Sain unelmatyöstä tarjouksen mutta työmatkan takia 3-vuotias olisi hoidossa 10h päivässä. Mitä teen?
Olen samaan aikaan todella iloinen ja maani myynyt, sillä sain tosiaan aivan unelmatyötarjouksen ja ikävä kyllä matka työpaikalle on järjetön, noin tunnin suuntaansa kaupungin sisällä. Autolla ei pääse nopeampaa, eikä parkkipaikkoja ole (eikä minulla korttia). Tämän vuoksi lapsi joutuisi olemaan hoidossa noin 10 h (7-17) ja hän menee nukkumaan jo klo 19 eli en voisi viettää hänen kanssaan aikaa arkena kuin pienen hetken. Ja on sanomattakin selvää, että lapsi on mulle tärkeintä elämässä mutta toista tällaista työtarjousta ei välttämättä tule koskaan. Etätöitä voi tehdä 1-2 päivää viikossa. Mitä ihmettä teen? Huomenna on pakko ilmoittaa. Ja nyt teen osa-aikatyötä juuri siksi että saan pidettyä lapsen päivät lyhyinä mutta työ on hirveää ja siksi uutta työtä olenkin hakenut.
Ja kyllä, lapsella on isäkin mutta hän tekee kiinteää työaikaa ja työmatkoineen hänellä menee melkein 11 tuntia. Hän hakee osittaista hoitovapaata jos nyt otan tämän työn, mutta siinä on kahden kuukauden varoaika ennen kuin tuo alkaisi.
Mitä teen? Lapsi on 3v2kk ja ihan pieni vielä. Haluaisin olla hänen kanssaan niin paljon kuin mahdollista, hän kasvaa niin nopeasti ja haluaisin nauttia näistä pikkulapsivuosista mahdollisimman paljon. Uraa en halua tehdä sen kummemmin mutta tämä työ olisi todella unelmahomma. Ja tonni lisää liksaakin nykyiseen.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Joudut nyt varmaan ottamaan sen riskin, että menetät sen työn. Itse pyytäisin työn alun lykkäystä syystä, että lapsen hoito ytyy järjestää. Kun isä tekee vähemmän töitä on se myös pois taloudestanne eikä hän voi varmaan ikuisuuksiin tehdä niin.
Kyllä niitä vaihtoehtoja vielä aukeaa. Itse jatkaisin kyllä osa-aikaisena ja hakisin sitä osa-aikatyötä muualta.
Miksi isän osa-aikatyö olisi perheelle sen isompi taloudellinen ongelma kuin ap:n? En nyt ihan ymmärrä tätä logiikkaa.
Itse palkkaisin sen kahden kuukauden ajaksi hoitajan hakemaan lapsen kotiin vaikka 15.30 ja valmistelemaan vielä ruuan siinä lapsen kanssa samalla.
Kysehän ei olisi itselleni siis siitä, että haluaisin itse olla mahdollisimman paljon lapsen kanssa vaan sitä, että en haluaisi lapseni viettävän molemmat stressaavimmat ajankohdat päiväkodissa (7-8 & 16-17). Olen siis itse päiväkodissa töissä. Omat lapset haetaan pääsääntöisesti ennen klo 16 miehen kanssa vuorotellen minun vuorojen mukaan, kun tiedän mitä se on klo 15.45-16.45.
Minä käyn töissä tunnin matkan päässä ja 2 etäpv viikossa, lasten isä tekee täyttä työaikaa mutta etänä. Eli lapset on sellaisen 8,5h joka päivä hoidossa, alkaen siitä kun nuorempi oli 2v. Hyvin toimii, etäpäivät helpottaa arkea ja toisaalta kolmena päivänä kiva käydä työpaikallakin. Työ oli myös ns unelmatyö, sellainen jonka takia kannattaa matkustaa. Ap:n lapsella tulee kuitenkin viikkotasolla reilusti lyhyempi hoitoaika kun lapsen isä voi jäädä osittain kotiin. Kyllä se siitä lutviutuu.
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsi saa olla päivähoidossa noin pitkää päivää?
Päiväkodissa ainakin. Varhaiskasvatuslain mukaan kunnan tulee tarjota paikka perheen tarpeiden mukaan ja jos työpäivä on pitkä, niin sitten se on pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi menisi hieman myöhemmin nukkumaan niin nukahtaisi varmaan hoidossa päiväunille ja päivä tuntuisi hieman lyhyemmältä.
1) Tätä on sataprosenttisen varmasti AP kokeillut, kun päiväunia on yritetty pitää hinnalla millä hyvänsä. Kuka tahansa vanhempi haluaa ne päiväunet, sillä ne helpottavat viikonloppua paljon.
2) Päiväunia ei saisi keinotekoisesti järjestää yöunien kustannuksella, sillä yöuni on lapsen kehitykselle tärkeämpää.
Mietit kumpi on sinulle tärkeämpi työ vai lapsi.
Tuo on todelllisuutta valtaosalla perheistä vaikka tietenkin täällä nyt esitetäään miten lapsi on omassa perheessä maksimissaan 5 tuntiä päivässä hoidossa ja korkeintaan silloinkin kahtena päivänä viikossa. Ottaisin työn vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mietit kumpi on sinulle tärkeämpi työ vai lapsi.
Pidemmän päälle on lapsen etu, että äidilläkin on kunnon tulot ja työ, jossa äiti viihtyy. Tuossa puhutaan vain 2 kuukaudesta, että sen aikana lapsella olisi 3 pidempää päivää viikossa. Sen jälkeen isä voi jäädä osa-aikaiselle (siitä pitää sopia 2kk ennen työnantajan kanssa, niin siksi). Turha heitellä tuollaisia ihmeellisiä tärkeys-kortteja.
Onnittelut unelmatyöstä.
Toivottavasti lapsesi pääsee hyvään päiväkotiryhmään.
T. Lastenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi menisi hieman myöhemmin nukkumaan niin nukahtaisi varmaan hoidossa päiväunille ja päivä tuntuisi hieman lyhyemmältä.
1) Tätä on sataprosenttisen varmasti AP kokeillut, kun päiväunia on yritetty pitää hinnalla millä hyvänsä. Kuka tahansa vanhempi haluaa ne päiväunet, sillä ne helpottavat viikonloppua paljon.
2) Päiväunia ei saisi keinotekoisesti järjestää yöunien kustannuksella, sillä yöuni on lapsen kehitykselle tärkeämpää.
Lapsella on tähän asti ollut lyhemmät hoitopäivät. Jos lapsi on siellä hoidossa jo klo07 (herätys ehkä joskus 06), niin voipi olla, että puolilta päivin uni tulee taas. Rytmi muuttuu lapsellakin tuossa.
En laittaisi minkäänikäistä lasta 10h päiväkotiin, jos ei olisi ihan pakko. Muutama päivä viikossa vielä menisi, jos niin sen saisi järjetettyä.
Enkä jaksaisi jatkuvasti 2h työmatkoja päivittäin.
Muistathan että kun pääset kotiin ei se parituntia lapsen kanssa ole leikkimistä ja seurustelua. Vaan ruuanlaitto, ehkä kaupassakäynti, iltatoimet yms. Kiireellä ja väsyneensä kaikki pitkän päivän jälkeen.
Elämästä voi tehdä juuri niin vaikeaa kuin haluaa. Tai sitten voi tinkiä jostain ja päästä vähän helpommalla. Lapset on pieniä hetken.
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi minkäänikäistä lasta 10h päiväkotiin, jos ei olisi ihan pakko. Muutama päivä viikossa vielä menisi, jos niin sen saisi järjetettyä.
Muistathan että kun pääset kotiin ei se parituntia lapsen kanssa ole leikkimistä ja seurustelua. Vaan ruuanlaitto, ehkä kaupassakäynti, iltatoimet yms. Kiireellä ja väsyneensä kaikki pitkän päivän jälkeen.
Elämästä voi tehdä juuri niin vaikeaa kuin haluaa. Tai sitten voi tinkiä jostain ja päästä vähän helpommalla. Lapset on pieniä hetken.
Tuo tunti/suunta työmatka ap:llahan on julkisissa. Senkus istuu kyydissä ja haaveilee, tai lueskelee vaikka päivän uutiset kännykästä tai selaa somea. Ei se nyt kovin rankkaa ole, vaan voi päin vastoin työtä tekevälle äidille olla se oma hetki.
Vierailija kirjoitti:
Se on helppo uskoa että sinä haluat omasta elämästäsi mahdollisimman helpon.
Vierailija kirjoitti:
Muutatte sinne samalle paikkakunnalle, jossa unelmatyöpaikka sijaitsee.
Tuohan voi olla ihan vaikka Helsingin sisällä?? Näin oli minulla kun lapset olivat pieniä, 07 -17 tarhassa, mulla työmatka vei tunnin 3 julkisella
Ota vastaan! Päivähoito tuon ikäiselle lapselle ihan kivaa ja kehittävämpää kuin kotona olo. Teet maksimit etätyötä mutta tulet huomaamaan että pian lapsi jo kaipaa päiväkotiin kavereiden kanssa. Päivä ei mitenkään erityisen pitkä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei saa lyhyempää päivää vaan vapaapäivät eli hän tekisi 3-päiväistä viikkoa. Näin lapsi olisi pois hoidosta 2 päivää. Mutta muut päivät olisi 10-tuntisia, tuntuu kyllä pitkiltä mun mielestäni 3-vuotiaalle. Nytkin on 7-8 tuntia vaikka teen lyhennettyä, matkat vie aikaa.
Tämä työ on määräaikainen, nykytyö on vakituinen mutta tosiaan työyhteisö on kuin myrkkyä.
Kun lapsi alkaa nukkua päiväunet, niin päivä menee nopeasti.
Mitä ihmettä, tätä vielä yläpeukutetaan?
Toiset meistä eivät osaa nukkua päiväunia, kolmevuotiaanakaan. Jos lapsi on itsenäisesti jättänyt päiväunet pois, ei niihin ole enää paluuta. Tai sitten voi joutua kierteeseen, jossa lapsi päiväunet nukuttuaan kukkuu aamuyölle ja aamulla hoidossa raivoaa väsymystään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei saa lyhyempää päivää vaan vapaapäivät eli hän tekisi 3-päiväistä viikkoa. Näin lapsi olisi pois hoidosta 2 päivää. Mutta muut päivät olisi 10-tuntisia, tuntuu kyllä pitkiltä mun mielestäni 3-vuotiaalle. Nytkin on 7-8 tuntia vaikka teen lyhennettyä, matkat vie aikaa.
Tämä työ on määräaikainen, nykytyö on vakituinen mutta tosiaan työyhteisö on kuin myrkkyä.
Toiset meistä eivät osaa nukkua päiväunia, kolmevuotiaanakaan. Jos lapsi on itsenäisesti jättänyt päiväunet pois, ei niihin ole enää paluuta. Tai sitten voi joutua kierteeseen, jossa lapsi päiväunet nukuttuaan kukkuu aamuyölle ja aamulla hoidossa raivoaa väsymystään.
Mä en tajua näitä päikkärivouhottajia (ketkä joko vaatii päiväkodilta, ettei saa antaa lapsen nukkua tai että lapsen täytyy nukkua). Lapsi nukkuu, jos nukkuu, ja kyllä, se voi myös vaihdella, että joskus nukkuu ja joskus ei. Kuitenkaan se, ettei sellainen lapsi, jolla nyt lyhyet päiväkotipäivät (monelta menee nyt, oliko kerrottu?), eli jos on nyt mennyt hoitoon myöhemmin, niin ei se kerro mitään siitä, että nukkuuko lapsi päikkärit sitten, kun menee jo seiskaksi hoitoon. Voi taas nukkuakin.
Mun lapsi pääsääntöisesti ei nuku, mutta joskus nukkuu. Täytti juuri neljä. Voihan aikuinenkin nukkua päikkärit, vaikka onkin ns. kasvanut päikkäreistä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua näitä päikkärivouhottajia (ketkä joko vaatii päiväkodilta, ettei saa antaa lapsen nukkua tai että lapsen täytyy nukkua). Lapsi nukkuu, jos nukkuu, ja kyllä, se voi myös vaihdella, että joskus nukkuu ja joskus ei. Kuitenkaan se, ettei sellainen lapsi, jolla nyt lyhyet päiväkotipäivät (monelta menee nyt, oliko kerrottu?), eli jos on nyt mennyt hoitoon myöhemmin, niin ei se kerro mitään siitä, että nukkuuko lapsi päikkärit sitten, kun menee jo seiskaksi hoitoon. Voi taas nukkuakin.
Mun lapsi pääsääntöisesti ei nuku, mutta joskus nukkuu. Täytti juuri neljä. Voihan aikuinenkin nukkua päikkärit, vaikka onkin ns. kasvanut päikkäreistä ulos.
Näinpä. Voi nukkua tai olla nukkumatta. Mutta se ei ole kenenkään päätettävissä, eikä myöskään toimi perusteluna suuntaan eikä toiseen, onko työpaikan ottaminen hyvä idea.
-se, jota kommentoit.
Ota työ vastaan ja koeajan jälkeen aloita saikuttelu.