Esivaihdevuodet - mistä tunnistit?
Ja mitä niille tehtiin?
Itsellä alkanut öisin hikoilupuuskat ja uni huonontunut niin, että herään jo aamuyöllä. Pinna kireähkö ja mieliala matala. Tätä hoidetaan jo parilla eri masennuslääkkeellä, joista ei juuri apua ole. Tänään aloin miettiä onko mulla esivaihdevuodet ja siksi täältä kyselen kokemuksia. Kiitos jo etukäteen vastauksesta!
Kommentit (77)
Kierto ensin lyheni ja sitten menkat loppuivat kokon aan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ollut ikinä eläissäni mitään ongelmia kuukautisten kanssa. Ei PMS-oireita, ei kuukautiskipuja, niukahkot vuodot, vuotoväli jotain 28-30 päivää jne. Mieliala tasainen ja hyvä. Olen perusluonteeltani iloinen ja positiivinen.
No, nyt sitten reilu 45v:nä, vuotoväli on tihentynyt (22-25 päivää), vuotomäärä ihan tolkuton ja PMS-oireet ennen kuukautisia hirveät (siis henkisesti). Tosi kamala ahdistus ja masennus, kuin hyppäisin pimeään kaivoon muutamaksi päiväksi muutaman viikon välein. Heräilen aamuöisin eikä saa aina sitten enää unta ja nukuttua pidempään. Tästä tulee tietysti väsymystä ja taas alakuloa siitäkin.
Hain gyneltä apua ja määräsi masennuslääkkeita (SSRI) ja lääkettä vuotojen hillitsemiseen. Vuotomäärät pysyvätkin aisoissa lääkkeellä. Kokeilin masennuslääkkeitä muutaman kierron ajan, mutta en pitänyt niiden vaikutuksesta. Sitä on vaikeaa kuvailla, mutta jotenkin en ollut itseni. Olin koko ajan joko aloittamassa lääkitystä tai sitten taas ajamassa alas (käytin siis vain vähän ennen ja PMS-oireiden ajan, muutaman päivän kuussa) eikä sekään tehnyt päälle hyvää. Olen jättänyt nuo pois, sillä tuntui, että päänsisäinen maailma alkoi kärsiä entistä enemmän noista.
Olen hoikka ja hyvät elämäntavat omaava. Ei tupakkaa tai alkoholia, syön terveellistä ruokaa, sopivasti liikuntaa jne. Nyt pitää olla vielä tarkempi tasaisesta elämästä. Pitkien matkojen kävelyn olen huomannut auttavan mielialaan positiivisesti ja teenkin sitä melkein joka päivä.
Kaikki vinkit otetaan mielellään vastaan!
Tuota ihmettelin, ettei minun gyneni antanut estrogeenilaastaria, -voidetta tai vastaavaa... Kommentoi vain, että mielialalääkkeet ovat suositus ja niillä yleensä mennään.
Noi pms-oireet kuulostavat tosi tutuilta.. hyvä tietää, että niitä sitten muutenkin hoidetaan mielialalääkkeillä.
Tsemppiä sinne!
Ap
Kiitos :) Tämä on ollut kyllä aikamoinen muutos, kun ei ikinä ennen ole kärsinyt vuodoista ja noin pahoista mielialaongelmista... Mutta kaipa se tästä... Toivon, että jossain kohtaa helpottaa tai joku voi tulla kertomaan, helpottaako ikinä :D Esim sitten kun vuodot kokonaan loppuu. Mitä käy sitten mielialavaihteluille?
salviaa jossain muodossa
d-vitamiinia
hyviä rasvahappoja purkista
sokeri ja kofeiini minimiin
terveys ja kunto kuriin
Vierailija kirjoitti:
Kierto ensin lyheni ja sitten menkat loppuivat kokon aan.
Kuinka kauan sinulla kesti tuo vaihe, kun kierto oli lyhyempi?
Minulla on kestänyt jo monta vuotta... Odotan jo niin, että loppuisivat kokonaan.
Jos Terolut valmistetta käyttää, pitääkö se aloittaa aina kierron mukaan eri päivänä kuussa vai tasan samana päivänä kuussa? Ja tuleeko kuukautiset varmasti vai ei tule, mitä sitten tehdään. Kiitos.
Siis ylläri itselle. En hokannut 53v. Tosi paha unettomuus, keskittymishäiriöt yms. En osannut laskea. Duuni kassalla. Luulin tulleeni hulluksi. Gyne kertoi missä mennään. Hormonikorvaushoito.
Jess
Nyt on vaihdelaatikko vaihdettu, kyllä kelpaa.
Luulin että oli vaihtarit alkaneet, mut olikin alhainen ferritiini. Nyt kun oon syönyt vahvaa rautaa, niin menkat tuli takaisin, haluttomuus hävis ja nukun paremmin. Kannattaa oikeasti tutkia kilpirauhasen vajaatoiminta ja toi ferritiini. En ite halua turhaan käyttää hormonikorvaushoitoa, joka ei ole riskitön. Puhumattakaan masennuslääkkeistä!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Minulla lakkasi emätin kostumasta ja seksihalut katosivat.
Ohhoh, voi harmi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ollut ikinä eläissäni mitään ongelmia kuukautisten kanssa. Ei PMS-oireita, ei kuukautiskipuja, niukahkot vuodot, vuotoväli jotain 28-30 päivää jne. Mieliala tasainen ja hyvä. Olen perusluonteeltani iloinen ja positiivinen.
No, nyt sitten reilu 45v:nä, vuotoväli on tihentynyt (22-25 päivää), vuotomäärä ihan tolkuton ja PMS-oireet ennen kuukautisia hirveät (siis henkisesti). Tosi kamala ahdistus ja masennus, kuin hyppäisin pimeään kaivoon muutamaksi päiväksi muutaman viikon välein. Heräilen aamuöisin eikä saa aina sitten enää unta ja nukuttua pidempään. Tästä tulee tietysti väsymystä ja taas alakuloa siitäkin.
Hain gyneltä apua ja määräsi masennuslääkkeita (SSRI) ja lääkettä vuotojen hillitsemiseen. Vuotomäärät pysyvätkin aisoissa lääkkeellä. Kokeilin masennuslääkkeitä muutaman kierron ajan, mutta en pitänyt niiden vaikutuksesta. Sitä on vaikeaa kuvailla, mutta jotenkin en ollut itseni. Olin koko ajan joko aloittamassa lääkitystä tai sitten taas ajamassa alas (käytin siis vain vähän ennen ja PMS-oireiden ajan, muutaman päivän kuussa) eikä sekään tehnyt päälle hyvää. Olen jättänyt nuo pois, sillä tuntui, että päänsisäinen maailma alkoi kärsiä entistä enemmän noista.
Olen hoikka ja hyvät elämäntavat omaava. Ei tupakkaa tai alkoholia, syön terveellistä ruokaa, sopivasti liikuntaa jne. Nyt pitää olla vielä tarkempi tasaisesta elämästä. Pitkien matkojen kävelyn olen huomannut auttavan mielialaan positiivisesti ja teenkin sitä melkein joka päivä.
Kaikki vinkit otetaan mielellään vastaan!
Tuota ihmettelin, ettei minun gyneni antanut estrogeenilaastaria, -voidetta tai vastaavaa... Kommentoi vain, että mielialalääkkeet ovat suositus ja niillä yleensä mennään.
Samat oireet ja kokemukset mullakin. Lisäksi olen huomannut, että enää ei voi yhtään luistella säännöllisen säntillisestä ruokarytmistä vaan sen tuntee kyllä nahoissaan seuraavana yönä, jos vaikka syö tunninkin liian myöhään illalla. Ja unirytmistä se vasta onkin pakko pitää huolta, koska olo on pahempi mitä nuorena krapulassa kun takana on yhtään huonommin nukuttu yö.
Ja ne keinot millä oma kroppa sabotoi unta on kyllä ilmeisen loputtomat (esi)vaihtareiden aikana..
Nuo pitkät kävelylenkit on jotenkin hyväksi eli suosin nykyään niitä aiemman lenkkeilyn sijaan eli teen enää vain yhden-kaksi juoksulenkkiä viikossa ja muina päivinä kävelen. Lisäksi venyttelen paljon ja ihan pitkin päivää, koska kroppa tuntuu vaativan sitä eikä oikein mikään määrä kehonhuoltoa ole ainakaan lisää.
PMS-oireet ovat pahentuneet (olen alkanut syödä ssri-lääkettä ovulaatiosta vuodon alkamiseen asti) ja vuoto on runsastunut. N46
Minulla loppui kaikki 47-vuotiaana. Oli yöllä hikoilua ja unettomuutta ja naama lehahteli kellon tarkasti märäksi. Mutt MUISTAKAA tämä on vain väliaikaista. Minulla oli ennen menkkojen loppumista kaksi kertaa 6 kuukautta väliä ja kerran käväsivät, siis menkkoja tei ullut, sitten ne loppuivat kokonaan. Elämä tuli helpommaksi. En tarvitse mitään hormoneja jatkamaan vaihdevuosia.
No. Jotenkin periytyviä on vv oireet. Hormonìkierukat eri juttu, mut luomunaiset eri. Ihan järkyttävät vv oireet. Kiukku. Uni yms.
Vuosien korvaushoito. Nyt 62 ilman lääkkeitä kuumat aallot joskus. Olkoon niin kun uni ok
Paljonko noi estrogeenivalmisteet maksaa?
Miten erottaa vaihdevuosien tuoma mielialanlasku jos on muutenkin kärsinyt masennuksesta? Onko ne testit luotettavia? Eli voiko mieliala laskea kuitenkin hormonien takia vaikka ei vielä testeissä näy laskua?
Yritän päästä masennuslääkkeistä eroon mutta ei meinaa onnistua. Ikää 51v.
Paljonko estrogeenivalmisteet maksaa kuussa?
Näistä puhutaan ihan liian vähän. Tänään aamulla oli aiheesta keskusteluohjelmassa juttua. Gyne puhui estrogeenihoidon alouttamisesta ajoissa. Miksi sitten gyneltä saa lähteä SSRI-resepti kourassa? Niin kävi minullekin. En voinut syödä noita ja oireet jäivät.
Oireita vähätellään. Miten moni on joutunut jäämään töistä pois, miten monta turhaa avioeroa?
Tänäpäivänäkin tulee yllätyksenä eikä osaa yhdistää mistä oieet johtuvat.
Monet kertoo seksihalujen kadonneen. Onko ketään, jolla ne seksihalut olisivat voimakkaampia koskaan aiemmin?
Ihan naistentautien lääkäri puhui esioireista minulle. 40+vuotiaana voi hyvinkin tulla vv esioireet.