Työttömien haukkuminen Suomessa
Työttömiä on haukuttu Suomessa 90- luvulta lähtien ( ja varmaan sitä ennenkin ) varsinkin hyväosaisten ja porvarien toimesta. Perusduunaritkin ovat omaksuneet tämän haukkumisen ainakin paikallisbaareissaan asioidessaan viinan tuoman itseluottamuksen pönkittämänä. Tutkijat lanseerasivat sanan - syrjäytynyt, joka ennestään loi kuilua suomalaisten ihmisten välille.
Aina kun vaalit lähestyvät ja ovat kuumimmillaan oikeistopoliitikoilla ei ole muita teemoja kuin työttömien syyllistäminen ja ruoskiminen. Ja sitten vielä teema- kuka on syypää työttömyyslukemiin.
Ei ole muistettu puhua esim. maatalous- ja yritystuista, järjettömistä valtion yhtiöiden johtajien palkoista, siitä, että Helsingin sotealan palkanmaksu takkuaa- ja pahasti, veroparatiiseista ja herrojen kutmailuista, herrojen tulonsiirroistaa ; niistä on oltu tyystin hiljaa.
Yhteiskunnan superego kumartaa rahaa. MOnet urheilusankarimme eivät esim. maksa pennin latia veroja Suomeen, silti he ovat jotainelämää suurempaa.
Paljon hyviä tukitoimia on tehty työttömen hyväksi, esim. uudelleen kouluttautumisen mahdollisuus oppisopimuksella ja työttömyyskorvauksilla. Näistä ollaan suhteellisen hiljaa. Ei nosteta onnistumisia, porkkanoita esiin.
Olen sitä mieltä, että työttömiä ei nosteta suosta pelottelemalla ja kaventamalla heidän elämänsä perusedellytyksiä vaan luomalla mahdollisuuksia . Se antaa toivonkipinää elämästä uupuneille työttömille ja koko heidän lähipiirilleen.
Peruskouluun en rahaa kauheasti syytäisi, vaan ennemminkin puuttuisin koulumaailman rakenteisiin ja sisältöön.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Maissa, joissa ei ole kunnollista sosiaaliturvaa, rehottaa rikollisuus.
Japani...alhaisen rikollisuuden.
Koska?... maahanm..? .. taso on vähän eri... ? Ei?
Vierailija kirjoitti:
Täyttä asiaa. Se sijaan että aivottomat lampaat katsoisivat minne ne heidän maksamansa verovarat oikeasti päätyvät he haukkuvat maassa makaavaa se sijaan että puolustaisivat tätä ja vaatisisivat konkreettiset todisteet siitä että työtöntä on todellisesti yritetty auttaa, etteivät verovarat mene korruptioon esim fortumin johdon bonuksiin, ulkomaille ja veroparatiiseihin sekä päättäjien leveään elämään mutta ei. Heikkoa on niin helppo potkia jotta saa oman älyllisen vajavuutensa ja henkisen pienuutensa unohtumaan.
Et tee varsinaisesti itsellesi palvelusta tai luo sympatiaa, kun itse haukut muita "aivottomuudesta" sekä "älyllisestä vajavuudesta ja henkisestä pienuudesta".
Lisäksi toteaisin, että vaikka joo Suomessa onkin korruptiota, niin kyllä esimerkiksi sen tarkastelu, kuinka "päättäjien leveä elämä" on kustannettu, usein kestää päivänvalon. Vastaus kun on hyvin pitkällä aikajänteellä, isolla rahalla käsiin kääritty osakesalkku; tai rahakas yritysjohtajuus tai sen myynti.
Minulla tulee jatkuvasti mm. somessa vastaan, miten työttömien toiminta ei päivänvaloa sen sijaan kestä. Kehuskellaan, kuinka on haettu kaupunginjohtajaksi, kuinka työttömänä on mukavaa kun on niin paljon aikaa kaikkeen, ja kuinka työllistävät tukitoimet haukutaan maanrakoon mitä monipuolisimmin - vaikka itsekin peräänkuulutat "todisteita, että työtöntä on yritetty auttaa". No juu, on yritetty. Ongelma vaan on, ettei apu kelvannut.
Tämä siis vielä sen päälle, että moni luulee että se on työnantajan velvollisuus ottaa töihin. Valitan, ei ole. Kukaan järki-ihminen ei ota sitä riskiä ainakaan ilman suojaverkkoa kuten palkkatukea töihin esim. pitkäaikaistyötöntä. Jossainhan sen syyn on oltava, miksei hän työllisty: ja pääosin syynä ovat terveydelliset rajoitteet tai haasteet, puutteet ammatillisessa osaamisessa, ja/tai vaikea persoona. Näistä huolimatta moni työtön käyttäytyy täälläkin, kuin työnantajan pitäisi suorastaan levittää punainen matto eteensä. Ei siis ihme, että työttömät saavat osakseen haukkumista. Se kun on usein täysin oikeutettua. Elätte muiden verorahoilla, mutta emme saa mitään niiden vastineeksi.
Niinhän sitä sanotaan, että yksi mätä omena pilaa kohta koko korin. Sama on työttömien kohdalla, kun ne niputetaan samaan nippuun. Työttömät eivät ole yksi ja sama massa. Valitettavasti meillä on kuitenkin iso kasa sellaista porukkaa, jota en itse palkkaisi, jos kuvittelisin itseni yrittäjän asemaan. Osa kuvittelee, että ilman koulutusta ja kokemusta pääsee isoille palkoille. Osalla on asenne, että ei tee kuin tietynlaista työtä. Esim. toimistoalan töihin on ollut jo vuosikausia ylitarjontaa. Joten jokaisen työttömän, joka on ko. alalle kouluttautunut, kannattaisi etsiä jokin toinen ala, joka työllistää. Sitten on joukko, joka ei ymmärrä edes perusasioita työelämästä (kellonajat jne.). Sitten on saikuttajat, joka eivät ole tehneet oman kuntonsa eteen mitään ja paikat hajoaa, selkää särkee jne. Saati sitten iso joukko mielenterveysongelmaisia... Niin ei käy kateeksi työnantajat, jotka joutuu tästä massasta arpomaan itselle uuden työntekijän. En yhtään ihmettele, että mielummin otetaan työpaikan vaihtaja, jolla on edes jotain näyttöä aktiivisuudesta.
Kaikkein tärkeintä olisi olla itsekriittinen ja miettiä sitä omaa arvoa työnantajien silmissä. Olisiko kuitenkin tulevaisuuden ja jatkumon kannalta järkevä ottaa se huonommin palkattu työ kuin jäädä pitkäaikaistyöttömäksi. Työstä on helpompi vaihtaa parempaan kuin kuvitella, että suuresta työttömien joukosta siihen mielenkiintoiseen työpaikkaan valitaan se kotona lorvinut pitkäaikaistyötön.
Mitä te idioottien höpinöistä piittaatte?
Pää pystyyn, kouluttautukaa, hakekaa töitä ja nouskaa paskaporvariston yläpuolelle.
Kantsii kuulua ammattiliittoon ja kassaan. Itse olette neuvotteluasemanne sössineet jättäytymällä niistä ulos.
Ja muistakaa: perussuomalaisissa on kaikista puolueista eniten sekä työttömiä että kouluttamattomia, ja silti se leikkaa teiltä (omiltaankin) hymysuin kovemmin kuin keltään koskaan, jos hallitukseen uskaltaa. Kokoomus tajuaa sentään hiukan paremmin nämä asiat, vaikka uho ennen vaaleja oli kova. Eipä ole enää, kun ei meinaa hallitus syntyä.
En jaksa uskoa että tässä koko maassa on sellaisia ihmisiä jotka OIKEASTI nauttisivat työstään.Työ on parhaimmillaankin siedettävää eikä miellyttävää,tavallaan kadehdin työttömiä joilla ei ole stressiä ja valtio hoitaa kämpän/asumisen kustannukset.Itse kun lähdin mukaan miljoonien tapaan huijaukseen nimeltä työnteko on palkka ainoastaan tippunut suhteessa kustannuksiin ja kapitalistin kuristusote kiristynyt.
Työttömyyden ja työkyvyttömyyden kadehtijat on alinta paskaa.
Toki työttömissä on niitä, jotka alkavat uhota ja puhua paskaa siitä miten hienoa työttömyys on ja etuudet muka loistavat, mutta lapsikin tajuaa, että se on oman psyyken suojaksi keksittyä selittelyä.
Usein siihen liittyy vielä omatoimihoito niillä ei-lääkärin määräämillä.
Muistelen eräiden kokoomuspoliitikkojen loisineen vuosikymmeniä sopeutumiseläkkeellä, mutta nykyäänhän sitä ei enää saa.
Loppuu se länkytys sitä mukaa kun tyhjänpäiväiset perskokkareet tippuvat eduskunnasta. Terkut Kotiaholle Jämsään, die hard ja muista juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työttömät pitäisi laittaa työleireille ilman palkkaa ja kaikki tuet pitäisi lakkauttaa.
Talvisin työleiriläiset voisi kolata lumia ja kesäisin lakaista katuja.
Verotus kevenisi näin meillä,ihmiset tekisi töitä ja onnelisuus kasvaisi suomessa.
Miksei muissa maissa yhteiskunta jaa rahaa ihmisille yhtä avokätisesti kuin suomessa?Minua ei harmittaisi maksaa työttömien tukiaisia, jos ne todella pantaisiin noihin hommiin!
Jos joku ei ole juuri nyt töissä, niin onko hän köyhä?
Ei ole.
Pankkitilin tai sijoitusten arvo ei häviä siitä, että olet työtön. Timanttisi ja pöytähopeat ei häviä siitä, että olet työtön.
Nytkö työttömän pitäisi suostua koulutustaan paskempaan duuniin pikkupalkalla 🤣?
Vierailija kirjoitti:
SDP yllyttää ihmisiä pysymään köyhinä, sillä siellä tiedetään, etteivät keskiluokkaiset sosialismia halua. Tämä toiminta aiheuttaa vastareaktion nettomaksajissa, jotka pelleilyn kustantavat.
SDP tekee köyhiä koska köyhien tuellaelävien äänestäjien suuri määrä on puolueelle elinehto. Kai tämän jokainen ymmärtää.
Osa yrittää kertoa työttömien olevan köyhiä yjteiskunnan tuilla eläviä säälittäviä otuksia. Oikeasti työttömät löytyy mukavilta omakotialueilta. Niillä on koulutus, työkokemus, pari lasta, pihassa pari autoa
Vierailija kirjoitti:
En jaksa uskoa että tässä koko maassa on sellaisia ihmisiä jotka OIKEASTI nauttisivat työstään.Työ on parhaimmillaankin siedettävää eikä miellyttävää,tavallaan kadehdin työttömiä joilla ei ole stressiä ja valtio hoitaa kämpän/asumisen kustannukset.Itse kun lähdin mukaan miljoonien tapaan huijaukseen nimeltä työnteko on palkka ainoastaan tippunut suhteessa kustannuksiin ja kapitalistin kuristusote kiristynyt.
Silti työ on se, jolla ihmisen on tarkoitus tulla toimeen - eivät tuet. Joillain se palkka riittää nippa nappa toimeen tulemiseen, muttei mihinkään muuhun. Siinä punnitaan ihmisen moraalia, mutta siltikin se on se minimi jota kaikkien tulisi tavoitella. Osa valitsee kuitenkin tuet, koska pitää itseään matalapalkkaista työtä parempana.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te idioottien höpinöistä piittaatte?
Pää pystyyn, kouluttautukaa, hakekaa töitä ja nouskaa paskaporvariston yläpuolelle.Kantsii kuulua ammattiliittoon ja kassaan. Itse olette neuvotteluasemanne sössineet jättäytymällä niistä ulos.
Ja muistakaa: perussuomalaisissa on kaikista puolueista eniten sekä työttömiä että kouluttamattomia, ja silti se leikkaa teiltä (omiltaankin) hymysuin kovemmin kuin keltään koskaan, jos hallitukseen uskaltaa. Kokoomus tajuaa sentään hiukan paremmin nämä asiat, vaikka uho ennen vaaleja oli kova. Eipä ole enää, kun ei meinaa hallitus syntyä.
SDP kannattajat ovat vähiten koulutettuja tai kouluttamattomia.
Vaalitutkimus
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä haukutaan siksi, että töitä on tarjolla. Mutta niitä ei edes haeta. Selityksellä olen ollut 20 vuotta samalla alalla en voi kouluttautua uudelle alalle, koska en osaa tai kun nuoret sanoo haen vain koulutustani vastaavaa työtä. Liian pieni palkka jne. Näitä selityksiä, kun on moni kuunnellut niin se lika sanko ennen pitkää täyttyy ja ihmiset kyllästyy selityksiin. Mielestäni on oikein, että tukia leikataan niin motivaatio kaikkia aloja kohtaan nousee.
Miten niin ei haeta?
Minäkin haen ihan mitä tahansa työtä. Mutta en kelpaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työttömät pitäisi laittaa työleireille ilman palkkaa ja kaikki tuet pitäisi lakkauttaa.
