Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomeen pitäisi tulla perustulo, esimerkiksi 1000€/kk kaikille täysi-ikäisille.

Vierailija
27.04.2023 |

Ja KAIKKI muut tuet lakkauttaa samalla, siis oikeasti kaikki. Jos haluat enemmän rahaa, menet töihin. Jos koet pärjääväsi sillä tonnilla niin good for you. Minun mielestä tämä olisi ainoa oikea ratkaisu. Samalla tulisi valtavat säästöt kun kaiken maailman Kelat ja työkkärit voisi lakkauttaa kokonaan.

Kommentit (262)

Vierailija
21/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä 18-vuotta vanhempien luona asuva nuori, joka ei tee mitään, voi saada toimeentulotukea vajaat 400e/kk. Miksi hänelle pitäisi yhtäkkiä antaa 1000 euroa???

Ja mitä maksamme lapsille? Millä summalla elää 1-vuotias, entä 8-vuotias tai 17-vuotias?

Ei kyllä saa mitään 400e, jos vanhemmilla on kohtalaiset tulot. Ainoastaan jos vanhemmat itse ovat toimeentulotuella saisi nuori jotain rahaa.

Vierailija
22/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo maksaisi n. 54 miljardia vuodessa, eli 2/3 koko Suomen budjetista. Mistä rahat?

Otetaan lainaa.

T. Sanna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo maksaisi n. 54 miljardia vuodessa, eli 2/3 koko Suomen budjetista. Mistä rahat?

Lisätään sen verran, että koko sosiaali- ja terveyusministeriön hallinonalan budjetti on tällä hetkellä n. 16 miljardia.

Vierailija
24/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii jos aloitetaan sillä, että ap kustantaa minulle sen 1000 euroa kuukaudessa ensin. Valitettavasti en pysty maksamaan hänelle. Mihin osoitteeseen haluat tilinumeroni?

Miksi ihmeessä minä sen maksaisin kellekään? En minä mikään sossu ole.

Vierailija
25/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä 18-vuotta vanhempien luona asuva nuori, joka ei tee mitään, voi saada toimeentulotukea vajaat 400e/kk. Miksi hänelle pitäisi yhtäkkiä antaa 1000 euroa???

Ja mitä maksamme lapsille? Millä summalla elää 1-vuotias, entä 8-vuotias tai 17-vuotias?

Ei kyllä saa mitään 400e, jos vanhemmilla on kohtalaiset tulot. Ainoastaan jos vanhemmat itse ovat toimeentulotuella saisi nuori jotain rahaa.

Minä sain sossusta toimeentulotuen perusosan 18 vuotiaana.

Asuin kotona, molemmat vanhemmat töissä.

Sanoin että heidän armostaan saan olla kotona vielä, jos huonosti käy niin heittävät pihalle ja sitten olen täysin kunnan elättinä ilman asuntoa.

Tämä tarina on tosi.

Vierailija
26/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä aika hassua saada noin paljon rahaa. Joka kuukausi olisi 400 euroa käytettävissä vuokranmaksun jälkeen. En oikeasti tietäisi, mihin laittaisin sellaisen rahamäärän.

Vuokranmaksun jälkeen on vielä erillisiä vesimaksuja ja sähkömaksuja. On ruokakustannuksia ja kun asut 7km päästä sieltä keskustasta, niin bussia vartenkin pitää olla rahaa että pääsee sinne kirjastolle tekemään  työhakemuksia. Polkupyörään ei ole varaa. Se joko pöllitään tai rikotaan siellä levottomassa lähiössä. Puhelinkulut - täytyyhän sitä olla tavoitettavissa kun työkkäri soittaa. 

Sormi meni viimeisten alushousujen läpi, uusiakin on välillä ostettava.

Kengästä irtosi pohja. Jos säästän koko kesän 20e/kk saan jouluksi uudeet.

Puhkesi astma, lääkärilläkin on käytävä ja lääkkeitä ostettava.

400 euroa on lopulta aika vähän.

Vierailija
27/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuinka paljon tällä hetkellä menee kaikkiin tukiaisiin mitä ihmisille maksetaan + Kelan, sossun ja työkkärin olemassaolon kulut?

Vierailija
28/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo riitä kaikkien ihmisten elämäntilanteisiin, jos on vaikka isot lääkärilaskut tai muuta. Ja toisaalta joillekin tuo olisi ihan ylimääräistä. Esimerkkinä Itse olen vanhempien luona asuva nuori aikuinen ja saan toimeentulotukea 400€/kk jolla pärjään hyvin, etsin kuitenkin koko ajan töitä. Miksi minun pitäisi saada tekemättä mitään tonni kuukaudessa? Silloin en ainakaan olisi motivoitunut etsimään töitä, kun asumisesta ei tarvitsisi kuitenkaan maksaa ja tonni olisi sitten puhtaasti kaikkeen muuhun.

Vierailija
29/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii jos aloitetaan sillä, että ap kustantaa minulle sen 1000 euroa kuukaudessa ensin. Valitettavasti en pysty maksamaan hänelle. Mihin osoitteeseen haluat tilinumeroni?

Niinpä!

Samaa minä sanon aina yhtiökokouksissa, taloyhtiö maksaa! Onhan se nyt pöljää maksaa omistaan, varsinkaan kun se ei sulle kuulu

Vierailija
30/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On asioita, joissa voin myöntää kääntäneeni takkini ja muuttaneeni mielipidettäni aivan toiseksi. Yksi niistä on perustulo.. Se on edelleen minusta kaunis ajatus, mutta käytännössä  mahdoton moenstakin syystä. Ei vähiten siksi, että me ihmiset olemme tarpeinemme enemmän ja vähemmän erilaisia. Mutta myös siksi, että perustuloa päätettäessä pitäisi samalla kertaa luoda tapa. jolla se säilyttää maksukykynsä. Jo nyt tiedetään se, että jos esimerkiksi asumistuki nousee, niin on lähes yhtä varmaa, että asuntojen vuokrat nousee. Aivam sama lähes jokaisen muun välttämättömyys hyödykkeen kohdalla,

Uskovainen mies

Vierailija
31/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on työssäkäynnin takia pakko olla kaksi autoa, julkisia ei ole, eikä työpaikkoja tässä kunnassa.

Dieseliin menee kuussa tonni.

Mielellään otettais molemmat perustuloa kaks tonnia kuussa.

Vierailija
32/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kotona asuvan Veetin pitäisi saada 1000e sen takia, että on täysi-ikäinen?

Kuulostaa siltä, että rikkaat ja rikkaiden jälkeläiset saisivat tästä eniten hyötyä.

Tässä perustulossa ei ole mitään järkeä.

Perustulo on erittäin järkevä malli, ja siihen on pakko lähitulevaisuudessa siirtyä. Töitä ei yksinkertaisesti tule riittämään kaikille, mutta nykymaailmassa ihmisellä on aivan pakko olla rahaa, ei ole enää "ei-kenenkään-maata" jonne muuttaa kultaa kaivamaan. Vaikka olisit maailman puuhakkain ihminen, jos palkkatyötä ei ole sitä ei yksinkertaisesti ole.

Jatkuva huoli taloudesta on ihmiselle todella stressaavaa, ja stressi puolestaan aiheuttaa sairauksia jotka maksavat yhteiskunnalle valtavia summia. Perustulon avulla saataisiin väki voimaan huomattavasti paremmin. Byrokraattinen, sekava, päällekkäinen ja kallis tukisysteemi joutaakin jo roskikseen.

Mielestäni AI ja sen tuoma lähes kaiken automatisointi on hieno juttu, loppuu tajuton rahalla ja statuksella perseily. Jokainen sitten joutuu keksimään kuinka päivänsä viettää ja mikä on itselle mielekästä.

Vierailija
33/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuinka paljon tällä hetkellä menee kaikkiin tukiaisiin mitä ihmisille maksetaan + Kelan, sossun ja työkkärin olemassaolon kulut?

Vajaa kolmannes AP:n ehdottaman perustulon kustannuksista.

Vierailija
34/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo riitä kaikkien ihmisten elämäntilanteisiin, jos on vaikka isot lääkärilaskut tai muuta. Ja toisaalta joillekin tuo olisi ihan ylimääräistä. Esimerkkinä Itse olen vanhempien luona asuva nuori aikuinen ja saan toimeentulotukea 400€/kk jolla pärjään hyvin, etsin kuitenkin koko ajan töitä. Miksi minun pitäisi saada tekemättä mitään tonni kuukaudessa? Silloin en ainakaan olisi motivoitunut etsimään töitä, kun asumisesta ei tarvitsisi kuitenkaan maksaa ja tonni olisi sitten puhtaasti kaikkeen muuhun.

Et sinä saisikaan. Tonnin saa ne, jotka asuu omillaan. Ehkä sinäkin lähtisit vanhempiesi nurkista?

Vierailija
35/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo jolloin jokainen työkeikka kannattaa ottaa.

Tai toisinpäin. Tekisin vain puolet nykyisestä. Saisin enemmän aikaa itselle. Tämähän ei toki tuo kauheasti veroeuroja valtion kassaan.

Vierailija
36/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

400 euroa vanhempien luona asuvalle teinille/nuorelle?

Fiksu laittaa tietyn määrän sivuun joka kuukausi ja säästää vuokravakuuteen. Kun kertoo Kelaan säästävänsä vuokravakuuteen esim. erilliselle tilille, niin säästöä ei huomioida tulona seuraavan kuukauden laskelmalla. Ei ole itsestään selvää saada vuokravakuutta omilleen muuttaessa.

400 euroa on melko kohtuullinen, jos pitää elättää sillä itsensä, jos ei saa vanhemmilta mitään. Kaikki syömiset, vaatteita, kenkiä, puhelinkulut. Ehkä se polkupyörä tai mopo vaatii välillä kunnostamista. Ja mopo bensaa. 

Vierailija
37/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain sossusta toimeentulotuen perusosan 18 vuotiaana.

Asuin kotona, molemmat vanhemmat töissä.

Sanoin että heidän armostaan saan olla kotona vielä, jos huonosti käy niin heittävät pihalle ja sitten olen täysin kunnan elättinä ilman asuntoa.

Tämä tarina on tosi.

Tarina ei ole tosi, koska kaikkien, mukaanlukien vanhempiesi tulot otetaan toimeentulotuessa huomioon.

Että sellaista.

:)

Vierailija
38/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ajattelit, että sossu saa ne rahat jaettavaksi? Vai ajattelitko, että raha tulee taikaseinästä?

Vierailija
39/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, mutta vammaisille oltava tuet.

Vangeille ei kertyisi tuloa (sikäli kun malliin kuuluisi tulojen kertymisen mahdollisuus).

Vierailija
40/262 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ajattelit, että sossu saa ne rahat jaettavaksi? Vai ajattelitko, että raha tulee taikaseinästä?

USA käyttää taikaseinää. Hyvin menee?

-eri