Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???

Vierailija
22.04.2023 |

370e+25+12+28+60 = 495e

Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.

Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.

Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...

Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...

M34

Kommentit (1047)

Vierailija
201/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintoja Itse en 2400€:n nettopalkallani viitsi laittaa rahaa kuntosalikorttiin. Tai ostaa joukkoliikenteen kausilippuja. Ruokaankin sulla menee aika paljon. Halvemmallakin söisi. Mutta kituuttaminen toki on ihan perseestä ja mielelläni kannattaisin enemmän rahaa tukiin ja etuuksiin, että elämä tuntuisi kaikilla hyvältä. Siis jos sitä ylimääräistä rahaa noihin asioihin olisi laittaa, mutta ei sitä taida olla Joten on keskityttävä siihen, että jokainen saa vähintään sen verran, että edes juuri ja juuri selviää. Ja selviämiseen ei välttämättä tarvita kuntosalikorttia.

Vierailija
202/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis uunot vaahtoavat täällä, että nuo ap:n menot ja menokohteet on turhia ja liikaa ja osa puhuu jopa keskiluokkaisesta elintasosta?! Ei helvetti ole enää todellista...Missä rinnakkaistodellisuudessa ihmiset oikein elävät, kun väittävät pokkana, että halvempia puh.liittymiä kyllä löytyy ja bussikorttikin on turha. Tai ettei netin tarvitse toimia kunnolla, kun _12 euroa_ on liikakulutusta. Tai että noin 100 euroa viikossa taloustarvikkeisiin (ruoka, hygienia, pesuaineet, lamput, patterit jne. jne.) on näillä hinnoilla paljon etenkin kun monilla on vain se kallis lähikauppa, jossa käydä KOSKA EI OLE AUTOA. Te olette kyllä ihan sekaisin. Ei kyllä omat keskiluokkaiset tuttavani ja läheiseni näin elä, ei missään nimessä eikä tarvitsekaan eli ei sillä. He maksavat _omistusasuntoja_ Töölössä, Meilahdessa, Oulunkylässä, Lauttasaaressa ym. ja minä asun vuokralla kurjistuneessa lähiössä. Heillä on autot ja he asioivat suurissa marketeissa, ei heidän tarvitse ostaa kalliimmalla lähikaupasta. Heillä on kunnolliset netti- ja puhelinliittymät eikä kukaan pidä ap:n mainitsemia hintoja korkeina, päinvastoin. On ihan hullua puhetta, että noin 500 euron tt-tuki on liikaa ja että ap:n menoista mikään olisi liian suuri tai turha. Kuntosalin voi tarvittaessa jättää pois, mutta ei kyllä mitään muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuossa olisi vielä kiristämisen varaa. Turhia kuluja ainakin

-kuntosali -> kuntoa voi hoitaa ilmaiseksikin

-puhelinkulut-> reilusti halvempiakin liittymiä on

-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.

-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.

Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".

Poistoon joutaa tämäkin spämmialoitus.

-Kotitreeni kehonpainolla vs. kuntosali eivät ole verrannollisia keskenään. En saa samaa ärsykettä mitenkään kotitreenillä.

-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.

-Taloyhtiön netti on sellainen jonka voisin tietysti vaihtaa hitaampaan, mutta säästäisin vain 12e/kk, ja nopeus netissä tipussu 10 prosenttiin (100mbs ->10mbs)

-En kyllä keksi miten nipistäisin ruokakuluista. Kuten sanoin niin treenaan kovaa 4 kertaa viikossa ja urheilen muutenkin. Painan 90kg ja olen 185cm pitkä. Energiankulutukseni on kova.

Ostan ihan perusjuttuja vain, kuten kanaa ja riisiiä, maitoa, ruisleipää, kinkkua leivän päälle, joskus jauhelihaa...

ap

Vaikka tuossa luettelet ruokaostoksiasi, niin jostain syystä saat niihin tuhraantumaan melkoisen summan. Meidän nelihenkinen (2 murkkupoikaa, jotka todella syövät paljon+me vanhemmat) perhe syö kunnolla ja reilusti 400/kk.

Vierailija
204/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.

-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.

Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".

-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.

Irtisano sitten se taloyhtiön netti, mihin sinä kahta nettiliittymää tarvitset?

Minulla on pöytätietokone kotona.

Lisäksi televisio tarvitsee yhteyttä.

ap

Pöytätietokoneelle voi jakaa netin kännykästä, samoin telkkarille.

Ihan vain varoituksena, tämä kuluttaa puhelinta tosi paljon. Harrastin tätä ennen ja puhelimen akku ei kestänyt.

Tässä säästyy uuden puhelimen hinta viidessä kuukaudessa ja kun akku kestaa yli tuon niin netin jakaminen puhelimesta tulee halvemmaksi kuin laajakaista.

No se voi olla, jos tykkää vaihtaa jatkuvasti uuteen halpispuhelimeen. Ihanan ekologista. Mutta on tuo nyt aika järjetön säästökohde, kun ap:llä on vieläpä todella halpa laajakaista, ja kulutustottumuksissa paljon muita säästämismahdollisuuksia.

Vierailija
205/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.. minulla ei ikinä olisi varaa pistää satasta bussilippuun ja kuntosaliin. Pyörällä kuljen ja kotona treenaan ilmaiseksi.

T. Töissäkäyvä

Vierailija
206/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TARPEELLISET

Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk

TÄYSIN TURHAT

puhelinlasku 20-25e/kk

taloyhtiölaajakaista 12e/kk

kuntosalin kk-maksu 28e/kk

hsl-kausikortti 60e/kk

TARPEELLISET MUTTA AIVAN LIIAN SUURET

TÄYSIN TURHAT

puhelinlasku 20-25e/kk

hsl-kausikortti 60e/kk

Puhelinlaskua et koe ollankeen tarpeelliseksi? 😅

Mulla on puhelinlasku ollut aina 5- 7€/kk. Aina ollut halpa liittymä puhelimessa kun kotona on kuitenkin ihan hyvä netti. Syksyllä varmaan pakko vaihtaa parempaan liittymään, koska opiskelen ja joskus voi joutua zoomiin muualla kuin kotona just puhelimen kautta. Työtön ei todellakaan tarvitse noin kallista liittymää kuin mikä ap:llä on.

Vierailija
207/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä käyt kuntosalilla? Lopeta se.

Vierailija
208/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa.. minulla ei ikinä olisi varaa pistää satasta bussilippuun ja kuntosaliin. Pyörällä kuljen ja kotona treenaan ilmaiseksi.

T. Töissäkäyvä

Esim. Helsingissä on pakko, ei pärjää ilman bussikorttia (tai autoa, joka tulee vielä kalliimmaksi).

Vierailija
209/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos ap valittaisiin töihin joutuu hakee jäisi työttömäksi muita hakijoita työpaikasta riippuen 30-100. Mihin he menisivät? Miten joku voi olla niin tyhmä ettei tajua että työpaikkoja ei ole kaikille?

Työpaikkoja EI OLE mitään vakiomäärää, työpaikkoja siis on kaikille, koska työ ei tekemällä lopu. Voit jopa tehdä ITSE työpaikan ITSELLESI. eikä tämä työpaikka ole yhtään keneltäkään pois. Miten silloin muka "työpaikkoja ei ole kaikille" pitää paikkaansa?

Vierailija
210/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisano sitten se taloyhtiön netti, mihin sinä kahta nettiliittymää tarvitset?

Minulla on pöytätietokone kotona.

Lisäksi televisio tarvitsee yhteyttä.

ap

Ne saa sen puhelimen kauttakin jos ei ole täysi käsi. Mutta tämähän selittääkin sen miksi olet toimeentulotukiloisluuseri

Öyh öyh.🖕

Vierailija
211/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittää nämä kommentoijat,ei voi muuta sanoa. Ovat niin peloissaan että menettävät työnsä joka on suurin elämänsisältö. Ap tulee toimeen vähällä eikä valita ja jaksaa vielä huolehtiakin itsestään. Monet nuoret miehet ei jaksa tai viitsi.

Minä uskon että ap tulee vielä saamaan hyvän työpaikan joskus ehkä jopa jonkun täällä kommentoivan nenän edestä?

Ap nimenomaan valitti tttn pienuudesta kun kaipaa korotusta siihen.

lue aloitus uudelleen. ei vaatinut korotusta vaan ihmetteli miten siitä voitaisiin leikata. Itsekin elän tt tuella ja osan lohkaisee lapsen menot vaikka hän saa elarit ja lapsilisän. Kyllä 11 v kuluttaa enemmän kuin 240 e ruokaan ja muuhun. Ei haittaa minua,en käy missään enkä kuluta itseeni mitään mutta ymmärrän apta kun on sinkkumies, täytyy pitää itsestään huolta eri tavalla.

Vierailija
212/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TARPEELLISET

TÄYSIN TURHAT

puhelinlasku 20-25e/kk

hsl-kausikortti 60e/kk

TARPEELLISET MUTTA AIVAN LIIAN SUURET

TÄYSIN TURHAT

puhelinlasku 20-25e/kk

hsl-kausikortti 60e/kk

Puhelinlaskua et koe ollankeen tarpeelliseksi? 😅

Mulla on puhelinlasku ollut aina 5- 7€/kk. Aina ollut halpa liittymä puhelimessa kun kotona on kuitenkin ihan hyvä netti. Syksyllä varmaan pakko vaihtaa parempaan liittymään, koska opiskelen ja joskus voi joutua zoomiin muualla kuin kotona just puhelimen kautta. Työtön ei todellakaan tarvitse noin kallista liittymää kuin mikä ap:llä on.

Mikä liittymä? Minulla tosin ei ole nettiä kotona, joten käytän vain puhelimen kautta. Nyt on näköjään 800 gigaa.

Vierailija
213/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kävellä salilla käymisen sijasta. Tadaa, poistuu kaksi kk-erää.

Vierailija
214/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ap pääsisi töihin kyllä hyvin lyhyellä koulutuksella jos haluaisi töitä tehdä. Vartija / lähihoitaja, töitä löytyy niin paljon kuin jaksaa ihminen vaan tehdä.

Vierailija
215/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni näistä joukkoliikenteen kausilippua päivittelevistä mahtaa itse kulkea omalla autolla?

Onhan se teille turha menoerä, kun kerran ajatte omalla autolla. Mutta monet meistä eivät pääse minnekään - edes niihin potentiaalisiin työhaastatteluihin! - ilman bussia. Joku sanoi, että on todella huono kunto, jos ei jaksa paria kilometriä pyöräillä tai kävellä. No joillakin ihan oikeasti on liikkumisessa haasteita, ei tarvitse olla kuin kulumaa polvessa niin ei pysty jatkuvasti kulkemaan. Harva kovakuntoinenkaan viimassa ja sateessa pyöräilee, saatikka sitten jotain 15 kilometrin matkoja edestakaisin. Joillain meistä ei ole edes varaa pyörään (omani meni rikki, pitäisi korjauttaa mutta en tiedä miten saan rikkinäisen pyöräni kuljetettua 20 kilometrin päähän kaupungin ainoaan pyöräkorjaamoon).

Vierailija
216/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit kävellä salilla käymisen sijasta. Tadaa, poistuu kaksi kk-erää.

Paljonko ne lihakset kävelemällä kasvaa?

Vierailija
217/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä siivoustyöhönkin pitää koulutus olla ( välineet, pesuaineet eri pinnoille..ym..ym,,,   ...ei siivoojaksikaan niin vaan mennä..

Siivosin opiskeluaikoina iltaisin eikä ollut mitään koulutusta. Nopeasti näytettiin ne pesuaineet ja opastettiin n viikon verran ja sit jatkoin itsekseni. Ei ollut mitään ruudin keksimistä. Mun serkku on myös siivonnut muutama vuosi sitten eikä tarvinnut opiskella. Toki hänellä oli myös opastus.

Vierailija
218/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä käyt kuntosalilla? Lopeta se.

Veikkaan, että ap:n tapauksessa se on tärkein asia, joka auttaa pysymään motivoituneena.

Ainakin itselläni kuntosali on henkisen ja fyysisen olon kannalta välttämätön. Ainoa ongelma on, että stressi ja pitkät työpäivät uuvuttavat, etten pysty käymään salilla niin paljon kuin voisin. Eli saan kyllä paljon rahaa, mutta voin henkisesti huonosti.

Vierailija
219/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittää nämä kommentoijat,ei voi muuta sanoa. Ovat niin peloissaan että menettävät työnsä joka on suurin elämänsisältö. Ap tulee toimeen vähällä eikä valita ja jaksaa vielä huolehtiakin itsestään. Monet nuoret miehet ei jaksa tai viitsi.

Minä uskon että ap tulee vielä saamaan hyvän työpaikan joskus ehkä jopa jonkun täällä kommentoivan nenän edestä?

juuri näin ja ehkä itsekin olisin yksi heistä jos minulla ei olisi isompia menoja se olisi tekopyhyyttä.

Vierailija
220/1047 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä siivoustyöhönkin pitää koulutus olla ( välineet, pesuaineet eri pinnoille..ym..ym,,,   ...ei siivoojaksikaan niin vaan mennä..

Siivosin opiskeluaikoina iltaisin eikä ollut mitään koulutusta. Nopeasti näytettiin ne pesuaineet ja opastettiin n viikon verran ja sit jatkoin itsekseni. Ei ollut mitään ruudin keksimistä. Mun serkku on myös siivonnut muutama vuosi sitten eikä tarvinnut opiskella. Toki hänellä oli myös opastus.

Eihän se ruudinkeksimistä ole, mutta niin vaan yhä useammissa siivoojia etsivissä ilmoituksissa edellytetään alan koulutusta, työkokemusta ja jopa autoa.

t: eri, näitäkin töitä hakenut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän