Muusikko EVELIINA on AUTISTI! Mielipiteitä?
Kommentit (398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla tarkemmin millaisia vaikeuksia Evelinalla, noista uutisista ei oikeastaan selviä mitään
Taisi kertoa, että sosiaaliset tilanteet tuntuivat vain monimutkaisilta. Aivan kuin olisi mukana leikissä, jossa kaikki muut tietävät säännöt.
Mutta tämän takia autismi onkin ollut naisilla alidiagnosoitua. Sosiaaliset vaikeudet voivat olla hyvin peiteltyjä.
Tyttöjen ja poikien leikeissä leikeissä on myös jotain eroja, mikä voi selittää tätä sosiaalista kasvua ainakin aikoinaan, ainakin 20 vuotta sitten oli näin. En osaa sanoa mikä nykypäivän tilanne on, koska digikehitys on niin suurta. Pojat tekivät usein majoja ja leikkivät pokemoneja/pokemon korteilla, pleikkarilla tms. mutta tytöillä oli jotain ihme prinsessadraamakerhoilua missä tarkoituksellisesti leikittiin ilkeitä kavereita ja sellaisia total biatch/ilkeä äitipuoli viboilla. Tytöt muutenkin leikkivät paljon oikean elämän sosiaalisia tilanteita, kuten kotia, kauppaa, parturia, koulua, muotinäytöksiä, lista on loputon. Pojatkin osallistuivat näihin jos leikkivät tyttöjen kanssa, mutta keskenään niillä oli muut leikit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosi vaatii kyllä tietääkseni niin vakavat oireet, että ne selvästi haittaavat arkea ja ihmissuhteita. Ihan lieviä tapauksia ei pitäisi diagnosoida, sillä me kaikki olemme jossain määrin kirjolla. Jotkut todella vähän tai lähes ei lainkaan ja osa sitten vähän enemmän. Kyse on kirjosta.
Tunnetko Evelinan henkilökohtaisesti? Oon muuten havainnut, että kauniita ja laittautuneita naisia ei uskota oikeastaan koskaan silloin kun he avautuvat ADHD tai autismidiagnoosista. Ilmeisesti nämä ovat jotain rumien ihmisten diagnooseja.
Niinpä. Tyttäreni on kuvankaunis vaikka hänellä onkin adhd ja on muutenkin kirjolla. Ihmiset pitävät häntä töykeänä koskoa hän ei osaa suodattaa puheitaan. Siihen kun lisätään kauneus, niin jokainen varmaan ymmärtää miten käy.
Rokotteet aiheuttavat paljon ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla tarkemmin millaisia vaikeuksia Evelinalla, noista uutisista ei oikeastaan selviä mitään
Taisi kertoa, että sosiaaliset tilanteet tuntuivat vain monimutkaisilta. Aivan kuin olisi mukana leikissä, jossa kaikki muut tietävät säännöt.
Mutta tämän takia autismi onkin ollut naisilla alidiagnosoitua. Sosiaaliset vaikeudet voivat olla hyvin peiteltyjä.
Tyttöjen ja poikien leikeissä leikeissä on myös jotain eroja, mikä voi selittää tätä sosiaalista kasvua ainakin aikoinaan, ainakin 20 vuotta sitten oli näin. En osaa sanoa mikä nykypäivän tilanne on, koska digikehitys on niin suurta. Pojat tekivät usein majoja ja leikkivät pokemoneja/pokemon korteilla, pleikkarilla tms. mutta tytöillä oli jotain ihme prinsessadraamakerhoilua missä tarkoituksellisesti leikittiin ilkeitä kavereita ja sellaisia total biatch/ilkeä äitipuoli viboilla. Tytöt muutenkin leikkivät paljon oikean elämän sosiaalisia tilanteita, kuten kotia, kauppaa, parturia, koulua, muotinäytöksiä, lista on loputon. Pojatkin osallistuivat näihin jos leikkivät tyttöjen kanssa, mutta keskenään niillä oli muut leikit.
Täysin yksilöstä kiinni.- En ole itse, eikä tyttäreni leikkinyt mitään draamaprinsessaleikkeja koskaan.
Miksi ette reagoi mihinkään asiaan ette pakkoremonteohin ette naudanlihan ja kahvin kieltoon eussa haluatteko yk agenda 15 minuutin älykaupungit ötökät mikrosirut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni hän oli kiusaaja ainakin koulussa, yksi mean girlseistä. Ei kuulosta kovin autistilta, tyhmältä enemmänkin.
Autisminkirjolla oleminen ei valitettavasti sulje pois ilkeyttä. Toisaalta autistin poikkeava tapa hahmottaa sosiaalisia tilanteita sekä vuorovaikutustaitojen epätasaisuus voivat johtaa siihen, että hänen käytöksensä tulkitaan kiusaamiseksi. Murrosiässä vielä ihmisen persoona on luontaisesti muutenkin äkkiväärä eikä empatiakyky ole monilla kovin kehittynyt. Jotkut autismin kirjon henkilöt ovat nuorena hyvin helposti vietävissä olevia ja saattavat siksi ajautua johonkin kiusaajaporukkaan mukaan halutessaan hyväksyntää tai olettaessaan, että kiusaaminen on normaali tapa toimia nuorten välillä.
Kirjolla olevat voivat haluta siirtää huomiota muihin. Jos itse ei pärjää, kadehtii muita tai ei hahmota, voi syyttää jotain muuta ollakseen vahvemmilla.
Ei kannattaisi yrittää peitellä omia heikkouksiaan tai virheitään mutta niin jotkut tekevät.
Minulla saattaa olla asperger. En tiedä tekisinkö diagnoosilla mitään, mutta ottaisin kyllä heti pillerin jos pääsisin sen avulla enemmän samalle aaltopituudelle ihmisten kanssa.
Ihmiset harvoin osoittavat empatiaa minua kohtaan ja uskon sen johtuvan siitä, etten osaa itse olla lämmin vuorovaikutuksissa.
Erityisenä mielenkiinnon kohteenani ovat sarjakuvat, piirretyt ja videopelit, eritoten nuorena jäin usein katsomaan pitkään hahmojen ilmeitä. Pidin näistä hahmoista sillä tunteet ja motiivit osoitettiin selvästi. Pidän myös korkeasta moraalikäsityksestä, mikä on tyypillistä fiktiivisille hahmoille. Olin (ja olen?) todella huono tulkitsemaan sanattomia viestejä ja olen käytännössä kasvosokea.
Nuorena harrastuksessa (ratsastus) satutti muiden kommentit koetusta ylimielisyydestäni. Minulla oli suuria vaikeuksia muistaa muiden ihmisten nimiä+kasvoja, varsinkin kun välillä oltiin kypärä päässä ja välillä ei. Välillä kaupungilla liikkuessani en tunnista edes puolisoani kovin kaukaa, jos jollain sattuu olemaan samanlainen hiustyyli ja samanväriset paita+housut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs pystyy peittämään autismia ja opettelemaan olemaan normaalisti. Epätyypillisyys on kuitenkin pinnan alla.
Mietin vain, että kuinka tyypillisiä tietyn muotin mukaisia ihmisten kuuluu nykyään olla? Mitä jos kyse onkin vain erilaisista ihmisistä ja persoonallisuuksista, joiden on vain mahdoton toimia järkevästi vallitsevan ihmiskösityksen mukaisesti yhteiskunnassa?
Omalta kohdaltani voin sanoa, että jo esikoulussa huomasin olevani jotenkin erilainen. Ekaluokalla havahduin siihen, kun minulla oli kaverikirja ja laitoin omaa kuvaani kuvalokeroon, joka oli passikuvan kokoinen ja kehyksien sisällä alhaalla luki kuva. Ehdin leikata kuvaa niin, että teksti kuva tuli näkyviin. Minun lokerossani piti passikuvan alla lukea kuva. Myöhemmin tajusin, että eihän siinä tarvitse olla tekstiä kuva, kun kuva on siinä.
Siis tälläistä. Ajattelu on erilaista.
Maailma on tehty normaaleille ja erilaiset kärsivät.
Aina on hiukan sellainen olo, että mahtuuko muottiin.
Mä luin monta kertaa tämän tekstin, mutta en siltikään ymmärtänyt sitä. Ilmeisesti en ole autisti.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöisissä tapauksissa kuin autismi johon ei ole lääkitystä vaan toimintaterapia on kyse muiden hyväksynnästä. Emme tarvitsisi diagnooseja kaikkeen ellei yhteiskunta olisi rakentunut siten että pitää suorittaa, painaa, pystyä, edetä, tuottaa, kehittää jne.
Autistit varmasti eläneet kautta aikain ilman terapioita tehden töitä kuten muutkin, perustaneet perheitä ja eläneet ihan hyvää elämää. Ennen ei ollut myöskään kuormittavia ärsykkeitä niin paljon kuin nyt. Silloin aikoinaan kun olit vaikka vahvastikin autistinen niin tyrkättiin lapio käteen ja ei tarvinnut tulkita toisen eleitä ja opetella sosiaalisia taitoja.
Nykymaailmassa sinut pitää terapian avulla muokata yhdenvertaiseksi muiden kanssa.
Yhteiskunta luo meille diagnoosit ja sairaudet.
En ihastelisi entisaikoja. Silloin poikkeavia ihmisiä kohdeltiin todella julmasti. hulluina pidettyjä ihmisiä köytettiin kiinni seinään, siitä nimitys seinähullu, epileptikot olivat riivattuja jne. Tajuat varmaan pointin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs pystyy peittämään autismia ja opettelemaan olemaan normaalisti. Epätyypillisyys on kuitenkin pinnan alla.
Mietin vain, että kuinka tyypillisiä tietyn muotin mukaisia ihmisten kuuluu nykyään olla? Mitä jos kyse onkin vain erilaisista ihmisistä ja persoonallisuuksista, joiden on vain mahdoton toimia järkevästi vallitsevan ihmiskösityksen mukaisesti yhteiskunnassa?
Omalta kohdaltani voin sanoa, että jo esikoulussa huomasin olevani jotenkin erilainen. Ekaluokalla havahduin siihen, kun minulla oli kaverikirja ja laitoin omaa kuvaani kuvalokeroon, joka oli passikuvan kokoinen ja kehyksien sisällä alhaalla luki kuva. Ehdin leikata kuvaa niin, että teksti kuva tuli näkyviin. Minun lokerossani piti passikuvan alla lukea kuva. Myöhemmin tajusin, että eihän siinä tarvitse olla tekstiä kuva, kun kuva on siinä.
Siis tälläistä. Ajattelu on erilaista.
Maailma on tehty normaaleille ja erilaiset kärsivät.
Aina on hiukan sellainen olo, että mahtuuko muottiin.Mä luin monta kertaa tämän tekstin, mutta en siltikään ymmärtänyt sitä. Ilmeisesti en ole autisti.
Ymmärsin täysin, ja eka lukemisella. En ole myöskään autisti. Autisti ei monesti ymmärrä kirjoitettua, joten voi hyvin olla että sinä olet tosiaan autisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosi vaatii kyllä tietääkseni niin vakavat oireet, että ne selvästi haittaavat arkea ja ihmissuhteita. Ihan lieviä tapauksia ei pitäisi diagnosoida, sillä me kaikki olemme jossain määrin kirjolla. Jotkut todella vähän tai lähes ei lainkaan ja osa sitten vähän enemmän. Kyse on kirjosta.
Tunnetko Evelinan henkilökohtaisesti? Oon muuten havainnut, että kauniita ja laittautuneita naisia ei uskota oikeastaan koskaan silloin kun he avautuvat ADHD tai autismidiagnoosista. Ilmeisesti nämä ovat jotain rumien ihmisten diagnooseja.
Samaa ns. syrjintää olen itsekin hyvännäköisenä naisena kokenut. Minulla on masennus ja syömishäiriö, ja usein saan kuulla ihmettelyä ja vähättelyä siitä, että miten minulla voi olla huono olla tai huono itsetunto. Ihmiset varmaan tarkoittavat sen kehuna, mutta kurjalta se silti tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Nyt palasi mieleen että Eveliina on monessa haastattelussa esittänyt toiveen että kunpa sosiaaliset tilanteet olisivat helpompia hänelle.
Taas alkoi mietityttää missä määrin itsekin voisin olla kirjolla. Sosiaaliset tilanteet mullekin vaikeita ja kuormitun normaaleistakin ärsykkeistä nopeasti. Joudun käyttämään älyttömän paljon kuulosuojaimia, ilman merkittävää meluakin. Lapsena tuskaisin että miksi minua ei kiinnosta ihmiset vaan asiat. Huomasin että muut tykkää hengailla keskenään ilman agendaakin, mutta mulle kaveri läsnäolo oli kivaa ainoastaan jos rakennettiin majaa tai mäkiauto. Olen usein työelämän ulkopuolella, se on mulle erityshaaste. Tätä listaa voisi jatkaa monilla asioilla.
Joskus kysyin äitiltäni voisinko olla autisti. Hän kiisti sen jyrkästi. Samoin tk-lääkäri kyseenalaisti asian koska osaan niin hyvin matkia muita ja esittää normaalia, oikea autisti ei osaisi. Eli yksi keskeinen selviytymismekanismini on se että valikoin ihmisiä joista pidän, ja sitten jäljittelen heidän käytöstään. Oma identiteetti on vähän hukassa.
Olisi ihanaa jos autismin voisi todeta jotenkin helposti ja halvalla. Ikävintä on tällainen kun ei tiedä. Ilman diagnoosia vain soimaan itseäni kun en pysty siihen mihin muut - koska minähän olen ihan normo.
Jos ymmärrät englantia, Youtubesta löytyy kanava Mom on The Spectrum. Kanavan pitäjä Taylor sai oman autismidiagnoosinsa 31-vuotiaana ja tekee paljon infovideoita erityisesti naisten autismista ja highly functioning autismista. Lämmin suositus toiselta samanlaiselta kuin sinä! https://www.youtube.com/@MomontheSpectrum
Vierailija kirjoitti:
Minä olen autisti ja kivaa, että noin menestynyt ja nätti ihminen ilmoittautuu autistiksi. Ehkä hälventää ennakkoluuloja,
Ei autismi nyt kuitenkaan ole mikään trendikäs diagnoosi.Selittää paljon Eveliinan käytöstä Tanssii tähtien kanssa -ohjelmassa.
Kuulut laitokseen.
Höpö höpö..nyt on NIIIIIn muodikasta olla vähän nepsy-autisti. Vaikuttaa enemmän epävakaalta persoonalta.
Paskat mikään muusikko ole kun ei osaa edes improvisoiden laulaa ja soittaa samalla.
Tuskin on. Suomi on myynyt itsensä amerikkalaiselle lääketehtailulle ja diagnosointi tulee myös amerikasta. Kapitalismin tuloksena normaaleja ihmisiä variaatioineen ei ole. On vain terapeuteille maksavia asiakkaita.
Aina nää jonkin diagnoosin saaneet sanovat "toivottavasti voin jotakuta muuta auttaa tällä". Joopa joo, niin varmaan. Itseäsi halusit vain tuoda esiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen autisti ja kivaa, että noin menestynyt ja nätti ihminen ilmoittautuu autistiksi. Ehkä hälventää ennakkoluuloja,
Ei autismi nyt kuitenkaan ole mikään trendikäs diagnoosi.Selittää paljon Eveliinan käytöstä Tanssii tähtien kanssa -ohjelmassa.
No miten E. käyttäytyi ohjelmassa?
Vierailija kirjoitti:
Rokotteet aiheuttavat paljon ongelmia
Usassa todettu rokotteiden aiheuttavan autismia. Erityisesti rokotteiden elohopea, mikä onkin hermomyrkky.
Vanhemmat ovat vieneet tapauksia oikeuteen ja voittaneet. Lapsen autismi on joissain tapauksissa parantunut elimistön puhdistusprojektilla. Erityisesti aivojen puhdistaminen myrkyistä on toiminut hyvin. Hoitoon on käytetty mm. kelatoivia yrttejä.
Vaikea uskoa. Nykyään kaikki on muka adhd tai add tai jopa autisti.