Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???
370e+25+12+28+60 = 495e
Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.
Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.
Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...
Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...
M34
Kommentit (1047)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Bussilippu ylimääräistä luksusta??? Täh? Nyt olen aivan ällikällä lyöty.
Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?
Ap
Työhaastattelun matkakuluihin saa erillistä tukea. Kuntoile kotona. Kävele vaatekauppaan. Ei veronmaksajien tehtävä ole maksaa sun sosiaalisten suhteiden hoitoa.
Kotona ei pysty tekemään samanlaista kehitystä antavaa harjoitusta kuin kuntosalilla...Ei voi edes verrata keskenään.
Millä minä esimerkiksi korvaisin 150kg:lla tehdyn kyykkysarjan kotona?
ap
Miksi sun muka tarviis tehdä jatkuvaa kehitystä antavaa harjoitusta? Terveyden kannalta sellaisella ei sun kohdalla varmasti ole mitään merkitystä.
Miksi ihmisen "tarvis" tehdä yhtään mitään, ikinä?
Niinpä.
Kuntosalilla käymistä suositellaan todella laajasti, varsinkin tässä iässä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?
Ap
Työhaastattelun matkakuluihin saa erillistä tukea. Kuntoile kotona. Kävele vaatekauppaan. Ei veronmaksajien tehtävä ole maksaa sun sosiaalisten suhteiden hoitoa.
Kotona ei pysty tekemään samanlaista kehitystä antavaa harjoitusta kuin kuntosalilla...Ei voi edes verrata keskenään.
ap
Miksi sun muka tarviis tehdä jatkuvaa kehitystä antavaa harjoitusta? Terveyden kannalta sellaisella ei sun kohdalla varmasti ole mitään merkitystä.
Miten kehitystä antavaa harjoitusta voisi tehdä silloin tällöin?
Jos ihminen haluaa juosta maratonin niin sitä varten tarvitsee treenata usein, kerran puolessa vuodessa ei riitä. Kehitystä ei synny. Sama kuntosalila.
Voihan idiootti. Kun kysymys oli siitä, miksi sitä ylipäätään pitäisi tehdä!
400e ruokakauppaan yhdelle on melkoisesti. Ei yhteiskunnan ole tarkoitus kustantaa sulle saliharjoituksia ja proteiineja mitä ikinä sitten käytätkään lisäravinteina. Tällaiset sun pitää kustantaa ihan itse tai olla menemättä. Toi puhelinlaskukin on melko ruhtinaallinen, itsellä keskiluokkaisena 9e/kk. Toimeentulotuen ei kuulu rahoittaa mitään kivaa, eikä harrastuksia jne. ne kuuluu niiden etuihin, jotka elättää itsensä. Toimeentulo pitäisi olla vain sellainen, että sen kanssa selviää hengissä. On katto päänpäällä, sähköt vesi ja perusruoka. Vaatteet voi ostaa muutamalla eurolla kirpparilta, niin keskiluokkaisetkin tekee.
Tuista pitäisi ensimmäisenä leikata pois kaikki harkinnanvarainen, tuetut lomat jne. On irvokasta esim. kesäisin Lintsillä, kun vieressä jonottaa moni perhe, joka ei taatusti itseään maksanut huvipuistoon. Se on väärin niitä kohtaan, jotka käy töissä, maksaa hirveitä veroja ja säästää jotta itse pääsee Lintsille.
Taas yksi ketju jossa herjataan työttömiä ja käsketään menemään töihin. Kertokaa nyt yksi edes että minne mennään töihin? Siis vain mennään? Olen kuullut että sinne haetaan ja jokainen työtön hakee neljää paikkaa kuukaudessa. Sitten mitä tulee perustoimeentulonormiin. Suomi on saanut jo useita huomautuksia EU:lta perusturvan riittämättömästä tasosta mediaanituloon verrattuna. Mediaanitulo on käytössä vertailuarvona jokaisessa EU-maassa ja yhtenä vaikuttavana tekijänä on kustannustaso kussakin maassa. Silti vain Suomessa halutaan kyykyttää niitä ihmisiä joilla on vaikeuksia muutenkin toimeentulonsa kanssa. HYVÄ Suomi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ap
Miksi ihmisen "tarvis" tehdä yhtään mitään, ikinä?
Niinpä.Kuntosalilla käymistä suositellaan todella laajasti, varsinkin tässä iässä.
ap
Suositellaan terveydellisistä syistä, ei siihen tarvita mitään jatkuvaa kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tää on pakko olla trolli vaa saako nykyään sosiaalituilla olemalla täysin keskiluokkaisen kokoaikatyötä tekevän elintason. Kannattaa mennä töihin.
Toimeentulotukea ei ole koskaan tarkoitettu pysyväksi tueksi.
Tässä kolme vuotta toimeentulotuella olleena se on ollut toistaiseksi pysyvää. Mielummin sillä, kuin työmarkkinatuella. Saa mm. silmälasit, lääkärilaskut ja lääkkeet vedettyä sen kautta maksutta. 555e/kk käteen riittää helkkarin hyvin, kun katsoo mitä ostaa. Pari hunttia pystyn itse laittamaan käteisenä säästöön jokaisena kuukautena. Nyt on jo matkakassaa kertynyt sen verran että pari vuotta voi helposti reissata reppu selässä.
Mitä jos jäisit elämään rantojen miesten elämää kohteeseen lopullisesti, kun seuraavan kerran lähdet. Pärjätään täällä luultavasti varsin hyvin ilman yhteiskunnallista panostasikin.
Ikinä sitä ei tiedä mitä elämä tuo tullessaan, sukupuoltani en tosin ole aikeissa vaihtaa. Jos jotain hommaa ulkomailta löytyy, se sopii minulle. :)
Minusta ei ole paha, jos köyhä laittaa 28 € kuussa, urheiluharrastukseen. Miksi moinen älämölö tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ap
Jos ihminen haluaa juosta maratonin niin sitä varten tarvitsee treenata usein, kerran puolessa vuodessa ei riitä. Kehitystä ei synny. Sama kuntosalila.Voihan idiootti. Kun kysymys oli siitä, miksi sitä ylipäätään pitäisi tehdä!
No miksi sitä ei pitäisi tehdä? Itse en tiedä yhtään syytä, mutta sinä taidat tietää. Kerro toki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ap
Sä voit sitten tehdä noita yllätyskyykkyjäs, kun maksat itse sen salikortin. Sillä aikaa saa kotikyykky kelvata.
Ei, taas tämä sama lihaksia pumppaavan ääliön trolli. Mitä, onko ranskalaismausteen hinta taas noussut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset bussilippua?
Olen eri, mutta itse esim. tarvitsen lippua kun asioin terveyskeskuksessa, joka sijaitsee ihan eri puolella kaupunkia kuin missä asun. En pääse sinne muuten kuin juna+metro-yhdistelmällä.
Niin, sinne pääsee bussilipulla. Sitä varten ei tarvitse kuukausikorttia. Ainakin meidän kunnassa on myös bussikortti, jolla kertamaksu on halvempi kuin kertalipulla. Siihen voi ladata esim. 20e ja se säilyy siellä niin kauan kunnes olet käyttänyt sen. Ei tarvitse maksaa joka kuukausi, kun maksat vain tarpeesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ap
Jos ihminen haluaa juosta maratonin niin sitä varten tarvitsee treenata usein, kerran puolessa vuodessa ei riitä. Kehitystä ei synny. Sama kuntosalila.Voihan idiootti. Kun kysymys oli siitä, miksi sitä ylipäätään pitäisi tehdä!
No miksi sitä ei pitäisi tehdä? Itse en tiedä yhtään syytä, mutta sinä taidat tietää. Kerro toki?
No jos siihen ei ole varaa. Siinä on jo erittäin hyvä syy, joka jo yksinään riittää perusteluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa olisi vielä kiristämisen varaa. Turhia kuluja ainakin
-kuntosali -> kuntoa voi hoitaa ilmaiseksikin
-puhelinkulut-> reilusti halvempiakin liittymiä on
-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.
-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.
Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".
Poistoon joutaa tämäkin spämmialoitus.
-Kotitreeni kehonpainolla vs. kuntosali eivät ole verrannollisia keskenään. En saa samaa ärsykettä mitenkään kotitreenillä.
-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.-Taloyhtiön netti on sellainen jonka voisin tietysti vaihtaa hitaampaan, mutta säästäisin vain 12e/kk, ja nopeus netissä tipussu 10 prosenttiin (100mbs ->10mbs)
-En kyllä keksi miten nipistäisin ruokakuluista. Kuten sanoin niin treenaan kovaa 4 kertaa viikossa ja urheilen muutenkin. Painan 90kg ja olen 185cm pitkä. Energiankulutukseni on kova.
Ostan ihan perusjuttuja vain, kuten kanaa ja riisiiä, maitoa, ruisleipää, kinkkua leivän päälle, joskus jauhelihaa...ap
Eli sun mielestä mun pitää maksaa aivan helkkaristi veroja sen takia, että sä olet päättänyt vetää kilon jauhelihaa välipalaksi koska urheilet niin paljon?? Ei valtion tai yhteiskunnan tehtävä ole kustantaa sulle sun haluamaa elintapaa ja tasoa, vaan ja ainoastaan minimi. Hernekeittopurkki ja puuro kuuluu perusruokaan sellaiselle, joka ei tienaa omia rahojaan.
Trollihan tämä, mut kiva jos työttömällä pitäisi olla kaikki vapaa-aika ja sama raha sit vielä harrastaa kaikenmaailman urheiluja ja shoppailuja vapaa-ajallaan samalla kun jotkut käy töissä eikä välttämättä ole rahaa tai aikaa/jaksamista työpäivän jälkeen lähtä kuntosalille.
Kävely ja juoksu ulkona ei maksa työttömälle mitään, ja paljon tuolla ulkona on sellaisia urheilupuistoja joissa on myös ilmaiseksi käyttöön lihaskuntolaitteita. Työttömällä on aikaa odottaa päivän parasta säätä sitä varten ja kulkeutua sinne paikalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.
-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.
Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".
-Kotitreeni kehonpainolla vs. kuntosali eivät ole verrannollisia keskenään. En saa samaa ärsykettä mitenkään kotitreenillä.
-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.-Taloyhtiön netti on sellainen jonka voisin tietysti vaihtaa hitaampaan, mutta säästäisin vain 12e/kk, ja nopeus netissä tipussu 10 prosenttiin (100mbs ->10mbs)
-En kyllä keksi miten nipistäisin ruokakuluista. Kuten sanoin niin treenaan kovaa 4 kertaa viikossa ja urheilen muutenkin. Painan 90kg ja olen 185cm pitkä. Energiankulutukseni on kova.
Ostan ihan perusjuttuja vain, kuten kanaa ja riisiiä, maitoa, ruisleipää, kinkkua leivän päälle, joskus jauhelihaa...ap
Syöt ihan liikaa tuloihisi nähden. Muuta tapojasi.
Olen aiemmin luullut, että toimeentulotuella elävät olisivat köyhiä, mutta ap:n esimerkki laittoi miettimään, että siiuä olisi varaa leikata paljon.
Minulla ei ole tuollaista kulutuselämää työssäkäyvänä, ei ole noin isot ruokakulut, eikä varaa kuntosaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerta ketjun aloitit aiheesta niin noilla spekseillä jotka kerroit voisi kuvitella että pystyisit itsesi elättämään ihan omalla työnteolla ja siitä ansaitsemallasi palkalla. Vai onko sulla joku syy mikset voi mitään työtä tehdä elantosi eteen?
Se jos sulla jää tt-tuesta käyttöön 28e/kk kuntosaliin ja bussikortteihin ja vielä 60e johonkin muuhun, tarkoittaa sitä että sen verran ainakin on jollekin osalle väestöstä rahaa päihteisiin ja huumeisiin (he eivät myöskään varmaan kuluta niin paljoa rahaa ruokaan joten rahaa vielä enemmän noihin). Kiva että valtio ja veronmaksajat sitten rahoittaa heidän touhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei ole töitä.
Ihan jos olet perussiisti ja osaat käytttäytyä saat heti töitä ravintoloista tai kaupoista.
Jos ei olisi toimeentulotukea, tuskin kuolisit nälkään vasn menisit töihin.
Ei saa palkata jos ei ole hygieniapassia ja työturvallisuuskorttia.
* että ei olisi pakko...