Miten kukaan pärjää eläkkeellä?
Kun ei saa lähellekään niin paljoa rahaa kuin työelämässä, niin miten sitä pärjää?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää paljon teillä on säästöjä eläkkeelle jäädessä? Itse olen 40v mutta pelottaa jos en saa säästettyä riittävästi tässä reilu 20 vuodessa. :(
Käytä rahat järkevästi äläkä tuhlaa kaikkea heti. Sillä tavalla me muutkin olemme säästäneet.
Juu yritän säästää. Tulot ei isot, 900-1200e/kk joten paljon ei jää säästöön. Säästössä nyt reilu 40 000e. Paljonkohan "kannattaisi" olla eläkkeellä ollessa säästössä jos tottunut vaatimattomaan elämään? N40
Tuossa tilanteessa pitää keskittyä tulojen kasvattamiseen, ei menoista tinkimiseen. Teoreettinenkin säästömahdollisuus on sulla korkeintaan muutama satanen, kun taas tuloja voinee suht helposti kasvattaa tonninkin.
Vierailija kirjoitti:
Pärjää mutta mihinkään ei ole varaa. Töissä ollessa ei ollut aikaa mihinkään ja nyt taas ei ole rahaa. Nyt vielä kun ruuasta lähtien kaikki on kallistunut niin eläkkeellä pärjääminen on entistä heikompaa.
Kai sulle sitten jäi säästöön jotain, jos et kerran kerennyt käymään missään. Tai mihin sun rahat meni työaikana? Eihän sulla eläkkeellä sen enempää ole käytössä.
Nettotulot 900e/kk, enkä ole oikeutettu mihinkään tukiin paitsi asumistukeen. Vuokran jälkeen jää 600e ja siitä on maksettava sähkö, puhelin, netti ja lääkkeet, joita on paljon ja kalliita. Aina ei kaikkia lääkkeitä saa kun pitää valita ostaako ruokaa vai sen lääkkeen. Elämiseen jää kyllä niin vähän kuukaudessa rahaa että haluaisin nähdä, miten joku kansanedustaja esimerkiksi pärjäisi samalla rahalla muutaman kuukauden.
Oma työeläkkeeni on pieni (olin pitkään lasten kanssa kotona) ja tulee matalapalkkatyöstä. Mieheni kuoli ja saan hänen työeläkkeestään lesken eläkettä. Omistan kolmion rivitalossa ja asumiskustannukset ovat pienet. Kotini on kaupungin kupeessa, kaikki tarvittavat palvelut ovat kävelymatkan päässä. Kokkaan ruokani ja leivon mieluusti, teen käsitöitä, luen paljon, pieni pihani on huolella hoidettu. Remontti tarvetta huoneistooni ei vielä ole, olen kyllä siihen varautunut jo vuosikausia. Laitan säästöön joka kuukausi 500 €, loppurahalla maksan muut menoni ja silti minulla jää rahaa tukea opiskelevia lapsenlapsia, ostaa pieniä ylellisyyksiä ja palveluita. Olen tyytyväinen elämääni.
Hyvin riittää kun ei ole velkaa ja meitä on kaksi eläkeläistä taloudessa.
Normaalimenot ovat n. 1500 e/kk/hlö, joka sisältää asumisen, kesämökin ( ei talvilämmin), auton, ruuan, puhtauden , vakuutukset, harrastukset. Seniorilippu uimahalliin ja kuntosalille maksaa 55 e/kk, kaupasta ostetaan ruuaksi mitä mieli tekee, kerran pari viikossa käydään ravintolassa lounaalla tai kahvilassa, teatterireissuja tehdään lähikaupunkeihin silloin tällöin.
Normaalimenoista ylijäävällä eläkkeellä tehdään pari etelänmatkaa vuodessa ja joku kaupunkimatka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää paljon teillä on säästöjä eläkkeelle jäädessä? Itse olen 40v mutta pelottaa jos en saa säästettyä riittävästi tässä reilu 20 vuodessa. :(
Käytä rahat järkevästi äläkä tuhlaa kaikkea heti. Sillä tavalla me muutkin olemme säästäneet.
Juu yritän säästää. Tulot ei isot, 900-1200e/kk joten paljon ei jää säästöön. Säästössä nyt reilu 40 000e. Paljonkohan "kannattaisi" olla eläkkeellä ollessa säästössä jos tottunut vaatimattomaan elämään? N40
Tuossa tilanteessa pitää keskittyä tulojen kasvattamiseen, ei menoista tinkimiseen. Teoreettinenkin säästömahdollisuus on sulla korkeintaan muutama satanen, kun taas tuloja voinee suht helposti kasvattaa tonninkin.
En pysty kuin osa-aikatyöhön, tuloni ovat työmarkkinatuki ja palkka.
Se seniorilippu maksaa siis 55 e/ vuosi, ei kk.
Hyvin kun en ryyppää, tupakoi eikä ole tarvetta matkustella.
Vierailija kirjoitti:
Mun eläkkeellä oleva anoppi on oikea pikkuporvari. Puolisonsa muutti just pysyvästi hoitokotiin. Hänellä on vuokratuloja ja hän on aikanaan saanut perinnön äidiltään. Omakotitalosta ei ole velkaa ja siihen on 5 vuoden sisään uusittu katto, ikkunat ja lattiatkin hiottu ja imalämpöpumppu asennettu ja uusittu autotallin ovi automaattiseksi. Iso keittiökin on uusittu äskettäin. Joiltakin ei sitä rahaa vain puutu. Tienattu itse ja saatu perinnöksi. Hän pärjää. Saa varmaan nytkin paremmin eläkettä mitä minä palkkaa.
Vaikutatpa mukavalta miniältä...
Minulla ja miehellä molemmilla reilun tonnin eläke, eli ei suuri, mutta ihan hyvin on pärjätty. Vuokra 600e, jää siitä mukavasti vielä yli. Ruokaa tehdään paljon itse, eikä harrasteta mitään kallista.
Kannattaa maksaa velat pois ennen eläkkeelle jäämistä.
Opettele elämään säästeliäästi, turha ökyily pois ja nauti edullisista harrastuksista.
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta työuraa takana niin pitäisi siitä ymmärtää laittaa rahaa jemmaan. Kuka luulee pärjäävänsä työeläkkeellä?
Se riippuu työeläkkeen määrästä, joka riippuu ansiotasosta. Kyllä yli 3000€ työeläkkeellä pärjää mukavasti.
Ihan helppoa ja tässä omat vinkit:
- Laita joka kuukausi 500 euroa säästöön.
- Myy ylimääräiset osakkeet ja tsekkaa muitten sijoitusten tilanne.
- Kotonakin voi silloin tällöin tehdä ruokaa, ei aina tartte mennä ravintolaan syömään.
- Matkaillakin voi edullisesti. Esim. Thaimaa on jo huomattavasti edullisempi kuin Dubai.
- Laita toinen asuntosi vuokralle.
- Jotkut halvemmatkin shampanjat ovat ihan juotavia.
Pärjää erinomaisesti ja jää paljon säästöönkin, kun on useita kymmeniä vuosia tehnyt töitä.
Keskieläke on noin 1800€-verot.
Jos vuokralla asuu ei liikaa juhlita. Eli kiinteät menot lähes 1000€ pks.
Voi voi, moni joutuu jo töissä.ollessa pärjäämään pienillä tuloilla. Itse olen vuosia kituuttanut nettotulolla 1100 e/kk. Yksin asun ,vuokra 550 e/kk plus sähkö,puh.lääke ym menot. En saa mitään tukia. Ja ulosotto vienyt jo vuosia palkastani n.600 e/ kk,siksi käteen jäävä netto pieni. Ja ulosotto johtuu minusta riippumattomista syistä joita en tähän setvi. Joten tuleva eläke ei tuo mitään muutosta tuloihini,sama kituutus jatkuu.
Keskieläke on 1850 brutto. 1500 netto .
Elä sillä, pääkaupunkiseudulla . Eri juttu jos olet rikas tilanomistaja maalla.
Vierailija kirjoitti:
Keskieläke on 1850 brutto. 1500 netto .
Elä sillä, pääkaupunkiseudulla . Eri juttu jos olet rikas tilanomistaja maalla.
Mikä pakko sinne pk-seudulle on änkeä, jos siellä ei ole vara elää?
35v ja eläkkeellä nyt.kyllä 2300 netto riittää vaikka entiset tulot olikin 15000e kk.ja tietty velaton ok talo ni on halpaa asua.
Jos on iso kallis asunto, talvilämmin kesämökki suorasähköllä, vene ja pari autoa niin eihän isokaan eläke oikein hyvin riitä.