Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomeen pitäisi tulla perustulo, esimerkiksi 1000€/kk kaikille täysi-ikäisille.

Vierailija
27.04.2023 |

Ja KAIKKI muut tuet lakkauttaa samalla, siis oikeasti kaikki. Jos haluat enemmän rahaa, menet töihin. Jos koet pärjääväsi sillä tonnilla niin good for you. Minun mielestä tämä olisi ainoa oikea ratkaisu. Samalla tulisi valtavat säästöt kun kaiken maailman Kelat ja työkkärit voisi lakkauttaa kokonaan.

Kommentit (262)

Vierailija
41/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sairaat, jotka eivät voi käydä töissä, mutteivät saa eläkettäkään?

Itse kuulun tähän kastiin, että sairastuin vakavasti jo nuorena tyttönä ja nykyisin pystyn tekemään vain 2pv viikossa kuntouttavaa työtä 4h ja tämäkin helpotetuissa työolosuhteissa vapaaehtoistyön parissa, jossa myös autan toisia kärsiviä sillä kyvyllä, mitä jäljellä on.

Jos nyt loppuisi esim. sairaala kustannusten tukeminen, kuolisin parissa kuussa.

Miten minun käy tai pitäisi käydä?

Samaa mietin.

Vierailija
42/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii jos aloitetaan sillä, että ap kustantaa minulle sen 1000 euroa kuukaudessa ensin. Valitettavasti en pysty maksamaan hänelle. Mihin osoitteeseen haluat tilinumeroni?

Miksi ihmeessä minä sen maksaisin kellekään? En minä mikään sossu ole.

Mistä ajattelit, että sossu saa ne rahat jaettavaksi? Vai ajattelitko, että raha tulee taikaseinästä?

Perustulon myötä nykyinen sosiaalitukijärjestelmä lakkaisi.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on parempi ehdotus.

Leikataan sosiaaliturvaa ja tehdään siitä sellainen, että se kannustaa työnhakuun niin, että tahallaan tuilla eläminen käy vaikeammaksi.

Wait... tämähän tulee nyt toteutumaan hallituksen toimesta! 👍

Vierailija
44/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On asioita, joissa voin myöntää kääntäneeni takkini ja muuttaneeni mielipidettäni aivan toiseksi. Yksi niistä on perustulo.. Se on edelleen minusta kaunis ajatus, mutta käytännössä  mahdoton moenstakin syystä. Ei vähiten siksi, että me ihmiset olemme tarpeinemme enemmän ja vähemmän erilaisia. Mutta myös siksi, että perustuloa päätettäessä pitäisi samalla kertaa luoda tapa. jolla se säilyttää maksukykynsä. Jo nyt tiedetään se, että jos esimerkiksi asumistuki nousee, niin on lähes yhtä varmaa, että asuntojen vuokrat nousee. Aivam sama lähes jokaisen muun välttämättömyys hyödykkeen kohdalla,

Uskovainen mies

Perustulo ei nosta hintoja koska se nostaa samaan aikaan jokaisen tuloa. Ihan jokainen saisi tämän tulon. Mieti kuinka paljon turhaa energiaa menee siihen kun Heikin työttömyyskorvauksia ja asumistukia pyöritellään virastosta toiseen. Tämäkin työ on aivan turhaa hommaa. Jostain syystä ihmisillä on kuitenkin käsitys että rahan takia täytyy jotenkin kitua, joko töissä tai sitten tukianomuksia täytellen ja jossain kokeiluissa näön vuoksi heiluen. Ei, rahaa riittää kohtuumäärä jokaiselle kun se jaetaan järjellisemmin.

Vierailija
45/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo ei siis täydentäisi nykyjärjestelmää, vaan KORVAISI sen. Ainakin syytä olisi.

Vierailija
46/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä 18-vuotta vanhempien luona asuva nuori, joka ei tee mitään, voi saada toimeentulotukea vajaat 400e/kk. Miksi hänelle pitäisi yhtäkkiä antaa 1000 euroa???

Ja mitä maksamme lapsille? Millä summalla elää 1-vuotias, entä 8-vuotias tai 17-vuotias?

Ei kyllä saa mitään 400e, jos vanhemmilla on kohtalaiset tulot. Ainoastaan jos vanhemmat itse ovat toimeentulotuella saisi nuori jotain rahaa.

Kyllä saa, työmarkkinatuessa huomioidaan vanhempien tulot aika tiukastikin mutta ei toimeentulotuessa. Tiedän tämän, kun sain puoli vuotta toimeentulotukea lukion jälkeen ja vanhemmillani ihan hyvät tulot. Ei siinä tukihakemuksessa kysytä vanhempien tuloja tai omaisuutta ollenkaan.

Vierailija
47/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on parempi ehdotus.

Leikataan sosiaaliturvaa ja tehdään siitä sellainen, että se kannustaa työnhakuun niin, että tahallaan tuilla eläminen käy vaikeammaksi.

Wait... tämähän tulee nyt toteutumaan hallituksen toimesta! 👍

Ymmärrän että vitsailet, mutta työt ovat todellakin loppumassa ihmisiltä pikaista vauhtia, ja maat jotka ymmärtävät tämän siirtyvät perustuloon. Se on yksinkertaisesti väistämätön asia.

Vierailija
48/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin etu perustulossa olisi mm. työn muuttuminen taloudellisesti kannattavaksi. Puhumattakaan henkisestä vapaudesta ja onnellisuudesta.

Vierailija
49/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitäisi tulla perustulo, esimerkiksi 1000€/kk kaikille täysi-ikäisille.

Taaspa tuli todistettua, että te sosialistit ette ymmärrä rahan ja ekonomian päälle.

Ei ole Suomella koskaan varaa maksaa tuollaisia tukiaisia.

Vierailija
50/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä aika hassua saada noin paljon rahaa. Joka kuukausi olisi 400 euroa käytettävissä vuokranmaksun jälkeen. En oikeasti tietäisi, mihin laittaisin sellaisen rahamäärän.

Vuokranmaksun jälkeen on vielä erillisiä vesimaksuja ja sähkömaksuja. On ruokakustannuksia ja kun asut 7km päästä sieltä keskustasta, niin bussia vartenkin pitää olla rahaa että pääsee sinne kirjastolle tekemään  työhakemuksia. Polkupyörään ei ole varaa. Se joko pöllitään tai rikotaan siellä levottomassa lähiössä. Puhelinkulut - täytyyhän sitä olla tavoitettavissa kun työkkäri soittaa. 

Sormi meni viimeisten alushousujen läpi, uusiakin on välillä ostettava.

Kengästä irtosi pohja. Jos säästän koko kesän 20e/kk saan jouluksi uudeet.

Puhkesi astma, lääkärilläkin on käytävä ja lääkkeitä ostettava.

400 euroa on lopulta aika vähän.

Kyllä minä olen pystynyt maksamaan välttämättömät menoni, vaikka ei olekaan sitä 400 euroa. Polkupyörän ostamiseen tosin ei ole varaa. Yli 20 euron kenkiä minulla ei ole tapana ostaa.

Vierailija
51/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästyy valtavasti vuositasolla, kun tietokone-ohjelma siirtää tonnin jokaisen tilille kuukauden eka päivä ja kaikille kela ä m m i l l e annetaan kenkää.

Vierailija
52/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai palkat ja eläkkeet pitää maksaa. Eivät ne ole mitään tukia. Ne ovat itse ansaittuja palkkioita työstä.

Vierailija
53/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuota kansalaispalkkaa on harkittu monta kertaa. Se voisi olla ihan pätevä: Jokaiselle kuukausiavustus ja sen pitää riittää ihan kaikkeen, enempää ei saa kerta kaikkiaan mistään.

Ongelmana on ollut tekniikan puute, jolla saada perustulosta kontrollijärjestelmä.

Vierailija
54/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo ei siis täydentäisi nykyjärjestelmää, vaan KORVAISI sen. Ainakin syytä olisi.

Kyllä, perustulo korvaisi nykyisen typerän systeemin.

On myös paljon "työtä" joka on ainoastaan saastuttavaa. Ihmisille kannattaa ennemmin maksaa että eivät tee sitä työtä, kuin maksaa sotkun siivoamisesta myöhemmin. Esim. bitcoin on todella saastuttava, puhelinmyynti ainoastaan häiritsevää, muovikrääsän tuottaminen todella tuhoisaa, ja niin edelleen.

Vierailija
55/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuota kansalaispalkkaa on harkittu monta kertaa. Se voisi olla ihan pätevä: Jokaiselle kuukausiavustus ja sen pitää riittää ihan kaikkeen, enempää ei saa kerta kaikkiaan mistään.

Ongelmana on ollut tekniikan puute, jolla saada perustulosta kontrollijärjestelmä.

No, nyt meillä on AI ja teknologia.

Vierailija
56/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä niukemmiksi tuet leikataan, sitä enemmän vähenee ihmisten kulutus. Jos stressiä rahasta ei olisi, ihmiset voisivat kuluttaa enemmän, mikä tuottaisi lisää työpaikkoja ja verotuloja valtion kassaan. Eikä se onnistu, jos yhä useammalla on varaa vain ruokaan.

Vierailija
57/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästyy valtavasti vuositasolla, kun tietokone-ohjelma siirtää tonnin jokaisen tilille kuukauden eka päivä ja kaikille kela ä m m i l l e annetaan kenkää.

Enemmän kyse on kai siitä, että työn muuttuessa kannattavaksi, verotulot voisivat kasvaa huomattavasti.

Vierailija
58/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai palkat ja eläkkeet pitää maksaa. Eivät ne ole mitään tukia. Ne ovat itse ansaittuja palkkioita työstä.

Ei kukaan sanonut että palkkoja ja eläkkeitä ei makseta. Perustulo olisi perustulo tämän lisäksi. Kuitenkin mielestäni ökypalkat ja -eläkkeet pitää "tarkastaa".

Vierailija
59/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä niukemmiksi tuet leikataan, sitä enemmän vähenee ihmisten kulutus. Jos stressiä rahasta ei olisi, ihmiset voisivat kuluttaa enemmän, mikä tuottaisi lisää työpaikkoja ja verotuloja valtion kassaan. Eikä se onnistu, jos yhä useammalla on varaa vain ruokaan.

Ei niitä mitään leikata, kun niitä ei edes anneta, vaikka raha menettää arvoaan.

Vierailija
60/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo on hyvä, koska siinä jokainen on samalla viivalla. Perustuloa vastaan tosin täytyy myös tehdä jotain yhteiskuntaa hyödyttävää. Tämä olisi ehto.

Voitais ehkä puhua myös minimipalkasta. Eli ihminen ei saisi mitään tukea, vaan palkkaa. Ja jokaiselle järjestetään tuota minimipalkkaa vastaan työ. Oli se sitten pihanhoitoa, nurmikonleikkuuta, postinjakoa, avustavia töitä kaupoissa, huoltoasemilla, keittiöissä.

Minimipalkka voisi olla vaikka 2000€. Kyllä näihin keinoja on.. jäädään odottamaan.