Onko täällä sellaisia ihmisiä, jotka ei oo laittaneet sukulaisten kuolinilmoitusta lehteen?
Kommentit (126)
Yhdellekkään mun sukulaisista tai tuttavista ei tule paperilehteä. Ei ole tullut vuosiin.
Eihän kukaan lue sanomalehtiä. Ovat aivan liian kalliita tilattavaksi.
Mulle ei tasan tarkkaan kukaan saa laittaa mitään ilmoituksia, ei hautakiveä, ei mitään pippaloita (eikä varsinkaan mitään kirkonmenoja) tms.
Kuoleminen on jo muutenkin kallista. Jos joku haluaa muistaa ihan väkisin, niin laittakoon rahan eläinsuojeluyhdistykselle. Sen toiminta on lähellä sydäntäni. Muuten ei yhtään mitään.
Vainaja oli toivonut, että rahat käytetään eläviin.
Ei pidetty muistotilaisuus ,eikä myöskään halunnut kiveä vaan tuhkat ripoteltiin metsään.
Kyseessä suhteellisen nuori ihminen, joten uskon, että kuolinilmoitusta odoteltiin joiltain tahoilta. Kuoli täysin yllättäen.
Miltähän nuo isojen kaupunkiseutujen asioihin keskittyvät sanomalehdet, siis alueelliset sanomalehdet Tampereella, Turussa, pks:lla, näyttäisivät, jos jokaisesta vainajasta laitettaisiin kuolinilmoitus lehteen?
Vai onko kuolleisuus minimissään, eli liki kaikista vainajista itse asiassa ilmoitellaankin lehdessä omaisten suruilmoituksin?
Ei se ihmisen elämästä mitätöntä tee, vaikkei sitä kuolinilmoitusta lehdessä oliskaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidetty muistotilaisuus ,eikä myöskään halunnut kiveä vaan tuhkat ripoteltiin metsään.
Kyseessä suhteellisen nuori ihminen, joten uskon, että kuolinilmoitusta odoteltiin joiltain tahoilta. Kuoli täysin yllättäen.
Jollain tapaa hullua että rahoja käytetään niin paljon jo kuolleeseen. Elävien sitä rahaa kannattaa käyttää ja elää kun vielä voi. Muutamia hautajaisia olen ollut puolison kanssa järjestämässä ja voin kertoa että kuoleminen on täysin ylihinnoiteltua. Aivan järkyttävissä hinnoissa! Itselleni olen ottanut henkivakuutukset ja yrittänyt säästääkin vielä lisäksi ettei omaisten tarvitse omista rahoistaan kustantaa mun kuolemaan liittyviä asioita. Olenkin toivonut ettei mulle järjestetä hautajaisia jne.
Toki siis se pikkuilmoitushan taitaa olla ilmainen, risti-ilmoitus onkin sitten aivan toista maata, huh miten hintavaa!
Emme laittaneet ilmoitusta sen kalleuden vuoksi. Miksi jonkin sanomalehden pitäisi tienata meidän omaisen kuolemalla? Muutenkin nämä tuhansien ja satojen vuosien aikaiset perinteet ja vaatimukset siitä millaiset hautajaisten ja siihen liittyvien asioiden tulisi olla saa nakata romukoppaan.
Minun isäni eikä appiukon ilmoituksia ole ollut lehdessä, uteliaita varten ne ilmoitukset tehdään eikä ole mitään ilmaista nekään.
Mä olen viisikymppinen, lukenut paperilehteä koko ikäni. Silmäilen myös kuolinilmoitukset aina paikallislehdestä. Omista sukulaisista ja tutuista on aina laitettu lehteen ilmoitukset.
Jokainen päättää, miten muistelee, laittaako lehti-ilmoa ja lukeeko niitä. Outoa on väite, ettei kukaan lue tai ilmoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä suhteellisen nuori ihminen, joten uskon, että kuolinilmoitusta odoteltiin joiltain tahoilta. Kuoli täysin yllättäen.Jollain tapaa hullua että rahoja käytetään niin paljon jo kuolleeseen. Elävien sitä rahaa kannattaa käyttää ja elää kun vielä voi. Muutamia hautajaisia olen ollut puolison kanssa järjestämässä ja voin kertoa että kuoleminen on täysin ylihinnoiteltua. Aivan järkyttävissä hinnoissa! Itselleni olen ottanut henkivakuutukset ja yrittänyt säästääkin vielä lisäksi ettei omaisten tarvitse omista rahoistaan kustantaa mun kuolemaan liittyviä asioita. Olenkin toivonut ettei mulle järjestetä hautajaisia jne.
Minä olen sanonut lapsilleni että halvin mahdollinen laatikko missä uuniin ja juokoon kahvit sitten kun uurnaan ovat upottaneet mereen jos haluavat. Eli mahdollisimman halvalla ja pappia ei tarvita siunailemaan koska olen ateisti ja uurna mereen koska hautapaikatkin maksaa.
Jos haluaa kiittää sairaalaa/hoivapaikkaa niin sitten ymmärrän. Muuten aika turhuutta ja rahan haaskausta.
En laittanut isästä tai äidistä mitään. En itse edes lue kuolinilmoituksia tai paperilehtiä. Olisiko sukupolvikysymys.
-Nuorena vanhemmat menettänyt, nyt 35v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä suhteellisen nuori ihminen, joten uskon, että kuolinilmoitusta odoteltiin joiltain tahoilta. Kuoli täysin yllättäen.Jollain tapaa hullua että rahoja käytetään niin paljon jo kuolleeseen. Elävien sitä rahaa kannattaa käyttää ja elää kun vielä voi. Muutamia hautajaisia olen ollut puolison kanssa järjestämässä ja voin kertoa että kuoleminen on täysin ylihinnoiteltua. Aivan järkyttävissä hinnoissa! Itselleni olen ottanut henkivakuutukset ja yrittänyt säästääkin vielä lisäksi ettei omaisten tarvitse omista rahoistaan kustantaa mun kuolemaan liittyviä asioita. Olenkin toivonut ettei mulle järjestetä hautajaisia jne.
Minä olen sanonut lapsilleni että halvin mahdollinen laatikko missä uuniin ja juokoon kahvit sitten kun uurnaan ovat upottaneet mereen jos haluavat. Eli mahdollisimman halvalla ja pappia ei tarvita siunailemaan koska olen ateisti ja uurna mereen koska hautapaikatkin maksaa.
Niinpä. Miksi maksaa itsensä kipeäksi jostain tammiarkusta joka maatuu sinne maan multiin! Jo halvinkin arkku maksaa tonnin pintaan, vai olenko aivan väärässä. Onko enemmän?
Ehkä ihmiset jotka muutoinkin tykkäävät olla paljon esillä haluavat sekä järjestää että itselleen järjestettävän isot hautajaiset? Itse en ole tahtonut olla esillä eläessänikään niin en kyllä kuollessanikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulee surullinen olo ihmisen puolesta, jonka kuoleman jälkeen ei laiteta kuolinilmoitusta lehteen. Olen aina ajatellut, että se kuuluu asiaan. Ihmettelen, kun täällä useampi viesti ja peukutus kertoo, et ilmoitus on turha.
Siinäpä suret, ei se kuollut lehtiä lue onko ilmoitusta vai ei. Omaiset laittaa jos laittaa, mutta kyllä ihmiset osaa ilman lehti ilmoitusta muistella edes menneitä.
Siskoni kuolinilmoitusta ei laitettu, koska täällä päin se ensinnäkään ole tapana ja lisäksi kuolema oli hyvin yllättävä ja järkytys perheelle. Sisko kuoli parikymppisenä huumeiden yliannostukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka enää lukee paperista sanomalehteä? Emme laittaneet isämme kuoltua. Ei ole sukulaisia paikkakunnalla. Ja isä haudattiin toiselle puolelle Suomea korona-aikana. Seurakunta ilmoittaa kuolleet.
Mä luen, ja varsinkin kuolinilmoitukset. Aika usein löytyy joku tuttu tai tutun vanhempi esim.
Toki itse en laita, ihan hullua tuhlausta, ne keiden tarvitsee jonkun menehtymisestä tietää, saa tiedon muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa kiittää sairaalaa/hoivapaikkaa niin sitten ymmärrän. Muuten aika turhuutta ja rahan haaskausta.
Moni vie kiitos kortin ja jotain suklaata tai kukkia sinne hoitopaikkaan kiitokseksi hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kovin kummallista, jos ei laiteta kuolinilmoitusta lehteen. Ilmoitus on vainajan arvostuksen osoitus. Paha mieli tulee hänen puolestaan.
Vai niin. Omat vanhempani ovat kieltäneet ettei kuolinilmoitusta saa laittaa eikä muistotilaisuuttaa järjestää ja halvin mahdollinen arkku, joka tuhkataan ja tuhkat sirottelulehtoon. Rahaa heillä kyllä on, mutta näin haluavat ja näin toimin.
En laittanut, koska tunsin hänet hyvin ja tiesin, ettei olisi halunnut "julkisuutta".