Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???
370e+25+12+28+60 = 495e
Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.
Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.
Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...
Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...
M34
Kommentit (1047)
Vierailija kirjoitti:
hsl-kausikortti 60e/kk....
Kuka saa kausikortin noin edullisesti? 😳
Kahden vyöhykkeen lippu jatkuvalla tilauksella vähintään vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä yhdelle hengelle 370 e Prismaan on aika paljon, meillä menee 3 hengen perheessä 600 e... Kuntosalikortti on täysin ylimääräinen kulu, jonka voi maksaa itse työssä käymällä. Puhelinliittymästä itse työssäkäyvänä maksan 10 e/kk (halvin mahdollinen). HSL:n kk-lippua ei tarvitse, jos ei käy töissä. Itse maksan vain työpäivien liput, jotta säästän. Loput matkat kävellen tai pyörällä. Eli kyllä tuossa sun laskelmassa on paljon ylimääräistä, jota ei ole tarkoitus muiden veronmaksajien maksella, kun me kaikki itse maksavat juuri noista usein karsitaan.
N42
Teidän perhe saa myös aika paljon yhteiskunnan tukea. Lapsilisä tulee ensimmäisenä mieleen, ja koska käyt ilmeisesti osa-aikaisessa työssä ("Itse maksan vain työpäivien liput, jotta säästän") saat myös työttömyysturvaa. Lapsesi käy päiväkotia tai koulua. Ja sinä nillität, että ap syö sinun verorahasi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas kyllä todella kostonhimoista porukkaa taas liikenteessä. Olen aika surullinen meistä suomalaisista. Mihin kaikki empatiakyky ja kyky asettua toisen ihmisen asemaan on kadonnut?
On muistettava, että inflaatio on ruoan osalta korottanut yksin asuvan kuukausittaista ruokakoria vähintään 30%. Toinen asia koskee hyvinvointia. Kaikilla tulee olla oikeus voida sen verran hyvin, että toimintakykyisyys pysyy yllä. Syrjäytyneen kansalaisen kulut kun ovat loppupeleissä jopa kymmenkertaiset, mitä tulee toimeentulotukea + asumistukea saavaan henkilöön. Inhimillisen elämisen mahdollistavalla toimeentulotuella tehdään siis säästöjä pitkällä tähtäimellä. On myös muistettava, että kuka vain "tavallinen rehti ja ahkera" työssäkäyvä voi milloin tahansa esimerkiksi sairastua vakavasti tai tulla irtisanotuksi. Suurin osa keskiluosta voi siis pudota työmarkkinatulelle tai perustoimeentuelle.
Kun katsoo yleisesti kansaa ulkona niin voi helposti todeta, että tässä ketjussa lyhytnäköisyys ja kaiken lainen projisointi korostuu. Eipä hirveästi näy tuolla perjantaina kauppajonossa hoikkia ja liikunniallisia keskiluokkaan kuuluvia keski-ikäisiä eikä edes nuoria aikuisia enää. Kaikki autoa pidemmät matkat ajaetaan autolla ja kaljaa, siideriä ja pizzaa työnnetään hihnalle minkä keretään. Ehkä epävarmuus ja siitä seurannus ahdistus pistää keskiluokan paitsi juomaan niin myös käpertymään poteroonsa ja kieltäytymään näkemästä laajempaa kokonaisuutta?
Arvostan valtavasti aloittajan kirjoitusta! Aloittajalle haluan sanoa, että ymmärrän ahdinkosi. Yritä jaksaa. Inflaatio ja yleinen epävakaa maailmanpoliittinen tilanne kurittaa työttömiä ja opiskelijoita tällä hetkellä kovasti. Hienoa, että aloittaja vaikeasta elämäntilanteestasi huolimatta jaksanut panostaa terveyteensä ja sosiaalisiin suhteisiin! Toivottavasti tulevat vuodet ovat valoisempia, eikä kovia kokenut pohjoismainen hyvinvointimallimme luhistu, sillä se on lopulta meidän kaikkia kansalaisten etu.
Sinä se tässä olet epäempaattinen. Haluat holhota AP:ta, jotta oma olosi olisi kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Bussilippu ylimääräistä luksusta??? Täh? Nyt olen aivan ällikällä lyöty.
Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?
Ap
Ei mutta käytä kertalippua ja polkupyörää. Ei HSL:n kuukausi lippuun nyt työssäkäyvilläkään ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä yhdelle hengelle 370 e Prismaan on aika paljon, meillä menee 3 hengen perheessä 600 e... Kuntosalikortti on täysin ylimääräinen kulu, jonka voi maksaa itse työssä käymällä. Puhelinliittymästä itse työssäkäyvänä maksan 10 e/kk (halvin mahdollinen). HSL:n kk-lippua ei tarvitse, jos ei käy töissä. Itse maksan vain työpäivien liput, jotta säästän. Loput matkat kävellen tai pyörällä. Eli kyllä tuossa sun laskelmassa on paljon ylimääräistä, jota ei ole tarkoitus muiden veronmaksajien maksella, kun me kaikki itse maksavat juuri noista usein karsitaan.
N42
Teidän perhe saa myös aika paljon yhteiskunnan tukea. Lapsilisä tulee ensimmäisenä mieleen, ja koska käyt ilmeisesti osa-aikaisessa työssä ("Itse maksan vain työpäivien liput, jotta säästän") saat myös työttömyysturvaa. Lapsesi käy päiväkotia tai koulua. Ja sinä nillität, että ap syö sinun verorahasi.
Lapset ovat yhteiskunnan tulevaisuus. -Eri
Vierailija kirjoitti:
Olen yli kuusikymppinen , laajan suku- ja tuttavapiirin omaava, ja en tunne yhtäkään työtöntä. Kaikki ukonköriläistä opiskelijanuoreen ovat saaneet töitä. On sukuja, joissa tekemättömyyttä ei pidetä mahdollisuutena ja taitaa olla piirejä, joissa eletään velttouden kautta.
Ihan sama sinulle kuudenkympin ja kuoleman välissä olevalle. Kun itse olen kolmekymppinen selkäsairas ja yhdellä kädellä toimiva, ei niitä duunipaikkoja ihan niin vain löydy. Jos joku ehdottaa 9e/pvä hommia, niin pakko sanoa että myyn mielummin hanuriani Berliinin kaduilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.[/quote
Voiko joku oikeasti olla noin tyhmä kuin sinä? Bussilippu "luksusta"? Jessus mikä ääliö.
Tämä vain osoittaa sen, että työssäkäyvät katsovat usein paljon tarkemmin mihin rahojaan käyttävät, koska ne pitää itse ansaita. Työttömät käyvät kuntosalilla ja hengaavat kavereiden kanssa muiden veronmaksajien rahoilla. Kyllähän se vituttaa, että ilmaiseksi ylläpidetään tällaista elintasoa. Kyllä aikuinen mies löytää töitä, jos haluaa. Mutta kukapa sitä enää töihin menisi, jos kaiken kivan saa ilmaiseksikin.
ole työtön? kaiken 'kivan' saa ilmaiseksi! perustoimeentuloonkin luetaan 'kaikkeen kivaan: kaiket rahat'
Miten saat HSL-kortin noin edullisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kävellä salilla käymisen sijasta. Tadaa, poistuu kaksi kk-erää.
Paljonko ne lihakset kävelemällä kasvaa?
Mihin ihminen näkyviä lihaksia tarvitsee? Lihastreeniä voi tehdä riittävästi ihan kotona, jotta lihakset pysyvät vetreinä ja kunnossa. Kukaan ei tarvitse isoja näkyviä lihaksia.
Täytyyhän sitä näyttää muille, kuka on kovin jätkä. Saa myös naisia. Kannattaa!
Vitsit sikseen, mutta kyllä oikeastikin nykynaisten vaatimukset ovat miehille sitä luokkaa, että rannalle jää jos ei ole atleettista kroppaa ilman suurempiä läskejä.
Jos siis puhutaan tavisnaisista ja sitä ylemmistä, eikä mistään kaloriina-sohvaperunoista.
Höpö höpö. Kyllä mä ainakin haluan miehen joka käy töissä. Lihaksilla ei oo niinkään väliä. Niillä ei perhettä elätetä ellei tosiaan sitten ole pt tai vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL kuulausilippu ja kuntosalijäsenyydet on turhaa. Jos olet työtön, et tarvi lippuja työmatkoihin ja kuntoilla voi ilmaiseksi lenkkipoluilla ja kotona. Miksi yhteiskunnan pitää maksaa nämä turhuudet? Sitten kun elättää itse itsensä voi käyttää rahat juuri niin kuin itse haluaa.
Ei yhteiskunta niitä maksakaan. Toimeentulotuessa on sellainen laskennallinen osa kuin perusosa.
Vaan kukapa sen toimeentulotuen perusosan maksaa? No yhteiskuntapa sen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten saat HSL-kortin noin edullisesti?
Mobiilisovellus jatkuva tilaus
Karsi ruoka n. 150-200.
Hsl-kk-lipun sijaan kulje kävellen tai pyörällä. Saat salille samalla alkuverkan. (Käyn töissä HSL-alueella eikä silti ole varaa kk-lippuun, joten pyörällä kuljettava.)
Siitä olen samaa mieltä, että talous keikahtaa silti, jos joudut käydä lääkärissä (HUS) tai hammaslääkärissä ja jos on lääkityksiä. Eivät ole mitään ilmaisia.
Täällä näköjään kukaan ei maksa asumiskulujaan. Näin tässä kommunistihallituksen aikana. Luojan kiitos meno muuttuu hyvinkin nopeasti, kun kokoomus pistää pummit kuriin. Ilmaiset asunnot ja asumistuet pois. Eiköhän ala työt maistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N42
Lapset ovat yhteiskunnan tulevaisuus. -Eri
Aivan totta. Totta on myös se, että meillä ei ole varaa pitää ihmisiä työttömänä. Työttömiä ei voi kurittaa yhtään enempää, leikkaukset perusturvasta ei ole vastaus. Me tarvitaan työpaikkoja, missä on sellaiset työehdot ja palkkaus, että niillä tulee toimeen. Ei keppiä vaan porkkanaa. Ei ole työttömien vika, että yhteiskunta ja yrittäjät eivät saa aikaiseksi työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä näköjään kukaan ei maksa asumiskulujaan. Näin tässä kommunistihallituksen aikana. Luojan kiitos meno muuttuu hyvinkin nopeasti, kun kokoomus pistää pummit kuriin. Ilmaiset asunnot ja asumistuet pois. Eiköhän ala työt maistua.
Monet työssäkäyvätkin saavat asumistukea
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin mätisäkki loinen. Mikä velvollisuus meillä on elättää sinun makaamisesi?
Mikäs mätisäkki AP on?
Hyvässä fyysisessä kunnossa oleva ihminen.
Näitä kun lukee, niin todella toivoo että tukia pienennetään.
Itse just tulin helvetillisestä työvuorosta,sosiaaliala,huomenna lähden klo 06 uudelleen. Ei kuntosalikorttia... Itse maksan oman asumiseni saunoineen päivineen.
Ja nää vinkuu,että korotuksia pitää saada. Onko yhteiskunta teille jotain velkaa??. Onko tämä hyysääminen mennyt jo liian pitkälle?
Ettekö ymmärrä,että rahaa ei ole ylläpitää tällaista järjestelmää? Vttu!
mikä ihmisiä vaivaa kun tiedetään että eu on usein antanut moitteet suomelle liian matalasta sosiaaliturvasta niin kukaan ei kommentoi ja tuo asia katoaa hiljaisuuteen ?? Nii eläkää valittako jos ei kukaan osaa järkevästi puuttua asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi, ja vastaavat menot:
- ostokset 320e/kk, josta ruoan osuus 260€/kk (12kk keskiarvo)- puhelinlaskut yhteensä 25€/kk
- taloyhtiölaajakaista 10€/kk
- kuntosaliin ja bussimatkoihin 0€/kk
Teen ruoan alusta asti itse, suosin sesongin kasviksia ja ilta-alennuksia. En koe, että joutuisimme pihistelemään ruossa, tuohon summaan mahtuu myös lohet, marjat, pähkinät, sushit ja muut herkut.
Itselläni on puhelimessa koululaisten miniliittymä, johon kuuluu rajaton 0,25M netti. Eihän sillä paljoa sarjoja katsella, mutta riittää esimerkiksi ylen podcastien kuunteluun sekä kielten opiskeluun duolingossa.
Meillä on kaikenlaisia painoja, tankoja, säkkejä, nauhoja ja ties mitä, joiden kanssa mies treenailee lähes päivittäin. Totesimme, että on kannattavampaa laittaa rahaa välineisiin, kuin maksaa niiden hetkellisestä käyttöoikeudesta.
Olet todellakin tainnut sokaistua sille, millaista elämä on köyhyysrajan alapuolella.
Teillä menee siis ruokaan 130 €/kk per nenä, ja siihen kuuluu lohet ja sushit ym. Kuka uskoo? En ainakaan minä. Tai sitten syötte tyyliin kerran päivässä tai pari lusikallista/haarukkalista aterialla.
Miksi pitää valehdella?
Kuntosalin takia ilmeisesti lähinnä bussilippu, tuskin hän Alkossa bussilla niin usein käy. ulkona kaunis sää, ja silti ei jaksa pyöräillä. Ei täsmää nyt.
Kuntosalijäsenyys, tuo on monelle muulle luksusta, mutta silti valittaa rahasta.
340eur ruokaan, mitä syöt, pitäisiköhän vähän miettiä.