Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kukaan pärjää eläkkeellä?

Vierailija
30.04.2023 |

Kun ei saa lähellekään niin paljoa rahaa kuin työelämässä, niin miten sitä pärjää?

Kommentit (189)

Vierailija
101/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten eläkeläisen asuntolaina on maksettu ja lapset ovat aikuistuneet. Maksettavana onkin enään pelkät asumiskulut tai yhtiövastike. Silloin riittää vähempikin tulo. Moni eläkeläinen on myös saanut perintöä. Sijoituksiakin on monilla.

Vierailija
102/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopeuttaa menonsa. Hyvin pärjää.

Kerro toki, miten sopeutan sairauksieni hoidon menoista, jotka vievät suurimman osan tuloistani

Ps. Yksi sairaus oli jo syntymästä lähtien ja loput liittyvät tuohon sairauteen ja puhkesivat parikymppisenä, joten omat mahdollisuuteni vaikuttaa sairastumiseeni ovat olleet pyöreät nolla.

Sosiaalitoimi voi myöntää lääkkeisiin ja terveydenhoitokuluihin maksusitoumuksen harkinnanvaraisena tukena vaikka muuten toimeentulotuki oikeutta ei olisikaan.

Vuonna 2019 tuli uusi laki, että yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa ollaan vastuussa myös naapurin yhtiölainoista ja vastikkeista. Jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa.

Vierailija
104/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa ollaan vastuussa myös naapurin yhtiölainoista ja vastikkeista. Jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa.

Kukaan ei pakota asumaan kerrostalossa eikä omistamaan siellä osaketta. Ylipäätään halpaa asumista löytyy pääkaupunkiseudun ulkopuolelta.

Vierailija
105/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 1700 euron nettoeläkkeellä pärjää paremmin kuin matalapalkka-alan kokopäiväinen työntekijä 1500 euron nettopalkalla. Kiitos muhkeasta eläkekertymästä, vaikka me suurten ikäluokkien edustajat emme maksaneetkaan palkasta eläkemaksuja kuin nimellisesti ja meille leivottiin vielä superkarttuma viimeisille työvuosille.

Vierailija
106/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää ajankohtaista. Syöpä tappaa muutamassa vuodessa, joten laitan nyt säästöni elämään ja elämyksiin

Vierailija
107/189 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin jo viisikymppisenä selville paljonko tuleva eläkkeeni olisi suunnilleen. Vuosia kotiäitinä olleena tulossa pieni eläke, noin 1200 kuussa käteen. Aloin silloin säästää palkasta säästötilille ja myös yhteen indeksirahastoon. Asunto on tässä vaiheessa hieman yli kuusikymppisenä velaton iso yksiö ja samoin on auto velaton. Menot olen siis järjestänyt niin, että ne ovat pienet ja pidän tarkkaa budjettia ihan kynällä ja viholla. Tästä eläkkeestä pystyn laittamaan säästöön pari sataa kuussa, jolla hankin jokatoinen vuosi uudet silmälasit esim. ja huollan auton. Säästössä olevat rahat on puskuria ja esim matkoja varten tai sairastumisia varten. Kaikki on mietitty siis. Ymmärrän, että monella on vielä pienempi eläke ja että olen onnellinen, kun olen velaton. Käteen jää siis aika tasan tarkkaan noin 50% vähemmän rahaa kuin töissä ollessa. Se missä on parantamisen varaa budjettiini nähden on ruokaostoksiin menevä summa kuussa. Haluan syödä terveellisesti ja se maksaa paljon enemmän kuin ns. epäterveellinen ravinto, mikä on huono asia.

Kannattaa siis jo ajoissa alkaa säästää edes pienesti eläkepäiviä varten, jos pystyy.

Vierailija
108/189 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskieläkehän on suunnilleen kaksi tonnia. Miksei pärjäisi kun monen duunarin oletetaan pärjäävän vastaavan suuruisella palkalla? 

Vierailija
109/189 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pakota asumaan kerrostalossa eikä omistamaan siellä osaketta. Ylipäätään halpaa asumista löytyy pääkaupunkiseudun ulkopuolelta.

Kauheasti muuta sieltä ei sitten löydykään. 

Vierailija
110/189 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 vuotta työuraa takana niin pitäisi siitä ymmärtää laittaa rahaa jemmaan. Kuka luulee pärjäävänsä työeläkkeellä?

o/

15 vuotta vielä aikaa ja jo nyt kertnyt eläke 2300 brutto. Tällä hetkellä kk pakolliset menot on puolet tuosta ja vielä on lapsi eläettävänä muutaman vuoden. En usko että mulla on eläkkeellä hätäpäivää, jos ei säännöt hirveesti muutu ennen sitä. Vielä jotain rotanmyrkkyä pitäis varastoida jos alkaa näyttää sille että hoivapaikkaan joutuu viimeisinä vuosina.

Vierailija
111/189 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssä ollessa piti alkaa säästämään eläkepäiviä varten.  Nyt on sitten vararahaa isompia ostoksia varten.

Sama vaikken vielä ookkaan eläkkeellä.

Vierailija
112/189 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kymmenessä vuodessa säästänyt 40 000 ja jatkan vielä niin kauan kuin olen työelämässä. Olen siis yksineläjä ja velaton ja palkka käteen noin 2000 kuussa. Voisin siis säästää enemmänkin, mutta haluan kuitenkin matkustella ja tehdä kaikkea kivaa, kun vielä elossa ollaan. Säästöt tuo turvaa sairastumisen ja pienen eläkkeen takia. Riippuu titenkin palkan suuruudesta ja menoista ja veloista pystyykö säästämään...

Vierailija
113/189 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina elänyt pienillä rahoilla; opiskelijana, kotihoidontuella, yksinhuoltajana ja sairauspäivärahoilla. Ei tule isoa muutosta. Töitä olen kyllä tehnyt muuten kuin sairaana, mutta paljon osa-aikaista ja tulot on menny lapsiin.

Vierailija
114/189 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäätiin eläkkeelle, myytiin talo, ostettiin upouusi kolmio, jossa yv.320€+vesi. Ei pitäisi tulla korjauksia elinaikana. Hyvin pärjätään, kun on kahdet eläkkeet. Ennen käteen tuli yhteensä n.4800, nyt n.3000. Monilla tutuilla ongelmat ovat alkaneet, kun aviopuoliso kuolee, käytettävissä olevat tulot puolittuvat ja tulee remontteja. Sitä varten pitäisi olla säästöjä. Meillä on pieni sijoitusyksiö.

Melkein luulin että oli oma kirjoitus. Me tehtiin samoin,tosin ostettiin vanha kunnostettu uusi koti muualta kuin missä entinen oli. Jäi vähän "välirahaa",  siis tuhlausrahaa, ja reilun kolmen tonnin kahden ihmisen eläkkeellä kyllä pärjää. Jos ei tuhlaile.

Vierailija
115/189 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kymmenessä vuodessa säästänyt 40 000 ja jatkan vielä niin kauan kuin olen työelämässä. Olen siis yksineläjä ja velaton ja palkka käteen noin 2000 kuussa. Voisin siis säästää enemmänkin, mutta haluan kuitenkin matkustella ja tehdä kaikkea kivaa, kun vielä elossa ollaan. Säästöt tuo turvaa sairastumisen ja pienen eläkkeen takia. Riippuu titenkin palkan suuruudesta ja menoista ja veloista pystyykö säästämään...

Menoihin ja velkoihin voi vaikuttaa itse. Ja siihen palkkaankin. Se on priorisoitava mitä pitää tärkeänä, itse en halunnut kokon eämääni elää kädestä suuhun ilman omia lapsia.

Itse vaihdoin ysärin laman jälkeen kouluavustajasta insinööriksi, sen jälkeen on töitän riittänyt... Vuosittaiset yt:t  kävi tutuksi pörssiyhtiössä työskennellessä, vaihdoin pikkupuljuun ja tuulisuus väheni. Toki ymmärrän pikkupuljunkin riskit.

Vierailija
116/189 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjätään, eilen tuli eläke ja siirsin taas käyttötililtä toiselle kun oli jäänyt käyttämättä.

Vierailija
117/189 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskieläke on noin 1800€-verot.

Jos vuokralla asuu ei liikaa juhlita. Eli kiinteät menot lähes 1000€ pks.

Muuta halvemmalle seudulle.

Vierailija
118/189 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopeuttaa menonsa. Hyvin pärjää.

Aivan, kun erilaisia sairauskuluja tulee milloin mistäkin syystä.

Vierailija
119/189 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 vuotta työuraa takana niin pitäisi siitä ymmärtää laittaa rahaa jemmaan. Kuka luulee pärjäävänsä työeläkkeellä?

Minä ainakaan en luule vaan tiedän että hyvin pärjään eläkkeellä.  Nuorempana rahat meni lapsiin ja muihin kuluihin.  Nyt jää säästöönkin 

Vierailija
120/189 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksu on maksanut oman asunnon niin ei ole vuokrakuluja.

??? Kerro nyt ainakin missä ja miten asuminen ei aiheuta mitään kuluja?