Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien haukkuminen Suomessa

Lauantain politikoinnit 2023
22.04.2023 |

Työttömiä on haukuttu Suomessa 90- luvulta lähtien ( ja varmaan sitä ennenkin ) varsinkin hyväosaisten ja porvarien toimesta. Perusduunaritkin ovat omaksuneet tämän haukkumisen ainakin paikallisbaareissaan asioidessaan viinan tuoman itseluottamuksen pönkittämänä. Tutkijat lanseerasivat sanan - syrjäytynyt, joka ennestään loi kuilua suomalaisten ihmisten välille.
Aina kun vaalit lähestyvät ja ovat kuumimmillaan oikeistopoliitikoilla ei ole muita teemoja kuin työttömien syyllistäminen ja ruoskiminen. Ja sitten vielä teema- kuka on syypää työttömyyslukemiin.
Ei ole muistettu puhua esim. maatalous- ja yritystuista, järjettömistä valtion yhtiöiden johtajien palkoista, siitä, että Helsingin sotealan palkanmaksu takkuaa- ja pahasti, veroparatiiseista ja herrojen kutmailuista, herrojen tulonsiirroistaa ; niistä on oltu tyystin hiljaa.
Yhteiskunnan superego kumartaa rahaa. MOnet urheilusankarimme eivät esim. maksa pennin latia veroja Suomeen, silti he ovat jotainelämää suurempaa.
Paljon hyviä tukitoimia on tehty työttömen hyväksi, esim. uudelleen kouluttautumisen mahdollisuus oppisopimuksella ja työttömyyskorvauksilla. Näistä ollaan suhteellisen hiljaa. Ei nosteta onnistumisia, porkkanoita esiin.
Olen sitä mieltä, että työttömiä ei nosteta suosta pelottelemalla ja kaventamalla heidän elämänsä perusedellytyksiä vaan luomalla mahdollisuuksia . Se antaa toivonkipinää elämästä uupuneille työttömille ja koko heidän lähipiirilleen.
Peruskouluun en rahaa kauheasti syytäisi, vaan ennemminkin puuttuisin koulumaailman rakenteisiin ja sisältöön.

Kommentit (251)

Vierailija
1/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä asiaa. Se sijaan että aivottomat lampaat katsoisivat minne ne heidän maksamansa verovarat oikeasti päätyvät he haukkuvat maassa makaavaa se sijaan että puolustaisivat tätä ja vaatisisivat konkreettiset todisteet siitä että työtöntä on todellisesti yritetty auttaa, etteivät verovarat mene korruptioon esim fortumin johdon bonuksiin, ulkomaille ja veroparatiiseihin sekä päättäjien leveään elämään mutta ei. Heikkoa on niin helppo potkia jotta saa oman älyllisen vajavuutensa ja henkisen pienuutensa unohtumaan.

Vierailija
2/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kauheaa että myös ammattilaiset, useat, haukkuneet ihmisiä. Tavisten lisäksi. Tuskin hyvää tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön 60v nainen. Jäin työttömäksi yt- neuvotteluiden johdosta, 20 vuoden työurani samassa firmassa tehneenä. Olen tehnyt töitä 15 vuotiaasta saakka. Nyt työttömänä, olen saanut kuulla olevani laiska, lusmu, loinen. Oma veljeni ( hyvätuloinen), häpeää minua ja kehoittaa ottamaan niskasta kiinni, sekä menemään töihin. Niitä töitä kuulemma on.

Vierailija
4/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeämielinen, negatiivinen, ylenkatseellinen, halveksiva ja työttömyyden syistä täysin piittaamaton asennoituminen työttömään on yhteiskunnassamme jokin täysin käsittämätön ilmiö. Suurin osa työssäkäyvistä on saanut työnsä alunperin suhteilla tai valheilla, ei todellisilla tai erityisillä ansioilla- työtön on sentään rehellinen eikä yritä olla muuta kuin on. Mitään kiitollisuutta tai nöyryyttä ei suomalaisessa työntekijässä keskimäärin ole.

Vierailija
5/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kootusti työttömien haukkumista on viimeksi harrastettu esimerkiksi tässä:

"Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?"

https://www.vauva.fi/keskustelu/5069264/voiko-joku-selittaa-selkosuomek…

"Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?"

https://www.vauva.fi/keskustelu/4289612/voisiko-joku-selittaa-paradoksi…

Mitään uusia argumentteja ei haukkumisessa ole vuosiin tuotu esille. Joten riittää että antaa haukkujalle vastauksena nämä aiemmat keskustelut. Niissä on vastaus haukkujan jokaiseen väitteeseen. Kun se haukkuja siis kierrättää samat argumentit uudelleen ja uudelleen ikäänkuin niihin ei olisi jo miljoonaan kertaan vastattu.

Haukkuja on trolli. Trolleille ei kannata vastailla kun ovat kerjäämässä palstalla huomiota.

Vierailija
6/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta turiset! Se on erikoista, että KAIKKI työttömät niputetaan samaan harmaaseen massaan, ei siis eroteta metsää puilta, jokainen työtön on omanlaisensa ja tarinoita on paljon, mutta niputus samaan nippuun, nii. Ei tarvitse sen kummemmin pohtia, vaan päättää suoraan että p-sakkia kaikki, näinhän esim. Kokoomus asian ilmaisee. Olis jo aika alkaa räätälöidä ja perata tätä hommaa, eikä pelkästään katsoa asiaa kieroon.

Vierailija
7/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta asiaa näyttelit. Eniten naurattaa nämä Tavis-Duunarit jotka gusevat jo toistensa kengille, mikään ei ole porvareiden, riistokapitalistien mieleen kuin keskenään tappelevat köyhät ja duunariväestö. Lisäksi oksettaa se, kun jokin duunariliitto saa solmittua toista duunariliittoa paremmat sopimukset niin kateus iskee kaikkiin duunareihin. Säälittävää, sitten on vielä työttömät erikseen, ainahan kaikki kustannukset laitetaan heidän piikkiin. Vuorineuvosten ja Fortumin päälliköiden taskut on pohjaton kaivo, siellä ei miljoona paljoa paina.

Vierailija
8/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta asiaa näyttelit. Eniten naurattaa nämä Tavis-Duunarit jotka gusevat jo toistensa kengille, mikään ei ole porvareiden, riistokapitalistien mieleen kuin keskenään tappelevat köyhät ja duunariväestö. Lisäksi oksettaa se, kun jokin duunariliitto saa solmittua toista duunariliittoa paremmat sopimukset niin kateus iskee kaikkiin duunareihin. Säälittävää, sitten on vielä työttömät erikseen, ainahan kaikki kustannukset laitetaan heidän piikkiin. Vuorineuvosten ja Fortumin päälliköiden taskut on pohjaton kaivo, siellä ei miljoona paljoa paina.

Yksi omituinen piirre duunareiden harrastamassa työtön-vihassa on vaatimus työttömyyskorvausten vastikkeellisuudesta. Okei, työttömät työllistetään 9 eurolla päivässä viemään sen duunarin työt. En ymmärrä.

Vierailija
9/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä haukutaan siksi, että töitä on tarjolla. Mutta niitä ei edes haeta. Selityksellä olen ollut 20 vuotta samalla alalla en voi kouluttautua uudelle alalle, koska en osaa tai kun nuoret sanoo haen vain koulutustani vastaavaa työtä. Liian pieni palkka jne. Näitä selityksiä, kun on moni kuunnellut niin se lika sanko ennen pitkää täyttyy ja ihmiset kyllästyy selityksiin. Mielestäni on oikein, että tukia leikataan niin motivaatio kaikkia aloja kohtaan nousee.

Vierailija
10/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi omituinen piirre duunareiden harrastamassa työtön-vihassa on vaatimus työttömyyskorvausten vastikkeellisuudesta. Okei, työttömät työllistetään 9 eurolla päivässä viemään sen duunarin työt. En ymmärrä.

Käsittämätöntä, että tuo 9 euron päiväkorvaus on edes hyväksytty. Se on siis nykyään palkan jatke, eli saat tuon + työttömyyskorvauksen, tuo on tuki eikä suinkaan palkka tehdystä työstä.

Vierailija
11/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä haukutaan siksi, että töitä on tarjolla. Mutta niitä ei edes haeta. Selityksellä olen ollut 20 vuotta samalla alalla en voi kouluttautua uudelle alalle, koska en osaa tai kun nuoret sanoo haen vain koulutustani vastaavaa työtä. Liian pieni palkka jne. Näitä selityksiä, kun on moni kuunnellut niin se lika sanko ennen pitkää täyttyy ja ihmiset kyllästyy selityksiin. Mielestäni on oikein, että tukia leikataan niin motivaatio kaikkia aloja kohtaan nousee.

Vastaa tähän:kuka ottaa töihin keski-ikäisen, jolla ei ole mitään työhistoriaa, ammattitutkinto teini-iältään, on saanut ylilääkäreiltä, psykiatrilta, vet traumaterapeutilta, fysioterapeuteilta, yleislääkäreiltä jnejne lausuntoja, puoltoja ja jopa vaatimuksia päästä eläkkeelle, mutta Kelan kasvoton byrokraatti toistuvasti evää hakemukset? Kero minulle juma l auta miten minä työllisty, kun en pysty opiskelemaan saati töihin?!? V.. U että ottaa päähän tuollaiset besserwisserit ja heidän täysi tietämättömyytensä työttömyyden todellisista syistä!!!

Vierailija
12/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, Kokoomus on rikollisjärjestö, joka pitäisi kieltää sen harjoittaman vihapuheen vuoksi. Jatkuvaa kiihottamista kansanryhmää vastaan.

Vierailija
13/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitit sitten, että työttömästä toimi henkilöstä, sähkömiehestä, graafisesta suunnittelijasta tulee lähihoitajia vain siksi, kun sinä et kuuntele selityksiä. Suksi helvettiin!

Vierailija
14/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön 60v nainen. Jäin työttömäksi yt- neuvotteluiden johdosta, 20 vuoden työurani samassa firmassa tehneenä. Olen tehnyt töitä 15 vuotiaasta saakka. Nyt työttömänä, olen saanut kuulla olevani laiska, lusmu, loinen. Oma veljeni ( hyvätuloinen), häpeää minua ja kehoittaa ottamaan niskasta kiinni, sekä menemään töihin. Niitä töitä kuulemma on.

Minä koin tuota paheksumista, kun jäin työttömäksi. Tein sen, mitä työttömille tuputetaan: lähdin yrittäjäksi. Kun yritys vuosikausien kuluttua kaatui, sain niskaani silkkaa vahingonilosta räkättämistä.

Yhteiskunnan suojaverkot eivät ota kiinni epäonnistunutta yrittäjää. Sosiaaliviranomaiset ottavat tosissaan vasta sitten, kun mitään ei ole jäljellä.

Nyt olen melkein kuusikymppinen pitkäaikaistyötön, joka ei kelpaa mihinkään - eikä minun edes kannata yrittää mitään, koska poispääsyä köyhyydestä ei enää ole.

Vierailija
15/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida tietää, että Suomessa on avoimia työpaikkoja vähemmän kuin työttömiä? Etkä vissiin ole kuullut ikäsyrjinnästäkään?

Vierailija
16/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, Kokoomus on rikollisjärjestö, joka pitäisi kieltää sen harjoittaman vihapuheen vuoksi. Jatkuvaa kiihottamista kansanryhmää vastaan.

Työttömät on tosiaan ainoa ryhmä, jota vastaan saa jatkuvasti kiihottaa ja kohdistaa vihapuhetta.

Vierailija
17/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaa tähän:kuka ottaa töihin keski-ikäisen, jolla ei ole mitään työhistoriaa, ammattitutkinto teini-iältään, on saanut ylilääkäreiltä, psykiatrilta, vet traumaterapeutilta, fysioterapeuteilta, yleislääkäreiltä jnejne lausuntoja, puoltoja ja jopa vaatimuksia päästä eläkkeelle, mutta Kelan kasvoton byrokraatti toistuvasti evää hakemukset? Kero minulle juma l auta miten minä työllisty, kun en pysty opiskelemaan saati töihin?!? V.. U että ottaa päähän tuollaiset besserwisserit ja heidän täysi tietämättömyytensä työttömyyden todellisista syistä!!!

Niin. Onkohan yhdelläkään kansanedustajalla henkilökohtaista kokemusta työttömyydestä? Puhuvat ja toimivat vain mielikuviensa ja ennakkoluulojensa varassa.

Vierailija
18/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SDP yllyttää ihmisiä pysymään köyhinä, sillä siellä tiedetään, etteivät keskiluokkaiset sosialismia halua. Tämä toiminta aiheuttaa vastareaktion nettomaksajissa, jotka pelleilyn kustantavat.

Vierailija
19/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimia työpaikkoja on. Niihin ei haeta.

Jos tämä olisi toisin, asenne työttömiin olisi erilainen.

Vierailija
20/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Onkohan yhdelläkään kansanedustajalla henkilökohtaista kokemusta työttömyydestä? Puhuvat ja toimivat vain mielikuviensa ja ennakkoluulojensa varassa.

Ainakin Halla-aho on ollut työttömänä. Sai kenkää yliopistolta. Ehkä työministeriksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi