Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnötkin menee jatkossa hoitomaksuihin

Vierailija
26.04.2023 |

Olen järkyttynyt. Isäni on hoidossa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella palvelutalossa. Aikaisemmin hoitomaksu määräytyi niin, että eläkkeestä piti jäädä pieni summa ihmiselle käyttövaraa, esim. puhelin- ja parturikuluja varten. Muistaakseni summa oli n. 150 €.

Eipä ole näin enää. Hoitomaksuun voi mennä koko eläke, jos tilillä on yli 4000 euroa. Isäni on saanut äidiltään pienen perinnön, n. 20 000 euroa. Nyt siis tämä ei nauti mitään suojaa, vaan hyvinvointivaltio syö sen omiin kuluihinsa. Eipä mummi olisi säästänyt, jos olisi tämän tiennyt. Isän hoitokulut on tosiaan yli hänen eläkkeen, ja mitään alennusta niihin ei voi saada, koska hänellä on tilillä nyt noita "säästöjä". Isäni on vasta 71-vuotias ja hoitokodissa aivovamman vuoksi. Hänen kohdallaan ei ole siis kyse tyypillisestä palveluasumisesta, joka kestää vain 2-3 vuotta, vaan voi kestää jopa esim. 20 vuotta. Säästöillään hän pystyisi tekemään pieniä matkoja ja siten hyödyntää perintöään.

Pitääkö tässä nyt sitten nostaa isän tililtä 16 000 "piirongin laatikkoon" vai siirtää tili ulkomaille? Tämä on hullua. Auttakaa.

Kommentit (867)

Vierailija
341/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kai tyhmä, mutta ihmisen ei pidä elättää itseään myös vanhana, jos on varaa?

Olen kai tyhmä, mutta ajattelen, että lapsiperheiden pitäisi maksaa itse elämisensä ja vanhempainlomailunsa.

Vierailija
342/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummullani on tämä tilanne joten hänen omaisuutensa meni ennakkoperintönä tyttärilleen jo tässä vaiheessa.

Isäni kohdalla tämä ei ole mahdollista, sillä olen hänen edunvalvojansa ja minun tehtäväni on huolehtia, että hän itse hyötyy rahoistaan, ei perilliset.

Aivan oikein Vanhempien kuulu itse hyötyä omista rahoistaan.Eikä jättää perinöksi latin latia.Jokainen hankikoon rahansa itse omalla työ tulollaan.

en minä ainakaan kehtää elää niin että on persaukinen vnahoilla päivillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossa tilanteessa meillä jaettiin ennakkoperintö. Osteltiin näillä rahoilla sitten äidille "lahjaksi" mm. ulkomaan matkoja jne.

Miksi hoitokoti hoivaa tarvitse vanhus pitää raahata ulkomaille.  ja ne rahat joita vanhus omistaa tulee käyttää ensisijaisesti vanhuksen hoitoon, ei perillisten huvitteluun.

Vierailija
344/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän hoivakodin. Minä aion jättää perinnön perikunnalle enkä sosialisteille. Viimeistä matkaa en kuitenkaan tee hautuumaalle vaan viimeisen mission teen rollaattorillani osallistumalla rollaattorillani sosialistien juhliin. Tulette yllättymään mitä siellä tapahtuu.

Vierailija
345/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko hoitomaksu on kuukaudessa tuollaisissa palvelutaloissa? Vuokra ja sitten ne hoitopalvelut? Mulla ei ole aavistustakaan, missä hinnoissa pyöritään.

edullisemmaksi tulee kun otat äitisi tai isäsi kotiin .Vuokra voi olla 500 maaseudulla ja jos pankissa rahaa niin et saa asumistukea, siivous maksaa, pyykkäys, vuoteen sijaus, ruoka jne

Vierailija
346/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIhin tuota pientä perintöä oikein pitäisi säilöä? Veikkaan että sitä varten että te voisitte saada sen sitten aikanaan perintönä.

