Sain unelmatyöstä tarjouksen mutta työmatkan takia 3-vuotias olisi hoidossa 10h päivässä. Mitä teen?
Olen samaan aikaan todella iloinen ja maani myynyt, sillä sain tosiaan aivan unelmatyötarjouksen ja ikävä kyllä matka työpaikalle on järjetön, noin tunnin suuntaansa kaupungin sisällä. Autolla ei pääse nopeampaa, eikä parkkipaikkoja ole (eikä minulla korttia). Tämän vuoksi lapsi joutuisi olemaan hoidossa noin 10 h (7-17) ja hän menee nukkumaan jo klo 19 eli en voisi viettää hänen kanssaan aikaa arkena kuin pienen hetken. Ja on sanomattakin selvää, että lapsi on mulle tärkeintä elämässä mutta toista tällaista työtarjousta ei välttämättä tule koskaan. Etätöitä voi tehdä 1-2 päivää viikossa. Mitä ihmettä teen? Huomenna on pakko ilmoittaa. Ja nyt teen osa-aikatyötä juuri siksi että saan pidettyä lapsen päivät lyhyinä mutta työ on hirveää ja siksi uutta työtä olenkin hakenut.
Ja kyllä, lapsella on isäkin mutta hän tekee kiinteää työaikaa ja työmatkoineen hänellä menee melkein 11 tuntia. Hän hakee osittaista hoitovapaata jos nyt otan tämän työn, mutta siinä on kahden kuukauden varoaika ennen kuin tuo alkaisi.
Mitä teen? Lapsi on 3v2kk ja ihan pieni vielä. Haluaisin olla hänen kanssaan niin paljon kuin mahdollista, hän kasvaa niin nopeasti ja haluaisin nauttia näistä pikkulapsivuosista mahdollisimman paljon. Uraa en halua tehdä sen kummemmin mutta tämä työ olisi todella unelmahomma. Ja tonni lisää liksaakin nykyiseen.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Mies ei saa lyhyempää päivää vaan vapaapäivät eli hän tekisi 3-päiväistä viikkoa. Näin lapsi olisi pois hoidosta 2 päivää. Mutta muut päivät olisi 10-tuntisia, tuntuu kyllä pitkiltä mun mielestäni 3-vuotiaalle. Nytkin on 7-8 tuntia vaikka teen lyhennettyä, matkat vie aikaa.
Tämä työ on määräaikainen, nykytyö on vakituinen mutta tosiaan työyhteisö on kuin myrkkyä.
Kun lapsi alkaa nukkua päiväunet, niin päivä menee nopeasti.
Ihan kohtuulliselta tuo kuulostaa. Tärkeintä on se, että tunnut todella ajattelevan lapsesi parasta ja teet kaikki arjen kevennykset, mitkä ovat mahdollisia.
Puhu rehellisesti tilanteesta pk:ssa ja kerro huolistasi.
T. vakaope
Vierailija kirjoitti:
Eikö muutto lähemmäs työpaikkaa ole mahdollinen?
Ei ole ap:lle mikään mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ottaa työtä vastaan. Tai jos työ on tärkeämpi kuin lapsi, niin sitten valitset tuon työn.
Miksi lapsen toinen vanhempi ei voisi viettää enemmän aikaa lapsen kanssa? Ni8nkuin oli suunniteltukin? Miksi sen pitää aina olla äiti joka uhraa uransa? Ja miksi mies ei ikinä saa sinun antamasi kaltaisia ohjeita?
Lapseni on päikyssä myös se 10h. Minulla kans reilu 1h per suunta. En tunne itseni huonoksi äidiksi sen takia. Sinulla on kuitenkin mahdollisuus tehdä 2pv etätyötä + 2 vapaata.
Ota työ, mutta muuttakaa työpaikkasi lähelle. Sen avulla hoitopäivä lyhenee järkeväksi.
Kysyt hoitopaikkaa duunisi vierestä
Vierailija kirjoitti:
Kysyt hoitopaikkaa duunisi vierestä
Huono idea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Otat työn, voiko mummu tai pappa tulla tilapäiseksi avuksi alkuun kunnes mies saa tehdä lyhyempää päivää.
Itse harkittisin muuttoa hieman lähemmäksi....On liian pitkä tarha-aika, miksei jos normi aika jatkuisi jollain kerholla. Liekkö tarjolla?
Koska työ on määräaikainen en oikein viitsi edes ajatella muuttoa. Meillä on nyt edullinen ja velaton koti, jos muutettaisiin niin velkaa täytyisi ottaa varmaan 150 000. Vuokra-asunnot tuolla seudulla ovat aivan järkyttäviä. Helsingin parhaita seutuja. Hoitopaikkakin nyt on oikein hyvä. Siksi kynnys muuttaa on suuri.
Mietin kehtaisiko kysyä, onko tätä työtä mahdollista tehdä osa-aikaisena. Onko säälittävää?
Miksi teette lapsia jos se töissä käynti on teille se tärkein asia elämässä??
Vierailija kirjoitti:
Olisko mahdollista tehdä joka päivä puoli pv toimistolla ja puoli pv etänä? Siis sen 3 toimistolla ja 2 etänä sijasta?
Tämä itsellänikin tuli mieleen. Kokemusta on 😊
Ap, kerro nyt, miksi ette voi muuttaa työpaikkasi lähelle ja sieltä myös hoitopaikka? Sehän ratkaisisi koko pulman.
Heiiiiii!
Viime viikolla se sun unelmatyö vaati matkustamista ja mies ei joustanut yhtään ja olit ottamassa eroa! :O
Tekstisi kuulostaa siltä, että olet päätöksen jo mielessäsi tehnyt, etkä haluaisi ottaa työtä. Eri asia pystytkö vielä hyväksymään sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko mahdollista tehdä joka päivä puoli pv toimistolla ja puoli pv etänä? Siis sen 3 toimistolla ja 2 etänä sijasta?
Tämä itsellänikin tuli mieleen. Kokemusta on 😊
Miten tämä lyhentää minuuttiakaan päivittäisestä työajasta ja työmatkasta? Toimistollehan on yhtä pitkä matka teki siellä tunnin tai kahdeksan.
päiväkodissa työskentelevänä olen nähnyt, että 10 tuntia päiväkodissa oleva lapsi on ihan tasapainoinen, mutta se vaatii sen, että uravanhemmat sitten vapaa-ajalla tuntuvat todella aktiivisesti käyttävän aikansa lapseen ja olevan läsnä.
Myös omasta kodistani on sama kokemus, kun itselläni on yrittäjävanhemmat. olivat paljo pois, mutta sitten kotona todella suuresti läsnä .
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisitko itse määräaikaisen työn vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat työn, voiko mummu tai pappa tulla tilapäiseksi avuksi alkuun kunnes mies saa tehdä lyhyempää päivää.
Itse harkittisin muuttoa hieman lähemmäksi....On liian pitkä tarha-aika, miksei jos normi aika jatkuisi jollain kerholla. Liekkö tarjolla?
Häh, siis yritätkö tarkoittaa että olisi parempi jos lapsi siirtyisi paikasta toiseen sen sijaan että olisi samassa paikassa koko hoitoajan? Jos ymmärsin oikein niin olen täysin eri mieltä. Ainoa yhtä tiettyä hoitopaikkaa parempi on jos vaikka isovanhemmat pystyy hakemaan lapsen hoidosta aiemmin.