Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä totta? Järkyttävää jos on

Vierailija
28.04.2023 |

"Normikäytäntö, lääkäri kirjaa kaikille yli 65v ikäisille elvytyskiellon, jos päivystykseen jostain syystä joutuu. Kirjausta ei saa tiedoistaan pois mitenkään ja se tulkitaan usein myös kaikenlaisen hoidon eväämiseksi. Yksityisellä puolella saa hoitoa rahalla edelleen."

Kommentti lainattu Ilta-Sanomien uutisen kommenttiosiosta.

Kommentit (340)

Vierailija
321/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan Sauli Niinistöllä (74v) elvytyskielto?

Pitäisi varmaan sitten jo olla, kun alkaa olla ikänsä puolesta ns. loppusuoralla kiistatta, tai ainakin takakaarteessa.

Toisaalta esim. USA:ssakin todella ikäloput miehet (esim. Trump, Biden) tuntuvat tunkevan pressan hommiin todella jo orastavan seniiliyden iässä, vaikka olisi jo oikeasti ihan aika heittää se lusikka nurkkaan.

Eikös Petteri orpokin saanut jonkun ifraktin. Sdpn ministeri kin oikein käytiin lentäen hakemassa, kun ulkomailla sai kohtauksen. Kansa maksoi. Hitlerimäistä touhua, eikä puoliakaan tiedetä.

Vierailija
322/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minul on sillee hassusti että on elvytyskielto julkisel puolel mutt yksityisel puolel minuu saa elvyttää. Mut en tiie.

M84

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/340 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on elvytyskielto ja olen 40-vuotias työtön.

Kärsin eteisvärinästä.

Kaikilla elämä ei ole kivaa ainakaan nyt enää, kun on oikeistohallitus. Moni ei enää jaksa.

Miksi et tee jotain että elämästäsi tulisi kivaa, hallituksesta riippumatta?

Vierailija
324/340 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini näännytettiin nälkään, kun muuten (lääkärin mukaan) "voisi elää vielä jopa puoli vuotta". Sairasti syöpää

Ja tätä pidetään ns. inhimillisenä eutanasiana?  Helpompaa se piikin anto on.

Sinänsä jos syöpä aiheuttaa hirvittävän kuoleman parin kk kuluttua, mieluummin kai lähteen sen verran aijemmin.

Vierailija
325/340 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini näännytettiin nälkään, kun muuten (lääkärin mukaan) "voisi elää vielä jopa puoli vuotta". Sairasti syöpää

Olen nähnyt sairaalassa miten naista pidettiin nälässä, ruoka laitettiin niin kauas ettei hän pystynyt koskemaan.

Vierailija
326/340 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että hyvin kevyin perustein niitä tehdään eikä omaisille eikä potilaalle itselleen välttämättä kerrota mitään koko asiasta.

Pelottaa kyllä omien omaisten kohdalla.

Oletus: uskot iltapäivälehtien "totuuksiin"?

Älä usko.

Vierailija
327/340 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, äitini sai elvytyskiellon, kun oli korona. Parani, on nyt kotona terveenä, mutta elvytyskielto on ja pysyy. Äiti sitä ihmettelee, mutta lääkäri sai sen kirjata. Täytyy vain muistaa omaisille ja potilaalle kertoa. Elvytyskieltoa valitettavasti käytetään nykyään laillistettuna eutanasiana. Jopa antibioottihoito saatetaan evätä sen perusteella. Elvytyskiellon saa myös viimeistään siinä vaiheessa, kun pääsee ympärivuorokautiseen hoitoon hyvinvointialueelle, ainakin siellä, missä minä työskentelen. Asiakkaat ja omaiset sitä ei ymmärrä, enkä minäkään. Mietin alanvaihtoa päivittäin.

Vierailija
328/340 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvytyskieltoja annetaan, mutta eutnasiaa ei saa. En ymmärrä tätä logiikkaa?

Vierailija
329/340 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin vala on olemassa. Väite kuulostaa huuhaalta.

Vierailija
330/340 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun isäni oli 2009 sairaalassa infarktipotilaana, me omaiset pyysimme hänelle kirjattavaksi elvytyskiellon, koska oli niinvaikeasti vammautunut. Ei silloin ainakaan ollut väittämäänne elvytyskieltoa mahdollista lääkärin kirjoittaa ilman hoitotahtojen tai omaisten pyyntöä merkittävästä syystä.

Vierailija
331/340 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, äitini sai elvytyskiellon, kun oli korona. Parani, on nyt kotona terveenä, mutta elvytyskielto on ja pysyy. Äiti sitä ihmettelee, mutta lääkäri sai sen kirjata. Täytyy vain muistaa omaisille ja potilaalle kertoa. Elvytyskieltoa valitettavasti käytetään nykyään laillistettuna eutanasiana. Jopa antibioottihoito saatetaan evätä sen perusteella. Elvytyskiellon saa myös viimeistään siinä vaiheessa, kun pääsee ympärivuorokautiseen hoitoon hyvinvointialueelle, ainakin siellä, missä minä työskentelen. Asiakkaat ja omaiset sitä ei ymmärrä, enkä minäkään. Mietin alanvaihtoa päivittäin.

Tuollaisesta asiasta ja/tai lääkäristä voi tehdä kanteen

Vierailija
332/340 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertookohan uutinen meille kaikkea.

Tein veljeni kanssa elvytyskiellon kehkokuumeiselle 101v äidilleni, lääkintähenkilökunta suositteli muttei mitenkään vaatinut. Teimme ensin päätöksen kuulematta lääkäriä 

Vierailija
333/340 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laittanut sen jo voimaan.

-M42v

Ja minä M 67. Sen jälkeen on syöpäni hoidettu ja sydämen pallolaajennus tehty.

Vierailija
334/340 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansaneläkkeellä olevia tuskin elvyttävät, eiköhän ole hiljaisesti sovittu niin.

Ja mistähän hoitohenkilökunta tietää, mitä eläkettä henkilö saa?

No, saraanhoitajat ovat kovasti uteliaita ihmisiä.

Vierailija
335/340 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen päivystyksessä töissä ja kyllä siellä määrätään antibiootteja DNRA-päätöksen omaaville, huonokuntoisille vanhuksillekin ajatuksella, että josko nämä vielä virkistyisivät ja saisivat vähän jatkoaikaa elämälleen. Nuo päätetään yksilöllisesti. Esim. dementin vaikeaa keuhkoahtaumatautia sairastavan vanhuksen elämää ei ehkä välttämättä haluta enää pitkittää vaan annetaan hänen hiipua pois morfiini oloja helpottaen. Hoitolaitosten käytännöistä en tiedä, ehkä siellä on rankempi meininki.

Minä en tiedä, kenen intresseissä on syöttää tänne täyttä tuubaa jostain automaattisista 60- ja 70-vuotiaiden elvytyskielloista. Todella törkeää levitellä tuollaista! Ärsyttää lukea tuollaista, kun on itse seurannut, miten vanhojakin ihmisiä hoidetaan viimeisen päälle. Esim. 80- tai 90-vuotiaille toimintakykyisille vanhuksille saatetaan tehdä sydän- ja aivoinfarktin liuotushoitoja ja jopa pallolaajennuksia (ja nuo ovat olleet ihan tavallisia tallaajia, eivät nyx- tai ex-huippupoliitikkoja, niin kuin joku tulee kohta tähän nillittämään). Oma 82-vuotias isänikin kävi juuri kierroksen päivystyksen kautta sairaalan vuodeosastolle pariksi vuorokaudeksi äkillisten vatsajuttujen takia, eikä elvytyskiellosta puhuttu mitään. Itse en ollut paikalla välimatkan takia, mutta sisarukseni olivat.

Vierailija
336/340 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä siellä OmaKannassa tää tieto löytyy? Ihan rautalankaohje olisi hyvä saada, jotta voin vähän kömpelönä digi-ihmisenä tarkistaa.

Vierailija
337/340 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pietarin trollien keksintöjä tämäkin lanka. #fakenews

Vierailija
338/340 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä on 67v äidillä tuo kirjaus, sai sen jouduttuaan suojatiellä auton töytäisemäksi. Olkaluu murtui ja lääkäri kirjasi elvytyskiellon. Kun äiti kyseli, että miksi, ei hänellä ollut kuin verenpainelääkitys, niin lääkärin vastaus oli, että ikää on jo sen verran, että elvytys ei toisi elämään yhtään hyvää vuotta. Eikä suostunut poistamaan tietoa.

WTF??? Tästähän pitäisi nostaa iso meteli, ota yhteyttä vaikka toimittajiin.

Aivan kammottavaa, kuin Hitlerin Saksasta tuollainen toiminta.

koska se ei ole totta arvon aivokääpiö. älä usko kaikkea mitä netissä sanotaan

Vierailija
339/340 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän sairaalle. Että Suomessa 65v on korkea ikä ja ei kannata elvyttää, kun taas Yhdysvalloissa toimii yli kahdeksankymppinen pressana.

Käykö lekurit ihan täysillä muutenkaan. Olen vähän erikoisia tapauksia nähnyt. Tuo olisi kunnioittavaa ja inhimillistä jos kyseessä olisi joku yli 90v oikeasti vanhus, mutta meillähän tekee jotkut eläkeläiset vielä duuniakin yli seitsemänkymppisinä. Vai oliko tämä nyt jotain lajittelua parempiin ja huonompiin. Että jos susta ei veroja enää irti saa niin saat kuolla jos olet yli 65v. Ei kuulosta ihan hyvältä.

Toinen on vakuutuslekureiden pelleilyt. Kuinka saatanan vaikeeta se nyt on todeta että joku täysin työkyvytön on oikeasti työkyvytön ja päästää eläkkeelle. Miksi tässä maassa kiusataan ja pompotetaan ihmisiä? Miksi kukaan ei tee mitään?!

Minä olen jo yli 60v ja ystävät vielä vanhempia, eikä ketään ole pakotettu ottamaan  elvytyskieltoa.

En edes tiedä, että 96 vuotiaana kuolleella isälläni olisi sellaista ollut. 

Muutaman vakavaa sairautta sairastavaa tiedän, jotka on itse halunneet elvytyskiellon, mutta kukaan ei ole sanonut, että hänelle olisi sellainen väkisin papereihin kirjattu. 

Eikä ketään ole pakotettu ottamaan? Näillehän on kielto kirjattu kertomatta ja keskustelematta. Eivät ole tienneet asiasta mitään eli ihan lainvastaisesti toimittu.

Vierailija
340/340 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt itselleni elvytyskiellon tilanteeseen, jossa olen saamassa aivovaurion. Eli jos joudun vaikkapa vaikeaan onnettomuuteen ja lääkäri voi päätellä aivojeni vaurioituneen, ei minua saa elvyttää.

N 46v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän