Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???
370e+25+12+28+60 = 495e
Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.
Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.
Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...
Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...
M34
Kommentit (1047)
Laske ainakin, tarvitsetko bussilippua. Ainakin kesäksi voisit jättää ottamatta ja liikkua pyörällä ja jalan, etenkin kun olet liikunnallinen ei luulisi olevan ongelma. Lopeta salijäsenyys ja ala käydä kaupungin kuntosaleilla. Tarkista ruokatottumuksesi, sillä ruokaostoksesi ovat todella kalliita. Tokikin taidat olla trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et ole töissä? Jos voit käydä salilla, voisit varmaan tehdä töitäkin?
Jos haluaa vaikuttaa omiin tuloihinsa, ei kannata elellä muiden armopaloilla.
En ole saanut töitä.
Töihin ei "mennä", vaan haetaan ja toivotaan valituksi tulemista.
ap
Mikä on oma alasi? Oletko soitellut kiinnostaviin paikkoihin, esitellyt itsesi ja pyytänyt tapaamista? Ei tarvitse odottaa paikan tulemista avoimeen hakuun. Etenkin pienet yritykset voivat palkata, jos otat itse heihin päin yhteyttä.
Myös linkkarissa voi laittaa viestejä suoraan kiinnostaville työnantajille. Kerro osaamisesi ja miksi olet kiinnostunut juuri kyseisestä yrityksestä. Näin saat haettua useita töitä nopeasti.
Kuvitteletko oikeasti että sinulle pitäisi jäädä jotain säästöön vai mikä on ongelma nimi?
Mene töihin niin pystyt säästämään, tekemään kivoja asioita ja elämään kukkaron nyörit löysemmin. Toimeentulotuella pitää pysyä hengessä, ei viettää mukavaa elämää.
Kyllähän tuossa olisi vielä kiristämisen varaa. Turhia kuluja ainakin
-kuntosali -> kuntoa voi hoitaa ilmaiseksikin
-puhelinkulut-> reilusti halvempiakin liittymiä on
-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.
-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.
Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".
Poistoon joutaa tämäkin spämmialoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Bussilippu ylimääräistä luksusta??? Täh? Nyt olen aivan ällikällä lyöty.
Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?
Ap
Työhaastattelun matkakuluihin saa erillistä tukea. Kuntoile kotona. Kävele vaatekauppaan. Ei veronmaksajien tehtävä ole maksaa sun sosiaalisten suhteiden hoitoa.
Kotona ei pysty tekemään samanlaista kehitystä antavaa harjoitusta kuin kuntosalilla...Ei voi edes verrata keskenään.
Millä minä esimerkiksi korvaisin 150kg:lla tehdyn kyykkysarjan kotona?
ap
Vierailija kirjoitti:
tää on pakko olla trolli vaa saako nykyään sosiaalituilla olemalla täysin keskiluokkaisen kokoaikatyötä tekevän elintason. Kannattaa mennä töihin.
Toimeentulotukea ei ole koskaan tarkoitettu pysyväksi tueksi.
Tässä kolme vuotta toimeentulotuella olleena se on ollut toistaiseksi pysyvää. Mielummin sillä, kuin työmarkkinatuella. Saa mm. silmälasit, lääkärilaskut ja lääkkeet vedettyä sen kautta maksutta. 555e/kk käteen riittää helkkarin hyvin, kun katsoo mitä ostaa. Pari hunttia pystyn itse laittamaan käteisenä säästöön jokaisena kuukautena. Nyt on jo matkakassaa kertynyt sen verran että pari vuotta voi helposti reissata reppu selässä.
Kauppalaskusta pystyt helposti säästämään 100-200e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?
Ap
Työhaastattelun matkakuluihin saa erillistä tukea. Kuntoile kotona. Kävele vaatekauppaan. Ei veronmaksajien tehtävä ole maksaa sun sosiaalisten suhteiden hoitoa.
Kotona ei pysty tekemään samanlaista kehitystä antavaa harjoitusta kuin kuntosalilla...Ei voi edes verrata keskenään.
ap
Ei pystykään. Ehkä tämä motivoi menemään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ap
Miksi sun muka tarviis tehdä jatkuvaa kehitystä antavaa harjoitusta? Terveyden kannalta sellaisella ei sun kohdalla varmasti ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset bussilippua?
Olen eri, mutta itse esim. tarvitsen lippua kun asioin terveyskeskuksessa, joka sijaitsee ihan eri puolella kaupunkia kuin missä asun. En pääse sinne muuten kuin juna+metro-yhdistelmällä.
Käyttö siellä joka päivä?
En. Käyn pari kertaa viikossa. Ja maksan kyllä oman bussilippuni, joten ei tarvitse tulla vaahtoamaan. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ap
Työnteolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan rajattomasta liittymästä (netti ja puhelut) on kyse, jossa 19e/kk kiinteä maksu, mutta joka kuukausi tulee muutamia euroja päälle kun pitää soittaa esim. kelan numeroihin jotka maksullisia.
Näitäkään ei muuten saa enää yhtä halvalla, ja oma soppari loppuu heinäkuussä...Sen jälkeen halvin tarjottu on ollu 25eap
En saa toimeentulotukea, vaan elän vielä pienemmällä rahalla: työmarkkinatuki + hiukan asumistukea.
Meillä taloyhtiön laajakaista kuuluu vastikkeeseen eli en maksa siitä erikseen. Pakollisiin puheluihin minulla on prepaid-liittymä, josta maksoin viime vuonna noin 20 € koko vuodelta eli alle 2 euroa/kk. En yleensäkään soita mihinkään ellei ole pakko, vaan hoidan asiat sähköpostilla tai jätän soittopyynnön, se onnistuu nykyään monessa paikassa (terveyskeskus, hammashoitola, kuntakokeilu). Kelasta en ole varma kun ei ole ollut tarvetta soittaa sinne vuosikausiin, jos koskaan. Miksi ihmeessä soittelet Kelaan kuukausittain?
Kuntosalilla en käy, se on mielestäni turha meno. Liikuntaa saan kävelemällä tai pyöräilemällä kauppaan/työtoimintaan/kirjastoon jne. Enkä osta paikallisliikenteen kausikorttiakaan, vaan maksan yksittäisiä matkoja pari kertaa kuukaudessa, jos en huonon kelin tai raskaiden kantamusten takia voi kävellä tai pyöräillä.
Tässä nyt alkuun muutama vinkki, miten pärjää toimeentulotukea pienemmälläkin rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset bussilippua?
Olen eri, mutta itse esim. tarvitsen lippua kun asioin terveyskeskuksessa, joka sijaitsee ihan eri puolella kaupunkia kuin missä asun. En pääse sinne muuten kuin juna+metro-yhdistelmällä.
Käyttö siellä joka päivä?
En. Käyn pari kertaa viikossa. Ja maksan kyllä oman bussilippuni, joten ei tarvitse tulla vaahtoamaan. 😁
Jos saat TTT:Tä et kyllä maksa yhtään mitään itse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa olisi vielä kiristämisen varaa. Turhia kuluja ainakin
-kuntosali -> kuntoa voi hoitaa ilmaiseksikin
-puhelinkulut-> reilusti halvempiakin liittymiä on
-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.
-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.
Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".
Poistoon joutaa tämäkin spämmialoitus.
-Kotitreeni kehonpainolla vs. kuntosali eivät ole verrannollisia keskenään. En saa samaa ärsykettä mitenkään kotitreenillä.
-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.
-Taloyhtiön netti on sellainen jonka voisin tietysti vaihtaa hitaampaan, mutta säästäisin vain 12e/kk, ja nopeus netissä tipussu 10 prosenttiin (100mbs ->10mbs)
-En kyllä keksi miten nipistäisin ruokakuluista. Kuten sanoin niin treenaan kovaa 4 kertaa viikossa ja urheilen muutenkin. Painan 90kg ja olen 185cm pitkä. Energiankulutukseni on kova.
Ostan ihan perusjuttuja vain, kuten kanaa ja riisiiä, maitoa, ruisleipää, kinkkua leivän päälle, joskus jauhelihaa...
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tää on pakko olla trolli vaa saako nykyään sosiaalituilla olemalla täysin keskiluokkaisen kokoaikatyötä tekevän elintason. Kannattaa mennä töihin.
Tässä kolme vuotta toimeentulotuella olleena se on ollut toistaiseksi pysyvää. Mielummin sillä, kuin työmarkkinatuella. Saa mm. silmälasit, lääkärilaskut ja lääkkeet vedettyä sen kautta maksutta. 555e/kk käteen riittää helkkarin hyvin, kun katsoo mitä ostaa. Pari hunttia pystyn itse laittamaan käteisenä säästöön jokaisena kuukautena. Nyt on jo matkakassaa kertynyt sen verran että pari vuotta voi helposti reissata reppu selässä.
Mitä jos jäisit elämään rantojen miesten elämää kohteeseen lopullisesti, kun seuraavan kerran lähdet. Pärjätään täällä luultavasti varsin hyvin ilman yhteiskunnallista panostasikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ap
Työnteolla?
Älä jaksa jankata.
Vastasin tähän jo.
ap
Vierailija kirjoitti:
Nuo voi laittaa kompensoimaan toisiaan. Tekee bussimatkojen sijaan ne kävelemällä niin säästyy molemmat maksut. Kirpputorilta jotain kuntoiluvälineitä eikä ne kahvakuulat sun muut vimputtimet uutenakaan niin älyttömiä maksa
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten muita tukia ja myös alempia palkkoja ei koroteta sille tasolle, että olisi pakko turvautua tt-tukeen? Ja jos nyt hallitus tulee leikkamaan asumistukea, meillä on entistä enemmän toimeentulotukilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ap
Miksi sun muka tarviis tehdä jatkuvaa kehitystä antavaa harjoitusta? Terveyden kannalta sellaisella ei sun kohdalla varmasti ole mitään merkitystä.
Miten kehitystä antavaa harjoitusta voisi tehdä silloin tällöin?
Jos ihminen haluaa juosta maratonin niin sitä varten tarvitsee treenata usein, kerran puolessa vuodessa ei riitä. Kehitystä ei synny. Sama kuntosalila.
Olettamasti on yksiselitteisesti väärä.
En ole saanut noistakaan töitä.
ap