmin.

Vierailija
85/189 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopeuttaa menonsa. Hyvin pärjää.

Kerro toki, miten sopeutan sairauksieni hoidon menoista, jotka vievät suurimman osan tuloistani

Ps. Yksi sairaus oli jo syntymästä lähtien ja loput liittyvät tuohon sairauteen ja puhkesivat parikymppisenä, joten omat mahdollisuuteni vaikuttaa sairastumiseeni ovat olleet pyöreät nolla.

Sosiaalitoimi voi myöntää lääkkeisiin ja terveydenhoitokuluihin maksusitoumuksen harkinnanvaraisena tukena vaikka muuten toimeentulotuki oikeutta ei olisikaan.

Vierailija
86/189 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksu on maksanut oman asunnon niin ei ole vuokrakuluja.

Fiksumpi on myynyt asunnon ja asuu tuetussa vuokra-asunnossa ja viihdyttää itseään myydyn asunnon rahoilla.

Vaihtoehtoisesti fiksu on myynyt omistusasunnon ja vaihtanut sen asumisoikeusasuntoon, jonka hinta on noin 15 % asunnon hinnasta ja siihen voi saada asumistukea yhtiövastiketta varten. Yli 55-vuotiaille hakijoille asumisoikeusasunnon ostamisessa tulot ja varallisuus eivät vaikuta. Siinä asua niin pitkään kun jaksaa maksaa yhtiövastiketta eikä ole vuokranantajan armoilla ja sen arvo on sidottu indeksiin.

Vierailija
87/189 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni eläkeläinen saa tosi isoa eläkettä ja eläkkeen suuruudesta riippumatta huomattavan suuria alennuksia joka paikkaan. Koskakohan näihin puututaan? Onko oikein, että kaikki eläkeläiset pääsevät uimahalliin, kylpylöihin, teatteriin, konsertteihin, urheilutapahtumiin,julkisiin kulkuneuvoihin yms alennetulla hinnalla? Juuri tänään vietimme mieheni kanssa hääpäivää ja ostimme päivälipun kylpylään.Eläkeläiset pääsivät sinne 10 euroa halvemmalla per henkilö. Oma kodinhoitotukeni on pienempi kuin kansaneläke ja silti maksoin täyden hinnan. On mielestäni epäreilua, että joku 5000 euron eläkkeellä olevakin pääsee sinne alennuksella.

Vierailija
88/189 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisen kulut ovat pienemmät kuin työssä käyvän.

Vierailija
89/189 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän tämä menee. ei ole kokemusta muusta kuin eläkkeellä olemisesta. Henki pihisee ja ainakin vielä on katto pään päällä.

Vierailija
90/189 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 vuotta työuraa takana niin pitäisi siitä ymmärtää laittaa rahaa jemmaan. Kuka luulee pärjäävänsä työeläkkeellä?

Se riippuu työeläkkeen määrästä, joka riippuu ansiotasosta. Kyllä yli 3000€ työeläkkeellä pärjää mukavasti.

Olen leski ja työeläkkeeni on 2.916 euroa netto. Kyllä sillä pärjää, velaton ok-talo ja autokin on. Leskeneläkettä en saa senttiäkään. Eläkkeelle rupesin 58 vuotiaana ja siitä on nyt 15 vuotta. 

Vierailija
91/189 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjää eläkkeellä. Nettotulot miehen kanssa yhteensä noin 5000 kk. Vuokratuloja ja ei velkaa. Säästöjä tilillä noin 700 000e. Omakotitalo pääkaupunkiseudulla ja kolme sijoitus kerrostaloa.

Ahkerasti olemme olleet työelämässä ja asiallisesti käytämme rahaa.

Nyt katsomme omistusasuntoa Espanjasta.

Vierailija
92/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjäisi omalla työeläkkeellä mutta mies jatkaa vielä työssä ja saa suhtkoht hyvää palkkaa niin pärjätään aika hyvin. Oma asunto ja mökki maksettu joten ei isoja kuluja.

Kauhuskenaario olisi jos menettäisin mieheni, vaikka henkivakuutus ym voisivat auttaa vähän niin elämän olisi pakko muuttua, ja huonompaan ehdottomasti

Vierailija
93/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tk-eläke vähän yli tonnin ja pärjään kyllä, kiitos kysymästä.

Vierailija
94/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopeuttaa menonsa. Hyvin pärjää.

Totta. Mulla on vielä 3 vuotta eläkeikään ja aloitin sopeuttamisen jo tämän vuoden alussa. Elän siis tulevien eläkepäivieni budjetilla jo nyt. Ihan hyvin pärjään.