Jos ennen isällesi jäi se 150e jäljelle eläkkeestä niin jatkossa siis se 150e pitää kattaa omista varoista. Aika pieni summa lopulta eikä estä mitenkään sitä että isäsi käyttää siä rahaa myös matkustamiseen ja muuhun mitä haluaa. Eihän niiden omien varojen käyttöä ole mitenkään nyt kielletty tai niitä korvamerkitty johonkin. Sen kuin matkustaa ja tekee mitä haluaa ja sitten kun tilillä on enää se 4000e niin sittenhän tilanne jälleen muuttuu.

Ei, vaan hoitomaksu menee YLI sen eläkkeen. Jos on "alijäämäinen" - tätä termiä hyvinvointialueen henkilö minulle puhelimessa käytti - sitten voi hakea harkinnanvaraista alennusta, mikäli tilillä on alle 4000 €. Eli jos sinulla on tilillä 3500 € hautajaisia varten, siltikin sinun koko eläkkeesi voi mennä hoitomaksuihin. Et tarvitse enää hiustenleikkuuta tai puhelinta tai taskurahaa ristikkolehtien ostoa varten. Mitään muita kuluja ei näköjään huomioida, pelkästään hoitomaksut.

Tuon teidän alueenne hyvinvointialueen sivuilla on edelleen seuraava tieto:

"Maksu on enintään 85 % nettokuukausituloista. Käyttövaraksi asiakkaalle jää 15 % nettokuukausituloista, kuitenkin vähintään 167 euroa kuukaudessa."

https://www.luvn.fi/fi/meilla-asiakkaana/sosiaali-ja-terveyspalvelujen-…

Eli tuloista.

Tilillä saa olla rahaa, eikä niihin kajota. Vaikka olisi 100 000.

tulevaisuudessa taatusti kajotaan

Vierailija
347/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummullani on tämä tilanne joten hänen omaisuutensa meni ennakkoperintönä tyttärilleen jo tässä vaiheessa.

Isäni kohdalla tämä ei ole mahdollista, sillä olen hänen edunvalvojansa ja minun tehtäväni on huolehtia, että hän itse hyötyy rahoistaan, ei perilliset.

Olen jutellut usean ihmisen kanssa, jotka ovat sitä mieltä, että vanhusten omaisuus pitäisi jäädä perinnöksi, ei ko. ihmisen omaan loppuajan hoitoon.

Olen sanonut, että jos ihminen on niillä vuosilla, ettei ole enää toivoa kunnon kohenemiseen niin kaikki rahat ja omaisuus saa mennä hänen hyvinvointiinsa eikä perillisille.

Monet ovat suuttuneet. Jotkut kovinkin. Kokevat vääryytenä, että varakas vanhus joutuu maksamaan hoidosta omista rahoistaan. Hoidon pitäisi maksaa yhteiskunta.

Ja omaisuus säästyä suvulle. En oikein tätä ideaa ymmärrä.

Kysymys ei taida olla pelkästään siitä, kenen rahoilla hoito pitää maksaa, vaan ennen kaikkea siitä, kuinka monen välistävetäjän ja veronkiertäjän (= veroparatiisisaarille päätyvien holding-ketjujen omistamat yritykset) pitäisi mukamas päästä kuppaamaan iäkkään ihmisen elinaikaiset säästöt sen sijaan että saisi viimeisinä vuosina tarvitsemansa palvelut niiden todellisia kustannuksia vastaavalla hinnalla.

Eri  

Vierailija
348/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittää kokoomuksen ja pörriäisten kiinnostuksen vanhuspalveluihin, eikö.

Vierailija
349/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänestetään lisää kokoomusta niin homma ratkeaa.

Kai te köyhät ymmärrätte että ne saa hoitoa kenellä on siihen varaa.

Jos 20 000€ on iso raha niin joutaakin kärsiä.

