Kansanedustajat tekevät töitä jopa uuden vuoden aattona ja aamun pikkutunneille, palaavat töistä kotiin taksilla
IS:n eduskunnalta saamasta aineistosta löytyy erikoisilta vaikuttavia matkoja.
Varsinaissuomalainen kansanedustaja Mauri Kontu (kesk) oli eduskunnan taksiraportin mukaan ensimmäinen vuoden 2026 puolella taksikorttia käyttäneistä kansanedustajista.
Hän on napannut taksin 1. tammikuuta kello 0.33 ja tullut perille kuusi minuuttia myöhemmin. 1,9 kilometrin mittaiseksi merkitty matka maksoi veronmaksajille 17,20 euroa.
Mistä tässä matkassa on ollut kyse?
– Olen ollut illalla tapaamassa sidosryhmiä ja lähtenyt puolenyön jälkeen asunnolle. Turvallisuussyistä olen käyttänyt taksia, Kontu viestittää IS:lle.
Kontu tarkentaa vielä toisessa viestissään, että tapaaminen on liittynyt kansanedustajan työhön.
Perussuomalaisten oululaiskansanedustaja Pekka Aittakumpu hyppäsi yön hämyssä taksin kyytiin keskiviikkona 4. helmikuuta. Aittakummun matka alkoi kello 2.47 ja päättyi kello 3.11. Vajaan kuuden kilometrin matka maksoi veronmaksajille 43,80 euroa.
– Taksimatka liittyi toimeni hoitamiseen. Käytin tuolloin taksikorttia työhön liittyvästä tapaamisesta lähdettyäni, Aittakumpu viestittää.
Tämän tarkemmin Aittakumpu ei öisen taksimatkansa taustoja avannut.
Kommentit (11)
Kyllä näiden täytyy työajoja olla, jos kepuli ja persu itse niin vakuuttavat, LOL
Taksikortit pitäis poistaa kokonaan. Ajelkoot omalla rahalla niin kuin muutkin kansalaiset. Ei taviksetkaan saa turvallisuussyistä mitään etuja, vaikka koko maailma vainoaisi tavista.
Mauri ajellut ahkerasti taksilla veronmaksajien piikkiin
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näiden täytyy työajoja olla, jos kepuli ja persu itse niin vakuuttavat, LOL
Kyllähän nyt poliitikon sanaan luotetaan. Minäkin puhun nyt niin totta kuin osaan....
Kyllä meillä on hyvät edustajat siellä Arkadian mäellä! Ihana ja turvallinen olo, kun kellon ympäri huolehtivat maan asioista!
Aivan varmasti Kontu oli yöllä tapaamassa sidosryhmiään ja tämä tapaaminen liittyi oleellisesti edustajan tehtävään :D Turvallisuuspointti on helpompi ymmärtää, kännissä moni liukastuu. Olisi voinut tuon 17 euroa varmasti omilla varoillakin maksaa.
Ja missäs yöjalassa se loikkari-Pekka on taas loikkinut?
Ihailtavaa heittäytymistä kansan palvelemiseen!
eikö edes edustajat uskalla kävellä stasin turvallisia katuja niinhän he väittävät.
Jotenkin ne matkat on liikuttava, kertoo pen#siini-Mauritz. Nii - kävele vaikka se kilsa tai hyppää sporaan. Sinullahan on se kämppä aivan eduskuntatalon läheisyydessä, ei siihen matkaan tarvitse veronmaksajien julkisia varoja käyttää.
Sdp:n pirkanmaalaiskansanedustaja Marko Asell hurautti taksilla torstaina 26. maaliskuuta aamuyöstä puoli kahden aikaan vajaan kahden kilometrin matkan 16,40 euron hintaan.
Mistä tässä matkassa on ollut kyse?
– Olen mennyt eduskunnasta asunnolleni taksilla. Normaalisti kuljen ratikalla, Asell kertoo kyseisestä matkastaan tekstiviestitse.
Kun IS kysyi jatkokysymyksen siitä, onko Asell siis ollut tuolloin yöhön asti eduskunnassa, vastaus ei antanut juurikaan lisäinformaatiota.
– Käytän taksikorttia vain työhön liittyviin siirtymiin.
Jo aiemmin lyhyistä taksimatkoistaan tunnetuksi tullut kokkolalaiskansanedustaja Mauri Peltokangas (ps) on jatkanut valitsemallaan linjalla. Aiemmin hän on kertonut ajavansa taksilla Helsingin-kotinsa ja eduskunnan väliä.
Tammi-huhtikuussa Peltokangas hyppäsi eduskunnan piikkiin taksin kyytiin 43 kertaa. Kaikista taksikyydeistä peräti 40 oli alle kahden kilometrin mittaisia.
– Kaikki matkat liittyvät työhöni. Jotenkin ne [matkat] on liikuttava, Peltokangas kommentoi IS:lle.