Minä aloitin menojen sopeuttamisen jo viisikymppisenä ja otin tavoitteekseni säästää 20 vuoden eläkepäiviä varten käyttörahaa 500 euroa kuukautta kohden eläkkeen päälle, eli 120.000e.

Vierailija
95/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkeraliisa kirjoitti:

Hyvin pärjää eläkkeellä. Nettotulot miehen kanssa yhteensä noin 5000 kk. Vuokratuloja ja ei velkaa. Säästöjä tilillä noin 700 000e. Omakotitalo pääkaupunkiseudulla ja kolme sijoitus kerrostaloa.

Ahkerasti olemme olleet työelämässä ja asiallisesti käytämme rahaa.

Nyt katsomme omistusasuntoa Espanjasta.

Silti tapaamme aina Hurstin leipäjonossa Hesarilla. Et oo Espanjasta kertonut mutta ukkosi pummasi multa viimeksi tupakin joten nyt kehtaan seur kerralla pyytää takas

Vierailija
96/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjää mutta mihinkään ei ole varaa. Töissä ollessa ei ollut aikaa mihinkään ja nyt taas ei ole rahaa. Nyt vielä kun ruuasta lähtien kaikki on kallistunut niin eläkkeellä pärjääminen on entistä heikompaa.

No tätä varten pitääkin ryhtyä säästämään alle kolmekymppisenä. Asunto saada maksetuksi ja mieluusti myös sijoituksia. Sitten on mistä ottaa eläkkeellä. Kyllähän sen eläkekertymänsä on koko ajan nähnyt, että mitä on tulossa. Menot sitten sovitetaan tulojen mukaan. Jos on työelämässä pitempään niin myös eläke on suurempi tai sitten voi olla osaeläkkeellä ja tehdä työtä lisäksi. Mikä nyt kellekin sopii.

Vierailija
97/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä aikaa jahdata tarjouksia ja valmistaa itse esim ruuat perusraaka-aineista sekä marjastaa,sienestää ja kalastaa.

Omat vanhempani elävät lähes luontaistaloudessa eläkkeellä. Pitävät kanoja ja pari lammasta sekä possun. Kasvimaa ja puutarha. Marjastusta, sienestystä ja kalastusta. Varaa olisi kaikki ostaa kaupasta, mutta viihtyvät maalla ja tykkäävät puuhata.

Vierailija
98/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin pärjään. Nyt eläke 2000 netto ja teen ylimääräistä työtä n. 300 €/kk netto. Säästöjä on jinkun verran ja velaton asunto, jonka voin tarvittaessa myydä ja mennä vuokralle. Tämä monen mielestä liian hyvä tilanteeni saa nuoremmat raivoihin ja minua pidetään riistäjäboomerina. Itse olen kuitenkin yksinhuoltajana ja 45 vuoden työuran jälkeen tähän tilanteeseen päätynyt ja ihan hyvällä omallatunnolla nautin elämästä ja matkustelen, autan myös lapsiani, joilla on tiukempi til ianne opintolainoineen.

Mitä lapsia opintolainoineen on 70v muorilla, ei kai 50 vuotiaat enää roiku äitinsä helmoissa 😄

Vierailija
99/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää paljon teillä on säästöjä eläkkeelle jäädessä? Itse olen 40v mutta pelottaa jos en saa säästettyä riittävästi tässä reilu 20 vuodessa. :(

Älä välitä, moni kuolee jo ennen kuin pääsee eläkkeelle. Sitten ei tarvitse pienestä eläkkeestä huolehtia.

Vierailija
100/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä aikaa jahdata tarjouksia ja valmistaa itse esim ruuat perusraaka-aineista sekä marjastaa,sienestää ja kalastaa.

Omat vanhempani elävät lähes luontaistaloudessa eläkkeellä. Pitävät kanoja ja pari lammasta sekä possun. Kasvimaa ja puutarha. Marjastusta, sienestystä ja kalastusta. Varaa olisi kaikki ostaa kaupasta, mutta viihtyvät maalla ja tykkäävät puuhata.

Vanhuuseläkeläinen ja tk eläkeläinen tuntuu olevan kokonaan eri laji. Ei minulla ainakaan tk eläkeläisenä ole erityisemmin voimia mihinkään ylimääräiseen ja rahat menee terveydenhoitoon ja ihan perus elämiseen. Jos jotain saa säästöön niin terveys pitää huolen että jokainen sentti menee mitä on kerännyt. Sitten aletaan uudestaan kerätä rahaa kun seuraavan kerran terveyskulut taas ryöstää säästöt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi