Miten kukaan pärjää eläkkeellä?
Kun ei saa lähellekään niin paljoa rahaa kuin työelämässä, niin miten sitä pärjää?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Sopeuttaa menonsa. Hyvin pärjää.
Haista paska!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu on maksanut oman asunnon niin ei ole vuokrakuluja.
??? Kerro nyt ainakin missä ja miten asuminen ei aiheuta mitään kuluja?
Ääliö, siis ei VUOKRAkuluja. Muita kuluja tietty on mutta ne on omaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskieläke on noin 1800€-verot.
Jos vuokralla asuu ei liikaa juhlita. Eli kiinteät menot lähes 1000€ pks.Muuta halvemmalle seudulle.
Jos lapset ja lapsenlapset ja ystävät on kaikki pk-seudulla niin neuvosi on muuttaa johonkin Lieksaan? On se kyllä jotenkin ihailtavan suoraviivainen tuo vauvapalstalaisen maailma.
Hyvin sanottu ap ja kaikki jotka väittävät vastaan tyyliin "pitää sopeuttaa menonsa" ym. jonninjoutavaa ovat todellisuudesta irtautuneita hyvin toimeentulevia isolla eläkkeellä töistä jossa ei tarvinnut kuin lorvia ja nyt voi mennä ja tulla ja ostella miten huvittaa vailla kosketuspintaa siihen miten muilla elämä on. Saisitte hävetä.
Riippuu eläkkeen suuruudesta. Itse saan sellaisen tonnin verran, mikä ei riitä mihinkään. Sitten esimerkiksi isovanhempani saa pari tonnia, jolla pärjää jo ihan hyvin. Etenkin kun ei tarvitse maksaa kallista vuokraa.
Ehkä voisi harkita muuttamista halvempien vuokra- tai omistusasuntojen paikkakunnalle, kun enää ei ole työmatkat riesana.
Kannattaa tehdä hyväpalkkaista työtä niin eläke on yli 2500 euroa kuukaudessa ja työuran aikana ostaa osakkeita, sijoittaa rahastoihin ja kartuttaa omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voisi harkita muuttamista halvempien vuokra- tai omistusasuntojen paikkakunnalle, kun enää ei ole työmatkat riesana.
Ei kukaan halua muuttaa kauas läheisistään. Tai palveluista, joita eläkeläiset tarvitsevat.
En ymmärrä miksi en pärjäisi. Lainoja ei ole ollut enää vuosikymmeniin ja eläkkeestä jää käteen 2600e kuussa. Pääomatulojakin yleensä tulee ihan mukavasti.
On minulla lapsia, aikuisia jo, mutta olen siis eronnut ja kädestä suuhun en ole elänyt koskaan. ;) Pienen osan palkastani olen laittanut säästöön ja paljon vielä jäänyt hurluttelurahaa. Tämä siis vastauksena ihmettelevälle.
Itse laitoin säästöt määräaiksistilille kasvamaan.
Säästöillä ja realisoimalla asuntovarallisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu eläkkeen suuruudesta. Itse saan sellaisen tonnin verran, mikä ei riitä mihinkään. Sitten esimerkiksi isovanhempani saa pari tonnia, jolla pärjää jo ihan hyvin. Etenkin kun ei tarvitse maksaa kallista vuokraa.
Kolme sukupolvea eläkkeellä.
Rahtihameet ja kulmahousut.
Sinä olen varautunut eläkkeelle jäämiseen kahdella eri tavalla: aloitin kolmekymppisenä eläkesäästämisen. Saan eläkkeelle jäämisen jälkern viiden vuoden ajan ehkä pari tonnia ylimääräistä. Toisekseen olen ostanut sijoitusasunnon. Vuokratulot maksavat asuntoa pois, ja myyn sen viimeistään silloin, kun jään eläkkeelle. Siitä pitäisi jäädä muutama kymppitonni taskurahaa (koko lainaa en ehdi lyhentämään).
Oma äitini on 80 v ja olen huomannut, ettei hänellä mene mihinkään rahaa. Asuminen, ruoka, lääkkeet. Oletan, ettei eläkkeellä oikein ole kuluja.
Minulla on ollut aina pieni palkka joten olen joutunut elämään kädestä suuhun. Mihinkään ylimääräiseen ei ole ollut varaa.
Nyt on eläkkeeni pieni eikä edelleenkään ole varaa kuin pakollisiin asumis- ja ruokakuluihin.
Eivät kaikki täällä elele leveästi. Onneksi kuitenkin terveys on ollut hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskieläke on noin 1800€-verot.
Jos vuokralla asuu ei liikaa juhlita. Eli kiinteät menot lähes 1000€ pks.Muuta halvemmalle seudulle.
Jos lapset ja lapsenlapset ja ystävät on kaikki pk-seudulla niin neuvosi on muuttaa johonkin Lieksaan? On se kyllä jotenkin ihailtavan suoraviivainen tuo vauvapalstalaisen maailma.
Nyt viimeistään kannattaa ostaa se oma pikku koti, nythän hinnat ovat alhaalla ja yksiöitä ja kaksioitakin saa pk-seudulla jopa 100 000 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme sukupolvea eläkkeellä.
Rahtihameet ja kulmahousut.
Juu ei. Ja vanhempani ei ole eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu on maksanut oman asunnon niin ei ole vuokrakuluja.
Tätä hokemaa en ole koskaan ymmärtänyt. Miten oma asunto olisi jotenkin vanhuuden turva?
Yleensä ensimmäinen asunto ostetaan 30-40v iässä ja kun asunto on saatu maksettua, usein juuri lähellä eläkeikää tai viimeistään eleiässä, alkaa sen uudelleen maksaminen, sillä myös rakennusmateriaaleilla on elinkaari esim. vesiputkisto, ikkunat ja ovet, wc, keittiö, katto, julkisivu jne.
Ja joku putkiremontti voi maksaa 40.000-70.000€, kylpyhuone 20.000-30.000€ jne.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olen varautunut eläkkeelle jäämiseen kahdella eri tavalla: aloitin kolmekymppisenä eläkesäästämisen. Saan eläkkeelle jäämisen jälkern viiden vuoden ajan ehkä pari tonnia ylimääräistä. Toisekseen olen ostanut sijoitusasunnon. Vuokratulot maksavat asuntoa pois, ja myyn sen viimeistään silloin, kun jään eläkkeelle. Siitä pitäisi jäädä muutama kymppitonni taskurahaa (koko lainaa en ehdi lyhentämään).
Oma äitini on 80 v ja olen huomannut, ettei hänellä mene mihinkään rahaa. Asuminen, ruoka, lääkkeet. Oletan, ettei eläkkeellä oikein ole kuluja.
Häh? 😄 Kyllähän asuminen, ruoka ja lääkkeet maksavat ja aika paljon maksavatkin.
Hallitus aikoo poistaa asumistuen asumisoikeusasunnoilta.