TE-toimiston mukaan minun pitäisi hakea työpaikkaa 40 kilometrin päästä ilman autoa. Kulkuyhteydet työpaikalle aivan järjettömät
Työt alkaisivat kello 06.30.
Linja-auto täältä työpaikalle lähtisi kello 04.50 ja olisin 05.40 työpaikkakunnalla. Sitten pari kilometriä kävelyä sinne töihin.
Seuraava linja-auto lähtisi kello 06.30 eli en voi ottaa sitä.
Iltapäivällä on niin, että sopivin eka bussi lähtee kello 16.10. Siihen kello 15.10 bussiin en ehdi millään.
Kotona olisin siis kello 17.00. Kun olen herännyt neljältä niin 13 tunnin jälkeen olenkin vihdoin kotona.
Kommentit (749)
Ainakin täällä maaseudulla nuoriso menee esim. kesätöihin ja tienaavat ajokorttirahat usein itse ja kas, niinpä ollaan valmiita lähtemään minne haluaa kun ei täällä bussit kulje ja nuorison mieli palaa halusta liikkua. Ihan normia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten kulkuyhteydet on järjettömät?
Jos bussi on työpaikkakunnalla 5.40, on pari km kävelyä ja työt alkavat klo 6.30? Toihan on ihan loistava aikataulutus. Vaikka bussi olisi vähän myöhässä on hyvää aika kävellä. Töissä on sitten vähän kuuden jälkeen, sitten ehtii hyvin termarista juoda aamukahvit ja syödä mukaan otetut leivät ennen töiden alkua.
Sun mielestä on siis ok käyttää työmatkaan yli 1,5 tuntia joka aamu?
Miksei olisi? Hyvin harva asuu työpaikkansa vieressä.
Tuollainen ajallinen uhraus elämästä vaatii jo todella mielenkiintoisen ja henkisesti paljon antavan työn ja mielellään myös ihan muhkean palkan. Hanttihommat pienellä palkalla ei todellakaan motivoi käyttämään 2,5 h päivästä pelkkiin TYÖMATKOIHIN! Kyllä nyt joku arvo sillä omalla elämälläkin on, eikä niin, että käyt kotona vain nukkumassa ja muun ajan vietät paska*sa työssä ja työmatkalla. Tai ainakin mun elämä on niin aktiivista, että tuollaiseen elämään vaihtaminen kyllä söisi hyvin pian elämänilon. Ja ei, joku videoiden tuijotus tai kirjojen lukeminen/kuunteleminen bussissa 5 päivää viikossa ei sitä korvaa.
Niin. Elämässä kaikki pitää olla niin mukavaa. Niistä hanttihommistakin voisi vaikka poikia vakituinen työpaikka mutta kun se oma mukavuus ajaa kaiken edelle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten kulkuyhteydet on järjettömät?
Jos bussi on työpaikkakunnalla 5.40, on pari km kävelyä ja työt alkavat klo 6.30? Toihan on ihan loistava aikataulutus. Vaikka bussi olisi vähän myöhässä on hyvää aika kävellä. Töissä on sitten vähän kuuden jälkeen, sitten ehtii hyvin termarista juoda aamukahvit ja syödä mukaan otetut leivät ennen töiden alkua.
Sun mielestä on siis ok käyttää työmatkaan yli 1,5 tuntia joka aamu?
Miksei olisi? Hyvin harva asuu työpaikkansa vieressä.
Tuollainen ajallinen uhraus elämästä vaatii jo todella mielenkiintoisen ja henkisesti paljon antavan työn ja mielellään myös ihan muhkean palkan. Hanttihommat pienellä palkalla ei todellakaan motivoi käyttämään 2,5 h päivästä pelkkiin TYÖMATKOIHIN! Kyllä nyt joku arvo sillä omalla elämälläkin on, eikä niin, että käyt kotona vain nukkumassa ja muun ajan vietät paska*sa työssä ja työmatkalla. Tai ainakin mun elämä on niin aktiivista, että tuollaiseen elämään vaihtaminen kyllä söisi hyvin pian elämänilon. Ja ei, joku videoiden tuijotus tai kirjojen lukeminen/kuunteleminen bussissa 5 päivää viikossa ei sitä korvaa.
Niin. Elämässä kaikki pitää olla niin mukavaa. Niistä hanttihommistakin voisi vaikka poikia vakituinen työpaikka mutta kun se oma mukavuus ajaa kaiken edelle..
Mitä sinä horiset? Minä teen hanttihommia, mutta työpaikalle pääsee vartissa. Elämässä on kuule ihan tarpeeksi niitä ei mukavia asioita, ilman että koko elämän järjestää ei mukavaksi. Itselläni ikä lähenee viityäkymppiä ja jos jotain olen elämässä oppinut, niin sen, että ei sitä sen kirkkaampaa kruunua saa vaikka kuinka uhrautuu. Teen työni hyvin ja nautin vapaa-ajasta, yhtään tätä enempää en ole valmis tästä yhdestä elämästäni antamaan. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön 45 v eikä ole koskaan ollut varaa ajaa ajokorttia. Ei täällä pk seudulla kaikilla korttia ole. ihne huutelua tuo auton ostaminen ihmiselle joka ei ole vielä ole tullut edes valituksi saati aloittanut työssään. työmarkkinatuella ei tosiaan autoja ostella.
Lopeta valehteleminen.
Ajokortin hankinta ei ole talousongelma, siihen saa lainaa, jopa pikavippi riittää. Autokoulut tarjoaa parhaimmillaa jopa 36kk maksuaikaa (CAP). Voi maksaa sen tulevasta palkasta, siihen riittää jopa ensimmäinen tilipäivä.
Suomessa on 3,74 miljoonaa ajokorttia. Kaikki saavat, jotka haluaa ja on asenne kohdillaan.
Onko Suomessa joku todella niin tyhmä, että valitsee loppuikäisen työttömyyden koska ei halua/ole muka rahaa suorittaa ajokorttia?
Eihän se hakeminen vielä tarkoita, että saisit työpaikan.
Jos ainoa este tuo matka niin ansaitsetkin saada karenssia ylb
Luojan kiitos - oon ollut melkein kaksi vuotta eläkkeellä! Kyllä sain taistella työkkärin kanssa ihan tarpeeksi. Olin vielä niin tyhmä, että sanoin epäileväni kenenkään palkkaavan yli 60-vuotiasta töihin.
Olin oikeassa, mutta siitä olisi pitänyt olla hiljaa. Sain työnhakuosoituksia joihinkin ministeriöihin ja hain, kun oli pakko. Mua haluttiin nöyryyttää oikein olan takaa.
Hakemukset olivat lyhyitä, ei-innokkaita, koska tiesin että haetaan jotain alle 30-vuotiasta tyyppiä. Olin oikeassa. Sittemmin opin ja valehtelin hakeneeni sinnetänne, mutta en saanut paikkaa. Siihen tyydyttiin. Se sopi työkkärin väelle. Totuus ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön 45 v eikä ole koskaan ollut varaa ajaa ajokorttia. Ei täällä pk seudulla kaikilla korttia ole. ihne huutelua tuo auton ostaminen ihmiselle joka ei ole vielä ole tullut edes valituksi saati aloittanut työssään. työmarkkinatuella ei tosiaan autoja ostella.
Lopeta valehteleminen.
Ajokortin hankinta ei ole talousongelma, siihen saa lainaa, jopa pikavippi riittää. Autokoulut tarjoaa parhaimmillaa jopa 36kk maksuaikaa (CAP). Voi maksaa sen tulevasta palkasta, siihen riittää jopa ensimmäinen tilipäivä.
Suomessa on 3,74 miljoonaa ajokorttia. Kaikki saavat, jotka haluaa ja on asenne kohdillaan.
Ei saa. Moni sairaus on este ajokortille, joten todella vastuutonta väittää tuollaista! Ja he käyvät töissä myös.
Epileptikko kun saa ajokortin jos on vaan asenne kohdillaan mitä poliisista, lääkäreistä tai muista ihmisistä välittämään :) entäs näkövammaiset, haluatko heidät liikenteeseen?
Miten todellakin joku kieltäytyy työstä kun ei ole varaa suorittaa ajokorttia? Kun jopa 3 vuoden maksuaikaakin annetaan kortille. Ja käytetyt autot eivät maksa juuri mitään. Ostaa jo ekatilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta valehteleminen.
Onko Suomessa joku todella niin tyhmä, että valitsee loppuikäisen työttömyyden koska ei halua/ole muka rahaa suorittaa ajokorttia?
Me veronmaksat olemme tyhmiä, kun sallimme tälläisen järjestelmän. Siis äänestämme sellaisia politiikkoja jotka tekee vapaamatkustajille elämän helpoksi.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos - oon ollut melkein kaksi vuotta eläkkeellä! Kyllä sain taistella työkkärin kanssa ihan tarpeeksi. Olin vielä niin tyhmä, että sanoin epäileväni kenenkään palkkaavan yli 60-vuotiasta töihin.
Olin oikeassa, mutta siitä olisi pitänyt olla hiljaa. Sain työnhakuosoituksia joihinkin ministeriöihin ja hain, kun oli pakko. Mua haluttiin nöyryyttää oikein olan takaa.
Hakemukset olivat lyhyitä, ei-innokkaita, koska tiesin että haetaan jotain alle 30-vuotiasta tyyppiä. Olin oikeassa. Sittemmin opin ja valehtelin hakeneeni sinnetänne, mutta en saanut paikkaa. Siihen tyydyttiin. Se sopi työkkärin väelle. Totuus ei.
Lisään vielä, että olisin todella halunnut töihin, mutta esim avustajan työ ei oikein sovi selkärankavammaiselle. Niitä mestoja oli tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle tulee TE-keskus jatkossakin tyrkyttämään työtä eli pakkohan jotain ratkaisuja on hänen tehtävä elämänsä suhteen. Muutto, auton hankinta tms.
Jos, siis jos, haluaa vielä elämässään työllistyä.
Miten niin? Eihän me tästä tapauksesta tiedetä, kuin että YKSI MAHDOLLINEN TYÖPAIKKA on kaukana ja huonojen liikenneyhteyksien päässä. Se työpaikka voi itse olla jossain keskellä metsää. Mistään ei ole ilmennyt, että ap asuisi jossain erämaassa ja kaikki mahdolliset haettavat työpaikat ovat kymmenien kilometrien päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta valehteleminen.
Kuka on sanonut olevansa koko loppuiän työtön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta valehteleminen.
Suomessa on kuule aika paljon aktiivisia työnhakijoita, joilla on jo ajokortti, mutta jotka eivät siitä huolimatta saa töitä. Minä esimerkiksi.
Jopa työttömäksi jääneitä bussikuskeja on (tässä samankin kadun varrella yksi).
Mitä ihmeen järkeä olisi pakottaa kaikki autokouluun, sen sijaan että he hakisivat niitä töitä, joiden edellytykset täyttävät jo valmiiksi.
Työmatka päivittäin lähes 200km, ei autoa joten julkisilla mennään: kävellen -> dösä -> juna -> dösä -> kävellen. Matka-aika päivässä yhteensä vähän alta 6h. Palkka 1800€/kk.
Päädyin tähän viisi vuotta sitten koska työkkäri. Mitään muuta elämää ei ole kuin tämä "duuni"+työmatkat. Syön aamupalan junassa, illallisen junassa, jotain lounaan tapaista työpaikalla. Kotiin tullessa kaadun sänkyyn ja aamusta ylös jotta varttia vaille 8 duunipaikalla. Toisaalta, palkka on niin huono ettei sillä pystyisi mitään tekemään muutenkaan. Matkakulut rokottavat suurimman osan, ja loput menevät asumiseen ja ruokiin.
Asuntoa katsonut lähempää mutta silloin asumisen kulut ylittäisivät reippaasti tulot ja saldo olisi negatiivinen. Nyt säästöön jää noin 25€ kuukaudessa. Muita paikkoja hakenut heti alusta pitäen mutta ei onnistu koska nykyinen firma on iso tahra ansioluettelossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia ostaa auto töiden takia.
Ei muuten ole.
On taloudellisesti järjetöntä ostaa 10 000-20 000 euroa maksavaa käytettyä autoa käydäkseen töissä pystyäkseen maksamaan auton osamaksut, polttoaineet, verot, huollot ym autoilun kulut.
Kuka stanan idiootti käy työssä saadaksen kasan ruosteista rautaa parkkipaikalle`?
Juu totta, kyllä kannattaa ennemmin maata kotona muitten elättinä syrjäytymässä ja valittamassa rahanpuutteesta. Tyhmähän se, joka ostaa auton käydäkseen töissä ja tienatakseen rahaa...
Saako 577euron kuukausituloilla osamaksulla auton? Entäs bensan sähkön millä se nyt kulkeekaan...20tuhannen auto 36kk maksuaikaa on yli viissataa per kk.
500€:lla saat sen ensimmäisen auton, jolla ajat ekavuoden kunnes pitää katsastaa. Ja ekavuonna olet tienannut vähintään (min. palkka 1800€/kk) 21000€. Verot on olemattoman pienet pinissä tuloissa.
Jos ei 21 000 €:lla kykene pitämään 500€-3000€ autoa, olet tyhmä tai lusmuilija. Kumpi haluat olla, vai haluatko tulla oikeaksi yhteiskuntaa ylläpitäväksi kansalaiseksi?
Minä ihan oikeasti alan jo vihata tätä palstaa.
Joka toisessa köyhyyttä koskevassa ketjussa saarnataan, että köyhä ei tarvitse autoa mihinkään, vaan se on valtava menoerä ja useimmille ihan turha. Nyt sitten köyhä on lusmu, ellei omista autoa.
Se minimipalkka on muuten nettona vajaa 1500 e. Tiedän koska olin itse sellaisessa työssä ennen kuin jäin työttömäksi. Ja haen jatkuvasti töitä, myös minimipalkkaisia sellaisia. Mutta jos töihin pääsen, en todellakaan osta autoa vaan kuljen töihin bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta valehteleminen.
Nyt palstalla kehotetaan köyhiä jo jopa pikavippien ottamiseen :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia ostaa auto töiden takia.
Ei muuten ole.
On taloudellisesti järjetöntä ostaa 10 000-20 000 euroa maksavaa käytettyä autoa käydäkseen töissä pystyäkseen maksamaan auton osamaksut, polttoaineet, verot, huollot ym autoilun kulut.
Kuka stanan idiootti käy työssä saadaksen kasan ruosteista rautaa parkkipaikalle`?
Juu totta, kyllä kannattaa ennemmin maata kotona muitten elättinä syrjäytymässä ja valittamassa rahanpuutteesta. Tyhmähän se, joka ostaa auton käydäkseen töissä ja tienatakseen rahaa...
Saako 577euron kuukausituloilla osamaksulla auton? Entäs bensan sähkön millä se nyt kulkeekaan...20tuhannen auto 36kk maksuaikaa on yli viissataa per kk.
500€:lla saat sen ensimmäisen auton, jolla ajat ekavuoden kunnes pitää katsastaa. Ja ekavuonna olet tienannut vähintään (min. palkka 1800€/kk) 21000€. Verot on olemattoman pienet pinissä tuloissa.
Jos ei 21 000 €:lla kykene pitämään 500€-3000€ autoa, olet tyhmä tai lusmuilija. Kumpi haluat olla, vai haluatko tulla oikeaksi yhteiskuntaa ylläpitäväksi kansalaiseksi?
Riippuu varmaan millainen tuuri käy auton kanssa. Joskus se voi kestää ja joskus hajota. Jos on halpa romu. Tässäkin ehkä painaa se, että onko ollut pitkään alun perin työttömänä. Itse en tiedä uskaltaisinko edes ajaa huonohkolla autolla pitkiä matkoja. Ihmisillä voi olla pitkään jatkuneen huonon tulotason seurauksena myös ulosotto tai muuta velkaa jo valmiiksi. Eikä nykyiset bensan hinnatkaan kovin halpoja ole. Kaupunkilaisena tosiaan en ole koskaan tarvinnut autoa joten sen hankinta ei ole käynyt mielessä. Kortti kyllä löytyy ja ajettu aikoinaan juurikin sillä ajatuksella että töiden kannalta voi olla hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Työmatka päivittäin lähes 200km, ei autoa joten julkisilla mennään: kävellen -> dösä -> juna -> dösä -> kävellen. Matka-aika päivässä yhteensä vähän alta 6h. Palkka 1800€/kk.
Päädyin tähän viisi vuotta sitten koska työkkäri. Mitään muuta elämää ei ole kuin tämä "duuni"+työmatkat. Syön aamupalan junassa, illallisen junassa, jotain lounaan tapaista työpaikalla. Kotiin tullessa kaadun sänkyyn ja aamusta ylös jotta varttia vaille 8 duunipaikalla. Toisaalta, palkka on niin huono ettei sillä pystyisi mitään tekemään muutenkaan. Matkakulut rokottavat suurimman osan, ja loput menevät asumiseen ja ruokiin.
Asuntoa katsonut lähempää mutta silloin asumisen kulut ylittäisivät reippaasti tulot ja saldo olisi negatiivinen. Nyt säästöön jää noin 25€ kuukaudessa. Muita paikkoja hakenut heti alusta pitäen mutta ei onnistu koska nykyinen firma on iso tahra ansioluettelossa.
No voi vee, hae nyt lähialueelta vaikka siivousta ja toinen paikka lisäansioihin ja silti sulle jää enemmän rahaa ja vapaa-aikaa. Mikä järki, ei toi voi olla tottakaan. Työnantajako on saanu sut uskomaan että toi kannattaa?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kummallista, että aina ne jotka sanoo "päivääkään en ole tuella ollut ja aina tehnyt TÖITÄ", ovat ne joilla on aina kovimmat mielipiteet näistä tuista. En ole ollut työttömänä yli 10 vuoteen, mutta ymmärrän hyvin ahdinkoa. Muistan itse kun sain sen 570e käteen, eikä sillä kyllä pärjännyt silloinkaan. Ja tuo työn perässä muuttaminen käy varmaan jollekkin, jolla ei ole omakotitaloa omistuksessa. Omalla kohdallani olisi mahdotonta muuttaa ja kuka huolehtisi talostani ja lämmityksestä(puu) jos olisin pois. Enkä suostuisi ottamaan mitä tahansa työtä vastaan. Minulla on kumminkin kokemusta ja koulutusta. Aina oletetaan, että työtön olisi nuori 18 - 25v juuri koulusta tullut velttoilija joka vaatii johtotason palkkaa ja kevyttä työtä. Unohdetaan kivasti ne 35 - 55v ihmiset, jotka ovat jo uraansa tehneet, eivätkä voi ottaa vastaan siivojan tai puhelinmyyjän työtä elämäntilanteen ja tason takia. Ja ne puhelinmyynnit ovat ihan huuhaata muutenkin. Ei sitä kyllä kukaan viitsi palata lähtöruutuun jos olet jo uraasi tehnyt ja kokemusta on.
Tukia ei leikata niin kuin nämä fasistit täällä huutelee.[/quoteTukia pitää leikata ja toivottavasti näin myös tehdään.Jos ei voi ottaa töitä vastaan koska on joku ihme "taso"niin tähän on todellakin tultava muutos