Perinnötkin menee jatkossa hoitomaksuihin
Olen järkyttynyt. Isäni on hoidossa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella palvelutalossa. Aikaisemmin hoitomaksu määräytyi niin, että eläkkeestä piti jäädä pieni summa ihmiselle käyttövaraa, esim. puhelin- ja parturikuluja varten. Muistaakseni summa oli n. 150 €.
Eipä ole näin enää. Hoitomaksuun voi mennä koko eläke, jos tilillä on yli 4000 euroa. Isäni on saanut äidiltään pienen perinnön, n. 20 000 euroa. Nyt siis tämä ei nauti mitään suojaa, vaan hyvinvointivaltio syö sen omiin kuluihinsa. Eipä mummi olisi säästänyt, jos olisi tämän tiennyt. Isän hoitokulut on tosiaan yli hänen eläkkeen, ja mitään alennusta niihin ei voi saada, koska hänellä on tilillä nyt noita "säästöjä". Isäni on vasta 71-vuotias ja hoitokodissa aivovamman vuoksi. Hänen kohdallaan ei ole siis kyse tyypillisestä palveluasumisesta, joka kestää vain 2-3 vuotta, vaan voi kestää jopa esim. 20 vuotta. Säästöillään hän pystyisi tekemään pieniä matkoja ja siten hyödyntää perintöään.
Pitääkö tässä nyt sitten nostaa isän tililtä 16 000 "piirongin laatikkoon" vai siirtää tili ulkomaille? Tämä on hullua. Auttakaa.
Kommentit (867)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP täällä päivittää tilannetta. Löysin maksupäätöksestä virheen. Omaiseni on siis ollut aiemmin ns. tavallisessa palveluasumisessa Attendolla. Sama paikka edelleen, mutta nyt hyvinvointialueen myötä termi on muutettu "yhteisölliseksi asumiseksi". Fine. Laki viime elokuulta sanoo:
10 g (26.8.2022/791)
Tuloista tehtävät vähennykset jatkuvassa ja säännöllisessä kotona annettavassa palvelussa
Ennen kuin 10 e :ssä tarkoitettu maksu määrätään, 10 f :n 1 momentissa tarkoitetun henkilön kuukausituloista on vähennettävä 10 c :n 1 momentissa säädetyt menot. Kun asiakas, jolla on asuinkäytössään 10 c :n 3 momentissa tarkoitettu asunto, siirtyy sosiaalihuoltolain 21 a :ssä tarkoitettuun tuettuun asumiseen tai 21 b :ssä tarkoitettuun yhteisölliseen asumi
Omaisuus ei vaikuta, ainoastaan tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun omaiseni on
hoivakodissa.
Vuokra asunnosta on 758€/kk.
Hoiva maksaa 176€/vrk. Plus lääkkeet, plus hoivakodin ostamat palvelut kuten hieronta, jalkahoito ja parturi jne. Hoivaan on haettu palveluseteliä.
Tämä vanhus maksaa eläkkeestään ja säästöistään.
Hän saa hyvää hoitoa.
Minun omaiseni maksaa huoneesta 775,-€/kk ja hoidosta 910,-€/kk. Plus lääkkeet, usein diabeetikon jalkahoito, vaatteet, hammashoito jne. Avustan omasta eläkkeestäni lisää "lainaamalla" rahaa. Itse joudun pihistelemään omassa elämässäni.
Eeeei, tuo on kyllä hauska tarina. Jokainen pienituloinen saa asumistukea, ei varmasti maksa vuokraa 775 euroa yhdestä huoneesta. Entäs eläkkeensaajan hoitotuki? Hän saa sitäkin, kaikki paljon hoitoa tarvitsevat ovat siihen oikeutettuja minusta
Ei jokainen pienituloinen saa asumistukea. Jos on jotain omaisuutta kuten vaikka oma asunto, ei saa. Pienituloisellakin voi olla oma koti.
Jokuhan sen hoidon maksaa silti, joten on erikoinen ajatus ettei elämän viimevuosina maksaisi omasta hoidosta jos kerta rahaa on. Mielestäni reilu systeemi ja helpottaa sitä kuntien isoimman taakan eli vanhushoidon rahoittamista. Minkä ihmeen takia Paavo-papan hoitolaitosmaksut maksettaisiin veroista jos hän voi osallistua itse? Mihin sitä rahaa enää tarvitsee ihmeemmin jatkossa kun toinen jalka on palvelukotiasujalla jo haudassa?
No perhana, ne rahat eivät ole kenenkään perintöä, ennen kuin omistaja on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan sen hoidon maksaa silti, joten on erikoinen ajatus ettei elämän viimevuosina maksaisi omasta hoidosta jos kerta rahaa on. Mielestäni reilu systeemi ja helpottaa sitä kuntien isoimman taakan eli vanhushoidon rahoittamista. Minkä ihmeen takia Paavo-papan hoitolaitosmaksut maksettaisiin veroista jos hän voi osallistua itse? Mihin sitä rahaa enää tarvitsee ihmeemmin jatkossa kun toinen jalka on palvelukotiasujalla jo haudassa?
Viisaita sanoja. Lukekaa tarkaati te, jotka vielä elävien omaistenne rahoja pidätte jo perintönä. Lisäksi valitetaan, miten kalliiksi vannukset tulevat.
Kusettamista koko touhu vanhukset säästää ikänsä ja valtio varastaa kaiken sisällissota sais tulla tänne hallitusta vastaan perkele
Ei kai omaisuutta lasketa tuloksi, vaan omaisuudesta saatu tuotto kuten vaikka vuokratuotto.