T. Orpo P

Kokoomusko siellä on viimeiset 4 vuotta ollut puikoissa? Sotepomojen palkat vaan täytyy jotenkin maksaa.

Ja ne Sotepomot ovat yllätys demareita ja kepulaisia.

Meillä on kyllä aika paljon kokoomuslaisiakin.

Vierailija
350/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on palvelukotiin muuttaessa myynyt asuntonsa ja tilillä on vaikka 150 000?

Meneekö palvelutalon maksuihin vain eläke vai myös asuntorahat?

Ap trollaa tuolla keksimällään. 

Mietin vain, kun itsellä tulee tuo tilanne eteen, että meneekö sitten eläkkeen lisäksi ne asuntorahatkin. Kyllä haluaisin jättää lapsilleni perintöä.

Ainoa varma keino tähän on se, että jaat lapsillesi ennakkoperintönä nyt, kun vielä voit. 

Väestön vanhetessa ja julkisen sektorin köyhtyessä valitettavasti todennäköinen kehityskulku on se, että yhä vähemmän pääsemme vanhoina yhteiskunnan rahoittamia palveluita nauttimaan. Eli suomeksi, uskon, että joskus vielä kunta takavarikoi ne asuntorahatkin.

joka kolmas vuosi saa lahjoittaa oliko se 3995 eli lapsille ja lastenlapsille ja vähän vielä synttäreitä muutamia satasia. 

Vierailija
351/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintöä ei tarvitse jättää jälkeläisille. Jokainen ansaitkoon ja käyttäköön omat rahansa itseensä.

Niin, mutta jos ei halua? Jos säästöjä on tai vaikka asunnon myynnistä tulee tilille muhkea summa, ei se mene hoitomaksuihin. Ei vaikka pitäisitte sitä kuinka oikeudenmukaisena tahansa.

Eläke menee hoitomaksuun. Muuhun ei kajota.

jos on tuottoa niin kajotaan, yksityisissä hoitokodeissa, kunnillahan ei juuri ole nk vanhainkoteja, kauniimmin hoito/hoivakoteja. 

Vierailija
352/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kai tyhmä, mutta ihmisen ei pidä elättää itseään myös vanhana, jos on varaa?

Olen kai tyhmä, mutta ajattelen, että lapsiperheiden pitäisi maksaa itse elämisensä ja vanhempainlomailunsa.

Joo, olet. 

Siinä on nimittäin se olennainen ero, että lapsista lasketaan olevan yhteiskunnalle hyötyä, kun niistä voi vielä kehkeytyä tuottavia työntekijöitä. Lapset eivät yhteiskunnan silmissä siis ole vain vanhempiensa yksityinen ilonaihe. Siksi yritetään kannustaa ihmisiä hankkimaan lapsia.

Toista se on elämänsä ehtoopuolelle päätyneen vanhuksen kanssa. Hänen elämästään ei yhteiskunta hyödy enää mitään, päinvastoin.

Vierailija
353/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"hyvinvointivaltio syö sen omiin kuluihinsa"

Mitä hittoa? Isäsi hoitokuluihinhan se menee, eikä mihinkään hyvinvointivaltio kuluihin?

Minkä takia juuri sinun isältäsi pitäisi lailliset maksut peruuttaa?

köyhiltä pieni eläke, jää jotain 160 euroa ja varakkailta lähes koko eläke, omaisuuden tuotot jne ja jos ei nyt niin tulevaisuudessa ja ihan oikeinhan se on. Järjestelyjä voi tehdä ennakkoon. 

Vierailija
354/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne saa ottaa vain siitä summasta kulut mikä on eläke?

Vierailija
355/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nythän vähävaraiset saa asumistukea, kelatukia ja mitä niitä onkaan. 

Vierailija
356/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on palvelukotiin muuttaessa myynyt asuntonsa ja tilillä on vaikka 150 000?

Meneekö palvelutalon maksuihin vain eläke vai myös asuntorahat?

Sosialisti rokottavat työeläkkeen ja tilivarat hoitomaksuihin. Samaan aikaan joku jolla on vain tuulen huuhtoma perse ja kansaneläke saa ihan saman hoidon yhteiskunnan piikkiin. Tasa-arvoa?

Vierailija
357/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä isossa konsernissa ja teemme hoivapalvelua ja sunista. Tiedättekö mitä? Nuo sunnat eivät silti riitä mihinkään, monet talot pyörivät plusmiinusnolla! Henkilöstökustannukset ovat kovat, koko ajan kasvavat ja yhä enemmän hoidettavat potilaat tarvitsevat lisää käsiä. Ruokien ja kaikkien hoitotarvikkeiden hinnat nousseet hujauksessa. Tämä on vasta alkusoittoa. Jos aiomme pystyä hoitamaan vanhukset edes jollain tavalla, onaisuus tulee realisoitavaksi. En ymmärrä, miksi vanhemman hoidosta ei olla valmiita maksamaan? Miksi se raha kuuluu lapsille? Miksi ette itse hoida vanhempianne ympäri vuorokauden, mutta perintö kelpaa?

Vierailija
358/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä isossa konsernissa ja teemme hoivapalvelua ja sunista. Tiedättekö mitä? Nuo sunnat eivät silti riitä mihinkään, monet talot pyörivät plusmiinusnolla! Henkilöstökustannukset ovat kovat, koko ajan kasvavat ja yhä enemmän hoidettavat potilaat tarvitsevat lisää käsiä. Ruokien ja kaikkien hoitotarvikkeiden hinnat nousseet hujauksessa. Tämä on vasta alkusoittoa. Jos aiomme pystyä hoitamaan vanhukset edes jollain tavalla, onaisuus tulee realisoitavaksi. En ymmärrä, miksi vanhemman hoidosta ei olla valmiita maksamaan? Miksi se raha kuuluu lapsille? Miksi ette itse hoida vanhempianne ympäri vuorokauden, mutta perintö kelpaa?

Mitä ovat sunis ja sunnat? (Minulle sunna on islamin uskoon kuuluva asia, mutta sitä tuskin tarkoitat.)

Muuten kyllä samaa mieltä kirjoituksesi kanssa. 85-vuotiaalle äidilleni olen koettanut sanoa, että ei tarvitse säästellä perintöä minulle, käyttää omaisuutensa ihan omiin hoitotarpeisiinsa vain.

Vierailija
359/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava ajatus! Valtio vois mullekin alkaa tarjoamaan kaikki elinkustannukset, kun aikanaan nekin rahat olis sitten perintöä, niin ehdottomasti valtion täytyy suojata mun varat. Ei kai nyt palkka ole yhtään vähemmän suojaamisen arvoista rahaa kuin perintökään, niin eihän sen pitäisi olla ongelma tässä.

Voithan sinä tehdä varmaan jonkun kanssa diilin siitä että annat hänelle kaiken muun rahasi paitsi 150e/kk käyttörahaa ja hän tarjoaa sinulle huoneen jossa asua, ruoan ja perushoivan. Mutta ihan todellako sinä haluaisit maksaa siitä melkein koko palkkasi?

Kukaan ei halua dementikkoa kotiinsa asumaan. Ilman vaikeaa dementiaa tai muuta vakavaa tilaa ei pääse mihinkään yhteiskunnan tukemaan laitoshoitoon.

Jos maksaa kaiken itse, niin yksityisellä taholla onnistuu.

Vierailija
360/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän hoivakodin. Minä aion jättää perinnön perikunnalle enkä sosialisteille. Viimeistä matkaa en kuitenkaan tee hautuumaalle vaan viimeisen mission teen rollaattorillani osallistumalla rollaattorillani sosialistien juhliin. Tulette yllättymään mitä siellä tapahtuu.

Onko se Attendon vai Mehiläisen sosialistien omistama se hoivakotisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme