Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmianna kirja joka teki sinuun syvän vaikutuksen

Vierailija
21.04.2023 |

Voit myös halutessasi kertoa tuosta kirjasta muutamalla sanalla.

Kommentit (241)

Vierailija
161/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alex Michaelidisin Hiljainen potilas sekä Doerrin Kaikki se valo, jota emme näe, John Boynen kirjat sekä Sally Salmisen Katriina ovat aina lainassa kirjastosta. Vuodesta toiseen. T. Kirjastotäti. 

Eikö sinua alan ihmisenä ärsytä nuo Doerrin tapaiset kirjailijat, jotka kirjoittavat laskelmoituja tunteellisia bestsellereitä rahaa saadakseen? Rahat ohjautuvat sitten näille keskinkertaisuuksille, ja todelliset taiturit kitkuttavat hanttihommissa ja elävät elämänsä köyhyydessä.

Eipä sillä, ihmiset saa tietysti tykätä mistä tahtovat. Harmittaa vaan että halvasta laskelmoinnista palkitaan.

Muita kirjoittajia en tunne, mutta John Boynea olen lukenut. Myönnän, eivät kaikki hänen kirjansa ole mestariteoksia. Yksi kuitenkin on tehnyt minuun lähtemättömän vaikutuksen: Kuudes mies.

Vierailija
162/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iain M Banks- Kulttuuri kirjat

Asimov- Robottikirjat

S Larsson - Millenium trilogia

Nämä nyt heti mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raija Orasen Ruusun aika.

Ai miksikö?

Vanhempani ryyppäsivät ja rellestivät lähes 24/7. Olin isosiskoni hoidon varassa. Hän ja serkkuni kiusasivat minua lähes koko ajan ja ainoa tapa saada turvaa ja rauhaa oli mennä kirjastoon lukemaan, olinkin kirjastossa lähes aina koulupäivän päättymisestä kirjaston sulkemiseen asti.

Yhtenä päivänä koulun jälkeen tulin taas kirjastoon. Pöydälle oli joltakulta jäänyt juuri tämä Ruusun aika -kirja, tai siis yhteisnide, Ruusun aika 1 ja 2. Siinä oli Roopen (Pauliina Sykkö) ja Neron kuva kannessa. Siksi kai se kiinnitti huomioni ja aloin lukea. Minusta oli aivan ihmeellistä, että vanhemmat kävivät töissä ja olivat myös kotona, kotona tehtiin ruokaa, juteltiin, seurusteltiin. Toki kirjassa kuvailtiin myös elämän vähemmän positiivisia asioita, mutta painoarvo ei ollut koko ajan vain niissä. Aikuiset olivat läsnä lastensa elämässä eikä niin kuin minä, kasvoin mitenkuten ja sain ruokaa koulun lisäksi jos satuin saamaan, yleensä lähikuppilasta haettua yön yli seissyttä pitsaa, makkaraperunoiden, hampurilaisaterian jämät tms. Haaveilin elämästä Ruususten kotona tai ainakin jostain vastaavanlaisesta.

Heti 9.luokan joulutodistuksen saatuani marssin todistus kädessäni poliisiasemalle, koska en tiennyt, miten muuten toimia. Lopulta pääsin puhumaan sosiaalityöntekijän kanssa, sanoin, että haluan opiskella tulevaisuuttani varten kunnon ammatin ja kotona se ei onnistuisi ja kerroin miksi ei. Suureksi hölmistyksekseni sosiaalityöntekijä olikin todella mukava, empaattinen, ymmärtäväinen ja otti hätäni ja motivaationi tosissaan. Helmikuussa täytin 16v ja minulla oli oma pieni vuokrayksiö mitä nyt vieläkin muistelen lämmöllä. Se oli pieni ja vaatimaton, mutta se oli minun oma vuokrakotini. Siellä ei biletetty illasta aamuun, vaan koulun jälkeen menin heti kotiin, tein itselleni ruokaa, opiskelin, hoidin kotia sen verran kuin kotitaloustunneilla ja käytännössä vanhempien nurkissa olin oppinut.

Minulle Raija Orasen Ruusun aika antoi siis toivoa, sen alkusysäyksen mikä sai minut hakemaan apua omaan tilanteeseeni. Vanhempani sitten lopulta ryyppäsivät itsensä hengiltä ja siskoni myös. Serkkuni muutti Ruotsiin - ah miten kliseistä! - enkä ole kuullut hänestä sen koommin.

Nyt olen valtiotieteiden maisteri, onnellisesti naimisissa elämäni rakkauden kanssa ja neljän reippaan nuoren ihmisenalun äiti.

Vierailija
164/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteikäisenä luin Bradburyn Marsin Aikakirjat. Ne teki silloin vaikutuksen. 

Olen aina lukenut paljon. Nykyään nautin eniten tietokirjoista. Monista eri aihealueista. Terra Cognita:lla on monta hyvää.

Vaikutuksen teki muutama vuosi sitten Hugh Howeyn Siilo-trilogia. Se voisi olla realistinen  tulevaisuusskenaario huonossa tapauksessa.

Vierailija
165/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christina Noble: Silta yli surujeni

Vierailija
166/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieluni kyyneleet. 

Vierailija
167/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuseksin salat

Kamasutrassa sanotaan, että lauetessa tulee äännellä kuin ankka tai viiriäinen.

Vierailija
168/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aapinen, koska sitä lukiessa kehittyi lukutaito.

Vierailija
169/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni Leijonamieli!

Vierailija
170/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsingiz Aitmatovin Äidin pelto. 

Vierailija
171/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amy Chua, Tiikeriäidin taistelulaulu. 

Se teki vaikutuksen kun on omia kouluikäisiä lapsia ja on miettinyt näitä harrastamisia (meillä ei harrasteta juuri nyt mitään, lapset päättävät itse). Olen miettinyt olisiko pitänyt patistaa, tai jopa pakottaa harrastamaan. Olen miettinyt näitä erilaisia kasvatustyylejä, länsimaissa ja kaukoidässä. Näitä mietti myös tuo kirjoittaja. 

Kuitenkin kepeähköllä otteella, pientä itseironiaa aina välillä, vaikka itse aihe on rankka. Kahden tytön koko lapsuus on yhtä suorittamista. 

Hyvä kirja pienten lasten vanhemmille. 

Vierailija
172/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolstoin Anna Karenina

Vierailija
173/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lucky Luke. Varjoaankin nopeampi, uhmakas nuorimies, sorrettujen pelastus. ( Daltonin Muori, pehmeäkantisena )

Vierailija
174/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan nainen sen ainakin hallitsee, sellanen jollotus että kuppisuojaimet on paikallaan.

Vierailija
175/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.G. Wodehousen Jeeves- kirjat on älyttömän hauskoja. Katsoin aikoinaan tv- sarjan ( Kyllä Jeeves hoitaa), jossa näyttelivät pääosia Stephen Fry ja Hugh Laurie. Sarja oli loistava, ja sen innoittamana päätin tutustua myös  kirjoihin. Suosittelen.

Vierailija
176/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P.G. Wodehousen Jeeves- kirjat on älyttömän hauskoja. Katsoin aikoinaan tv- sarjan ( Kyllä Jeeves hoitaa), jossa näyttelivät pääosia Stephen Fry ja Hugh Laurie. Sarja oli loistava, ja sen innoittamana päätin tutustua myös  kirjoihin. Suosittelen.

Kiitos vinkistä, taidanpa tutustua! Sarja tosiaan oli mainio. :) 

Vierailija
177/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henry Laasasen Naisten seksuaalinen valta. Jotenkin silmiä

avaava teos ja sen luettuaan ymmärtää paljon paremmin naisten käyttäytymismalleja.

Mies kirjoittaa  naisten seksuaalisuudesta ja naisten vallankäytöstä. Olisikohan jonkinlaista sovinismia tässä yhtälössä? Lisääkö kirja naisvihaa vai ymmärrystä naisia kohtaan? Jokin tuossa nyt herättää ärtymystä. Meitä naisia on niin erilaisia kuin on miehiäkin.

Onko mitään miehen kirjoittamaa tai sanomaa joka ei olisi naisvihaa? "Meitä naisia on niin erilaisia kuin on miehiäkin.", no ei ole

Historia, joka on kirjoitettu on ollut miesten historia ja miesten kirjoittama.Sodat ovat miesten aloittamia ja sotimia. Maailma on ollut valkoihoisten terveinä syntyneiden heteromiesten  maailma. Naiset ovat oman seksuaalisuutensa asiantuntijoita. Jos naisilla on valtaa johonkin, niin ainakin omaan kehoonsa ja seksuaalisuuteensa ja niin pitää ollakin. Voihan miehet siitä kirjoittaa. Fiksut miehet ymmärtävät olla feministejä. 

Vierailija
178/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No melkein kaikki jotka olen lukenut. Täällä pohjantähden alla - trilogia oli siinä mielessä hyvin vaikuttava, että pohjautuu meidän suomalaisten historiaan eikä noista tapahtumista ole kauaakaan. Tuli kyllä itkettyä sitä lukiessa.

Kurjat oli kanssa niin ihmeellisen tunteikas ja sielukas keromus että alkaa melkein itkettää kun muisteleekin. Kyky keskittyä ja eläytyä lukemaansa on kyllä ihmeellinen asia jonka arvoa ei voi mitata. Mua surettaa että jotkut eivät saa lukemisesta irti mitään. Kaunokirjallisuus on sellaista sielun ravintoa, ettei sitä oikein voi verrata mihinkään.

Vierailija
179/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elizabeth Noble: Kirjeitä tyttärille

Kate Kerrigan: Onnellisen avioliiton reseptejä

Johanna Ervast: Jäähyväiset Einolle

Marianne Käcko: Tapa minut äiti!

Clare Mackintosh: Annoin sinun mennä 

Vierailija
180/241 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulikki Soini: Petsamo sarja jossa osat: Tuulien kotimaa, Suomen siirtomaa ja Petsamon laulu

Tositapahtumiin perustuva mielestäni lumoava sarja, jossa on paljon Suomen historiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi