Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuodet - mistä tunnistit?

Ikää 45
28.04.2023 |

Ja mitä niille tehtiin?

Itsellä alkanut öisin hikoilupuuskat ja uni huonontunut niin, että herään jo aamuyöllä. Pinna kireähkö ja mieliala matala. Tätä hoidetaan jo parilla eri masennuslääkkeellä, joista ei juuri apua ole. Tänään aloin miettiä onko mulla esivaihdevuodet ja siksi täältä kyselen kokemuksia. Kiitos jo etukäteen vastauksesta!

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille tehtiin uusi hormonikierukka ja estrogeenigeeliä 😅 Loppui masennus, hikoilu ja mielialaoireet.

Vierailija
2/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille tehtiin uusi hormonikierukka ja estrogeenigeeliä 😅 Loppui masennus, hikoilu ja mielialaoireet.

Kiitos vastauksesta ja hassuttelusta. Riittikö terveysasemalla käynti?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vastaavanlaisia oireita. Kävin gynellä ja sain estrogeenilaastarit. Siihen loppui oireet. Älä suotta syö masennuslääkkeitä.

Vierailija
5/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vastaavanlaisia oireita. Kävin gynellä ja sain estrogeenilaastarit. Siihen loppui oireet. Älä suotta syö masennuslääkkeitä.

Kiitos! :)

Vierailija
6/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta ja hassuttelusta. Riittikö terveysasemalla käynti?

Ap

Kävin gynellä yksityisellä.

Vierailija
7/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ikinä uskonut, mutta minulla auttoi kärsimyskukkatabletit. Masennuslääkkeisiin en suostu ja estrogeenin käytölle on muu este, joten epäluuloistani huolimatta päätin kokeilla kuitenkin edes jotain. 

Vierailija
8/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei käy estrogeeni. Sitten on keltarauhaspilleri.

Vierailija
9/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla jo varsinaiset vaihdevuodet menossa. Noiden oireiden lisäksi itsellä sydämen muljahteluja ja aloitekyvyttömyyttä. Myös väsymystä, päänsärkyä ja hieman kohonnutta verenpainetta - mutta noita jälkimmäisiä en automaattisesti liitä vaihdevuosiin vaan saattavat olla joko niitä tai sitten ihan erillisiä juttujaan. Estrogeenigeeli auttoi. Vaikka käytän muuten luontaistuotteita, siirryin suoraan gynen määräämään korvaushoitoon ja onneksi tein sen. Nimittäin auttoi.

Vierailija
10/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle myös tarjottiin masennuslääkkeitä. Halusin selvittää jos kysymys olisi kuitenkin vaihdevuosista. Työterveydessä otettiin joku verinäyte tms. ja sen mukaan minulla oli vielä hormonitoimintaa. Varmasti olikin, mutta taatusti oli myös esivaihdevuodet ja sen vuoksi mieliala apea sekä jaksaminen vähissä. Ja taas tarjottiin masennuslääkkeitä ainoaksi avuksi. Näin jälkeenpäin mietin, että olisi pitänyt mennä gynelle ja saada oikea lääkitys. Söin täysin turhaan vuoden masennuslääkettä. Ei lääkkeestä ollut oikeaa apua, se vain turruttaa ja aiheutti sivuvaikutuksia.

Vierailija
11/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla oli syy kilpirauhasen vajaatoiminta joka aikaisti kaikkia "vaihdevuosivaivoja".

Vierailija
12/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lakkasi emätin kostumasta ja seksihalut katosivat.

Vierailija
13/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi paljon vastauksista kaikille! Taidan heti huomenna mennä ostamaan tuota kärsimyskukkavalmistetta ja varata ajan lääkäriin tujumpia valmisteita varten. Ja verikoetta. Saa nähdä miten käy.

Ap

Vierailija
14/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään "esi" eikä "vaihde", vaan säätelyhäiriö. Se voi alkaa jo 3-kymppisenä.

Vierailija
15/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä alkoi joulukuussa aamuyöstä heräily ja loppuyö olikin sitten levotonta unta.Muutaman kuukauden katselin ja soitin sit gynelle et voisiko olla.Sanoi et en usko(tänä vuonna täytin 45) mutta kokeillaan jos on niin etrogeeni tasaa olon nopsaan.Vajaa viikko estrogeenigeeliä ja yönet parani ja mielikin on tasaisempi.

Ja en olisi kyllä ehkä muuten osannut lähtee kyselee mut miten sattu lehtileikkeitä alkuvuodesta useempi silmään missä oli oireluetteloa esivaihdevuosiin.

Ja myös siitä miten huonosti sitä tunnistaa terveyskeskuslääkärit vaan määrätään juuri masennuslääkkeitä eikä niistä apua ole.

Vierailija
16/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi feikata säätelyhäiriötä kokonaan pois, syömällä vuosien ajan kemikaaleja. Tärkeää on yrittää elää terveellisesti. Koska jos sulla kerran on taipumusta säätelyhäiriöön (ei jokaisella naisella), jos teet vähänkin jotain hölmöä elintavoissasi, kehosi kirjaimellisesti sekoaa.

Vierailija
17/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylirasittava elämäntilanne, esim. liian raju liikunta, voi laukaista ko. säätelyhäiriön jo melko nuorella naisella. Iän myötä herkkyys häiriintyä lisääntyy.

Vierailija
18/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä säätelyhäiriö on?

Vierailija
19/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi feikata säätelyhäiriötä kokonaan pois, syömällä vuosien ajan kemikaaleja. Tärkeää on yrittää elää terveellisesti. Koska jos sulla kerran on taipumusta säätelyhäiriöön (ei jokaisella naisella), jos teet vähänkin jotain hölmöä elintavoissasi, kehosi kirjaimellisesti sekoaa.

Terveellisillä elämäntavoilla ei ole mitään tekemistä hormonitoiminnan hiipumisen kanssa. Mun gynekologi ei suositellut suun kautta syötäviä estrogeenipillereitä.

Vierailija
20/77 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota raskaan kaluston rasvaprässi ja ruuttaa tuubillinen koloosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme