Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???
370e+25+12+28+60 = 495e
Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.
Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.
Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...
Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...
M34
Kommentit (1047)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ap pääsisi töihin kyllä hyvin lyhyellä koulutuksella jos haluaisi töitä tehdä. Vartija / lähihoitaja, töitä löytyy niin paljon kuin jaksaa ihminen vaan tehdä.
Kyllä. Työkkäri aivan varmasti rahoittaisi jos nyt ei millään työllisty. Ap:n on vaan niin älyttömän vaikeaa vastata näihin kysymyksiin kuin "mikä on koulutuksesi? " ja "mitä töitä olet hakenut? ". Ei vaan millään kykene. On ne niin vaikeita kysymyksiä! Hän vain hössöttää lihaksistaan ja salista, ketä kiinnostaa.
Työkkäri lähettäisi ap:n kuten minutkin hyvin mielellään työkokeiluun. Raha kyllä pysyisi ihan työttömyyskorvauksena vain, eli ap:n olisi edelleen haettava sitä toimeentulotukea, vaikka kävisi joka päivä töissä.
(Minä muuten ehdotin moneen paikkaan työkokeiluja, kun en aiemmin vielä tajunnut, millainen huijaus se on. Viattomana uskoin työkkärin selostuksia siitä, miten loistava keino se on työllistyä. Vähän kuin opiskelijoiden ilmainen työharjoittelu. Mutta en saanut yhteenkään ehdotukseeni vastausta. Myöhemmin selvisi, että työkokeilijoita pidetään ihan pohjasakkana.)
HSL kuulausilippu ja kuntosalijäsenyydet on turhaa. Jos olet työtön, et tarvi lippuja työmatkoihin ja kuntoilla voi ilmaiseksi lenkkipoluilla ja kotona. Miksi yhteiskunnan pitää maksaa nämä turhuudet? Sitten kun elättää itse itsensä voi käyttää rahat juuri niin kuin itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et ole töissä? Jos voit käydä salilla, voisit varmaan tehdä töitäkin?
Jos haluaa vaikuttaa omiin tuloihinsa, ei kannata elellä muiden armopaloilla.
En ole saanut töitä.
Töihin ei "mennä", vaan haetaan ja toivotaan valituksi tulemista.
ap
Jostain syystä kaikki eivät halua elintasoasi kustantaa. Lähimmäisilleni toki soisin tuollaisen elintason - kylmä kohta sydämestäni voi kyllä leikata paljonkin "tarpeetonta"
juu ihmeen pokkana jostain tullut nämä minipalkka kokoaikatyöläisjuntit valittamaan jostain pikkuhiluista millä ap elää verrattainkin esimerkillisesti ellei suhteellisestikin ja sehän vasta varmaan niitä jyrsiikin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mikset vaan mene töihin?
Ei meidän kuulu maksaa sun treenaamista.
Ketuttaa maksaa sun kuluja kun itekin voisit tienata rahaaJos haluat elää leveämmin, tienaa ite käyttörahasi.
Mulle sopii hyvin että sulta leikataan.Siksi koska töihin ei "mennä", vaan haetaan ja toivotaan valituksi tulemista.
Minua ei ole valittu. Niin yksinkertaista se on.
Työnantajia varmaan pelottaa pitkäaikaistyöttömyys.
ap
Kuulehan, meidän opiskelijanuoret ovat parikymppisistä asti tienanneet rahaa esim. kaupan alalla opintojen ohella. He tekevät töitä viikonloppuisin ja iltaisin. Miksi et ole tehnyt/tee samoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää nämä kommentoijat,ei voi muuta sanoa. Ovat niin peloissaan että menettävät työnsä joka on suurin elämänsisältö. Ap tulee toimeen vähällä eikä valita ja jaksaa vielä huolehtiakin itsestään. Monet nuoret miehet ei jaksa tai viitsi.
Minä uskon että ap tulee vielä saamaan hyvän työpaikan joskus ehkä jopa jonkun täällä kommentoivan nenän edestä?
Ap nimenomaan valitti tttn pienuudesta kun kaipaa korotusta siihen.
lue aloitus uudelleen. ei vaatinut korotusta vaan ihmetteli miten siitä voitaisiin leikata. Itsekin elän tt tuella ja osan lohkaisee lapsen menot vaikka hän saa elarit ja lapsilisän. Kyllä 11 v kuluttaa enemmän kuin 240 e ruokaan ja muuhun. Ei haittaa minua,en käy missään enkä kuluta itseeni mitään mutta ymmärrän apta kun on sinkkumies, täytyy pitää itsestään huolta eri tavalla.