Talvisin työleiriläiset voisi kolata lumia ja kesäisin lakaista katuja.
Verotus kevenisi näin meillä,ihmiset tekisi töitä ja onnelisuus kasvaisi suomessa.
Miksei muissa maissa yhteiskunta jaa rahaa ihmisille yhtä avokätisesti kuin suomessa?Minua ei harmittaisi maksaa työttömien tukiaisia, jos ne todella pantaisiin noihin hommiin!
Jos joku ei ole juuri nyt töissä, niin onko hän köyhä?
Ei ole.
Pankkitilin tai sijoitusten arvo ei häviä siitä, että olet työtön. Timanttisi ja pöytähopeat ei häviä siitä, että olet työtön.
Nytkö työttömän pitäisi suostua koulutustaan paskempaan duuniin pikkupalkalla 🤣?
Nyt jollain on realismia.
Tunnen vain yhden työttömän. Hänellä ei ole aikomustakaan mennä töihin. Elää ja asuu eläkkeellä olevan äitinsä siivellä. Keksin hänelle kerran toimistotyöpaikan, mutta ei hän ottanut edes yhteyttä sinne. En tiedä, mikä on todellinen syy. Mukava ja fiksun oloinen ihminen.
Työttömän perustunnusmerkit ovat:
1. Yliopistokoulutus
2. Asiantuntijatehtävät vähintään 20 vuoden kokemuksella
3. Pihassa Mersu ja Bemari
4. Omakotitalo ja kesämökki
5. Tuttavapiiri täynnä yrittäjiä ja toimitusjohtajia
Tämä on sitä aitoa todellisuutta tänäpäivänä. Luuletko pääseväsi tuolla speksillä töihin? Älä unta näe!
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko tosiaan, ettei työttömyys ole stressaavaa? Joudut jatkuvasti todistelemaan työnantajille, että olet loistava työntekijä, ja silti tulee "valintamme ei osunut sinuun" palautetta. Työkkäri on kimpussasi, ja joudut väkisinkin osallistumaan aktivointitoimiin ja kaikenkarvaisille pupukursseille, ellet sitten joudu työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan 9 e/pvä. Opiskella et saa, koska työkkäri valvoo tätäkin, ja lupaa saada opiskella työttömyyskorvauksella on nykyään tosi vaikea saada. Kaikkea aktiivisuuttasi kytätään. Valtio ei myöskään automaattisesti hoida mitään asumisen kuluja, eikä toimeentulotukea ropsahda tuosta noin vaan. Tätä työssäkäyvät kyyniset eivät mitenkään sisäistä. Pahimmassa tapauksessa ainoa tulo työttömälle voi olla vain Kelan päiväraha tai työmarkkinatuki, noin 600 e käteen kuukaudessa, kuten kävi mulla. Nyt kun olen viimein vuosien työttömyyden jälkeen työllistynyt ja päässyt eroon tuosta työkkärin ja Kelan karusellista, tunnen olevani todella vapaa, vaikka työ kuormittaakin aika lailla ja palkka on surkea. Mutta työn tuoma pieni stressi ei ole mitään verrattuna työttömänä pakertamiseen, kun ei kelpaa minnekään eikä rahat riitä mihinkään.
Ja miksi kuvittelet, ettei tässä maassa juuri kukaan nauttisi työnteosta? Jos susta oikeasti tuntuu tuolta, niin kannattaisiko vaihtaa alaa tai työpaikkaa, tai pitää vaikka vuorotteluvapaata?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen vain yhden työttömän. Hänellä ei ole aikomustakaan mennä töihin. Elää ja asuu eläkkeellä olevan äitinsä siivellä. Keksin hänelle kerran toimistotyöpaikan, mutta ei hän ottanut edes yhteyttä sinne. En tiedä, mikä on todellinen syy. Mukava ja fiksun oloinen ihminen.
Moikka! Täällä työtön. Haluan työn, jota haluan tehdä ja kehittyä siinä mahdollisimman hyväksi.
Mulla on tuohon koulutus, työkokemus ja osaaminen, mutta mua ei voida palkata, koska olen työtön työnhakija. Tietenkin olen väärää sukupuolta ja yli 40v..
Työnantajat eivät palkaa suomalaisia. Toisekseen urakat on paloiteltu alihankkijoille, jotka nykyään tuppaavat olemaan ulkomaisia firmoja.