Sain unelmatyöstä tarjouksen mutta työmatkan takia 3-vuotias olisi hoidossa 10h päivässä. Mitä teen?
Olen samaan aikaan todella iloinen ja maani myynyt, sillä sain tosiaan aivan unelmatyötarjouksen ja ikävä kyllä matka työpaikalle on järjetön, noin tunnin suuntaansa kaupungin sisällä. Autolla ei pääse nopeampaa, eikä parkkipaikkoja ole (eikä minulla korttia). Tämän vuoksi lapsi joutuisi olemaan hoidossa noin 10 h (7-17) ja hän menee nukkumaan jo klo 19 eli en voisi viettää hänen kanssaan aikaa arkena kuin pienen hetken. Ja on sanomattakin selvää, että lapsi on mulle tärkeintä elämässä mutta toista tällaista työtarjousta ei välttämättä tule koskaan. Etätöitä voi tehdä 1-2 päivää viikossa. Mitä ihmettä teen? Huomenna on pakko ilmoittaa. Ja nyt teen osa-aikatyötä juuri siksi että saan pidettyä lapsen päivät lyhyinä mutta työ on hirveää ja siksi uutta työtä olenkin hakenut.
Ja kyllä, lapsella on isäkin mutta hän tekee kiinteää työaikaa ja työmatkoineen hänellä menee melkein 11 tuntia. Hän hakee osittaista hoitovapaata jos nyt otan tämän työn, mutta siinä on kahden kuukauden varoaika ennen kuin tuo alkaisi.
Mitä teen? Lapsi on 3v2kk ja ihan pieni vielä. Haluaisin olla hänen kanssaan niin paljon kuin mahdollista, hän kasvaa niin nopeasti ja haluaisin nauttia näistä pikkulapsivuosista mahdollisimman paljon. Uraa en halua tehdä sen kummemmin mutta tämä työ olisi todella unelmahomma. Ja tonni lisää liksaakin nykyiseen.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko mahdollista tehdä joka päivä puoli pv toimistolla ja puoli pv etänä? Siis sen 3 toimistolla ja 2 etänä sijasta?
Tämä itsellänikin tuli mieleen. Kokemusta on 😊
Miten tämä lyhentää minuuttiakaan päivittäisestä työajasta ja työmatkasta? Toimistollehan on yhtä pitkä matka teki siellä tunnin tai kahdeksan.
Ja katkaisee ikävästi keskittyneen työnteon , kaikki pitää kaivaa uudestaan esiin ja orientoitua jatkamaan . Pidä alkuperäinensuunnitelma mieluummin kahdesta etäpäivästä . Myös kotia lähellä oleva päiväkoti helpottaa miehen haku ja vienti kertoja.
"Sain työtarjouksen"
Siis tuliko työtarjous puskista vai haitko kyseistä paikkaa? Jos olet itse ollut aloitteellinen, miksi edes hait, jos et osaa päättää, haluatko työn vai et?
Toihan on ihan täydellinen työ. Saa vapaata lapsestakin melkein koko päivän.
Hain toki, en uskonut paikkaa saavani. Olin käsittänyt kyllä työpaikan sijainnin hieman väärin ja se on täysin oma mokani. Tajusin matkan pituuden vasta kun reittioppaaseen osoitteen syötin ja sehän olikin aivan eri paikassa kuin olin jostain syystä kuvitellut. No, menin haastatteluun ja ajattelin saavani siitä lähinnä hyvää kokemusta. Ja nyt mulle tarjottiin sitä työtä.
Käyttäjä4749 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muutto lähemmäs työpaikkaa ole mahdollinen?
Muuttaisitko itse määräaikaisen työn vuoksi?
Sitä hän ei maininnut aloituksessa että kyseinen työ on määräaikainen.
Riippuu siitä onko mitään mahdollisuuksia päästä pysyväksi määräaikaisuuden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
"Sain työtarjouksen"
Siis tuliko työtarjous puskista vai haitko kyseistä paikkaa? Jos olet itse ollut aloitteellinen, miksi edes hait, jos et osaa päättää, haluatko työn vai et?
Aika usein tulevat puskista. Harva osaa etukäteen odottaa suorahakua tekevän rekrytoijan soittoa.
Vierailija kirjoitti:
Toihan on ihan täydellinen työ. Saa vapaata lapsestakin melkein koko päivän.
No hohhoijaa. Sehän tässä on se villakoiran ydin: mikään aika maailmassa ei varmaan ole tarpeeksi, että saisin lapseni kanssa viettää. Rakastan häntä yli kaiken ja hän kasvaa hujauksessa, kohta on pikkulapsivuodet ohi ja se surettaa. Kaikkein mieluiten olisin kotiäitinä hänen kanssaan mutta se ei taloudellisesti ole mahdollista.
Pidä kiinni siitä, mikä on käsityksesi mukaan lapsesi nykyisessä iässä hänelle parasta.
Työpaikkoja tulee ja menee. Lapsuus on ainutkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei saa lyhyempää päivää vaan vapaapäivät eli hän tekisi 3-päiväistä viikkoa. Näin lapsi olisi pois hoidosta 2 päivää. Mutta muut päivät olisi 10-tuntisia, tuntuu kyllä pitkiltä mun mielestäni 3-vuotiaalle. Nytkin on 7-8 tuntia vaikka teen lyhennettyä, matkat vie aikaa.
Tämä työ on määräaikainen, nykytyö on vakituinen mutta tosiaan työyhteisö on kuin myrkkyä.
No et kai sinä samoille päiville ottaisi niitä etäpäiviä kuin miehen vapaapäivät on, eli lapselle jäisi se yksi pidempi hoitopäivä viikossa, kaksi 8 tunnin päivää ja kaksi vapaapäivää. Se ei ole pitkä hoitoaika 3-vuotiaalle.
En missään nimessä ottaisi työtä, jossa lasta näkisi vain 2h päivässä. Eihän siinä olisi mitään järkeä.
Mulla samanikäinen lapsi. Vien hoitoon klo 8 ja haen klo 16. Teen etätöitä ja perhepäivähoitaja asuu naapurissa, joten menee 5min viedä lapsi. Lapsi menee nukkumaan 21, joten 5h aikaa illalla olla vielä lapsen kanssa. Sekin tuntuu tosi vähältä.
Vierailija kirjoitti:
Olisko mahdollista tehdä joka päivä puoli pv toimistolla ja puoli pv etänä? Siis sen 3 toimistolla ja 2 etänä sijasta?
No niihin matkoihin menee silti se kaksi tuntia yhteensä. Joten yhtä pitkä päivä lapselle kuin tekisi koko päivää töissä. Täytyyhän ne etätyötkin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä ottaisi työtä, jossa lasta näkisi vain 2h päivässä. Eihän siinä olisi mitään järkeä.
Mulla samanikäinen lapsi. Vien hoitoon klo 8 ja haen klo 16. Teen etätöitä ja perhepäivähoitaja asuu naapurissa, joten menee 5min viedä lapsi. Lapsi menee nukkumaan 21, joten 5h aikaa illalla olla vielä lapsen kanssa. Sekin tuntuu tosi vähältä.
Mitä puuhaatte sen 5 tuntia ? onko teillä esim. aina valmiit ruuat? saako lapsi koskaa ruutuaikaa ? entä sinä ? katsotteko tv:tä ? leikitkö koko ajan lapsen kanssa ?
on oikeasti tutkittu, että n. 20 minuuttia sellaista aikaa jolloin vanhempi keskittyy pelkästään lapseen on paljon. Vaikka sitä ei tällaisilla palstoilla palstamamit uskoisikaan.
Ja tottakai, arvostan sitä, että lasten kanssa ollaan, mutta syyllistys toisia kohtaan on ihan devilmeininkiä.
Joudut nyt varmaan ottamaan sen riskin, että menetät sen työn. Itse pyytäisin työn alun lykkäystä syystä, että lapsen hoito ytyy järjestää. Kun isä tekee vähemmän töitä on se myös pois taloudestanne eikä hän voi varmaan ikuisuuksiin tehdä niin.
Kyllä niitä vaihtoehtoja vielä aukeaa. Itse jatkaisin kyllä osa-aikaisena ja hakisin sitä osa-aikatyötä muualta.
Vierailija kirjoitti:
Hain toki, en uskonut paikkaa saavani. Olin käsittänyt kyllä työpaikan sijainnin hieman väärin ja se on täysin oma mokani. Tajusin matkan pituuden vasta kun reittioppaaseen osoitteen syötin ja sehän olikin aivan eri paikassa kuin olin jostain syystä kuvitellut. No, menin haastatteluun ja ajattelin saavani siitä lähinnä hyvää kokemusta. Ja nyt mulle tarjottiin sitä työtä.
Ja nyt yrität keksiä kaikki mahdolliset syyt ettei sinun "tarvitsisi" ottaa työtä vastaan. Suurin osa tarttuisi tarjoukseen ilomielin, mikä siinä siis tökkii? Lapsesi saisi vielä lyhyemmän hoitoajan kuin nyt, kun miehesi voisi jäädä kotiin ja voisit tehdä osittain etätöitäkin, mikä helpottaa arkea monin paikoin. En kertakaikkiaan näe ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Joudut nyt varmaan ottamaan sen riskin, että menetät sen työn. Itse pyytäisin työn alun lykkäystä syystä, että lapsen hoito ytyy järjestää. Kun isä tekee vähemmän töitä on se myös pois taloudestanne eikä hän voi varmaan ikuisuuksiin tehdä niin.
Kyllä niitä vaihtoehtoja vielä aukeaa. Itse jatkaisin kyllä osa-aikaisena ja hakisin sitä osa-aikatyötä muualta.
Tässä uudessa työssä oli tonnin parempi liksa, eiköhän se aika hyvin kata sen isän työajan lyhennyksen.
Käyttäjä4749 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muutto lähemmäs työpaikkaa ole mahdollinen?
Muuttaisitko itse määräaikaisen työn vuoksi?
Kyllä, jos näkisin siinä muuten paljon potentiaalia. Jos se olisi unelmatyöni.
Vierailija kirjoitti:
Tukiverkko? Palkattu tukiverkko? Ulkopuolinen joka hakee lapsen kerran kaksi viikossa ajoissa ja tuo kotiin.
Muutto lähemmäs työpaikkaa? Kaksi tuntia lyhyempi hoitopäiviä.
Ratkaisuja on, mutta niitä täytyy olla valmis tekeen
Ihan pakko kysyä, että miksi ihmeessä pitäisi järjestää vielä lisäsäätöä lapselle vaihdellen päiväkodilta välillä pariksi tunniksi jollekin toiselle hoitajalle. Meidän lasten päiväkodissa ainakin ulkoillaan ne viimeiset ajat n. klo 15:30-17:00, että kyllä itse ajattelisin, että se ulkoilu tuttujen päiväkotikavereiden kanssa siellä on ihan hyvää ajanvietettä lapselle. Ei tarvi mitään muuta siihen loppupäivään säätää.
Ota se työ vaan. Kyllä ne asiat lutviutuu. Siinähän on kyse vain parista kuukaudesta (ennen kuin mies saa osa-aikaisen) ja silloinkin vain 3 pvä/kk olisi pidempi päivä. Mun lapset 9h päivässä hoidossa (olleet aina) ja he ainakin viihtyvät siellä hyvin. Ovat pettyneitä, jos haen liian aikaisin, kun heillä on leikit kesken siellä pihalla kavereiden kanssa.
Kyllä hyvin monet tekee ihan täyttä työpäivää ja siirtymät työpaikalle ja takaisin esim. pk-seudulla monilla lähemmäs sitä tuntia. Lapsesi on kuitenkin jo 3v täyttänyt, että hyvin pärjää.
Itse koittaisin kyllä laittaa vähän myöhemmin nukkumaan (ehkä klo20). Kun lapsi menee noin aikaisin sitten jo hoitoonkin (klo07), olen lähes varma, että nukkuisi taas päikkärit, ja sitten jaksaisi hyvin sen iltapäivän ja illan taas.
Siis enkö mä nyt ymmärtänyt tätä ihan oikein. Jos mies siis tekis 3-päiväistä viikkoa ja olis 2 päivää lapsen kanssa kotona, ja sit sä olisit 2 päivää viikossa etätöissä jolloin lapsen hoitopäivä olis lyhyempi, niin eihän sille sit jäis kuin 1 pitkä hoitopäivä viikossa?