Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä sellaisia ihmisiä, jotka ei oo laittaneet sukulaisten kuolinilmoitusta lehteen?

Vierailija
24.04.2023 |

Miten on?

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainaja oli toivonut, että rahat käytetään eläviin.

Ei pidetty muistotilaisuus ,eikä myöskään halunnut kiveä vaan tuhkat ripoteltiin metsään.

Kyseessä suhteellisen nuori ihminen, joten uskon, että kuolinilmoitusta odoteltiin joiltain tahoilta. Kuoli täysin yllättäen.

Jollain tapaa hullua että rahoja käytetään niin paljon jo kuolleeseen. Elävien sitä rahaa kannattaa käyttää ja elää kun vielä voi. Muutamia hautajaisia olen ollut puolison kanssa järjestämässä ja voin kertoa että kuoleminen on täysin ylihinnoiteltua. Aivan järkyttävissä hinnoissa! Itselleni olen ottanut henkivakuutukset ja yrittänyt säästääkin vielä lisäksi ettei omaisten tarvitse omista rahoistaan kustantaa mun kuolemaan liittyviä asioita. Olenkin toivonut ettei mulle järjestetä hautajaisia jne.

Minä olen sanonut lapsilleni että halvin mahdollinen laatikko missä uuniin ja juokoon kahvit sitten kun uurnaan ovat upottaneet mereen jos haluavat. Eli mahdollisimman halvalla ja pappia ei tarvita siunailemaan koska olen ateisti ja uurna mereen koska hautapaikatkin maksaa.

Niinpä. Miksi maksaa itsensä kipeäksi jostain tammiarkusta joka maatuu sinne maan multiin! Jo halvinkin arkku maksaa tonnin pintaan, vai olenko aivan väärässä. Onko enemmän?

Noin 10 vuotta sitten oli halvimmat noin tonnin luokkaa, siis ne laatikot missä uuniin lähtivät, kun eivät mitään hienoa tarvinnut. En uskalla edes ajatella mitä tämä päivänä maksaa.

Vierailija
82/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidetty muistotilaisuus ,eikä myöskään halunnut kiveä vaan tuhkat ripoteltiin metsään.

Kyseessä suhteellisen nuori ihminen, joten uskon, että kuolinilmoitusta odoteltiin joiltain tahoilta. Kuoli täysin yllättäen.

Jollain tapaa hullua että rahoja käytetään niin paljon jo kuolleeseen. Elävien sitä rahaa kannattaa käyttää ja elää kun vielä voi. Muutamia hautajaisia olen ollut puolison kanssa järjestämässä ja voin kertoa että kuoleminen on täysin ylihinnoiteltua. Aivan järkyttävissä hinnoissa! Itselleni olen ottanut henkivakuutukset ja yrittänyt säästääkin vielä lisäksi ettei omaisten tarvitse omista rahoistaan kustantaa mun kuolemaan liittyviä asioita. Olenkin toivonut ettei mulle järjestetä hautajaisia jne.

Minä olen sanonut lapsilleni että halvin mahdollinen laatikko missä uuniin ja juokoon kahvit sitten kun uurnaan ovat upottaneet mereen jos haluavat. Eli mahdollisimman halvalla ja pappia ei tarvita siunailemaan koska olen ateisti ja uurna mereen koska hautapaikatkin maksaa.

Niinpä. Miksi maksaa itsensä kipeäksi jostain tammiarkusta joka maatuu sinne maan multiin! Jo halvinkin arkku maksaa tonnin pintaan, vai olenko aivan väärässä. Onko enemmän?

Noin 10 vuotta sitten oli halvimmat noin tonnin luokkaa, siis ne laatikot missä uuniin lähtivät, kun eivät mitään hienoa tarvinnut. En uskalla edes ajatella mitä tämä päivänä maksaa.

Kolmensadan pintaan saa halvimmat arkut, ja uurnan alle satkulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana ei kannata laittaa ainakaan siten että jälkeläisten nimet tulee. Muuten ne on heti uteliaiden sukututkijoiden sukupuissa netissä.

Vierailija
84/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain 70+ -vuotiaat lukevat nykyään paperisia lehtiä. Aika turhaa on ilmoituksia laittaa kun niitä ei juuri kukaan lue.

Vierailija
85/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omista hautajaisistani ajatellut, että enhän minä enää välitä millaiset hautajaiset mulle pidetään kun en ole enää täällä 😀. Koska en ole sovinnainen, haluaisin ettei rituaaleja noudatettaisiin vain sen vuoksi, että omaiset ajattelisivat "mitä nuo naapurit ja sukulaiset ajattelee". En myöskään tykkää hautajaisiin liittyvästä rahastuksesta. Pahviarkku, polttohautaus ja halpa uurna olisivat mieleeni. Montaa surijaa en haudalleni kaipaa. Uskon, että minut muistetaan muutenkin ja enemmän hyvillä mielin kuin pahoilla. Lehti-ilmoituksia ei tartte laittaa, ei niistä ihmisten arvostusta mitata. Nekin rahat voi lapset käyttää johonkin mieluisaan kohteeseen tai vaikkapa Luonnonperintösäätiölle metsän ostamiseen. Olen aika radikaali mummeli, voisin tykätä myös siitä että minut kompostoitaisiin ja palaisin ravinteiksi luontoon. Se ei taida olla vielä Suomessa sallittua.

Vierailija
86/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

800e oli ilmoituksen hinta. Laitettiin mutta kyllä kirpaisi. Melkoista rahastusta!

Vierailija
87/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

800e oli ilmoituksen hinta. Laitettiin mutta kyllä kirpaisi. Melkoista rahastusta!

On se, kun miettii mitä kaikkia muitakin kuluja tulee. Mieheni ainakin makseli vielä kaikenlaisia isänsä laskujakin kun kuolinpesän varat eivät riittäneet kaikkeen, laskuihin ja kuolemaan/hautaamiseen liittyviin kuluihin. Vaikka ihan pienet hautajaiset koronan vuoksi pidettiinkin.

Vierailija
88/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se, kun miettii mitä kaikkia muitakin kuluja tulee. Mieheni ainakin makseli vielä kaikenlaisia isänsä laskujakin kun kuolinpesän varat eivät riittäneet kaikkeen, laskuihin ja kuolemaan/hautaamiseen liittyviin kuluihin. Vaikka ihan pienet hautajaiset koronan vuoksi pidettiinkin.

Korona muuten sai näkemään miten "kiva" onkaan pitää hautajaiset ja muistotilaisuus aivan pienellä porukalla.

Vierailija
89/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vanhuksien kanssa töitä ja eräs mummo suunnitteli itse ilmoituksensa (hänellä syöpä ja hän suunnitteli myös hautajaisia tarkkaan). Järkevä loppuun asti. Omaiset eivät koskaan julkaisseet ilmoitusta.

Vierailija
90/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen vanhuksien kanssa töitä ja eräs mummo suunnitteli itse ilmoituksensa (hänellä syöpä ja hän suunnitteli myös hautajaisia tarkkaan). Järkevä loppuun asti. Omaiset eivät koskaan julkaisseet ilmoitusta.

Aika sääli että omaiset eivät halunneet julkaista ilmoitusta jos mummo oli kuitenkin sellaisen halunnut ja valmistellut.

Vierailija
91/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko joku muka lehtiä? 

Sellaisia on, jotka eivät osaa lukea.

Vierailija
92/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin, että Hesarissa la-su lehdessä pienin ilmoitus, jonka korkeus on 66 mm (!) maksaa noin 340e. Isoin yksipalstainne kuolinilmoitus, jonka korkeus on 134 mm maksaa viikonlopun lehdessä 780e.

Kaksipalstaisissa ilmoituksissa hinnat olivat 1400 euroon saakka.

Mitä sillä ilmoituksella saa? Ei mitään.

Vierailija
93/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika sääli että omaiset eivät halunneet julkaista ilmoitusta jos mummo oli kuitenkin sellaisen halunnut ja valmistellut.

Jo mummo haluaa ilmoituksen, niin hän tekee sen itse ja varaa rahat siihen. Sen lisäksi tulee olla tietenkin varaa myös muihin kuluihin.

Vierailija
94/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäs mummo tuumasi siihen? Ei mitään. Mummohan oli kuollut.

Vierailija
95/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsistään kätevä voi nikkaroida itselleen oman arkun. Ruunisarkun tekemiseen on ainakin joskus ollut ihan kurssejakin.

Vierailija
96/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En laittanut vanhemmistani enkä missään tapauksessa halua että minusta laitetaan sitten aikanaan. Jäätävää tuhlausta kun kenellekään ei tule paperilehteä. En ole lukenut itsekään ilmoituksia varmaan 80- luvun jälkeen

Näkyyhän ne ilmoitukset siellä lehtien digiversioissakin...

Ketä ne kiinnostavat oikeasti? Ei ketään.

Olet väärässä. Tässäkin ketjussa on jo joku sanonut lukevansa ne, kyllä ne joitakin edelleen kiinnostavat ja monet ovat vielä valmiita maksamaan niiden julkaisusta.

No sama jankuttaja on kirjoittanut tähän ketjuun varmasti 10 samankaltaista viestiä. En tunne yhden yhtä alle 75 vuotiasta ihmistä, joka olisi kiinnostunut lukemaan kuolinilmoituksia.

Minä luen ja olen vähän päälle 50 v. Ja tämä on ensimmäinen viestini tähän ketjuun. Etkä sinä voi tietää onko sama ihminen kirjoittanut nuo viestit. Haluat vaan ilkeillä ihmisille.

Vierailija
97/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei laitettu iäkkään äitimme kuoltua lehti-ilmoitusta.Kaikki äitimme ystävät olivat kuolleet.Muutama vanha sukulainen jäljellä, he saivat tiedon henkilökohtaisesti.Kaikki kauniit sanat ja rakkautemme ehdimme kertoa äidillemme hänen eläessään.Ei ollut enää tarvetta tai halua ilmoitella lehdessä.

Vierailija
98/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen diginä sanomalehdet. Niitä on kolme lehteä ja sinänsä halpaa, kun Digin voi jakaa maksutta kolmelle muulle. Jos haluaa jakaa.

Mutta sunnuntaisin luen aina kuolinilmoitukset, samoin luen ns kirkolliset ilmoitukset seurakunnan lehdestä tai netistä.

Olen huomannut, että jotkut ihmiset elävät kyllä pitkään, kun yhä enemmän on ollut liki satavuotiaita. Ylikin muutama.

Sitten iso ryhmä on ollut suuret ikäluokat.

Hiljattain luin kuolinilmoituksen, jossa oli tieto siunauspäivästä ja muistotilaisuudesta ja ei kukkia vaan rahaa kun lopussa tilinumero?? Ällistyin ja ällistyin. Koska tilinumerossa ei ollut minkä hyväksi pitää rahaa laittaa, kuten usein esim syöpäjärj. tilille, sotaveteraanien tms vaan oli xxx( vainajan ) muistoksi. Vainaja oli 40- luvulla syntynyt, omaisia oli useita. Eli kyseessä on silkka rahankeräys omaisille ?

Onko sellainen edes sallittua?

Vierailija
99/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan silleen on tehty, kuin vainaja on toivonut. Eivät kaikki todellakaan tahdo ilmoitusta lehteen.

Itsestäni ihmettelen, että mihin lehteen se pitäisi laittaa. Olen ruotsinkielinen, mutta suurin osa ystävistäni on suomenkielisiä. Olen kasvanut eri paikkakunnalla, kuin missä nyt asun. Miksi pitäisi laittaa ilmoitusta lehteen, mitä ei varmaan suunnilleen kukaan asianosainen edes lukisi? Minulle tärkeämpää olisi soittaa, tai laittaa tekstiviesti puhelimeni numeroihin. Tutut saavat sitten juoruilla keskenään asian yleiseen tietoon.

Vierailija
100/126 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtiä tulee harvoille missään muodossa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän