Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien haukkuminen Suomessa

Lauantain politikoinnit 2023
22.04.2023 |

Työttömiä on haukuttu Suomessa 90- luvulta lähtien ( ja varmaan sitä ennenkin ) varsinkin hyväosaisten ja porvarien toimesta. Perusduunaritkin ovat omaksuneet tämän haukkumisen ainakin paikallisbaareissaan asioidessaan viinan tuoman itseluottamuksen pönkittämänä. Tutkijat lanseerasivat sanan - syrjäytynyt, joka ennestään loi kuilua suomalaisten ihmisten välille.
Aina kun vaalit lähestyvät ja ovat kuumimmillaan oikeistopoliitikoilla ei ole muita teemoja kuin työttömien syyllistäminen ja ruoskiminen. Ja sitten vielä teema- kuka on syypää työttömyyslukemiin.
Ei ole muistettu puhua esim. maatalous- ja yritystuista, järjettömistä valtion yhtiöiden johtajien palkoista, siitä, että Helsingin sotealan palkanmaksu takkuaa- ja pahasti, veroparatiiseista ja herrojen kutmailuista, herrojen tulonsiirroistaa ; niistä on oltu tyystin hiljaa.
Yhteiskunnan superego kumartaa rahaa. MOnet urheilusankarimme eivät esim. maksa pennin latia veroja Suomeen, silti he ovat jotainelämää suurempaa.
Paljon hyviä tukitoimia on tehty työttömen hyväksi, esim. uudelleen kouluttautumisen mahdollisuus oppisopimuksella ja työttömyyskorvauksilla. Näistä ollaan suhteellisen hiljaa. Ei nosteta onnistumisia, porkkanoita esiin.
Olen sitä mieltä, että työttömiä ei nosteta suosta pelottelemalla ja kaventamalla heidän elämänsä perusedellytyksiä vaan luomalla mahdollisuuksia . Se antaa toivonkipinää elämästä uupuneille työttömille ja koko heidän lähipiirilleen.
Peruskouluun en rahaa kauheasti syytäisi, vaan ennemminkin puuttuisin koulumaailman rakenteisiin ja sisältöön.

Kommentit (251)

Vierailija
21/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön 60v nainen. Jäin työttömäksi yt- neuvotteluiden johdosta, 20 vuoden työurani samassa firmassa tehneenä. Olen tehnyt töitä 15 vuotiaasta saakka. Nyt työttömänä, olen saanut kuulla olevani laiska, lusmu, loinen. Oma veljeni ( hyvätuloinen), häpeää minua ja kehoittaa ottamaan niskasta kiinni, sekä menemään töihin. Niitä töitä kuulemma on.

Tämä on juuri sitä epätasa-arvoa jolle miehet ummistavat silmänsä. Miehet kun ovat keskenään sopineet, että vanhemmat miehet ovat osaajia ja naiset työkyvyttömiä 50 v. jälkeen. Eläkeikä on kumminkin 70.

Vierailija
22/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, Kokoomus on rikollisjärjestö, joka pitäisi kieltää sen harjoittaman vihapuheen vuoksi. Jatkuvaa kiihottamista kansanryhmää vastaan.

Sinä vaikutat kiihottavan kokoomuslaisia vastaan. Aikamoista kaksinaismoraalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa se, jos joku on liian laiska tekemään töitä. Mutta se menee liian pitkälle, jos lisäksi ollaan vailla tukiaisia.

Vierailija
24/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikan cäncelointi on sallittu ("mä soitan sun työnantajalle kun sanoit tollein"), niin työttömyyskään ole sitten mikään moraalinen ongelma. Ne on niitä valintoja.

Vierailija
25/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on oikeus haukkua vasta siinä vaiheessä kun avoimia työpaikkoja on enemmän kuin työttömiä. Ja sama vastaus poliitikoille ulkomailta saa kinuta " osaajia" vasta kun työpaikkoja on kaikille suomalaisille ensin. Tuet on suomessa niin paskoja ettei kukaan ole ennemmin työtön kuin töissä!

Vierailija
26/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä haukutaan siksi, että töitä on tarjolla. Mutta niitä ei edes haeta. Selityksellä olen ollut 20 vuotta samalla alalla en voi kouluttautua uudelle alalle, koska en osaa tai kun nuoret sanoo haen vain koulutustani vastaavaa työtä. Liian pieni palkka jne. Näitä selityksiä, kun on moni kuunnellut niin se lika sanko ennen pitkää täyttyy ja ihmiset kyllästyy selityksiin. Mielestäni on oikein, että tukia leikataan niin motivaatio kaikkia aloja kohtaan nousee.

Sinun pääsi on todellakin törkyinen likasanko. Kuuntelisit välillä heitä, jotka ovat lukeneet useamman ammatin itselleen, lähettäneet satoja hakemuksia, eivätkä silti ole päässeet töihin. Minulla 2 eri alalle sopivat korkeakoulututkinnot, 649 lähetettyä hakemusta ja 5 haastattelua. Sinun logiikallasi minulla pitäisi olla 649 työpaikkaa, koska ihmisethän saavat työtä hakemalla.

Vierailija
27/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvittaisiin suomeen ensin puolitoista miljoonaa vakituista kokoaikaista työpaikkaa. Ei ole kenenkään osa-aikaisen epävarmojen tulojen tai työttömyyden kanssa tyytymättömän vika ettei näitä työtä suomessa ole. Ei heillä ole mitään vaikutusvaltaa työllistymiseen kuin lähetellä hakemuksia nykyistä paremman työn perässä.

Vierailija
28/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä haukutaan siksi, että töitä on tarjolla. Mutta niitä ei edes haeta. Selityksellä olen ollut 20 vuotta samalla alalla en voi kouluttautua uudelle alalle, koska en osaa tai kun nuoret sanoo haen vain koulutustani vastaavaa työtä. Liian pieni palkka jne. Näitä selityksiä, kun on moni kuunnellut niin se lika sanko ennen pitkää täyttyy ja ihmiset kyllästyy selityksiin. Mielestäni on oikein, että tukia leikataan niin motivaatio kaikkia aloja kohtaan nousee.

Voisiko joku laitta muistutuksen vuoksi avoimien työpaikkojen ja työttömien määrän? Katsotaan sitten onko kaikille töitä. Miksi poliitikot eivät puhuneet tästä ennen vaaleja vaan huusivat yhteen ääneen kuinka tarvitaan työperäistä maahanmuuttoa. Ymmärtäisin tämän jos työpaikkoja olisi enemmän kuin työttömiä.

Vierailija
29/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimia työpaikkoja on. Niihin ei haeta.

Jos tämä olisi toisin, asenne työttömiin olisi erilainen.

Älä valehtele. Medioissa HR-ihmiset vinkuvat vähän väliä, miten heille tulee hirveästi hakemuksia, ja sen takia olisi välttämätöntä, että ne tehtäisiin silleen kivan viihdyttäviksi, jotta heidän olisi helpompi nähdä, kuka on soveltuvin. He kun eivät jaksa lukea ansioluetteloita läpi eivätkä siten jaksa tutustua aikaisempaan työhistoriaan ja osaamiseen.

Vierailija
30/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku laitta muistutuksen vuoksi avoimien työpaikkojen ja työttömien määrän? Katsotaan sitten onko kaikille töitä. Miksi poliitikot eivät puhuneet tästä ennen vaaleja vaan huusivat yhteen ääneen kuinka tarvitaan työperäistä maahanmuuttoa. Ymmärtäisin tämän jos työpaikkoja olisi enemmän kuin työttömiä.

tänään te-palveluiden sivuilla 14 710 kokopäiväistä yli 12 kk pituista avointa työpaikkaa koko Suomi hakualueena ja Työ- ja elinkeinotoimistoissa ja kuntakokeiluissa oli helmikuun 2023 lopussa yhteensä 258 100 työtöntä työnhakijaa.

Vierailija
31/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti asenteet työvoimaan ei ole tuotannollistaloudellisessa mielessä järkeviä. Ei nähdä työttömiä resurssina eli menetettynä resurssina kun ovat pois sorvin äärestä.

Kuitenkin päättäjillä on kova kiima tuoda ulkomailta sakkia ja näitä ei edes aiheesta saa kritisoida sitten ollenkaan vaikka tehtailisivat vakavia rikoksia tai kun suurin osa tulleista ei edes työtä tee eikä edes osaa eikä halua.

Tästä kansanvaihdosta on tullut yksi kantava teema ja läpäisee koko yhteiskunnan ja pidetään ihan itsestään selvänä että suomalainen luopuu kaikesta eli tyytyy työttömyyteen 500 euron korvauksella joka on vitsi ja luopuu näiden tulijoiden takia ihan kaikesta. Joustaa.

Tuntuu kummalle miten helposti tällainen kansan muokkaus onnistuu. Kuinka tyhmää suomen kansa on ja ohjailtavissa omaan perikatoon.

Ei pelasta edes nato kansan ohjaamiselta itsetuhoon joka on meneillään kun mihinkään sisäiseen uhkaan ei suhtauduta kriittisesti. Puuttuu itsepuolustusvaisto tyystin.

Äänestämällä ei asioita enää korjata.

Vierailija
32/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pääsi on todellakin törkyinen likasanko. Kuuntelisit välillä heitä, jotka ovat lukeneet useamman ammatin itselleen, lähettäneet satoja hakemuksia, eivätkä silti ole päässeet töihin. Minulla 2 eri alalle sopivat korkeakoulututkinnot, 649 lähetettyä hakemusta ja 5 haastattelua. Sinun logiikallasi minulla pitäisi olla 649 työpaikkaa, koska ihmisethän saavat työtä hakemalla.

Niin olenkin. Todennäköisesti koulutuksesi on sellaisille aloille joilla ei ole työtä tai jos on muuta työn perässä. Itsellä on amistausta 2 tutkinnolla ja työpaikan voi valita Te palveluiden sivuilta. Tai on yksi vaihtoehto sinä älykäs ihminen perustaisin yrityksen tai lukisin alemman tason tutkinnon, kun et todennäköisesti työllisty noilla tutkinnoilla. Vaihtoehtoja on tarjolla tartu niihin.

Vierailija
33/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään te-palveluiden sivuilla 14 710 kokopäiväistä yli 12 kk pituista avointa työpaikkaa koko Suomi hakualueena ja Työ- ja elinkeinotoimistoissa ja kuntakokeiluissa oli helmikuun 2023 lopussa yhteensä 258 100 työtöntä työnhakijaa.

Työtön saa isot rahat, kun ilmoittautuu TE-toimistolle työnhakijaksi. Yritys ei saa avoimen työpaikan ilmoittamisesta mitään. Näin ollen mittarisi on karkeasti vääristävä.

Vierailija
34/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Onkohan yhdelläkään kansanedustajalla henkilökohtaista kokemusta työttömyydestä? Puhuvat ja toimivat vain mielikuviensa ja ennakkoluulojensa varassa.

Ainakin Halla-aho on ollut työttömänä. Sai kenkää yliopistolta. Ehkä työministeriksi?

Poliitikoilla on niin hyvät verkostot, että heidän ei tarvitse pudota minimitukien varaan. Lindströmillekin tehtiin ikioma viisivuotispesti, kun ei muuta oikein löytynyt. Se, että ex-kansanedustajalla ei ole työtä, merkitsee vain sitä, että vielä ei ole löytynyt tarpeeksi suuripalkkaista paikkaa.

Vierailija
35/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida tietää, että Suomessa on avoimia työpaikkoja vähemmän kuin työttömiä? Etkä vissiin ole kuullut ikäsyrjinnästäkään?

Miksi minua syytät toisten ikäsyrjinnästä? Iäkkäitä syrjitään siksi, että heille tulee kremppoja jne. Itse huutaisin riemusta, jos minua syrjittäisiin työelämässä. Mutta ei meitä siivoojia syrjitä! Töihin töihin!

Vierailija
36/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaikille töitä, prkle.Vaikka kuinka tehtailisi hakemuksia. Ja mistähän niille työperäisille maahan tulijoille työ löydetään?

Vierailija
37/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida tietää, että Suomessa on avoimia työpaikkoja vähemmän kuin työttömiä? Etkä vissiin ole kuullut ikäsyrjinnästäkään?

Miksi minua syytät toisten ikäsyrjinnästä? Iäkkäitä syrjitään siksi, että heille tulee kremppoja jne. Itse huutaisin riemusta, jos minua syrjittäisiin työelämässä. Mutta ei meitä siivoojia syrjitä! Töihin töihin!

Skitso.

Vierailija
38/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitit sitten, että työttömästä toimi henkilöstä, sähkömiehestä, graafisesta suunnittelijasta tulee lähihoitajia vain siksi, kun sinä et kuuntele selityksiä. Suksi helvettiin!

Tee sinä samoin. Siksi tukia leikataan. Näin se menee!

Vierailija
39/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

politikku kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä haukutaan siksi, että töitä on tarjolla.

Ei kaikissa pitäjissä.

Vierailija
40/251 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön saa isot rahat, kun ilmoittautuu TE-toimistolle työnhakijaksi. Yritys ei saa avoimen työpaikan ilmoittamisesta mitään. Näin ollen mittarisi on karkeasti vääristävä.

Isot rahat...? No kokeile ihmeessä rikastumista sinäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi