Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä totta? Järkyttävää jos on

Vierailija
28.04.2023 |

"Normikäytäntö, lääkäri kirjaa kaikille yli 65v ikäisille elvytyskiellon, jos päivystykseen jostain syystä joutuu. Kirjausta ei saa tiedoistaan pois mitenkään ja se tulkitaan usein myös kaikenlaisen hoidon eväämiseksi. Yksityisellä puolella saa hoitoa rahalla edelleen."

Kommentti lainattu Ilta-Sanomien uutisen kommenttiosiosta.

Kommentit (340)

Vierailija
301/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on elvytyskielto ja olen 40-vuotias työtön.

Vierailija
302/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin eteisvärinästä.

Kaikilla elämä ei ole kivaa ainakaan nyt enää, kun on oikeistohallitus. Moni ei enää jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat tai muut asiantuntijat kysyn teiltä:

Mistä johtuu jos ison esim. tekonivelleikkauksen jälkeen heräämössä verenpaine laskee 50/90? Normaalistikin henkilöllä on alhainen verenpaine. Ei sydäntautia eikä D2.

Siihen auttoi albumiini. Lääkäri jo puhui ellei auta viedään valvontaan tai teholle, koska heräämössä ei ole mahdollisuuksia hoitaa.

Voiko tuossa pysähtyä sydän?

Entä jos olisi ollut elvytyskielto ei tietty olisi elvytetty, mutta olisiko kielto ollut tavallaan turha jos sydän olisi saatu sairaalassa helposti toimimaan? En osaa tarkemmin selittää, tarkoitan, olisiko tuossa tilanteessa lääkäri ajatellut, että tämä ihminen olisi saatu helposti henkiin, mutta kun hän ymmärtämättömyyttään on nyt sen elvytyskiellon tehnyt, niin pakkohan sitä oli noudattaa.

Kiitos asiallisista vastauksista.

onko tuo verenpaine edes niin alhaalla, että henki on vaarassa mennä?

Minullakin on verenpaine usein  esim 98/55 ja lääkäri on sitä mieltä, että ellei huimaa niin ei alhaisesta verenpaineesta mitään haittaa ole, päinvastoin.

Riittää, että ylä-ja alapaineen ero pysyy tarpeeksi isona. 

Joo ja on siis ihan terve ihminen, ikää 62v.

Mullakin saattaa olla 88/44 ja olen kyllä tottunut. Lääkärin vastaanotolla on alapaine ollut 43, jäi kyllä tuijottamaan sitä.

Vierailija
304/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, mutta pitäisi olla.

Kyllä! Omassa hoitotahdossani olen antanut luvan kaikkien toimivien elinten siirtoon jo eläessäni, mikäli kuolemaan johtava sairauteni etenee liian pitkälle.  

Loppujen lopuksi kaikki ihmiset kuolevat, kuka nuorena, kuka vanhana. Miksei heidän elimiään voisi käyttää auttamaan toisia ihmisiä?

Vierailija
305/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että mitä!?! Minkä takia? Oletko suostunut tuohon?

Vierailija
306/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän sairaalle. Että Suomessa 65v on korkea ikä ja ei kannata elvyttää, kun taas Yhdysvalloissa toimii yli kahdeksankymppinen pressana.

Käykö lekurit ihan täysillä muutenkaan. Olen vähän erikoisia tapauksia nähnyt. Tuo olisi kunnioittavaa ja inhimillistä jos kyseessä olisi joku yli 90v oikeasti vanhus, mutta meillähän tekee jotkut eläkeläiset vielä duuniakin yli seitsemänkymppisinä. Vai oliko tämä nyt jotain lajittelua parempiin ja huonompiin. Että jos susta ei veroja enää irti saa niin saat kuolla jos olet yli 65v. Ei kuulosta ihan hyvältä.

Toinen on vakuutuslekureiden pelleilyt. Kuinka saatanan vaikeeta se nyt on todeta että joku täysin työkyvytön on oikeasti työkyvytön ja päästää eläkkeelle. Miksi tässä maassa kiusataan ja pompotetaan ihmisiä? Miksi kukaan ei tee mitään?!

