Miten kukaan pärjää eläkkeellä?
Kun ei saa lähellekään niin paljoa rahaa kuin työelämässä, niin miten sitä pärjää?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Sopeuttaa menonsa. Hyvin pärjää.
Kerro toki, miten sopeutan sairauksieni hoidon menoista, jotka vievät suurimman osan tuloistani
Ps. Yksi sairaus oli jo syntymästä lähtien ja loput liittyvät tuohon sairauteen ja puhkesivat parikymppisenä, joten omat mahdollisuuteni vaikuttaa sairastumiseeni ovat olleet pyöreät nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki, miten sopeutan sairauksieni hoidon menoista, jotka vievät suurimman osan tuloistani
Ps. Yksi sairaus oli jo syntymästä lähtien ja loput liittyvät tuohon sairauteen ja puhkesivat parikymppisenä, joten omat mahdollisuuteni vaikuttaa sairastumiseeni ovat olleet pyöreät nolla.
Meillä on Suomessa sellainen kuin Kela ja sosiaalitoimi.
t. pitkäaikaissairas, joka ei ikinä pystyisi maksamaan itse hoitokulujaan
Takuueläkkeen summa nykyään noin 930e kk, josta 600 vuokraan ( saan hieman as tukea)ja loput kulut, eipä juuri jää mitään. Elän ok normaalisti jos ei tule suuria ylläreitä. Polvileikkaukseen ei ole varaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole niistä käskenyt sopeuttaa. Vai eikö sinulla muka ole muita menoja kuin sairauden hoitokulut?
Jättää kaikki turhat menot pois.
Ei käy koskaan huveissa eikä muissa ajanvietepaikoissa.
Ei käy/ osta toreilla eikä markkinoilla, koska niissä on kalliimpaa.
Käyttää puhelinta vain välttämättömiin puheluihin, esim terveyspalvelut.
Ostaa punalaputettua lihaa ja kalaa.
Käyttää 1980 luvulla ostettuja vaatteita, jos mahtuu, ellei mahdu ostaa kirpparilta.
Ei osta koskaan uusia huonekaluja
Pitää samoja mattoja ja verhoja, kunnes ne hajoaa.
Jos kotona käy vieraita, käske niiden itse tuoda kahvitarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän.
Olen saanutkin lääke- ja lääkärikulujeni takia toimeentulotukea työttömänä ja eläkkeellä. Töissä ollessakin oli monesti lähellä, että ei syntynyt oikeutta toimeentulotukeen.
Moni terve ei tunnu tajuavan, että sairailla ne terveyteen liittyvät menot voivat olla valtavat ilman mahdollisuuksia tinkiä niistä, jollei halua jättää terveyttään hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän.
Olen saanutkin lääke- ja lääkärikulujeni takia toimeentulotukea työttömänä ja eläkkeellä. Töissä ollessakin oli monesti lähellä, että ei syntynyt oikeutta toimeentulotukeen.
Moni terve ei tunnu tajuavan, että sairailla ne terveyteen liittyvät menot voivat olla valtavat ilman mahdollisuuksia tinkiä niistä, jollei halua jättää terveyttään hoitamatta.
Miksi luulet, että sinun pitäisi tinkiä nimenomaan terveysmenoista eikä esim. vaatekuluista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole niistä käskenyt sopeuttaa. Vai eikö sinulla muka ole muita menoja kuin sairauden hoitokulut?
On toki, mutta ne on jo karsittu minimiin kauan sitten noiden sairauden hoitokulujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää paljon teillä on säästöjä eläkkeelle jäädessä? Itse olen 40v mutta pelottaa jos en saa säästettyä riittävästi tässä reilu 20 vuodessa. :(
Käytä rahat järkevästi äläkä tuhlaa kaikkea heti. Sillä tavalla me muutkin olemme säästäneet.
Juu yritän säästää. Tulot ei isot, 900-1200e/kk joten paljon ei jää säästöön. Säästössä nyt reilu 40 000e. Paljonkohan "kannattaisi" olla eläkkeellä ollessa säästössä jos tottunut vaatimattomaan elämään? N40
Säästämisestä sen verran, että (sinä et varmaan näin tee) pankkitilillä rahoja ei kannata makuuttaa.
Täytyy ennakoida ettei jää mitään velkaa eläkepäiviksi, on saanut vähän sijoitettua. Tulot miinus menot.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 580 netto.
Tulot nousee eläkkeellä kun saa vähintään 922 euroa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Nettiseksipalstoilta saa ihan hyvät tulot. Ei ole kovin vaativaa työtä ja hyvin saa eläkettä kasvatettua.
Kerro mistä alkaa katsella näitä töitä.
Ihan hyvin pärjään. Nyt eläke 2000 netto ja teen ylimääräistä työtä n. 300 €/kk netto. Säästöjä on jinkun verran ja velaton asunto, jonka voin tarvittaessa myydä ja mennä vuokralle. Tämä monen mielestä liian hyvä tilanteeni saa nuoremmat raivoihin ja minua pidetään riistäjäboomerina. Itse olen kuitenkin yksinhuoltajana ja 45 vuoden työuran jälkeen tähän tilanteeseen päätynyt ja ihan hyvällä omallatunnolla nautin elämästä ja matkustelen, autan myös lapsiani, joilla on tiukempi tilanne opintolainoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän.
Sairaudenhoitokulut maksetaan toimeentulotukena. Ei niitä köyhän tarvitse itse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla kuin monet pärjäävät opiskelijoina pienemmillä tuloilla paitsi että eläkeläisillä on yleensä kaikki isoimmat hankinnat tehty, he ovat velattomia ja heidän ei tarvitse elättää muita kuin korkeintaan kissaansa tai koiraansa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.
Eläkeläinen saa takuueläkkeen, jonka suuruus täysimääräisenä on 922,42 €/kk.
https://stm.fi/toimeentulo/takuuelake
Ansiotulot, pääomatulot ja omaisuus eivät vaikuta sen määrään.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeensaajan asumistuessa saa olla 16000 tilillä.
Tuo on hyvin harhaanjohtavasti sanottu. Eläkkeensaajan asumistuessa omaisuus vaikuttaa asumistukeen, jos sitä on (yksin asuvalla) yli 18 300 €. Mutta tämän rajan ylittymisen jälkeen asumistuki pienenee hyvin hitaasti. Käytännössä jokainen tonni lisää omaisuutta pienentää asumistukea vajaalla viidellä eurolla. Jos esimerkiksi omaisuutta on yhteensä 100 000 €, voi tarpeeksi pienellä eläkkeellä edelleen saada eläkkeensaajan asumistukea, mutta noin 380 €/kk vähemmän kuin silloin, jos omaisuutta olisi max 18 300 €.
Tässä olen ottanut huomioon pelkän omaisuuden vaikutuksen. Jos omaisuudesta on tuloja (esim. osinkoja tai korkoja), lasketaan ne lisäksi tuloiksi, jotka pienentävät asumistukea.
Eläkeläisen edunvalvoja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeensaajan asumistuessa saa olla 16000 tilillä.
Tuo on hyvin harhaanjohtavasti sanottu. Eläkkeensaajan asumistuessa omaisuus vaikuttaa asumistukeen, jos sitä on (yksin asuvalla) yli 18 300 €. Mutta tämän rajan ylittymisen jälkeen asumistuki pienenee hyvin hitaasti. Käytännössä jokainen tonni lisää omaisuutta pienentää asumistukea vajaalla viidellä eurolla. Jos esimerkiksi omaisuutta on yhteensä 100 000 €, voi tarpeeksi pienellä eläkkeellä edelleen saada eläkkeensaajan asumistukea, mutta noin 380 €/kk vähemmän kuin silloin, jos omaisuutta olisi max 18 300 €.
Tässä olen ottanut huomioon pelkän omaisuuden vaikutuksen. Jos omaisuudesta on tuloja (esim. osinkoja tai korkoja), lasketaan ne lisäksi tuloiksi, jotka pienentävät asumistukea.
Korjaan: vaikutus on vielä puolta pienempi kuin mitä tuossa sanoin. Eli 100 000 € omaisuus pienentää eläkkeensaajan asumistukea 190 €/kk siitä, mitä se olisi, jos omaisuutta ei olisi lainkaan.
Olin työelämässä 41vuotta.
Nyt Eläkkeeni on 2035€ netto.
Ihan hyvin pärjään,pienet menot. Saan säästöönkin noin 500
Nettiseksipalstoilta saa ihan hyvät tulot. Ei ole kovin vaativaa työtä ja hyvin saa eläkettä kasvatettua.