Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuodet - mistä tunnistit?

Ikää 45
28.04.2023 |

Ja mitä niille tehtiin?

Itsellä alkanut öisin hikoilupuuskat ja uni huonontunut niin, että herään jo aamuyöllä. Pinna kireähkö ja mieliala matala. Tätä hoidetaan jo parilla eri masennuslääkkeellä, joista ei juuri apua ole. Tänään aloin miettiä onko mulla esivaihdevuodet ja siksi täältä kyselen kokemuksia. Kiitos jo etukäteen vastauksesta!

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vouhotusta vv . Mitä ne on.... Mul ei koskaan oo ollu mitään oireita. t. gammal gumma

Vierailija
62/77 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvä, jos yhdellä ei ole ollut oireita. Se ei kuitenkaan tarkoita,etteikö monilla muilla voisi olla. Ja pahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa prostaglandiinia, muukin kuin kohtulihas supistuu. Suonet, näköhermo. On ilmavaivoja. Ihoa pistelee ja suussa maistuu metalli. Välillä on huimannut ja yöllä hormonit puskeneet läpi ihosta. Viime aikoina olen ollut levoton.

Niska hikoaa, otsa saattaa kuumentua. Keho on lievästi ylilämpöinen. Tavallisia kuumia aaltoja on välillä ja yöhikoilua.

Kun olo on parempi, ei ole oireita mutta seksiä voisi harrastaa loputtomiin. Jalkojen välissä hyrisee. Yksi ainoa asia pyörii päässä.

Oireet oli kevättalvella aaltoilevina pahimmillaan. Nyt ovat jatkuvampia, mutta lieviä. Käytössä on puna-apilaa, soijaa ja salviaa. Olen käyttänyt alakerran huoltoon Gyneviaa ja maitohappokapseleita, koska bakteerikanta muuttuu välillä. Syön myös karpalo-maitohappopillereitä välillä.

N50

Vierailija
64/77 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme vouhotusta vv . Mitä ne on.... Mul ei koskaan oo ollu mitään oireita. t. gammal gumma

Olet myrkyllinen ja empatiakyvytön persoona. Olen pahoillani puolestasi, sinulla ei ole asiat hyvin. Et säteile mitään kaunista energiaa ympärillesi vähättelemällä muita. Se kertoo enemmän sinusta kuin muista.

Vierailija
65/77 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko tiputteluvuoto esivaihdevuosioireisiin? Entä kuinka lyhyt on teillä kiertoväli lyhimmillään ollut? Olen 49-v. nainen, jolla kuukautiset olivat vasta 15 päivää sitten ja huomasin nyt pientä tiputteluvuotoa. Kesällä oli kuukautiset pois pari kuukautta, sitten syksyn olleet suht normaalit (kierto 24-27 pv) kunnes nyt huomasin ihan vähäistä tiputtelua

Vierailija
66/77 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuodet alkavat oikeastaan jo 35v. kun hedelmällisyys romahtaa. 35 - 40- vuotiaana kierto alkoi lyhetä, kynnet hapertuivat, tuli maksaläiskiä. Siitä eteenpäin limakalvot kuivuivat, orgasmikyky heikkeni, unenlaatu alkoi huonontua. Yli 50-vuotiaana kierto on selvästi pidentynyt, enkä pysty nukkumaan viittä tuntia pidempään yhtä soittoa. Nyt olen 52 ja edelleen on suht säännöllinen kuukautiskierto. Vielä en ole hormoneja hakenut. Emättimen kuivuuteen on onneksi voiteita.

Vierailija
67/77 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti pitää etsiä aiheesta perillä oleva gynekologi. Syystä tai toisesta osa ei päivitä tietojaan ja ovat pihalla kuin lumiukko. Hormonien mittaaminen verestä ei kerro totuutta, kokeilemalla tietää onko estrogeenistä apua. Jos on 45 vuotta mittarissa niin oireisiin voi hyvinkin auttaa estrogeenilisä. Esivaihdevuosiin sitä ennen taitaa nykyään useimmiten saada siihen räätälöidyt ehkäisypillerit

Itselläni on yhä kohtuu säännöllinen mutta lyhyt kuukautiskierto. Aamuyön heräily, aloitekyvyttömyys, itkuisuus ja lihaskivut/niveloireet kuitenkin hävisivät estrogeenilisällä, kierukka oli entuudestaan. Itse en pärjää töissä noilla oireilla ja viiden tunnin unilla, elämänlaatu muutenkin parani heittämällä pienellä hormonilisällä. Olen taas oma itseni. 

Vierailija
68/77 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäisi myös käydä gynellä, koska epäilen esivaihdevuosia. Ihan päällimmäinen oire on, että kuukautiset ovat pikkuhiljaa jäämässä pois - en edes muista, koska olivat viimeksi. Ehkä 3 kuukautta sitten. Yöhikoilua ei ole, mutta olen jotenkin apea ja hajamielinen - kiukkuinenkin. 

Vierailija
69/77 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistelmäe-pillerit veivät aamuyön heräilyt ja yöhikoilun. Olen 44, useampikin vaihtareita aikaistava tekijä. Kestin oireita vajaan vuoden, unettomuus olisi tehnyt työkyvyttömäksi, muisti oli jo onneton.

Vierailija
70/77 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pitäisi myös käydä gynellä, koska epäilen esivaihdevuosia. Ihan päällimmäinen oire on, että kuukautiset ovat pikkuhiljaa jäämässä pois - en edes muista, koska olivat viimeksi. Ehkä 3 kuukautta sitten. Yöhikoilua ei ole, mutta olen jotenkin apea ja hajamielinen - kiukkuinenkin. 

Kyllä ne on sulla ihan vaihdevuodet.

Vierailija
71/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ihan mahdollista. Olen 44-vuotias kuitenkin.

Vierailija
72/77 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45-vuotias ja eniten itseä on vaivannut aamuöiset heräilyt kolmen neljän maissa ja vaikeus nukahtaa sen jälkeen enää uudestaan. En halua vielä tässä vaiheessa käyttää estrogeenia, ja kokeilin sen vuoksi magnesiumglysinaattia. On muuten tehokas aine, kunpa olisin löytänyt tämän jo aiemmin. Nukun helposti 9 tunnin unet ja tuntuu, että hermosto lepää.. Suosittelen!

Vierailija
73/77 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös vaihdevuodet katsota alkaneeksi vasta, kun viimeisistä kuukautisista on kulunut 1v? Sitä ennen ovat ns esivaihdevuodet.

Vai??

Vierailija
74/77 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonihoitojen seurauksena turposin normaalikokoisesta saavin kokoiseksi ja menetin hyvän liikuntakykyni, ok ulkonäköni, gynekologi totesi vain; "Me tahdoimme auttaa sinua". Tietenkin syy turpoamiseen normaalikokoisesta 40 kiloa painavammaksi oli heidän mukaansa huonot elintavat.

Yritin poistattaa kierukkaa "luomugynekologilla". Hän halusi kokeilla "omaa hoitoaan". Kohdun ronkkiminen ei sattunut lainkaan. "Kierukan poiston" jälkeen alkoi paisuminen ja lopulta puhkesivat moninaiset pahat oireet. Niistä kärsiessäni tivasin gynekologilta saiko hän kierukkaa ollenkaan pois, johon nainen vastasi tylysti; "miksi et tullut uudelleen kuten käskin?" Luulin, että hän poisti kierukan

"Naisten suojeluaineet" voivat tappaa/vammauttaa niille herkistyneet naiset. Tositarinoita riittää keskustelupalstoilla. Omat oireet ovat Helvetilliset! Apua ei saa, koska nykysuomessa kierukka jätetään kehoon. Eräs gynekologi katsoi valokuvia tulehduksista, nokkosihottumista ym, totesi vain; "Aikansa se siellä vaikuttaa".

Toinen, yleislääkäri sanoi; "Oireet ovat pahat, en tiedä saatko verenmyrkytyksen". Kolmas taas vastasi kysymykseeni; "kuolenko minä?" sanoilla, "Kun sinä olet tähänkin asti selvinnyt, tulet kyllä selviämään hengissä". Liikuntakyky on pois vaikutusajan eli kahdeksan...10 vuotta. Lääkärit tyytyvät seurailemaan, miten heidän "koekaniininsa" käy. He kirjoittavat potilastietoihin omat mielipiteensä ja luulonsa, ei faktoja. Mirena ja hormonihoidot ovat kuin epäjumala ja tietenkin valtion rahasampo.

Biologit voivat vastata, miten "hormonin tapaan vaikuttavat aineet" vaikuttavat eliöiden perimään ja käyttäytymiseen ja mitä aineita ne ovat! Tiedon "opiskelun" jälkeen tajuaa, miksi nykyisin jo 30-40 vuotiaille tulee esi-/ vaihdevuosioireita, kuukautishäiriöitä ja järkyttäviä PMDD-oireita. Miksi nuoret kärsivät "hyvänlaatuisista" kasvannaisista kehossaan. Endometrioosia löytyy nykyisin jo aivoista ja sydämestä ja se "elää" kuukautisrytmissä aiheuttaen kivut. Mitä tuleman pitää?

Näistä "naisten suojeluaineista" on hyötyä vain niille naisille, joille pahat oireet ovat siirtyneet perimän kautta. Gynekologi Kajan on menettämässä oikeutensa määrätä hormonivalmisteita. Hän on määrännyt naisille riittävän/ liian suuria hormoniannoksia. Vähäiset annokset eivät enää auta vaihdevuosioireisiin. Annoskoon on suurennuttava uuden sukupolven kohdalla. Huolestuttaako gynekologeja miesten siittiökato/ naisistuminen? Entä naisten lisääntymiskyvyn heikkeneminen? Tai lisääntyvä sukupuolen muuntelu?

Lääkeyhtiö on saanut lukuisia lakimiestenkin huomautuksia siitä, että se ei tiedota Mirenan haitaksi kierukan taipumusta aiheuttaa kohtutulehduksia ja kulkeutumista tulehtuneesta kohdusta vatsaonteloon. Tulehduttamalla kierukka kulkeutuu lopulta vatsapeitteisiin ja lopulta kierukka tulehduttaa myös paisumisen seurauksena syntyneen napatyrän. Voin sanoa, että kivut ovat helvetilliset.

Vain itse piru iloitsee "naisten suojeluaineesta" ja sen tuottamista kärsimyksistä.

Tutkijoiden olisi jo vihdoin aika tarttua "bisnestuotteiden" haittoihin ja selvittää niiden vaikutus ihmisen perimään.

Vierailija
75/77 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 48v kun kierto hieman lyheni, sitten se taas normalisoitui ja piteni ja vuoto niukkeni, kunnes jäivät pois kokonaan 54v. Ei tullut edes tyhjennysvuotoa. Ei kuumia aaltoja, ei mitään. Mutta kärsinkin koko ikäni runsaista kuukautisista. Olen nyt 56v.

Vierailija
76/77 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöhikoilua ja pinna kireällä, ikää 45v. Kävin yksityisellä gynellä ja sain reseptin estrogeenisuihkeeseen, laitetaan kerran päivässä käsivarren iholle. On auttanut oireiluihin. Gyne sanoi että ehdottomasti kannattaa lieventää oireita, ja ihon kautta otettavassa estrogeenissa on vähemmän haittavaikutuksia kuin pillerissä.

Vierailija
77/77 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 48v kun kierto hieman lyheni, sitten se taas normalisoitui ja piteni ja vuoto niukkeni, kunnes jäivät pois kokonaan 54v. Ei tullut edes tyhjennysvuotoa. Ei kuumia aaltoja, ei mitään. Mutta kärsinkin koko ikäni runsaista kuukautisista. Olen nyt 56v.

Minulla jäi kkt pois 3 kuukaudeksi 5kymppisenä. Tuli hikoiluja varsinkin yöllä. Olin onneni kukkuloilla, kunnes vuoto alkoi uudelleen, eikä loppua näkynyt, siis ei ollut kunnon kiertoa. Vuoto saattoi kestää 3 viikkoa ja tuli ku saavista yötä päivää. 2 kk ramppasin gynellä ja mikä löydös, myoomat! Helvata, no lääkkeet sain ja vuoto loppui. Tuosta 4 vuotta ja nyt viimeisin gyne käynti, kaikki paikat kunnossa. Mikäli ei olisi putket kiinnni, olisin hedelmöitymiskypsä! Saa-tana 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi