Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???

Vierailija
22.04.2023 |

370e+25+12+28+60 = 495e

Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.

Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.

Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...

Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...

M34

Kommentit (1047)

Vierailija
281/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuossa olisi vielä kiristämisen varaa. Turhia kuluja ainakin

-kuntosali -> kuntoa voi hoitaa ilmaiseksikin

-puhelinkulut-> reilusti halvempiakin liittymiä on

-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.

-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.

Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".

Poistoon joutaa tämäkin spämmialoitus.

-Kotitreeni kehonpainolla vs. kuntosali eivät ole verrannollisia keskenään. En saa samaa ärsykettä mitenkään kotitreenillä.

-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.

-Taloyhtiön netti on sellainen jonka voisin tietysti vaihtaa hitaampaan, mutta säästäisin vain 12e/kk, ja nopeus netissä tipussu 10 prosenttiin (100mbs ->10mbs)

-En kyllä keksi miten nipistäisin ruokakuluista. Kuten sanoin niin treenaan kovaa 4 kertaa viikossa ja urheilen muutenkin. Painan 90kg ja olen 185cm pitkä. Energiankulutukseni on kova.

Ostan ihan perusjuttuja vain, kuten kanaa ja riisiiä, maitoa, ruisleipää, kinkkua leivän päälle, joskus jauhelihaa...

ap

Eli sun mielestä mun pitää maksaa aivan helkkaristi veroja sen takia, että sä olet päättänyt vetää kilon jauhelihaa välipalaksi koska urheilet niin paljon?? Ei valtion tai yhteiskunnan tehtävä ole kustantaa sulle sun haluamaa elintapaa ja tasoa, vaan ja ainoastaan minimi. Hernekeittopurkki ja puuro kuuluu perusruokaan sellaiselle, joka ei tienaa omia rahojaan. 

Jokaiselle ei kuulu terveellistä ja ravitsevaa ruokavaliota?

Pelottavia puheita.

ap

Terveellinen ja ravitseva ruokavalio on eri asia kuin kehonrakentajan ruokavalio.

Vierailija
282/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.

Bussilippu ylimääräistä luksusta??? Täh? Nyt olen aivan ällikällä lyöty.

Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?

Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?

Ap

Polkupyörällä, on myös erinomainen alkulämpö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hiilijalanjälki ja kulutuskiintiö huomioidaan on 550€/kk netto käteen jäävillä tuloilla elävä (asumismenoineen jotain 1 000€/kk) todellisuudessa suuri hyväntekijä, muille jää enemmän kulutuskiintiöitä. Pelkästään tästä syystä näille hyväntekijöille pitäisi antaa tuo 550€/kk käteen elämiseen ja toinen noin 550€/kk asumiskuluihin vastikkeettomana perustulona tai kansalaispalkkana kulutuskiintiöpalkkiona. Kyse on hyväntekijöistä jotka Suojelevat maaplaneettaa, ympäristöä ja luonnon monimuotoisuutta. Keskituloiset ja erityisesti suurituloiset ovat se tuhoava ja haitallinen ryhmä jonka kuuluukin maksaa veroina/tulonsiirtoina tuhoisasta elämäntyylistään.

Todellakin hauska näkökulma mutta toisin kuin täällä jotkut sekopäät väittää ei kenenkään vähätuloisen tarvitse elintasoaan perustella yhteiskuntamme kun ei vaan toimisi ilman tulonsiirtoja nykyisen kaltaisena vapauksista ja oikeusperiaatteista jouduttaisiin luopumaan ja mennä aikalain pohjois-korean tielle.

Vierailija
284/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hiilijalanjälki ja kulutuskiintiö huomioidaan on 550€/kk netto käteen jäävillä tuloilla elävä (asumismenoineen jotain 1 000€/kk) todellisuudessa suuri hyväntekijä, muille jää enemmän kulutuskiintiöitä. Pelkästään tästä syystä näille hyväntekijöille pitäisi antaa tuo 550€/kk käteen elämiseen ja toinen noin 550€/kk asumiskuluihin vastikkeettomana perustulona tai kansalaispalkkana kulutuskiintiöpalkkiona. Kyse on hyväntekijöistä jotka Suojelevat maaplaneettaa, ympäristöä ja luonnon monimuotoisuutta. Keskituloiset ja erityisesti suurituloiset ovat se tuhoava ja haitallinen ryhmä jonka kuuluukin maksaa veroina/tulonsiirtoina tuhoisasta elämäntyylistään.

Resurssirohmuille progressiivinen yhtäläinen henkilöverotus kaikille tuloille, ei tulolajin mukaista jossa veroetuja.

Vierailija
285/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

400e ruokakauppaan yhdelle on melkoisesti. Ei yhteiskunnan ole tarkoitus kustantaa sulle saliharjoituksia ja proteiineja mitä ikinä sitten käytätkään lisäravinteina. Tällaiset sun pitää kustantaa ihan itse tai olla menemättä. Toi puhelinlaskukin on melko ruhtinaallinen, itsellä keskiluokkaisena 9e/kk. Toimeentulotuen ei kuulu rahoittaa mitään kivaa, eikä harrastuksia jne. ne kuuluu niiden etuihin, jotka elättää itsensä. Toimeentulo pitäisi olla vain sellainen, että sen kanssa selviää hengissä. On katto päänpäällä, sähköt vesi ja perusruoka. Vaatteet voi ostaa muutamalla eurolla kirpparilta, niin keskiluokkaisetkin tekee. 

Tuista pitäisi ensimmäisenä leikata pois kaikki harkinnanvarainen, tuetut lomat jne. On irvokasta esim. kesäisin Lintsillä, kun vieressä jonottaa moni perhe, joka ei taatusti itseään maksanut huvipuistoon. Se on väärin niitä kohtaan, jotka käy töissä, maksaa hirveitä veroja ja säästää jotta itse pääsee Lintsille. 

Kyllä perustoimeentulotukeen lasketaan myös harrastustoiminta.

Vierailija
286/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen mukaan 370 eur riittää koko vuoden ruokaan.- ja sen voit tienata kokoomuspuljujen hikipajoissa aktiivimallina jopa n. 6-2 kk:n työnteolla.

elämä on helppoo kokoomus-landiassa

Vierailija
287/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en voi uskoa näitä kommentteja täällä. Onko täällä jotkut aivan täysin päättelykyvyttömät kommentoimassa?

Muutamassa järkevässä kommentissa jo todettiinkin, että Ap säästää suuresti yhteiskunnan menoja kun kuntoilee ja syö terveellisesti. Ja sosiaalisoituukin hieman siellä salilla sekä pitää päänsä kunnossa.Näin säilyttää työkykynsä, eikä kuluta terveydenhuollon resursseja turhaan. Sekä fyysisen että psyykkisen terveyden puolesta.

Myös toi bussikortti on aivan tarpeellinen. Ap kertoi näkevänsä perhettään, ystäviään jne. sen avulla. Tiedättekö mitä yksinäisyys tekee ihmiselle?

Jos yhtään mietitte, niin jos Ap jättäisi sosiaaliset kontaktinsa pois ja henkireikänä toimivan kuntosalin, niin lopputuloksena voisi esimerkiksi olla masennus tai vaikkapa ahdistuneisuushäiriö. Tiedättekö, että näihin käytetään lääkkeitä, joista Kela maksaa osan. Yhtälailla veronmaksajien pussista menee nämäkin. Lisäksi noista lääkkeistä voi seurata haittoja, joita korjataan haittaa hoitava lääke.

Ja kuinka paljon maksaakaan erikoissairaanhoito, johon psykiatria kuuluu? Mahdolliset osastojaksot? Siihen vielä päälle kun söisi huonosti, niin esim. kolesteroli-, verenpaine ja pitkällä aikatähtäimellä myös muut lääkkeet. Mitä maksaa tk käynnit ja labrat?

Musta Ap elää ihailtavasti. Usein täällä nillitetään, että työttömät vaan ryyppäävät ja polttavat. Ap elää terveellisesti ja pitää huolta itsestään, myös mielenterveydestään. Elämänhallinta kuulostaa todella hyvältä! Miettikääpä kuinka paljon säästettäisiin, jos kaikki työttömät eläisivät noin? Ei tulisi noita edellä mainittuja kustannuksia niin paljon.

Tässä on myös hienosti skipattu se, että Ap on suht. isokoinen mies. Ihan eri lepoaineenvaihduntakin kuin jollain pienikokoisella naisella. Pakko on syödäkin jo ihan siitä syystä enemmän.

Mieluusti tällaisesta veroja maksaa. Sitäpaitsi minkä ihmeen takia suomi maksaa mielummin joka ainoa vuosi sanktioita EU:lle liian alhaisesta perustoimeentulotuesta, joka ei EU:n mukaan kata suomessa ihmisarvoista elämää (mikä tt:n pitäisi lakisääteisesti kattaa), kuin korota noita tukia?

Vierailija
288/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos ap valittaisiin töihin joutuu hakee jäisi työttömäksi muita hakijoita työpaikasta riippuen 30-100. Mihin he menisivät? Miten joku voi olla niin tyhmä ettei tajua että työpaikkoja ei ole kaikille?

Niin että ap on muka laupias samarialainen, joka uhraa oman työllistymisensä, jotta joku muu niistä 30-100 ihmisestä saa töitä 🤣🤣🤣🤣

Onko taas typerämpää kuultu.

Ei vaan vasta argumentti mene töihin mantralle. Miten voi olla niin typerää porukkaa ettei tajuta ettei töitä ole kaikille???

No oi suuri guru, kerropa se Suomen työpaikkojen MAKSIMIMÄÄRÄ, ja mikä sen siihen rajoittaa?

Mikä sun ajatus nyt tästä sitten on? Mihin mennä töihin? Mistä joku suostuu maksamaan palkkaa? Ota huomioon että Suomessa tarvittaisiin kaksinkertainen tai kolminkertainen määrä työpaikkoja että kaikilla sellainen olisi. Joka kolmas yli 16-vuotias on eläkkeellä ja suomalaisista vain joka neljännellä on vakituinen kokoaikainen työpaikka työttömiä ja osa-aikaisia ja epävarmojen tulojen varassa on suuri osa työikäisiä miten sen selittäisit että kaikille olisi jossain työpaikka ja ketään ei vaan ole sinua ennen ajatellut heille sitä kertoa? Ja miksei ketään kertoisi?

Eli aloit lätkyttää paskaa asian vierestä kun et osannutkaan sanoa ihan yksinkertaista asiaa. JOS kaikille EI OLE TYÖTÄ on pakko olla maksimimäärä työpaikkoja Suomessa ja siihen joku syy joka rajoittaa sen juuri siihen. Eli mikä on tämä N, ja mikä estää sen N+1 työpaikan syntymisen?

Oletko jotenkin vajaa? Työpaikkojen syntymistä ei ehkä "estä" mikään, mutta ei niitä myöskään itsestään synny. Ei kaikilla ole sellaisia taitoja, joilla voisi tuosta vaan perustaa oman yrityksen.

-eri

No miten ois että hankittas niitä taitoja...

Vierailija
289/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä yhdelle hengelle 370 e Prismaan on aika paljon, meillä menee 3 hengen perheessä 600 e... Kuntosalikortti on täysin ylimääräinen kulu, jonka voi maksaa itse työssä käymällä. Puhelinliittymästä itse työssäkäyvänä maksan 10 e/kk (halvin mahdollinen). HSL:n kk-lippua ei tarvitse, jos ei käy töissä. Itse maksan vain työpäivien liput, jotta säästän. Loput matkat kävellen tai pyörällä. Eli kyllä tuossa sun laskelmassa on paljon ylimääräistä, jota ei ole tarkoitus muiden veronmaksajien maksella, kun me kaikki itse maksavat juuri noista usein karsitaan.

N42

Vierailija
290/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.[/quote

Voiko joku oikeasti olla noin tyhmä kuin sinä? Bussilippu "luksusta"? Jessus mikä ääliö.

Vierailija
291/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi 34v ei mene uudelleen koulutukseen vaan on työttömänä. Minä en ikinä huolisi työtöntä miestä. 

Aivan perus nainen taas kiristää pillullaan kun ei se muuta osaa 🤣

Vierailija
292/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.[/quote

Voiko joku oikeasti olla noin tyhmä kuin sinä? Bussilippu "luksusta"? Jessus mikä ääliö.

Tämä vain osoittaa sen, että työssäkäyvät katsovat usein paljon tarkemmin mihin rahojaan käyttävät, koska ne pitää itse ansaita. Työttömät käyvät kuntosalilla ja hengaavat kavereiden kanssa muiden veronmaksajien rahoilla. Kyllähän se vituttaa, että ilmaiseksi ylläpidetään tällaista elintasoa. Kyllä aikuinen mies löytää töitä, jos haluaa. Mutta kukapa sitä enää töihin menisi, jos kaiken kivan saa ilmaiseksikin.

Vierailija
293/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.

Ihan rajattomasta liittymästä (netti ja puhelut) on kyse, jossa 19e/kk kiinteä maksu, mutta joka kuukausi tulee muutamia euroja päälle kun pitää soittaa esim. kelan numeroihin jotka maksullisia.

Näitäkään ei muuten saa enää yhtä halvalla, ja oma soppari loppuu heinäkuussä...Sen jälkeen halvin tarjottu on ollu 25e

ap

Käytä omakela palvelua ja varaa netin kautta haluamallesi päivälle ja kellonajalle aika jolloin kela soittaa sinulle päin ja sinulta ei mene maksua

Vierailija
294/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bussilippu ylimääräistä luksusta??? Täh? Nyt olen aivan ällikällä lyöty.

Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?

Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?

Ap

Polkupyörällä? Jos pystyt käymään salilla, niin varmasti pystyt myös pyöräilemään.

Vierailija
295/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi 34v ei mene uudelleen koulutukseen vaan on työttömänä. Minä en ikinä huolisi työtöntä miestä. 

Aivan perus nainen taas kiristää pillullaan kun ei se muuta osaa 🤣

Joku työtön luuserimies on todella turn-off. Jos edes yrittäisi muuttaa asioita vaikka opiskelemalla uuden ammatin, niin tilanne jo toinen. Kukaan ei halua pitkäaikaistyötöntä miestä, jonka tavoite elämässä on seuraavana vuonnakin olla työttömänä ja vinkua vauvapalstalla, että toimeentulotukea ei saa vähentää, kun sitten ei saa hsl-lippuja ja kuntosalikorttia ilmaiseksi. Aikuinen mies..?!

Vierailija
296/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko töihin menoa mainittu? Ota läski niskasta itseäsi kiinni ja mene töihin. Ei meidän työläisten ole velvollisuus kustantaa kenenkään elämää.

Kuntosalissa säännöllisesti käyvä ja muutenkin kuntoileva terveellisesti syövä ap. tuskin on läski, sen kertoo jo hyvä taloudenpito eli tulojenhallinta, miten on itsesi laita?

Jos tuollainen kuntosali hirmu on perseaukinen työtön köyhä niin sen kropan ylläpitäminen ei mitään hyödytä. 🤣 Pelkällä kropalla ei tässä maailmassa pärjätä. 

Vierailija
297/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuosta mitenkään pysty nipistämään. Netti ja puhelin on tosiaan pakko. Teliakin nosti juuri hintaansa kympillä.

Olen itse siis pienituloinen palkkatyössä. Mutta en ole kyllä kateellinen työttömälle.

Vierailija
298/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas kyllä todella kostonhimoista porukkaa taas liikenteessä. Olen aika surullinen meistä suomalaisista. Mihin kaikki empatiakyky ja kyky asettua toisen ihmisen asemaan on kadonnut?

On muistettava, että inflaatio on ruoan osalta korottanut yksin asuvan kuukausittaista ruokakoria vähintään 30%. Toinen asia koskee hyvinvointia. Kaikilla tulee olla oikeus voida sen verran hyvin, että toimintakykyisyys pysyy yllä.  Syrjäytyneen kansalaisen kulut kun ovat loppupeleissä jopa kymmenkertaiset, mitä tulee toimeentulotukea + asumistukea saavaan henkilöön.  Inhimillisen elämisen mahdollistavalla toimeentulotuella tehdään siis säästöjä pitkällä tähtäimellä. On myös muistettava, että kuka vain "tavallinen rehti ja ahkera" työssäkäyvä  voi milloin tahansa esimerkiksi sairastua vakavasti tai tulla irtisanotuksi.  Suurin osa keskiluosta voi siis  pudota työmarkkinatulelle tai perustoimeentuelle. 

Kun katsoo yleisesti kansaa ulkona niin voi helposti todeta, että tässä ketjussa lyhytnäköisyys ja kaiken lainen projisointi  korostuu. Eipä hirveästi näy tuolla perjantaina kauppajonossa hoikkia ja liikunniallisia keskiluokkaan kuuluvia keski-ikäisiä eikä edes nuoria aikuisia enää. Kaikki autoa pidemmät matkat ajaetaan autolla ja kaljaa, siideriä ja pizzaa työnnetään hihnalle minkä keretään. Ehkä epävarmuus ja siitä seurannus  ahdistus pistää keskiluokan paitsi juomaan niin myös käpertymään poteroonsa ja kieltäytymään näkemästä laajempaa kokonaisuutta?

Arvostan valtavasti aloittajan kirjoitusta! Aloittajalle haluan sanoa, että  ymmärrän ahdinkosi. Yritä jaksaa. Inflaatio ja yleinen epävakaa maailmanpoliittinen tilanne kurittaa työttömiä ja opiskelijoita tällä hetkellä kovasti. Hienoa, että  aloittaja vaikeasta elämäntilanteestasi huolimatta jaksanut panostaa terveyteensä ja sosiaalisiin suhteisiin! Toivottavasti tulevat vuodet ovat valoisempia, eikä kovia kokenut pohjoismainen hyvinvointimallimme luhistu, sillä se on lopulta meidän kaikkia kansalaisten etu. 

Vierailija
299/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite käyn ruokajonossa saan sieltä ruoat ei tarvii ostaa ruokaa ollenkaan

sen lisäksi olen nyt Kashmirissa ansikalla patikoimassa, tai ensi viikolla oon nyt muuten intiassa

pitänee kesällä tulla taas ruokajonoon kun on rahat tuhlattu toki intiassa pärjää 10 e päivä asuminen ja ruoka se 2 e jos tekee itse ravintolakin 3-4 e

Vierailija
300/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas sun kämpän maksaa, sähkön, veden? Älä vaan väitä, että me työssäkäyvät ja eläkeläiset.