Minä olen jo yli 60v ja ystävät vielä vanhempia, eikä ketään ole pakotettu ottamaan  elvytyskieltoa.

En edes tiedä, että 96 vuotiaana kuolleella isälläni olisi sellaista ollut. 

Muutaman vakavaa sairautta sairastavaa tiedän, jotka on itse halunneet elvytyskiellon, mutta kukaan ei ole sanonut, että hänelle olisi sellainen väkisin papereihin kirjattu. 

Vierailija
307/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on sen varmaan ihan itse halunnut. 

kaikki ei halua jäädä kasviksi sängynpohjalle vaan kuolla silloin, kun aika on.

Vierailija
308/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat tai muut asiantuntijat kysyn teiltä:

Mistä johtuu jos ison esim. tekonivelleikkauksen jälkeen heräämössä verenpaine laskee 50/90? Normaalistikin henkilöllä on alhainen verenpaine. Ei sydäntautia eikä D2.

Siihen auttoi albumiini. Lääkäri jo puhui ellei auta viedään valvontaan tai teholle, koska heräämössä ei ole mahdollisuuksia hoitaa.

Voiko tuossa pysähtyä sydän?

Entä jos olisi ollut elvytyskielto ei tietty olisi elvytetty, mutta olisiko kielto ollut tavallaan turha jos sydän olisi saatu sairaalassa helposti toimimaan? En osaa tarkemmin selittää, tarkoitan, olisiko tuossa tilanteessa lääkäri ajatellut, että tämä ihminen olisi saatu helposti henkiin, mutta kun hän ymmärtämättömyyttään on nyt sen elvytyskiellon tehnyt, niin pakkohan sitä oli noudattaa.

Kiitos asiallisista vastauksista.

onko tuo verenpaine edes niin alhaalla, että henki on vaarassa mennä?

Minullakin on verenpaine usein  esim 98/55 ja lääkäri on sitä mieltä, että ellei huimaa niin ei alhaisesta verenpaineesta mitään haittaa ole, päinvastoin.

Riittää, että ylä-ja alapaineen ero pysyy tarpeeksi isona. 

Joo ja on siis ihan terve ihminen, ikää 62v.

Mullakin saattaa olla 88/44 ja olen kyllä tottunut. Lääkärin vastaanotolla on alapaine ollut 43, jäi kyllä tuijottamaan sitä.

Sinua ei ainakaan lääkärissä käynti tressaa :D

Itsellä lääkärissä tai missa tahansa terveysjutussa paineet aina molemmat toisellasadalla pitkästi. Millään eivät meinaa uskoa, että oikeasti verenpaineet on noin 101/60, mutta lääkäri- ja piikkikammo nostaa paineet pilviin :D

Vierailija
309/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos jollain on elinluovutuslupa ja dnr.

Jätetäänkö herkemmin elvyttämättä vaikka henkilö esim. sairaalassa saisi sydänpysähdyksen ja sydämen saisi helposti toimimaan?

Toisaalta, ellei häntä elvytetä, varaosina saa munuaiset, maksan, keuhkot, sydämen, silmän osia

Eikös elimet voida ottaa vain elävältä ihmseltä? Ei niitä enää kuolleelta voi ottaa.

Kyllä ne ihmiset joilta elimiä otetaan ovat aivokuolleita ja ovat hengityskoneessa.

Vierailija
310/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minusta tuntuu, että lääkärit ei esimerkiksi omille vanhemmilleen laita tuollaista elvytyskieltoa.

Tietenkään en saisi omalle vanhemmilleni sitä laittaa. Mutta toivoisin että hoitava lääkäri määräisi elvytys- tehohoitokiellon jos vanhempana olisivat siinä kunnossa ettei näillä hoidoilla saavutettaisi hyviä elinvuosia enää. Nyt vanhempana toki ovat 60v työelämässä olevia ja varmasti hoidon piirissä.

Vierailija
311/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

67v isäni loukkasi kätensä harrasteautoa korjatessa ja joutui käymään päivystyksessä ja vietti pari päivää osastollakin. Lääkäri kirjasi tietoihin elvytyskiellon "korkean" iän takia. Eli jos nyt kesällä kolaroi autollaan, niin jätetäänkö tienposkeen kuolemaan?

Teillä on aivan puurot ja vellit sekaisin. Ei elvytyskielto tarkoita hoitamatta jättämistä vaan sitä ettei elvytetä. Kaikki muu tehdään kyllä. Hoidon tasoja on monia. Elvytyskielto asetetaan jos nähdään ettei elvytyksellä saavuteta riittävää hyötyä.

Vierailija
312/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit kuvittelevat olevansa jotain kuoleman ja elämän herroja, joilla on kaikki valta päättää muiden kohtalosta.

Elvytyksessä luovutetaan muutenkin aivan liian aikaisin. Elvyttää pitäisi sen yli puoli tuntia, koska se nimenomaan auttaa elvytettävää selviämään siten, että aivot eivät vaurioidu. Yli 70% elvytettävistä selviää ilman neurologisia vaurioita, kun heitä elvytetään yli 30 minuuttia.

Jeesus mitä paskaa. Ehkä mun pitäis lopettaa tämän ketjun lukeminen

Vierailija
313/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 80-v. tehtiin juuri pallolaajennus ja sydänleikkaus. Elvytyskiellot tulevat lähinnä muistisairaille.

Vierailija
314/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvytyskielto ei ole sama asia kuin hoidonrajaus.. Toki homma on mennyt villiksi, koska ihmiset halunneet järjestelmän jossa pentti maksaa markun hoidon. Tämmösessä järjestelmässä pakko rajata jostakin ja nyt rajataan sen mukaan, että onko ihminen tuottava yhteiskunnallisesti..

Vierailija
315/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan kannattaa tehdä jo nuorena. Joskus voi loukkaantua tai sairastua niin pahasti, että elämä jonkun hengityskoneen varassa aivokuolleena ei  ole kovin hieno vaihtoehto sille, että se ihminen irrotetaan koneesta ja annetaan arvokkaasti kuolla (ei sitä mitenkään edistetä).

Huomatkaa, että elvytyskielto EI tarkoita, ettei vanhaakaan ihmistä hoidettaisi.

Oma mummini teki 80 -vuotiaana elvytyskiellon ja hänelle tehtiin sen jälkeen vielä kaksi isohkoa leikkausta ja eli lopulta yli 90-vuotiaaksi.

Vierailija
316/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 80-v. tehtiin juuri pallolaajennus ja sydänleikkaus. Elvytyskiellot tulevat lähinnä muistisairaille.

Kyllä se olisi hänelle tehty, vaikka elvytyskielto olisikin voimassa.

Elvytyskielto ei ole mikään hoitamiskielto.

Vierailija
317/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oudolta.

Yli 80-vuotiaalta Alzheimeria sairastavalta isältäni lääkäri kysyi, haluaako hän elvytyskiellon, jos jotain sattuu. Olin paikalla siinä tilanteessa. Isällä oli silloin muitakin sairauksia.

Sama juttu mun 97-vuotiaan isän kohdalla: lääkäri sanoi, että paineluelvytystä ei voi enää tehdä hädän tullen, koska luut ovat niin hauraat, mutta käsittääkseni muita keinoja vielä olisi ollut, mutta isä kielsi nekin. Elelee vielä hoitokodissa, etupäässä nukkuen.

Vierailija
318/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi vaikka itse paperille kirjoittaa oman Hoitotahtonsa omin sanoin. Voi esimerkiksi kirjoittaa, että jos aivoni eivät enää toimi tai muut kriittiset elimet niin, että pystyisin elämään enää koneiden varassa, niin hoidon voi lopettaa, jos paranemista ei tapahdu.

Paperi on hyvä antaa myös omaisille tai kertoa, missä se on.

Paremmin se tietysti säilyy lääkärien löydettävänä, jos on sen kirjoittanut

Omakannan tietoihin.

Vierailija
319/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on herkkäuskoista porukkaa täällä, ei ihme että persutkin niin hyvin viihtyy...Jo joku persroikale on moisen jutun kirjoittanut ip-lehden keskustelu osioon ei se tarkoita että juttu on totta...

Vierailija
320/340 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laittanut sen jo voimaan.

-M42v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi