Suomeen pitäisi tulla perustulo, esimerkiksi 1000€/kk kaikille täysi-ikäisille.
Ja KAIKKI muut tuet lakkauttaa samalla, siis oikeasti kaikki. Jos haluat enemmän rahaa, menet töihin. Jos koet pärjääväsi sillä tonnilla niin good for you. Minun mielestä tämä olisi ainoa oikea ratkaisu. Samalla tulisi valtavat säästöt kun kaiken maailman Kelat ja työkkärit voisi lakkauttaa kokonaan.
Kommentit (262)
Miksi kotona asuvan Veetin pitäisi saada 1000e sen takia, että on täysi-ikäinen?
Kuulostaa siltä, että rikkaat ja rikkaiden jälkeläiset saisivat tästä eniten hyötyä.
Tässä perustulossa ei ole mitään järkeä.
Olisi kyllä aika hassua saada noin paljon rahaa. Joka kuukausi olisi 400 euroa käytettävissä vuokranmaksun jälkeen. En oikeasti tietäisi, mihin laittaisin sellaisen rahamäärän.
Vastikkeetta ei kuulu kenenkään saada penniäkään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kotona asuvan Veetin pitäisi saada 1000e sen takia, että on täysi-ikäinen?
Kuulostaa siltä, että rikkaat ja rikkaiden jälkeläiset saisivat tästä eniten hyötyä.Tässä perustulossa ei ole mitään järkeä.
No se on vähän voi voi. Ei tämä maailma miltään muultakaan osin ole täysin oikeudenmukainen ja kaikille samalla tavalla "reilu".
Jaa, ettei eläkkeitäkään saisi sairaana tai vanhana? Tuo 1000 pn liian pieni, sillä ei pärjää.
Turha odottaa seuraavan hallituskauden aikana asian etenevän.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä aika hassua saada noin paljon rahaa. Joka kuukausi olisi 400 euroa käytettävissä vuokranmaksun jälkeen. En oikeasti tietäisi, mihin laittaisin sellaisen rahamäärän.
Jatkan:
Ja tajusin vasta nyt, että sitten minun ei tarvitsisi tehdä edes töitä! Ei olisi jatkuvaa huolta siitä, saanko riittävästi töitä tehdyksi, että saisin tarpeeksi rahaa elämiseen.
Sukulaisetkin ilahtuisivat, kun saisin nopeasti maksettua heille vanhat velkani.
Perustulo jolloin jokainen työkeikka kannattaa ottaa.
12000e X 5 000 000 = 60 000 000 000 Sinäkö maksat? Se on enemmän kuin valtion vuosibudjetti ennen viisikon seikkailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että rikkaat ja rikkaiden jälkeläiset saisivat tästä eniten hyötyä.Tässä perustulossa ei ole mitään järkeä.
No se on vähän voi voi. Ei tämä maailma miltään muultakaan osin ole täysin oikeudenmukainen ja kaikille samalla tavalla "reilu".
Ja tälläisten selityksien takia se perustulo ei mene koskaan läpi, kun argumentointitaidot sitä kannattavilla on tätä tasoa.
Mee pyytään sitä työssä käyvältä naapuriltas.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ettei eläkkeitäkään saisi sairaana tai vanhana? Tuo 1000 pn liian pieni, sillä ei pärjää.
Säästä etukäteen. Ei me nykyiset 30-40 vuotiaat muutenkaan tulla mitään eläkkeitä saamaan joten turha sen varaan on laskea.
Mites sairaat, jotka eivät voi käydä töissä, mutteivät saa eläkettäkään?
Itse kuulun tähän kastiin, että sairastuin vakavasti jo nuorena tyttönä ja nykyisin pystyn tekemään vain 2pv viikossa kuntouttavaa työtä 4h ja tämäkin helpotetuissa työolosuhteissa vapaaehtoistyön parissa, jossa myös autan toisia kärsiviä sillä kyvyllä, mitä jäljellä on.
Jos nyt loppuisi esim. sairaala kustannusten tukeminen, kuolisin parissa kuussa.
Miten minun käy tai pitäisi käydä?
Ei makaamalla 1000 euroa kkssa vaan sen eteen täytyy tehdä jotain hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuota kansalaispalkkaa on harkittu monta kertaa. Se voisi olla ihan pätevä: Jokaiselle kuukausiavustus ja sen pitää riittää ihan kaikkeen, enempää ei saa kerta kaikkiaan mistään.
Miten tuo toimii käytännössä? Mitä tehdään niille jotka juovat tai pelaavat tonnin kansalaispalkkansa heti kuukauden ensimmäisenä päivänä?
Jos emme anna heidän kuolla nälkään, niin se viimeinen tukiluukku on aina olemassa ja perustulo on käytännössä vain uusi tukiluukku eikä työttömiä enää ahdistella työpaikoilla.
Perustulo maksaisi n. 54 miljardia vuodessa, eli 2/3 koko Suomen budjetista. Mistä rahat?
Tällä hetkellä 18-vuotta vanhempien luona asuva nuori, joka ei tee mitään, voi saada toimeentulotukea vajaat 400e/kk. Miksi hänelle pitäisi yhtäkkiä antaa 1000 euroa???
Ja mitä maksamme lapsille? Millä summalla elää 1-vuotias, entä 8-vuotias tai 17-vuotias?
Vierailija kirjoitti:
Mites sairaat, jotka eivät voi käydä töissä, mutteivät saa eläkettäkään?
Itse kuulun tähän kastiin, että sairastuin vakavasti jo nuorena tyttönä ja nykyisin pystyn tekemään vain 2pv viikossa kuntouttavaa työtä 4h ja tämäkin helpotetuissa työolosuhteissa vapaaehtoistyön parissa, jossa myös autan toisia kärsiviä sillä kyvyllä, mitä jäljellä on.
Jos nyt loppuisi esim. sairaala kustannusten tukeminen, kuolisin parissa kuussa.
Miten minun käy tai pitäisi käydä?
Miksi kysyt, kun itsehän vastasit kysymykseesi?
Sopii jos aloitetaan sillä, että ap kustantaa minulle sen 1000 euroa kuukaudessa ensin. Valitettavasti en pysty maksamaan hänelle. Mihin osoitteeseen haluat tilinumeroni?
Kyllä tuota kansalaispalkkaa on harkittu monta kertaa. Se voisi olla ihan pätevä: Jokaiselle kuukausiavustus ja sen pitää riittää ihan kaikkeen, enempää ei saa kerta kaikkiaan mistään.