Miten kukaan pärjää eläkkeellä?
Kun ei saa lähellekään niin paljoa rahaa kuin työelämässä, niin miten sitä pärjää?
Kommentit (189)
Hyvin. Yksinhuoltajana oli paljon tiukempaa rahallisesti.
Kiinnostaisi tietää paljon teillä on säästöjä eläkkeelle jäädessä? Itse olen 40v mutta pelottaa jos en saa säästettyä riittävästi tässä reilu 20 vuodessa. :(
Vierailija kirjoitti:
Fiksu on maksanut oman asunnon niin ei ole vuokrakuluja.
Ja lisäys: eläkkeelle jäädessä asunto kannattaa vaihtaa uuteen tai myydä pois ja muuttaa lähelle palveluita. Jos menetät terveytesi, on vaikeasti myytävä asunto riippakivi, jos omaisuutesi on kiinni siinä. Lisäksi vanhaan asuntoon voi tulla pakollisia remontteja=yllättäviä lisäkuluja.
Sitä samaa olen itsekin ihmetellyt. Tulevaisuus näyttää vielä synkemmälle, kunhan uuden hallituksen eläke päätökset tulevat voimaan.
Tottakai osa pärjää, kenellä on hyvä eläke ja pienet kulut. Hyvä heille.
Lääkekulut voivat olla hyvin suuret. Ja jos pitää huolehtia varattomasta perheenjäsenestä, ja on suuret taloyhtiön lainat maksettavana, niin tulot eivät riitä.
Kyllä sitä myös haluaisi syödä terveellisesti hedelmiä, marjoja ja laadukasta proteiinia, eikä e-koodi velliä.
Sähkö maksaa, puhelin maksaa, netti msksaa. Vesi on tolkuttoman kallista.
Ihan kaikille työssä käyville suosittelen säästämään vapaaehtoista eläkettä, oli rahaa tai ei. .
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää paljon teillä on säästöjä eläkkeelle jäädessä? Itse olen 40v mutta pelottaa jos en saa säästettyä riittävästi tässä reilu 20 vuodessa. :(
Käytä rahat järkevästi äläkä tuhlaa kaikkea heti. Sillä tavalla me muutkin olemme säästäneet.
Jäätiin eläkkeelle, myytiin talo, ostettiin upouusi kolmio, jossa yv.320€+vesi. Ei pitäisi tulla korjauksia elinaikana. Hyvin pärjätään, kun on kahdet eläkkeet. Ennen käteen tuli yhteensä n.4800, nyt n.3000. Monilla tutuilla ongelmat ovat alkaneet, kun aviopuoliso kuolee, käytettävissä olevat tulot puolittuvat ja tulee remontteja. Sitä varten pitäisi olla säästöjä. Meillä on pieni sijoitusyksiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä rahat järkevästi äläkä tuhlaa kaikkea heti. Sillä tavalla me muutkin olemme säästäneet.
Juu yritän säästää. Tulot ei isot, 900-1200e/kk joten paljon ei jää säästöön. Säästössä nyt reilu 40 000e. Paljonkohan "kannattaisi" olla eläkkeellä ollessa säästössä jos tottunut vaatimattomaan elämään? N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu yritän säästää. Tulot ei isot, 900-1200e/kk joten paljon ei jää säästöön. Säästössä nyt reilu 40 000e. Paljonkohan "kannattaisi" olla eläkkeellä ollessa säästössä jos tottunut vaatimattomaan elämään? N40
Mistäpä me voisimme tietää paljonko sinä tarvitset. Laske, paljonko tarvitset kuukaudessa rahaa ja laita siihen päälle muutama tonni yllättäviin kuluihin niin eiköhän siinä ole ihan riittävästi säästöjä.
Kerrostalossa olet vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa.
Vuokra-asunnoista on ylitarjonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos noista tuloista olet pystynyt saamaan 40 000€ säästöön, ei ole mitään hätää. Normaalisti aikuinen ihminen ei suostu noin pienellä rahalla vapaa-aikaansa myymään.
Eläkkeeni on 1770€ netto, miehelläni hieman vähemmän. Meillä on kaksi omakotitaloa ja kesäasunto. Kulut taloista ovat kovat (sähköt, kaapelitv,vesimaksu,kiinteistövero ja remppakulut). Mökiltä onneksi vain kiinteistö- ja remppakulut. Välillä tuntuu, että kusessa ollaan. Ei tulisi mieleenkään myydä, koska kaikissa kiinteistöissä tunnearvoa ja jälkikasvu arvostaa samalla tavalla.
Eläkkeensaajan asumistuessa saa olla 16000 tilillä.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.
Helppoa. Opettelee olemaan haluamatts mitään uutta. Asuu ahtaasti peräkylällä, syö halvinta shaibaa ja pukeutuu kirpparilöytöihin...
Kotihoitajamaksut menevät eläkkeen suuruuden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos noista tuloista olet pystynyt saamaan 40 000€ säästöön, ei ole mitään hätää. Normaalisti aikuinen ihminen ei suostu noin pienellä rahalla vapaa-aikaansa myymään.
En ole näitä tuloista säästänyt, tässä 40 000 eurossa perintö ja myytyä omaisuutta.
Pärjäähän työttömätkin ja sossun asiakkaat. Samalla lailla.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäähän työttömätkin ja sossun asiakkaat. Samalla lailla.
Tämä! Ja toimeentulotukiasiakkaalla ei saa edes olla säästöjä, vaan pitää elää sillä pelkällä tt-tuella.
Kun ei elä kädestä suuhun, eli laittaa säästöön vähintään kolmanneksen tuloista, on eläkkeellä säästöjä eikä tulojen tippuminen tarkoita kuin säästämisen lopettamista. Ts kun aiemminkin käytti vain esim puolet tuloista, tulojen tippuminen puoleen kompensoituu siinä.