Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: alkoholistin perhe ei kiitä viinien vapauttamista

Vierailija
24.04.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009535560.html

Hyvä ja aiheellinen kommentti, joka on kuitenkin jokseenkin järjetön. Mistä alkoholisti on tähän saakka löytänyt juomansa? Ei se alkoholistin hankintoihin ja piilopulloihin sen suurempaa hetkautusta tee. Nyt ehkä Virosta ostettu lasti ostetaan osittain Suomesta, väkevät korjautuvat miedommilla. Joka tapauksessa klo 21 jälkeen viinaksia ei saa edes ruokakaupasta ja siihen mennessä alkoholisti on jo iltapöhnässään. Tutusta ruokakaupasta ei kehtaa edes pulloja kovin monta ostaa. Ainakaan pikkukylällä, maine siinä menee.

Muu maailma pärjää kyllä, vaikka olisi väkevätkin tarjolla ruokakaupassa.

Sanotaan nyt asia suoriksi: Jeppe juo vaikka kuusen alla tiputettua joka tapauksessa. Ainoa häviäjä olisi Alko. Toisaalta kyllä ne verot kerätään ruokakaupoissakin.

Kommentit (697)

Vierailija
101/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi meidän pitäisi aina tanssia vähemmistön pillin mukaan? Viinan suurkuluttajat ja tupakoitsijat ovat pienessä vähemmistössä koko kansaan nähden. Jo on aika, että enemmistön mukaan mennään, eikö meillä pitäisi täällä demokratia olla? Viinit ruokakauppoihin ja parveketupakointi kielletyksi sanktiomenetelmin.

Varsin suuri osa kansasta, erityisesti vanhemmissa ikäluokissa, on suurkuluttajia. Kunniallisia työssäkäyviä ja eläkeläisiä, viikottaiset annokset vaan niin suuria, että altistavat itsensä monille oheissairauksille. Ei mikään pieni ongelma. Jos niin luulet, katselepa terveystilastoja. 

Eli suurimman osan kansasta täytyy hyppiä pienemmän osan mukaan. Missä muka sanoin mitään väärin?

Olen muuten 57-vuotias, joten jotain sitä tässä vuosien varrella olen nähnyt minäkin, ja olen sitä mieltä mitä olen. Ei se mihinkään muutu.

Vierailija
102/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni on alkoholisti. On ollut koko elämäni ajan. Alkoholisti keksii syyn juomiselleen ja löytää juomista vaikka sitten keittämällä itse. Ukkini kuoli alkoholin aiheuttamaan syöpään noin 40-vuotiaana, mummoni alkoholin ja lääkkeiden aiheuttaman sekakäytön komplikaatioihin (isäni vanhemmat). Minulla on riippuvuutta aiheuttava geeni olemassa vahvana, siksi olen ollut tarkkana sen suhteen, miten alkoholia käytän ja viekö aine minua vai minä sitä. En syytä yhteiskuntaa, en geenejäni enkä muitakaan vaan otan vastuun asiasta ihan itse.

Ei se kieltolaki olisi isääni auttanut eikä auta mitkään rajoitukset. Hän juo koska on alkoholisti riippumatta kielloista, vuorokauden ajoista tms. Ainut mikä rajoittaa juomista on raha. Kun tili tyhjenee, alkaa pakollinen selvä kausi joka katkeaa heti siihen hetkeen kun rahaa tulee viinapullon verran. Kiellot eivät yksilöä pelasta, sen voi tehdä ainoastaan yksilö itse. Toki yhteiskunnan tukea tarvitaan myös, vieroituksen ja hoidon suhteen ja sen tilanne on Suomessa huono. Katko ei hoida ketään ja muuta ei ole tarjolla.

Ihan sama juttu. Isäni joi itsensä hengiltä, eikä siihen mitkään kaupan viinit olisi vaikuttaneet yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ne tulee kauppoihin oikeistohallituksen myötä ja hyvä niin. Vähän sivistystä tännekin takapajulaan. Alko pysyy erikoisliikkeenä, kaupoista saa ruuanlaittoviinejä.

Kuinka paljon teet sellaisia ruokia, joihin pitää laittaa viiniä? Voit varmaan alkosta ostaa sen mitä tarvitset ruoanlaittoon? Viiniä ja viinaahan saa ostaa niin paljon kuin rahat riittää 9.00 - 21.00 välisenä aikana. Saatavuus on siis erittäin hyvä. 

Risottoa, valkoviini- ja punaviinikastikkeita useimmiten. Lähimpään Alkon on 30 km, lähimpään kauppaan 3 km. Alkon pitäisi siis lähteä erikseen ja samalla saastuttaa ympäristöä huviajelulla. Se lähin Alko menee muuten arkisin klo 18 kiinni, ei suinkaan klo 21 kuten kaupungeissa.

Voit ostaa kaikki tarvitsemasi viinit kun käyt alkossa. Mitään ostorajoituksia ei ole.

Miksi pitäisin Alkon varastoa kotonani, rahojani kiinni viineissä, joita kauppa voisi säilyttää varastossaan?

Kuinka paljon sinulla oikein sitä alkoholia kuluu? Ihan sama hinta sinulla kuitenkin menee, ostit tappavan huumeesi alkosta tai marketista.

Vierailija
104/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni on alkoholisti. On ollut koko elämäni ajan. Alkoholisti keksii syyn juomiselleen ja löytää juomista vaikka sitten keittämällä itse. Ukkini kuoli alkoholin aiheuttamaan syöpään noin 40-vuotiaana, mummoni alkoholin ja lääkkeiden aiheuttaman sekakäytön komplikaatioihin (isäni vanhemmat). Minulla on riippuvuutta aiheuttava geeni olemassa vahvana, siksi olen ollut tarkkana sen suhteen, miten alkoholia käytän ja viekö aine minua vai minä sitä. En syytä yhteiskuntaa, en geenejäni enkä muitakaan vaan otan vastuun asiasta ihan itse.

Ei se kieltolaki olisi isääni auttanut eikä auta mitkään rajoitukset. Hän juo koska on alkoholisti riippumatta kielloista, vuorokauden ajoista tms. Ainut mikä rajoittaa juomista on raha. Kun tili tyhjenee, alkaa pakollinen selvä kausi joka katkeaa heti siihen hetkeen kun rahaa tulee viinapullon verran. Kiellot eivät yksilöä pelasta, sen voi tehdä ainoastaan yksilö itse. Toki yhteiskunnan tukea tarvitaan myös, vieroituksen ja hoidon suhteen ja sen tilanne on Suomessa huono. Katko ei hoida ketään ja muuta ei ole tarjolla.

Ihan sama juttu. Isäni joi itsensä hengiltä, eikä siihen mitkään kaupan viinit olisi vaikuttaneet yhtään mitään.

Eli voidaan hyvin sanoa, että alkoholin saatavuus on todella hyvä, kun moni siihen kuoleekin.

Vierailija
105/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla, mutta tästä asiastahan ei sovi puhua.

Pää vedetään pöpperöön konstilla millä hyvänsä, kun ihminen on addikti. Poistetaan kaikki viina maasta vähäksi aikaa ja katsotaan, mitä kehittelevät tilalle. Viinaa on helppo syyttää, kun oikea osoite on kuitenkin se ihminen, joka sen viinan juo.

Kyllä tämä silti voi nyt tehdä sen, että joka ennen otti kaupasta heräteostoksena suklaapatukan, ottaakin nyt viinipullon. Eli sellainen, joka ennen ei ole lipsunut säännölliseen käyttöön, lipsuu nyt salakavalasti ja alkoholisoituu.

Kun Alkojen aukioloaikaa pidennettiin, niin mä lähdin iltaisin vielä kasin jälkeen ostamaan sen toisen viinipullon eli mun kohdalla jo tuollainen pieni muutos aiheutti juomamäärän huomattavan lisääntymisen. T: entinen suurkuluttaja, nykyinen raitistunut alkoholisti

Alkoholistit saavat edelleen olutta, siideriä ja lonkeroa kaupasta. Miten viinit muuttaisivat tätä? Aika harvan alkoholistin olen nähnyt nauttivan viinejä - kyllä ne on ihan muut alkoholit jallusta olueeseen kuin viinit.

Anteeksi, mutta en ymmärrä, miten tunnin pidennys alkosta muutti juomatapaasi - ymmärrän toki logiikkasi, mutta tosennäköisesti olisit jo ennen ksia lähtenyt hakemaan varuiksi sen pullon, ettei lopu kesken tai hakenut kasin jälkeen kaupasta sitten olutta/siideriä/lonkeroa

Viiniä ryppääviä et tosiaan näe, juovat känninsä kotona.

Vierailija
106/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijakkaa näitä joitain kommentteja. Alkoholisti konttaa vaikka 10km krapulassa juomia ostamaan jos sen on saatava juoda. Varastaa jos ei ole rahaa, ym. Se on ihan sama missä sitä myrkkyä myydään.

Väärin. Moni alkoholisti haluaa lopettaa, ja mitä vähemmän houkutuksia, sitä helpompaa lopettaminen tai ainakin vähentäminen on. Ihan samasta syystä ne kolikkopeliautomaatit on hyvä saada pois ruokakaupoista.

Vierailija
107/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pää vedetään pöpperöön konstilla millä hyvänsä, kun ihminen on addikti. Poistetaan kaikki viina maasta vähäksi aikaa ja katsotaan, mitä kehittelevät tilalle. Viinaa on helppo syyttää, kun oikea osoite on kuitenkin se ihminen, joka sen viinan juo.

Kyllä tämä silti voi nyt tehdä sen, että joka ennen otti kaupasta heräteostoksena suklaapatukan, ottaakin nyt viinipullon. Eli sellainen, joka ennen ei ole lipsunut säännölliseen käyttöön, lipsuu nyt salakavalasti ja alkoholisoituu.

Kun Alkojen aukioloaikaa pidennettiin, niin mä lähdin iltaisin vielä kasin jälkeen ostamaan sen toisen viinipullon eli mun kohdalla jo tuollainen pieni muutos aiheutti juomamäärän huomattavan lisääntymisen. T: entinen suurkuluttaja, nykyinen raitistunut alkoholisti

Ja sun kokemuksesi vuoksi ei-ongelmakäyttäjä ei saisi ostaa viiniään ruokakaupasta.

Annas kun veikkaan. Olisit vain sitten ostanut reilummin viinaa varastoon tai lähtenyt kapakkaan. Tai hakenut pimeän pullon, tehnyt kotoviiniä. Kyllä keinot olisi löytynyt.

Alkoholisti saa kyllä juomansa hommattua. Ei se loppujenlopuksi ole aukioloajoista kiinni kun niitä voi ostaa ennalta riittävästi muutaman päivän tarpeisiin, kuskata ulkomailta vaikka koko kärryllisen etc. Ravintoloista saa lisää. 

Miksi alkoholisti kyllä saa juomansa hommattua, mutta huomattavasti vähemmän juova viinin kohtuukäyttäjä ei saa, ellei viinejä tuoda ruokakauppoihin?

Miksi ei yli viisiprosenttisten oluiden ostaminen marketeista lisääntynytkään räjähdysmäisesti, vaikka asialla ennen lainmuutosta peloteltiin?

Vierailija
108/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sanoisi yhdenkin hyvän syyn, että miksi viinit tarvitaan marketteihin. Meidän ei tarvitse apinoida kaikkea muualta maailmasta. Viinien on ihan hyvä siellä Alkossa, niitä ei tarvitse tuoda paremmin tyrkylle marketteihin. Tämä kansa on sori vaan, aika juoppoa ja osa myös kärsii humalatilan aiheuttamasta väkivaltageenistä. Ei viinejä marketteihin JA PISTE. Suuntaa nokkasi sinne Alkoon, jos haluat viiniä.

Miksi kauppaan tarvitaan muuta kuin yhdenlaista ruokaakaan? Syökööt kaikki lopun ikäänsä makaronia ja lihapullia ja tomaatteja kuten minäkin teen. Säästyy hyllytilaakin. 

Älä viitsi vääristellä, trolli. Ruoka on elinehto ja sinun himoitsemasi ja palvomasi alkoholi on MYRKKY, joka aiheuttaa väkivaltaisuutta, sairautta, kuolemaa ja sosiaalisia tragedioita.

Punainen ja prosessoitu liha on jo nyt karsinogeenien listalla. Kieltoon!

Sokeri ja suola, kaupoista pois muodossa kuin muodossa. Eivät ihmiset tarvitse karkkeja, limsaa, leivonnaisia, sipsejä, makkaraa, jäätelöä. Kaikki vaan pois tai ainakin valtion omistamaan erikoismyymälään. Ja ikäraja 18 v., että ymmärtävät mitä tekevät.

Vierailija
109/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sun kokemuksesi vuoksi ei-ongelmakäyttäjä ei saisi ostaa viiniään ruokakaupasta.

Annas kun veikkaan. Olisit vain sitten ostanut reilummin viinaa varastoon tai lähtenyt kapakkaan. Tai hakenut pimeän pullon, tehnyt kotoviiniä. Kyllä keinot olisi löytynyt.

Alkoholisti saa kyllä juomansa hommattua. Ei se loppujenlopuksi ole aukioloajoista kiinni kun niitä voi ostaa ennalta riittävästi muutaman päivän tarpeisiin, kuskata ulkomailta vaikka koko kärryllisen etc. Ravintoloista saa lisää. 

Miksi alkoholisti kyllä saa juomansa hommattua, mutta huomattavasti vähemmän juova viinin kohtuukäyttäjä ei saa, ellei viinejä tuoda ruokakauppoihin?

Miksi ei yli viisiprosenttisten oluiden ostaminen marketeista lisääntynytkään räjähdysmäisesti?

Koska ne maksaa niin paljon verrattuna halpakaljaan.

Vierailija
110/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä olla kova viininhimo, että oikein kovalla hingulla haluaa viinit marketteihin. Siinä ei todellakaan mistään kohtuukäyttäjästä puhuta. Oikealla kohtuukäyttäjällä ei ole mitään ongelmaa hakea pullo viiniä Alkosta muutaman kerran vuodessa. Ei ole käynyt mielessäkään, että pitäisi ne tuohon lähimarkettiin saada. Hullua.

Vierailija
111/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä kohkattiin sitäkin kun nelosoluet tuli marketteihin. No, mitä kävi, alkoholinkulutus jatkoi Suomessa laskuaan.

Vierailija
112/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ne tulee kauppoihin oikeistohallituksen myötä ja hyvä niin. Vähän sivistystä tännekin takapajulaan. Alko pysyy erikoisliikkeenä, kaupoista saa ruuanlaittoviinejä.

Kuinka paljon teet sellaisia ruokia, joihin pitää laittaa viiniä? Voit varmaan alkosta ostaa sen mitä tarvitset ruoanlaittoon? Viiniä ja viinaahan saa ostaa niin paljon kuin rahat riittää 9.00 - 21.00 välisenä aikana. Saatavuus on siis erittäin hyvä. 

Risottoa, valkoviini- ja punaviinikastikkeita useimmiten. Lähimpään Alkon on 30 km, lähimpään kauppaan 3 km. Alkon pitäisi siis lähteä erikseen ja samalla saastuttaa ympäristöä huviajelulla. Se lähin Alko menee muuten arkisin klo 18 kiinni, ei suinkaan klo 21 kuten kaupungeissa.

Voit ostaa kaikki tarvitsemasi viinit kun käyt alkossa. Mitään ostorajoituksia ei ole.

Miksi pitäisin Alkon varastoa kotonani, rahojani kiinni viineissä, joita kauppa voisi säilyttää varastossaan?

Osa tuotteista on tilaustuotteita, eikä vanhempia vuosikertaviinejä ole myynnissä Alkossakaan.

Vierailija
113/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä olla kova viininhimo, että oikein kovalla hingulla haluaa viinit marketteihin. Siinä ei todellakaan mistään kohtuukäyttäjästä puhuta. Oikealla kohtuukäyttäjällä ei ole mitään ongelmaa hakea pullo viiniä Alkosta muutaman kerran vuodessa. Ei ole käynyt mielessäkään, että pitäisi ne tuohon lähimarkettiin saada. Hullua.

Jep. Tuollaisilla menee useampi pullo viikossa. Aivan järkkyä. Hyi helvetti.

Vierailija
114/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sinulla oikein sitä alkoholia kuluu? Ihan sama hinta sinulla kuitenkin menee, ostit tappavan huumeesi alkosta tai marketista.

Tänä vuonna on mennyt yksi kuohuviini (3 muun kanssa), yksi valkoviini (risottoon ja sitten tein sangriaa). Punaviini oli pääsiäisenä ja pari Ipaa on mennyt saunan jälkeen. Ei siis paljon. Mutta mieluummin tosiaan annan kaupan hautoa varastossaan. Ihan samoin kuin esimerkiksi kananmunat, marjapakasteet, maidot, jogurtit, leivät, vessapaperit, grillihiilet, hedelmät, vihannekset, kasvikset. Ostan vain sen, mitä tarvitsen. Mikään ole niin turhauttavaa kuin heittää roskiin pahaksi menneitä elintarvikkeit.

Vierailija
115/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei yli viisiprosenttisten oluiden ostaminen marketeista lisääntynytkään räjähdysmäisesti?

Juuri näin. Ja mitä punaviinipullo maksaa verrattuna yli viisiprosenttisiin oluisiin ja varsinkin halpakaljaan verrattuna?

Vierailija
116/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessäni oli - nyt jo edesmenneitä molemmat - alkoholistia. Silti, ja ehkä sen vuoksi olen kaiken alkoholimyynnin vapauttamisen kannalla.

Juhlapyhät meni aina persiilleen koska pitkiksi pyhiksi piti ostaa koko lasti kerralla aattona, tai siis viimeisenä Alkon aukiolopäivänä.

Koska alkoholistilla tunnetusti ei juomatonta viinaa ole, eivätkä he lopeta ennen kuin lasti loppuu, juodaan se kaikki heti. Aivan turha kuvitella, että siinä sitten sivistyneesti joulupäivällisellä nautiskellaan hyvää punaviiniä. Kaikki on juotu ja itse pyhät menevät megakankkusessa.

Jos viinakaupasta tai marketista sitä saisi myös pyhinä, voisi ne överikännit jäädä vähemmiksi kun ei kaikkea tarvitsisi ostaa kerralla.

Vierailija
117/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sitä kohkattiin sitäkin kun nelosoluet tuli marketteihin. No, mitä kävi, alkoholinkulutus jatkoi Suomessa laskuaan.

Varmaan, koska vanhemmasta päästä ihmisiä kuolee alkoholiin, eikä uusia käyttäjiä tule tilalle samassa määrin kun monet nuoret eivät enää halua käyttää aivoja tuhoavaa alkoholihuumetta. Siksi alkoholin saatavuuden parantamisella yritetään saada uusia käyttäjiä.

Alkoholiongelma on edelleenkin laaja ja yhteiskunnalle kallis.

Vierailija
118/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas mennään kaiken maailman addiktien ja uhriutujien mielen mukaan. Miksi normi-ihminen ei voisi hakea viinejä taviskaupasta muiden ostosten yhteydessä, kaikki olisi vaan helpompaa? Mutta ei, aina vedetään esiin "eikö kukaan muista alkoholisteja"-tyyppiset argumentit

Vierailija
119/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ja mitä punaviinipullo maksaa verrattuna yli viisiprosenttisiin oluisiin ja varsinkin halpakaljaan verrattuna?

Halvan viinipullon saa parin laadukkaamman oluen hinnalla. Eli ei ole epäselvää kumman alkoholisti ostaa jos valita pitää.

Vierailija
120/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on. Ei ole autoa ja matkaakin on Alkoon jonkin verran. Sen lisäksi käyn töissä. Ei kaikki asu Helsingissä. Tykkään laittaa ruokaa isommallekin porukalle.