Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???
370e+25+12+28+60 = 495e
Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.
Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.
Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...
Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...
M34
Kommentit (1047)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa olisi vielä kiristämisen varaa. Turhia kuluja ainakin
-kuntosali -> kuntoa voi hoitaa ilmaiseksikin
-puhelinkulut-> reilusti halvempiakin liittymiä on
-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.
-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.
Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".
Poistoon joutaa tämäkin spämmialoitus.
-Kotitreeni kehonpainolla vs. kuntosali eivät ole verrannollisia keskenään. En saa samaa ärsykettä mitenkään kotitreenillä.
-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.-Taloyhtiön netti on sellainen jonka voisin tietysti vaihtaa hitaampaan, mutta säästäisin vain 12e/kk, ja nopeus netissä tipussu 10 prosenttiin (100mbs ->10mbs)
-En kyllä keksi miten nipistäisin ruokakuluista. Kuten sanoin niin treenaan kovaa 4 kertaa viikossa ja urheilen muutenkin. Painan 90kg ja olen 185cm pitkä. Energiankulutukseni on kova.
Ostan ihan perusjuttuja vain, kuten kanaa ja riisiiä, maitoa, ruisleipää, kinkkua leivän päälle, joskus jauhelihaa...ap
Kun kerta ketjun aloitit aiheesta niin noilla spekseillä jotka kerroit voisi kuvitella että pystyisit itsesi elättämään ihan omalla työnteolla ja siitä ansaitsemallasi palkalla. Vai onko sulla joku syy mikset voi mitään työtä tehdä elantosi eteen?
Miksi menisi töihin?
Hän on urheilija. Töissä menisi voimat ja energia ja treenejä ei jaksaisi enää tehdä ja tuloksia ei syntyisi.
Töistä ei jää säästöjäkään, lähes saman saa. Työelämässä ei ole enää lomia ja rahaa ei jää säästöön siten että voisi itse ottaa lomaa kun haluaa.
Miksi törsäät s-ryhmään, kun Lidl ja Citymarket on usein edullisempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.
-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.
Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".
-Kotitreeni kehonpainolla vs. kuntosali eivät ole verrannollisia keskenään. En saa samaa ärsykettä mitenkään kotitreenillä.
-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.-Taloyhtiön netti on sellainen jonka voisin tietysti vaihtaa hitaampaan, mutta säästäisin vain 12e/kk, ja nopeus netissä tipussu 10 prosenttiin (100mbs ->10mbs)
-En kyllä keksi miten nipistäisin ruokakuluista. Kuten sanoin niin treenaan kovaa 4 kertaa viikossa ja urheilen muutenkin. Painan 90kg ja olen 185cm pitkä. Energiankulutukseni on kova.
Ostan ihan perusjuttuja vain, kuten kanaa ja riisiiä, maitoa, ruisleipää, kinkkua leivän päälle, joskus jauhelihaa...ap
Noilla lihaksilla pääsee kesäksi asfalttitöihin, voi vaikka nukkua teltassa, ja tehdä kahta vuoroa. Et sen rupeaman aikana tarvitse kuntosalia ja rahaakin tulee 3 tukivuoden v erran säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Bussilippu ylimääräistä luksusta??? Täh? Nyt olen aivan ällikällä lyöty.
Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?
Ap
Työhaastattelun matkakuluihin saa erillistä tukea. Kuntoile kotona. Kävele vaatekauppaan. Ei veronmaksajien tehtävä ole maksaa sun sosiaalisten suhteiden hoitoa.
Kotona ei pysty tekemään samanlaista kehitystä antavaa harjoitusta kuin kuntosalilla...Ei voi edes verrata keskenään.
Millä minä esimerkiksi korvaisin 150kg:lla tehdyn kyykkysarjan kotona?
ap
Miksi sun muka tarviis tehdä jatkuvaa kehitystä antavaa harjoitusta? Terveyden kannalta sellaisella ei sun kohdalla varmasti ole mitään merkitystä.
Miksi ihmisen "tarvis" tehdä yhtään mitään, ikinä?
Niinpä.Kuntosalilla käymistä suositellaan todella laajasti, varsinkin tässä iässä.
ap
Edelleen, se kaupungin kuntosali on paljon perustellumpi vaihtoehto kuin kallis jäsenyys yksityisellä salilla. Ensimmäinen on tarkoitettu kaikille tulotasoon katsomatta, jälkimmäinen on työssäkäyvien luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Cittarihan on ihan törkeen kallis 😳
Puhelinliittymistä nillittäjät eivät tajua esimerkiksi sitä, että luottotiedottomana joutuu maksamaan 100-200e panttia jos mielii saada kiinteän liittymäsopimuksen. Itselläni on prepaid joka kustantaa 20-30e/kk mikäli haluan olla yhteydessä vaikkapa työvoimaviranomaisiin tai työnantajiin.
kaiken maailman juntit ja trollit vastaa sulle täällä
Toimeentulotuen perusosaan on ihan virallisestikin laskettu harrastusmenot, kuten kuntosali, liikkuminen (bussiliput), mahdolliset lehtitilaukset/muut virikkeet sekä vaatemenot noin 50e/kk. Joten totta kai tuella eläväkin saa noihin laittaa rahaa. Ruokakulut kuulostavat todella suurilta. Minulla menee ruokaan alle 150e kuussa, kun teen lähes kaiken itse enkä todellakaan pihistele annoskoossa. Puhelinliittymää kannattaa kilpailuttaa, saisitko halvemmalla. Mulla on nyt 18e rajaton liittymä, sen halvemmalla ei oikein saa nopealla netillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vain tekosyitä. saamaton vetelä paska sinä olet. et mitään muuta.
Aha. No kai se sit on niin kun kerran sä sanot...
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerta ketjun aloitit aiheesta niin noilla spekseillä jotka kerroit voisi kuvitella että pystyisit itsesi elättämään ihan omalla työnteolla ja siitä ansaitsemallasi palkalla. Vai onko sulla joku syy mikset voi mitään työtä tehdä elantosi eteen?
Miksi menisi töihin?
Hän on urheilija. Töissä menisi voimat ja energia ja treenejä ei jaksaisi enää tehdä ja tuloksia ei syntyisi.
Töistä ei jää säästöjäkään, lähes saman saa. Työelämässä ei ole enää lomia ja rahaa ei jää säästöön siten että voisi itse ottaa lomaa kun haluaa.
Niin ja takuueläkettäkin nostellaan vähän väliä (tietystä syystä erityisesti?) että kai se kohta ohi menee niiden eläkkeistä joilla kymmenien vuosien työura takanaan.
Lopeta runkkaaminen niin säästyy leipää.
Nämä tuet ja edut on paisuneet kuin pullataikina. Vielä 70-80-luvuilla köyhä sai oikeasti vettä ja leipää. Ei osteltu mitään huonekaluja, vaatteita ja elektroniikkaa. Makuupussissa nukkuivat jossain huoneen nurkassa. Nykyään peruselintasolla tarkoitetaan sitä, että tilataan sitä ja tätä palvelua, on vaaterahaa, satasia pistää kauppaan, laskut maksetaan jne jne jne. Tämä on ihan loputon suo. Äkkiä tukihanat kiinni ja leikataan myös siitä koneistosta joka sitä pyörittää. Säästyy kolminkertainen määrä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cittarihan on ihan törkeen kallis 😳
Ei muuten ole, S-marketit ja K-supermarketit ovat kalliimpia. Cittarissa on paljon enemmän tarjouksia kuin Prismassa.
Vierailija kirjoitti:
400e ruokakauppaan yhdelle on melkoisesti. Ei yhteiskunnan ole tarkoitus kustantaa sulle saliharjoituksia ja proteiineja mitä ikinä sitten käytätkään lisäravinteina. Tällaiset sun pitää kustantaa ihan itse tai olla menemättä. Toi puhelinlaskukin on melko ruhtinaallinen, itsellä keskiluokkaisena 9e/kk. Toimeentulotuen ei kuulu rahoittaa mitään kivaa, eikä harrastuksia jne. ne kuuluu niiden etuihin, jotka elättää itsensä. Toimeentulo pitäisi olla vain sellainen, että sen kanssa selviää hengissä. On katto päänpäällä, sähköt vesi ja perusruoka. Vaatteet voi ostaa muutamalla eurolla kirpparilta, niin keskiluokkaisetkin tekee.
Tuista pitäisi ensimmäisenä leikata pois kaikki harkinnanvarainen, tuetut lomat jne. On irvokasta esim. kesäisin Lintsillä, kun vieressä jonottaa moni perhe, joka ei taatusti itseään maksanut huvipuistoon. Se on väärin niitä kohtaan, jotka käy töissä, maksaa hirveitä veroja ja säästää jotta itse pääsee Lintsille.
RUOKAkauppaan ei mene 400e, vaan arvioilta noin 330-340e...Kerroinhan jo.
Siinä on mukana myös kaikki muut talousostokset, kuten vessapaperit, talouspaperit, pyykinpesuaineet, tiskiharjat, hammasharjat, polttimot, yms. yms.
On se 335e myös paljon, mutta ruoan hinta nyt vain on noususut niin valtavasti viime aikoina.
2 vuotta sitten samat ruokaostokset olisivat olleet varmaan 230-250e.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Bussilippu ylimääräistä luksusta??? Täh? Nyt olen aivan ällikällä lyöty.
Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?
Ap
Itse käytän polkupyörää. Helsingissä voi liikkua sillä lähes kaikkialle.
Vierailija kirjoitti:
400e ruokakauppaan yhdelle on melkoisesti. Ei yhteiskunnan ole tarkoitus kustantaa sulle saliharjoituksia ja proteiineja mitä ikinä sitten käytätkään lisäravinteina. Tällaiset sun pitää kustantaa ihan itse tai olla menemättä. Toi puhelinlaskukin on melko ruhtinaallinen, itsellä keskiluokkaisena 9e/kk. Toimeentulotuen ei kuulu rahoittaa mitään kivaa, eikä harrastuksia jne. ne kuuluu niiden etuihin, jotka elättää itsensä. Toimeentulo pitäisi olla vain sellainen, että sen kanssa selviää hengissä. On katto päänpäällä, sähköt vesi ja perusruoka. Vaatteet voi ostaa muutamalla eurolla kirpparilta, niin keskiluokkaisetkin tekee.
Tuista pitäisi ensimmäisenä leikata pois kaikki harkinnanvarainen, tuetut lomat jne. On irvokasta esim. kesäisin Lintsillä, kun vieressä jonottaa moni perhe, joka ei taatusti itseään maksanut huvipuistoon. Se on väärin niitä kohtaan, jotka käy töissä, maksaa hirveitä veroja ja säästää jotta itse pääsee Lintsille.
Millaisella liittymällä saat 9e/kk?
Vaihdan itsekin siihen jos se on järkevä, eikä netins käytöstä tule lisälaskua.
Antaisitko tarkemmat tiedot?
ap
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi ketju jossa herjataan työttömiä ja käsketään menemään töihin. Kertokaa nyt yksi edes että minne mennään töihin? Siis vain mennään? Olen kuullut että sinne haetaan ja jokainen työtön hakee neljää paikkaa kuukaudessa. Sitten mitä tulee perustoimeentulonormiin. Suomi on saanut jo useita huomautuksia EU:lta perusturvan riittämättömästä tasosta mediaanituloon verrattuna. Mediaanitulo on käytössä vertailuarvona jokaisessa EU-maassa ja yhtenä vaikuttavana tekijänä on kustannustaso kussakin maassa. Silti vain Suomessa halutaan kyykyttää niitä ihmisiä joilla on vaikeuksia muutenkin toimeentulonsa kanssa. HYVÄ Suomi!
Trollit trollaavat siitä aiheesta mikä vetää vastauksia. Hetki sitten se oli työttymyyskorvausten vastikkeellisuus.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5069264/voiko-joku-selittaa-selkosuomek…
Se, että kysymyksiin vastattiin eikä tuo vastikkeellisuus osoittautunut järkeväksi (perustelut löytyvät tuossa keskustelussa) ei tietenkään estä troIIeja jatkamasta samasta uudelleen ikään kuin aiempaa keskustelua ei olisi koskaan käyty. Trollausta minimipaostuksella nääs.
Ap on jääkaapin kokoinen päätoiminen lihasten kasvattaja. Pitääkö meidän kustantaa sellainen elämä? Pääsisitkö salille töihin, se kun tuntuu olevan asia, joka sinua kiinnostaa? Puhelinmyynti? Siivous? Metsän istutus? Hyvässä kunnossa ainakin taidat olla... paljonko ikää ja oletko pääkaupunkiseudulla?
Jos ei ole trolli niin harvinaisen typerä yksilö joka haluaa tukiensa heikkenevän, kun tekee tällaisen keskustelun.