TE-toimiston mukaan minun pitäisi hakea työpaikkaa 40 kilometrin päästä ilman autoa. Kulkuyhteydet työpaikalle aivan järjettömät
Työt alkaisivat kello 06.30.
Linja-auto täältä työpaikalle lähtisi kello 04.50 ja olisin 05.40 työpaikkakunnalla. Sitten pari kilometriä kävelyä sinne töihin.
Seuraava linja-auto lähtisi kello 06.30 eli en voi ottaa sitä.
Iltapäivällä on niin, että sopivin eka bussi lähtee kello 16.10. Siihen kello 15.10 bussiin en ehdi millään.
Kotona olisin siis kello 17.00. Kun olen herännyt neljältä niin 13 tunnin jälkeen olenkin vihdoin kotona.
Kommentit (749)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten kulkuyhteydet on järjettömät?
Jos bussi on työpaikkakunnalla 5.40, on pari km kävelyä ja työt alkavat klo 6.30? Toihan on ihan loistava aikataulutus. Vaikka bussi olisi vähän myöhässä on hyvää aika kävellä. Töissä on sitten vähän kuuden jälkeen, sitten ehtii hyvin termarista juoda aamukahvit ja syödä mukaan otetut leivät ennen töiden alkua.
Sun mielestä on siis ok käyttää työmatkaan yli 1,5 tuntia joka aamu?
Eihän se mukavaa ole mutta ei ole moni muukaan asia tässä elämässä. Jonkun aikaa nyt kestää mitä vaan. On toi mun työkaverikin tänään tullut töihin ja hänellä on 1 h 45 min matkaa. Ja ihan keskipalkka tasoa meidän palkat on. Kuluja ollut nyt bensan takia enemmän mutta kun ei viitsi siellä kotonakaan möllöttää.
Mulla on tunnin työmatka. Ihan ok.
Mieku kirjoitti:
Mikä tämä ihme on että TE- toimisto on oikein tarjonnut työtä!? Itse joudun hakemaan 4 työpaikkaa itsenäisesti joka kk. Haen kyllä enemmänkin ja 100km säteellä. Autoa ei ole, mutta olen valmis sen hankkimaan jos ja kun saan täysipäiväistä työtä vähintään 6kk. Ja auton saa halvemmallakin. Entinen autoni maksoi 1700€ ja toimi 5 vuotta, kunnes hajos niin etten halunnut korjauttaa.
Esim. minulla ei ole ajokorttia. Enkä varmaan saisi koskaan, tai jos saisin, olisin itse erittäin huolissani asioista. Jos työkkärillä on työpaikka tarjolla, tuskin se työpaikka jaksaa odotella, että työntekijä rupeaa hankkimaan jotain autoja jne. kun sellaisiakin hakijoita varmasti on, kellä nämä ovat jo.
Järki käteen.
Ap:lle tulee TE-keskus jatkossakin tyrkyttämään työtä eli pakkohan jotain ratkaisuja on hänen tehtävä elämänsä suhteen. Muutto, auton hankinta tms.
Jos, siis jos, haluaa vielä elämässään työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos bussi on työpaikkakunnalla 5.40, on pari km kävelyä ja työt alkavat klo 6.30? Toihan on ihan loistava aikataulutus. Vaikka bussi olisi vähän myöhässä on hyvää aika kävellä. Töissä on sitten vähän kuuden jälkeen, sitten ehtii hyvin termarista juoda aamukahvit ja syödä mukaan otetut leivät ennen töiden alkua.
Eihän se mukavaa ole mutta ei ole moni muukaan asia tässä elämässä. Jonkun aikaa nyt kestää mitä vaan. On toi mun työkaverikin tänään tullut töihin ja hänellä on 1 h 45 min matkaa. Ja ihan keskipalkka tasoa meidän palkat on. Kuluja ollut nyt bensan takia enemmän mutta kun ei viitsi siellä kotonakaan möllöttää.
On mullakin puolentoista tunnin matka Helsingin sisällä yhteen suuntaan. Mutta en minä sitä matkustaaakseni ole joutunut ajamaan ajokorttia ja ostamaan autoa. Ihan saan istua julkisissa ja välillä vaihdella niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se on vähän eri toki omalla autolla ajellen. Ap kun joutuisi menemään bussilla ja kävellen sekä sen lisäksi vielä odotella sen 1 t 40 min matkansa.
Hae paikkaa. Et sitä välttämättä saa. Kysy haastattelussa, jos pääset, että voiko työaikaa säätää, vaikka loppumisen suhteen. Pääsisit aikaisemmin kotiin. Palkka pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Mieku kirjoitti:
Mikä tämä ihme on että TE- toimisto on oikein tarjonnut työtä!? Itse joudun hakemaan 4 työpaikkaa itsenäisesti joka kk. Haen kyllä enemmänkin ja 100km säteellä. Autoa ei ole, mutta olen valmis sen hankkimaan jos ja kun saan täysipäiväistä työtä vähintään 6kk. Ja auton saa halvemmallakin. Entinen autoni maksoi 1700€ ja toimi 5 vuotta, kunnes hajos niin etten halunnut korjauttaa.
Esim. minulla ei ole ajokorttia. Enkä varmaan saisi koskaan, tai jos saisin, olisin itse erittäin huolissani asioista. Jos työkkärillä on työpaikka tarjolla, tuskin se työpaikka jaksaa odotella, että työntekijä rupeaa hankkimaan jotain autoja jne. kun sellaisiakin hakijoita varmasti on, kellä nämä ovat jo.
Järki käteen.
Ja seuraavalla kerralla sama juttu, sama selitys. Ja sitä seuraavalla kerralla.
Ja kas, huomaat yhtenä päivänä että oletkin ollut työttömänä jo monta vuotta. Ja sitten sua ei kukaan huoli ja masennut ja ahdistut kun tää yhteiskunta teki sulle niiiiiiin väärin. Voi nunnu.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kela voi velvoittaa työtöntä hankkimaan autoa. Millä rahalla se pitäisi ostaa? Työttömyyspäivärahalla? Jos julkista liikennettä ei vain ole niin sitä ei ole. Muuttamiseen toki saisi rahaa kelan tyyliin "autamme vähän maksa loput itse" ja siinäkin sama kysymys eli mistä ne loput sitten pitäisi maksaa?
Tottakai tekosyitä löytyy aina.
Hyh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ehdotettiin työtä noin kolmen tunnin matkan päästä.
TE-virkailija oli ilmeisesti itse muuttanut tänne muualta, eikä ollut ihan perillä alueen laajuudesta ja teiden kunnosta/nopeuksista ja tieverkoston vähyydestä.
Kerroin tästä liian pitkästä (ajallisesti) työmatkasta, ja hän kysyi voisinko aluksi lainata tai ostaa auton, mutta autolla se aika juuri oli mitattukin. Hän oli ajatellut sitä ilmeisesti linnuntietä :D ja kuvitellut, että siitä menee joku moottoritie.
En hankkisi autoa työn vuoksi heti, mutta jos työ olisi kiinnostava ja hyvin palkattu (eli korvaisi mielestäni tarpeeksi työmatkoihin kuluvaa aikaa), voisin ap:n tapauksessa kokeilla ja jos saisin vakipaikan, sitten miettiä auton ostoa.
Työssäkäyntialue on 80 km per suunta ja ne työkkärintädit ei niitä paikkoja ja ehdotuksia mitenkään katso tai tarkista. Ne painaa nappia, kone printtaa kaikki työpaikat, jotka vastaa työnhakijoiden hakusanoihin. Ne postitetaan työpaikka suosituksina ja niitä on haettava. Tädit saa niistä provikkaa.
T. Excursion työkkärin tätinä tehnyt, jonja mielestä työkkäri pitäisi lakkauttaa kokonaan.
Höpön höpön, ei niistä saa mitään provikkaa! Ei pennin latia! Tietenkään. Et ole ko paikassa ollut töissä , vaan pöydän toisella puolella, kun tällaista keksit.
Valtion palkoissa on toki olemassa ns henkilökohtainen palkanlisä, mutta se keskustelu käydään pomon kans kerran vuodessa, ja silloin ei tasan jutella siitä, että montako työpaikka-tiedoitusta sä männä vuonna lähetitkään.
Meidän osaston johtaja luki ohjelmasta, kuinka monta kurssi-ja työpaikkaosoitusta kukin oli viikon aikana lähettänyt.
Eniten lähettäntyt nostettiin osaston omassa kokouksessa Viikon Työntekijäksi.
Ne, joilla oli vakituinen valtion virka, ei eväänsä väräyttäneet, tietenkään, kun Virka on Peruskallioon hakattu.
Me, jotka oltiin pätkäsopimuksella, yritettiin olla ahkeria, että sais joskus vakipaikan.
Lähetin työpaikosta tiedotteita ylitöinä, ja ihan massalähetyksinä. Mitään hienosäätöä ei ehtinyt tekemään.
Näitä tekstejä ja selityksiä kun lukee niin jotenkin nää selittäjät EHKÄ voisivat mennä töihin jos
a) työpaikkaan olisi matkaa max. noin 50 metriä b) palkka nyt vähintäänkin 4500 euroa/kk.
Ei sitä vähemmällä kannata mennä minnekkään.
Suomessa ei ole työvoimapulaa. Olen pätevä aineenopettaja ja hakenut töitä puoli vuotta. Itsellä on vielä useampi lapsi eli olen tottunut touhuamaan lasten ja nuorten kanssa. Ja opetusalan työkokemusta 5 vuotta. Aika toivottomalta tuntuu. Saakohan niitä töitä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä "höpsis, 8000 euroa maksanut dieselini kulkee vallan mainiosti eikä ole tarvinnut korjata kertaakaan" -viestit oikein sopivat tähän ketjuun?
Luuletteko, että työttömällä on sukanvarressa se 8000 euroa vai mitä ihmettä?
Luuletko sinä että työssäkäyvällä on rahaa ostaa auto noin vain? Käteisellä. No ei ole.
Haetaan työpaikka, saadaan se ja sitten haetaan autolaina että päästään sinne töihin.
Näin toimii valtaosa työntekijöistä.Pitäisi siis ostaa auto päästäkseen työhön?
Maksetaan sillä työstä saadulla rahalla niitä auton osamaksuja, veroja, polttoainekuluja, huoltoja ym.
Jos lopputuoksena on, auton kuluihin menee suuri osa palkasta, onko hommassa mitään järkeä?
Käydä työssä, että voi ylläpitää autoa?
Aina on vaihtoehto muuttaa asumaan paikkaan, jossa julkinen liikenne toimii ja on työpaikkoja. Työnvieroksujat asuu korvessa ja vinkuu kun ei voi edes hakea työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole työvoimapulaa. Olen pätevä aineenopettaja ja hakenut töitä puoli vuotta. Itsellä on vielä useampi lapsi eli olen tottunut touhuamaan lasten ja nuorten kanssa. Ja opetusalan työkokemusta 5 vuotta. Aika toivottomalta tuntuu. Saakohan niitä töitä ikinä.
Joka osaa tekee, joka ei osaa opettaa.
En muista tarkalleen aikarajaa, mikä työmatkaan saa kulua, niin ei ole pakko hakea. TE-toimisto sen kertoo ja/tai lakikirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä "höpsis, 8000 euroa maksanut dieselini kulkee vallan mainiosti eikä ole tarvinnut korjata kertaakaan" -viestit oikein sopivat tähän ketjuun?
Luuletteko, että työttömällä on sukanvarressa se 8000 euroa vai mitä ihmettä?
Luuletko sinä että työssäkäyvällä on rahaa ostaa auto noin vain? Käteisellä. No ei ole.
Haetaan työpaikka, saadaan se ja sitten haetaan autolaina että päästään sinne töihin.
Näin toimii valtaosa työntekijöistä.Pitäisi siis ostaa auto päästäkseen työhön?
Maksetaan sillä työstä saadulla rahalla niitä auton osamaksuja, veroja, polttoainekuluja, huoltoja ym.
Jos lopputuoksena on, auton kuluihin menee suuri osa palkasta, onko hommassa mitään järkeä?
Käydä työssä, että voi ylläpitää autoa?
Aina on vaihtoehto muuttaa asumaan paikkaan, jossa julkinen liikenne toimii ja on työpaikkoja. Työnvieroksujat asuu korvessa ja vinkuu kun ei voi edes hakea työpaikkoja.
Ei todellakaan ole aina vaihtoehto.
Minäkin työnvieroksuja asun "korvessa" ja tiedätkö mitä, olin ennen vakitöissä 20v.
Mitä jos on yh ja lapset kieltäytyvät muuttamasta muualle? omaa lasta kiusattiin ja vaihtoi juuri koulua missä viihtyy, on nyt 3 luokalla. Tuntuisi hurjalta repäistä taas uuteen kouluun. Mutta mitäpä näistä, sehän on vaan tekosyy että on lapsia ja yrittää huolehtia heidän hyvinvoinnistaan. Tuttavalle oli lastensuojelu suositellut välttämään jatkuvia muuttoja kun lapsella oli ongelmia. On muuttanut eri paikkakunnalta toiselle jo 3 kertaa 9 vuotiaan kanssa. Mutta kai se on vaan tekosyy.
Mulla on kyllä ymmärrys täysin ap:n puolella, hankala tilanne. Mulle tulee vain mieleen, että haet paikkaa ja menet haastatteluun, jos pääset. Siellä kerrot kulkemisen hankaluuden ja samalla tiedustelet onkohan läheltäsi jotain kimppakyytiporukoite kyseiselle työpaikalle.
Tai kuten joku muu ehdotti, kysyt haastattelussa, onko työaikoja mahdollista säätää sun kulkemisen helpottamiseksi.
Tuo neljältä herääminen joka päivä tarkoittaa myös sitä, että ap:n pitäisi olla iltaisin kahdeksalta sängyssä ainakin useimmiten, että ehtii nukkua tarpeeksi. Jos kotona on viideltä, niin eipä ole kovin hääviä elämä, jossa jää kolme tuntia vuorokaudessa vapaata. Perheelliselle ihan mahdotonta ja nuorelle totaalinen sosiaalisen elämän ta**ja.
Vierailija kirjoitti:
En muista tarkalleen aikarajaa, mikä työmatkaan saa kulua, niin ei ole pakko hakea. TE-toimisto sen kertoo ja/tai lakikirja.
Vakityössä 3h ja osa-aikaisessa 2h päivässä.
Tee hakemuksesta niin gagga, ettet saa paikkaa. Tadaa, ongelma ratkaistu
Aloituksesta ei ilmennyt, että on perheellinen.