Luepa itse mitä kirjoitin. En kirjoittanut että ap olisi vaatinut vaan kaipasi sitä leikkausten sijasta. Leikkaukset pitää kuitenkin tehdä itse omasta kulutuksesta. Niin me työssäkäyvätkin tehdään kun kustannukset nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tää on pakko olla trolli vaa saako nykyään sosiaalituilla olemalla täysin keskiluokkaisen kokoaikatyötä tekevän elintason. Kannattaa mennä töihin.
Toimeentulotukea ei ole koskaan tarkoitettu pysyväksi tueksi.
Sulla on kyllä maailman huonoin keskituloisen kokoaikatyöntekijän palkka, tai sitten maailman huonoin tulojen mukaan elämisen taito. Häpeäisin ja olisin ainakin aivo p i e r e m ä t t ä tuollaisella elämänhallinnalla. Noloa.
Ajatella jos tämä keskituloinen kokoaikatyötä tekevä nillittäjä käyttäisi edes osan siitä energiasta OMAN taloutensa ja elämänsä hallintaan joka menee köyhien/pienituloisten moralisointiin, nillitykseen, nimittelyyn ja kadehtimiseen, niin rahatkin riittäisivät.
Onko töihin menoa mainittu? Ota läski niskasta itseäsi kiinni ja mene töihin. Ei meidän työläisten ole velvollisuus kustantaa kenenkään elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastukset ja sosiaalinen toiminta pitävät yllä mielenterveyttä. Kuntoiluharrastus hyväksi fyysiselle kunnolle. Työssäkäyvät haluaisivat nämä pois työttömiltä?
Masennus, huono fyysinen kunto ja heikko ravitsemus ne vasta yhteiskunnalle maksavatkin. On kaikkien etu, että työtön pystyy pitämään yllä työkykyä työttömyysjaksolla. Terveet ihmiset työllistyvät paremmin.
Moni tukien varassa oleva käy myös töissä, nollatuntisopimuksilla vuokratyövoimana. Osa käy töissä ilman palkkaa (työvoimapoliittiset koulutukset).
Käsittämätöntä tämä empatian puute ihmisillä. Köyhältä halutaan ottaa pois siitä vähästäkin.
Kumpa tietäisit kuinka monella suomalaisella töissäkäyvällä ei ole varaa kuntosalikortteja ostella. Saati sitten, että olisi aikaa käydä siellä kuntosalilla, uimassa ja lenkillä. Jos ap. pystyy treenaamaan tavoitteellisesti, niin sen pitäisi osoittaa, että nyt ei tarvita enää kuntouttamista, vaan aika on pistää mies töihin!
Mihin töihin siis olet minut pistämässä?
Mikä on työnkuvani? Paljonko maksat palkkaa? Työajat?
ap
Hakeudu kaupan kassalle, puhelinmyyjäksi, lehtien/mainosten jakajaksi...löytyyhän noita. Palkkaus patempi kuin TT. Työajoista et juuri voi neuvotella, kuten emme me muutkaan työssäkäyvät.
Kauppojen kassoille on paljon enemmän hakijoita kuin paikkoja, lehtijakajien paikoissa edellytetään autoa (ainakin täällä), ja puhelinmyyjän hommista saa ripeästi potkut ellei tulosta ala syntyä heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mikset vaan mene töihin?
Ei meidän kuulu maksaa sun treenaamista.
Ketuttaa maksaa sun kuluja kun itekin voisit tienata rahaaJos haluat elää leveämmin, tienaa ite käyttörahasi.
Mulle sopii hyvin että sulta leikataan.Siksi koska töihin ei "mennä", vaan haetaan ja toivotaan valituksi tulemista.
Minua ei ole valittu. Niin yksinkertaista se on.
Työnantajia varmaan pelottaa pitkäaikaistyöttömyys.
ap
Kuulehan, meidän opiskelijanuoret ovat parikymppisistä asti tienanneet rahaa esim. kaupan alalla opintojen ohella. He tekevät töitä viikonloppuisin ja iltaisin. Miksi et ole tehnyt/tee samoin?
En tiedä ap:n ikää, mutta itse en ainakaan nelikymppisenä pysty tekemään niin, koska olen nelikymppinen jolla ei ole kaupan alalta kokemusta. Tiedän hyvin, koska olen itse yrittänyt. Sinne kun otetaan mieluummin niitä teidän parikymppisiä opiskelijanuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa olisi vielä kiristämisen varaa. Turhia kuluja ainakin
-kuntosali -> kuntoa voi hoitaa ilmaiseksikin
-puhelinkulut-> reilusti halvempiakin liittymiä on
-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.
-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.
Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".
Poistoon joutaa tämäkin spämmialoitus.
-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.
Irtisano sitten se taloyhtiön netti, mihin sinä kahta nettiliittymää tarvitset?
Minulla on pöytätietokone kotona.
Lisäksi televisio tarvitsee yhteyttä.ap
Pöytätietokoneelle voi jakaa netin kännykästä, samoin telkkarille.
Ihan vain varoituksena, tämä kuluttaa puhelinta tosi paljon. Harrastin tätä ennen ja puhelimen akku ei kestänyt.
Tässä säästyy uuden puhelimen hinta viidessä kuukaudessa ja kun akku kestaa yli tuon niin netin jakaminen puhelimesta tulee halvemmaksi kuin laajakaista.
No se voi olla, jos tykkää vaihtaa jatkuvasti uuteen halpispuhelimeen. Ihanan ekologista. Mutta on tuo nyt aika järjetön säästökohde, kun ap:llä on vieläpä todella halpa laajakaista, ja kulutustottumuksissa paljon muita säästämismahdollisuuksia.
Laajakaista on todella kallis, koska on taloyhtiön laajakaista. Kuten jo aiemmin todettu, yleensä näissä on veloituksetta perusnopeus, jolla pärjää. Lisäksi kyllä mikä tahansa nykyinen perusluuri kestää netin jakamisen tietokoneelle jatkuvasti ja pitkään, jos ei ole viallinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kävellä salilla käymisen sijasta. Tadaa, poistuu kaksi kk-erää.
Paljonko ne lihakset kävelemällä kasvaa?
Mihin ihminen näkyviä lihaksia tarvitsee? Lihastreeniä voi tehdä riittävästi ihan kotona, jotta lihakset pysyvät vetreinä ja kunnossa. Kukaan ei tarvitse isoja näkyviä lihaksia.
Täytyyhän sitä näyttää muille, kuka on kovin jätkä. Saa myös naisia. Kannattaa!
Vitsit sikseen, mutta kyllä oikeastikin nykynaisten vaatimukset ovat miehille sitä luokkaa, että rannalle jää jos ei ole atleettista kroppaa ilman suurempiä läskejä.
Jos siis puhutaan tavisnaisista ja sitä ylemmistä, eikä mistään kaloriina-sohvaperunoista.
Vierailija kirjoitti:
Onko töihin menoa mainittu? Ota läski niskasta itseäsi kiinni ja mene töihin. Ei meidän työläisten ole velvollisuus kustantaa kenenkään elämää.
itseasiassa, on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.
-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.
Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".
-Kotitreeni kehonpainolla vs. kuntosali eivät ole verrannollisia keskenään. En saa samaa ärsykettä mitenkään kotitreenillä.
-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.-Taloyhtiön netti on sellainen jonka voisin tietysti vaihtaa hitaampaan, mutta säästäisin vain 12e/kk, ja nopeus netissä tipussu 10 prosenttiin (100mbs ->10mbs)
-En kyllä keksi miten nipistäisin ruokakuluista. Kuten sanoin niin treenaan kovaa 4 kertaa viikossa ja urheilen muutenkin. Painan 90kg ja olen 185cm pitkä. Energiankulutukseni on kova.
Ostan ihan perusjuttuja vain, kuten kanaa ja riisiiä, maitoa, ruisleipää, kinkkua leivän päälle, joskus jauhelihaa...ap
No olet tässä moneen otteeseen perustellut budjettisi ja valintasi . Rahasi riittävät mainosti tuohon elämäntapaan eli nauti nyt sydämesi kylmyydestä kun työssäkäyvät mahdollistavat sinulle kaiken tämän .
Apn kulutustottumukset on tyystin kohtuullisia ja mielelläni maksan tuommoista. Myös kuntosali on hyvä juttu, kun työkunto säilyy sitäkin myötä ja yleinen vireystila hyvänä. Myös talouskulut ovat hyvin kohtuulliset ja kun syö hyvin, niin se maksaa myös köyhälle. Eipä ap:lla oo paljon mistä nipistää ja tuossakin tilanteessa esim 50e lisää toisi jo mukavasti lisää pelivaraa elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kotitreeni kehonpainolla vs. kuntosali eivät ole verrannollisia keskenään. En saa samaa ärsykettä mitenkään kotitreenillä.
-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.-Taloyhtiön netti on sellainen jonka voisin tietysti vaihtaa hitaampaan, mutta säästäisin vain 12e/kk, ja nopeus netissä tipussu 10 prosenttiin (100mbs ->10mbs)
-En kyllä keksi miten nipistäisin ruokakuluista. Kuten sanoin niin treenaan kovaa 4 kertaa viikossa ja urheilen muutenkin. Painan 90kg ja olen 185cm pitkä. Energiankulutukseni on kova.
Ostan ihan perusjuttuja vain, kuten kanaa ja riisiiä, maitoa, ruisleipää, kinkkua leivän päälle, joskus jauhelihaa...ap
No olet tässä moneen otteeseen perustellut budjettisi ja valintasi . Rahasi riittävät mainosti tuohon elämäntapaan eli nauti nyt sydämesi kylmyydestä kun työssäkäyvät mahdollistavat sinulle kaiken tämän .
ap:n ei tarvitse perustella mitään. itsellä menee paljon enemmänkin.
hsl-kausikortti 60e/kk....
Kuka saa kausikortin noin edullisesti? 😳
Ei noista talous ja ruokamenoista ainakaan voi tinkiä. Paljon liikkuvalla lihaksikkaalla ihmisellä menee helposti yli 10 € ruokaan päivässä, vaikka ostaisi halvinta mahdollista ja valmistaisi ateriat itse. Olen nainen, kuka liikkuu paljon. Teen todella fyysistä työtä hävyttömän huonolla palkalla, työvuoron aikana palaa energiaa lähemmäs 2000 kcal. Sen lisäksi työmatkoihin polkupyörällä menee puolisentoista tuntia ja sekin polttaa kaloreita huimasti.
Joudun elämään osittain tukien (asumistuki, soviteltu työttömyysturva) varassa silloinkin, kun satun saamaan paljon työvuoroja, eikä viivan alle jää paljoakaan enemmän rahaa kuin mitä täydellä tuella elävät saa. En ole katkera enkä tippaakaan kadehdi toimeentulotuen saajia. Jouduin elämään itsekin toimeentulotuella pitkän aikaa. Olen vaan niin onnellinen, että olen saanut edes tuon työn. Työpaikat ovat kiven alla ja töihin ei niin vaan mennä. Töihin päästään jos on onnekas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos ap valittaisiin töihin joutuu hakee jäisi työttömäksi muita hakijoita työpaikasta riippuen 30-100. Mihin he menisivät? Miten joku voi olla niin tyhmä ettei tajua että työpaikkoja ei ole kaikille?
Niin että ap on muka laupias samarialainen, joka uhraa oman työllistymisensä, jotta joku muu niistä 30-100 ihmisestä saa töitä 🤣🤣🤣🤣
Onko taas typerämpää kuultu.Ei vaan vasta argumentti mene töihin mantralle. Miten voi olla niin typerää porukkaa ettei tajuta ettei töitä ole kaikille???
No oi suuri guru, kerropa se Suomen työpaikkojen MAKSIMIMÄÄRÄ, ja mikä sen siihen rajoittaa?
Mikä sun ajatus nyt tästä sitten on? Mihin mennä töihin? Mistä joku suostuu maksamaan palkkaa? Ota huomioon että Suomessa tarvittaisiin kaksinkertainen tai kolminkertainen määrä työpaikkoja että kaikilla sellainen olisi. Joka kolmas yli 16-vuotias on eläkkeellä ja suomalaisista vain joka neljännellä on vakituinen kokoaikainen työpaikka työttömiä ja osa-aikaisia ja epävarmojen tulojen varassa on suuri osa työikäisiä miten sen selittäisit että kaikille olisi jossain työpaikka ja ketään ei vaan ole sinua ennen ajatellut heille sitä kertoa? Ja miksei ketään kertoisi?
Ei tarvittaisi. Väitteesi mukaan Suomessa tarvittaisiin 5,2- 7,8 MILJOONAA työpaikkaa että saataisiin parisataatuhatta työllistettyä. .
Ihan naurettavaa, että täällä takerrutaan nyt johonkin puhelinliittymän hintaan ja osa väittää pokkana, että 28 €:n salikorttikin olisi jotain työssäkäyvien luksusta. Kovaa salitreeniä ei todellakaan korvata millään kotijumpalla, kuminauhoilla tai kävelyllä ja terveyshyödyt siitä on ihan ilmeiset. Ilmeisesti työttömän pitäisi sitten vaan kirjaimellisesti maata kotona masentuneena ja syödä jotain halvinta vehnämössöä henkensä pitimiksi. Tajuatteko paljonko sekä fyysisen ja henkisen terveytensä menettäneen ihmisen kustannukset ovat tälle yhteiskunnalle verrattuna siihen, että ap jaksaa pitää itsestään huolta ja näin pysyy sekä fyysinen kunto että pääkoppa kasassa.