TE-toimiston mukaan minun pitäisi hakea työpaikkaa 40 kilometrin päästä ilman autoa. Kulkuyhteydet työpaikalle aivan järjettömät
Työt alkaisivat kello 06.30.
Linja-auto täältä työpaikalle lähtisi kello 04.50 ja olisin 05.40 työpaikkakunnalla. Sitten pari kilometriä kävelyä sinne töihin.
Seuraava linja-auto lähtisi kello 06.30 eli en voi ottaa sitä.
Iltapäivällä on niin, että sopivin eka bussi lähtee kello 16.10. Siihen kello 15.10 bussiin en ehdi millään.
Kotona olisin siis kello 17.00. Kun olen herännyt neljältä niin 13 tunnin jälkeen olenkin vihdoin kotona.
Kommentit (749)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni täällä kuvittelee että työtön saa rahaa jostain taikaseinästä siihen korttiin ja autoon.
Katsos kun työssä käymisen idea on että työstä maksetaan palkkaa. Sillä palkalla voi sitten maksaa myös auton. Työssä käyvä ei ole enää työtön.
Joo ajan myötä sitten kyllä. Mutta jos sitä autoa tarvitsee vain johonkin 6 kk määräaikaiseen on sen hankkiminen ajokortin kera järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis vain 12h pois kotoa, ihan normi aika.
Juu lemmikin omistajalta onnistuukin helposti, koira voi itse lenkittää itsensä sillä aikaa.
kun on sitten sitä rahaa, voi palkata jonkin nuorisolaisen, esim 4h kevytyrittäjän, seuraksi koiralle
Sellaisia ei ole olemassakaan. Koiran päiväkoteja ei ole joka kaupungissa ja nekin maksaa.
Aijaa, meillä on täällä 6000 asukkaan kylässäkin pari, saati läheisessä 60'000 asukkaan kaupungissa.
https://4h.fi/tyo-ja-yrittajyys/perusta-oma-4h-yritys/
Lisäksi innokkaat nuoret ilmoittelee työhaluista fb puskaradiossa.
no meillä ei ole. en kyllä antaisi omaa rotukoiraa tuntemattomalle hoitoon missään tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni täällä kuvittelee että työtön saa rahaa jostain taikaseinästä siihen korttiin ja autoon.
Katsos kun työssä käymisen idea on että työstä maksetaan palkkaa. Sillä palkalla voi sitten maksaa myös auton. Työssä käyvä ei ole enää työtön.
Siitä ensimmäisestä tilistä ei noita kaikkia hankita ellei palkka ole 10k. Ei edes sitä autoa vaan pitää tovi säästää tileistä. Ajokorttiakaan ei viikossa aja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu lemmikin omistajalta onnistuukin helposti, koira voi itse lenkittää itsensä sillä aikaa.
kun on sitten sitä rahaa, voi palkata jonkin nuorisolaisen, esim 4h kevytyrittäjän, seuraksi koiralle
Sellaisia ei ole olemassakaan. Koiran päiväkoteja ei ole joka kaupungissa ja nekin maksaa.
Aijaa, meillä on täällä 6000 asukkaan kylässäkin pari, saati läheisessä 60'000 asukkaan kaupungissa.
no meillä ei ole. en kyllä antaisi omaa rotukoiraa tuntemattomalle hoitoon missään tilanteessa.
vaikeaahan se sitten on.
mun rotukoiraani [ :'D] on vieras hoitanut työmatkojen ajan, ja niin, myös lomamatkojen. Työttömät ei selvästi edes haaveile lomamatkoista kun on tullut otettua se rotukoira..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ajan myötä sitten kyllä. Mutta jos sitä autoa tarvitsee vain johonkin 6 kk määräaikaiseen on sen hankkiminen ajokortin kera järjetöntä.
No joo, jos suunnitelmana on että työura jää 6kk:n mittaiseksi. Muutoin tietysti tulevisuudeaaa pyritään löytämään uusi työ j sittenhän mahdollisuudet ovat paljon laajemmat jos on tämän puolen vuoden pätkän ansiosta pystynyt sen auton hankkimaan valmiiksi. Jos autoa ei tilapäisesti tarvitse, sen voi poistaa liikennekäytöstä jolloin ei juuri mene turhia maksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ensimmäisestä tilistä ei noita kaikkia hankita ellei palkka ole 10k. Ei edes sitä autoa vaan pitää tovi säästää tileistä. Ajokorttiakaan ei viikossa aja.
Niin. Ulkopuoliseen rahoitukseen me työssä käyvätkin joudutaan turvautumaan..
selityksissä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaikeaahan se sitten on.
mun rotukoiraani [ :'D] on vieras hoitanut työmatkojen ajan, ja niin, myös lomamatkojen. Työttömät ei selvästi edes haaveile lomamatkoista kun on tullut otettua se rotukoira..
Kiitos mun koira on vanhemmillani hoidossa kun tarve. Ja ihan työssäkin käyn. Mutta multa löytyy ymmärrystä myös muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ulkopuoliseen rahoitukseen me työssä käyvätkin joudutaan turvautumaan..
selityksissä löytyy.
Nykyään ei tahdo saada lainaa koeajalla eikä jos juuri työssä aloittanut ja määräaikainen soppari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velalla saa ja sitä voi maksaa vähitellen sitten pois. Säästäminen on turhaa oletus.
Eihän kela voi velvoittaa työtöntä hankkimaan autoa. Millä rahalla se pitäisi ostaa? Työttömyyspäivärahalla? Jos julkista liikennettä ei vain ole niin sitä ei ole. Muuttamiseen toki saisi rahaa kelan tyyliin "autamme vähän maksa loput itse" ja siinäkin sama kysymys eli mistä ne loput sitten pitäisi maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaikeaahan se sitten on.
Ympäristöasiat huomioiden ei pitäisi sinunkaan.
Jos sulla on kortti niin jotain edullista autoa kannattaa harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta kyllä onnistuu. 12h ei ole edes pitkä aika, koira pärjää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta kyllä onnistuu. 12h ei ole edes pitkä aika, koira pärjää kyllä.
Kyllä se on jos säännöllisesti 5 pv/vko.
Et tietenkään vastaanota sitä. Todennäköisesti huonosti palkattua työtä. Eri asia jos työ olisi hyvin palkattua ja tulisit toimeen palkalla.
Hakemuksia vaan joka paikkaan, mikään ei takaa että pääsisit edes haastatteluun saati saisit paikan. Älä huoli.
Itselläni työmatka 50,88 km per sivu eli yli 100 km pvä.
Ihan hyvin menee, vähän aikaa, kun on ajanut niin ei edes tunnu enää kauhean pitkältä.
Ja matkaa, kun ajelen, niin hyvin huomaa, että ihmisiä tulee paljon 50-100 km päästä Kehä 1 ja kolmosen kupeeseen töihin.
Millä rahalla pitkäaikaistyötön muka saa ostettua sen auton, kun rahat riittää tuskin vuokraan, ruokaan, lasten elatusmaksuihin ja muihin välttämättömiin menoihin. Lainaa ei saa, kun luottotiedot ovat menneet pitkäaikaistyöttömyyden myötä, kun edellä mainittu yhtälö on negatiivinen.
Luottotiedot ovat menneet juuri sen vuoksi, että työkkäristä on mätkäisty 3 kk karenssi sen vuoksi, ettei siihen mennessä pitkäaikaistyöttömällä ollut varaa autoon, kun se auto olisi pitänyt olla jo käytössä, eikä vasta seuraavalla viikolla, joten se työpaikka meni nopeasti jollekin toiselle, jolla jo oli auto ennalta käytössä.
On ensin päästävä töihin ja pystyttävä säästämään rahat autoon, lyhyet pätkäsilpputyöt eivät riitä, vaan on ensin päästävä pitkäaikaiseen riittävän hyväpalkkaiseen työhön, jotta saa säästettyä siihen autoon. Lisäksi sen auton ylläpito (toistuvat korjaukset jne.) tulee niin kalliiksi, ettei hyvin pienipalkkaisella ole siihen varaa, eikä varsinkaan sen ulosoton jälkeen.
Työkkärit ovat tuhonneet monen ihmisen elämän, tuhoamalla pitkäaikaistyöttömän luottotiedot esim. tämän kaltaisin menetelmin, kun työttömällä ei ole ollut omaa autoa käytössä.
Pienipalkkaisilla ja työttömien perheillä ei ole varaa kahteen autoon. Perheen auto on jo päivittäin käytössä toisen puolison työmatkoihin, eikä perheellä enää ole varaa toiseen autoon. Jomman kumman puolisoista on saatava työpaikka, minne pääsee ilman omaa autoa, jotta toinen voi käydä siellä omaa autoa vaativassa työpaikassa. Samaa matkaa ei aina pääse kulkemaan kun työpaikat ovat eri paikkakunnilla eri suunnissa, ja työajat ovat joka tapauksessa täysin erit.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä laiskaksi haukkujista olisi oikeasti valmis samaan? Heräämään neljältä aamulla joka arkipäivä? Eihän tuossa jää mitään elämää jäljelle. Ja miten tuohon jonkun perhe-elämän sovittaisi?
Ja ajokorttia ei välttämättä saa esimerkiksi epilepsian takia. Ja epileptikotkin käy ihan normaalisti töissä.
Mä olen herännyt koko elämäni neljän ja viiden välillä joka ikinen arki aamu ja vienyt lapsia hoitoon ja kiirehtinyt töihin. Iltapäivästä sama takaisin. Ihan normaalia elämää.
Missä ja kuka tai ketkä on näin koskaan väittänytkään?