Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika ei pääse lukiosta kun ei läpäise pakollista reaalia

Vierailija
18.04.2023 |

Eli poika on kirjoittanut kaikki aineet, myös reaalin, mutta meni valitsemaan pakolliseksi ko.aineen opettajan kehotuksesta erään vaativan reaaliaineen. On nyt uusinut sen kaksi kertaa eikä ole pääsemässä nytkään läpi.
Elämä seisoo nyt kun poika tekee hanttihommia kun ei saa lakkia tuon yhden reaalin takia, ei ole hakenut jatko-opintoihin.
Mitä käy jos hän ei ikinä läpäise sitä, koko lukio menee vessasta alas?

Kommentit (218)

Vierailija
161/218 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain alapeukutatte ettekä kerro miten asia on, jos minä olen väärässä? Itse olen tarkastanut asian opolta ja Ylioppilastutkintolautakunnalta, ja näin minulle kerrottiin.

Ap

No eipä tuollaisen oppilaan ylioppilaaksi tarvitsekaan päästä, joka on noin avuton, ettei osaa opiskeluasioitaan itse hoitaa. Pojanhan nämä asiat pitäisi selvittää. Mutta ei, äiti kirjoittaa vauva-palstalle, selvittelee opolta ja ytl:ltä. Johan sille pojalle nauraa naurismaan aidatkin. Ja miksei ole hyödyntänyt tätä pakollista välivuotta käymällä armeijan?

miksi et oo jutellut aiemmin poikasi kanssa<???????

Mistä ihmeestä teet tällaisia tulkintoja?

Ap

siitä että oot nyt epätietoinen, kysy pojalta, kumpi käy lukiota? Pojan pitäisi tietää. 

Heheh!

Miksi se poika ei ITSE selvitä asioitaan ryhmönohjaajansa tai oponsa kanssa?

Niinhän hän selvittikin, ja vastaus oli se, ettei hän pääse ylioppilaaksi kirjoittamatta pakolliseksi valitsemaansa reaaliainetta.

Ap

miksi fysiikka? miksi ei maantieto, yhteiskunta, uskonto?????

Hyvä kysymys!

Vierailija
162/218 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain alapeukutatte ettekä kerro miten asia on, jos minä olen väärässä? Itse olen tarkastanut asian opolta ja Ylioppilastutkintolautakunnalta, ja näin minulle kerrottiin.

Ap

No eipä tuollaisen oppilaan ylioppilaaksi tarvitsekaan päästä, joka on noin avuton, ettei osaa opiskeluasioitaan itse hoitaa. Pojanhan nämä asiat pitäisi selvittää. Mutta ei, äiti kirjoittaa vauva-palstalle, selvittelee opolta ja ytl:ltä. Johan sille pojalle nauraa naurismaan aidatkin. Ja miksei ole hyödyntänyt tätä pakollista välivuotta käymällä armeijan?

Ap

siitä että oot nyt epätietoinen, kysy pojalta, kumpi käy lukiota? Pojan pitäisi tietää. 

Heheh!

Niinhän hän selvittikin, ja vastaus oli se, ettei hän pääse ylioppilaaksi kirjoittamatta pakolliseksi valitsemaansa reaaliainetta.

Ap

Ai miksi kirjoitti fysiikan? Ihan siksi kun tähtää alalle jossa sitä tarvitaan ja on siitä kiinnostunut. Miksi olisi pitänyt kirjoittaa maantieto, yhteiskuntaoppi tai uskonto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/218 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Heheh!

Ap

Ai miksi kirjoitti fysiikan? Ihan siksi kun tähtää alalle jossa sitä tarvitaan ja on siitä kiinnostunut. Miksi olisi pitänyt kirjoittaa maantieto, yhteiskuntaoppi tai uskonto?

Ja fysiikan on siis kirjoittanut hyväksytysti jo.

Ap

Vierailija
164/218 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei voi kertoa mikä aine kyseessä?

Vierailija
165/218 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossako kirjoitti?

Vierailija
166/218 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaa jonkun muun reaalin

Jos ei oo kykenevä edes alimpaan arvosanaan

Huonot paperit - ei niillä pääse opiskelemaan

Olen päässyt C:n papereilla opiskelemaan kahteen eri yliopistoon eri vuosina ja eri aloille. Molemmilla kerroilla pääsin sisälle ensimmäisellä yrittämällä. Viimeisin sisäänpääsy tapahtui 3 vuotta sitten.

En tunne kauheen montaa ketä C:llä ois päässy heittämällä stadiin korkeakouluihin. Kyllä se vaati ainakin 3 yritystä ja jotain muuta opiskelua siinä välissä. Tiedä sitten mitä nää sun 2 yliopistoa ovat.

dippainssiksi ei tarvitse kovin kummoista osaamista

Niinpä. Yksi C riittää joko pitkästä matikasta, fysiikasta tai kemiasta. Kone- ja tietotekniikalla yleensä matalin pisteraja.

Yliopistoja on muuallakin kuin Espoossa.

Vierailija
167/218 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ei voi kertoa mikä aine kyseessä?

Ap on kyllä kertonut sen tässä ketjussa kahdessakin eri viestissä...

Vierailija
168/218 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa huvittavaa, että naikkoset mankuvat, kun ei ole tarpeeksi akateemisia miehiä tarjolla, mutta haukkuvat lukiopojan, joka yrittää päästä ylioppilaaksi.

Ja miten ilkeitä ja lyttääviä on äiti-ihmiset, jotka sadistisesti kiusaavat nuoreksi pojaksi olettamaansa ap:ta. Sen vielä ymmärtäisi, jos kiusaisivat aikuista, mutta oikein kerrotaan että 'lapsi ja pentuhan sinä olet' ja aloitetaan armoton lyttääminen. Ja aihe ei pitäisi olla tämän vakavampi kuin jonkun pojanklopin yo-kirjoitukset. Mikä saa jonkun käymään siitä noin kierroksilla ja olemaan ilkeä?

Ja jos joku on tyhmä tai ei tiedä kaikkea, niin haukutaan eikä auteta? Tyypilliset suomalaiset naiset?

Miten tuollaista aloitusta voi edes ottaa tosissaan? Kertoisi olennaiset asiat ensin.

Vierailija
169/218 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilastutkintoon kuuluu pakollisena aineena äidinkieli. Lisäksi kokelaan tulee valita kolme pakollista ainetta: toinen kotimainen kieli, yksi vieras kieli, yksi reaaliaine ja matematiikka. Vähintään yhden näistä tulee olla pitkä oppimäärän kirjoitusaine (eli pitkä matematiikka tai pitkä kieli).

Voit ap lopettaa tuon sekoilun

Tätähän olen koko ajan sanonut! Kyseessä on juuri tuo pakollinen reaaliaine, jonka poika on valinnut, mutta nyt ei läpäise sitä.

Ap

No mikä se on? Joko kirjoitti äidinkielen?

Vierailija
170/218 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä aineita saa kirjoittaa vaikka kuinka monta kertaa? Mikä on siis ongelma.

Vierailija
171/218 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kemia voi olla tosi vaikea kirjoitti:

Onko kyse kemiasta, jota ei pääse läpi. Siihen ei auta kuin kova harjoitteleminen.

Kemiaa ja pitkää saksaa ei kannata lähteä kirjoittamaan. Ei auta ysit todistuksessa.

Vai onko kyse kuitenkin äidinkielestä mitä ei nyt läpäise?

Selvittäisin kompensaation mahdollisuudet. Ylppärikokeet on täysin turhat elämän kannalta. Pelkkä perinne.

On kemia. Äidinkielen läpäisi kyllä hyvällä arvosanalla. Fysiikankin kirjoitti mutta se ei ollut se pakollinen reaaliaine hänellä.

Ap

Muuten hyvä satu, mutta etukäteen ei määritellä, mikä reaaliaine on pakollinen ja mikä ei. 

Kyllä vaan määritellään, päivitä tietosi tälle vuosituhannelle.

Vierailija
172/218 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa huvittavaa, että naikkoset mankuvat, kun ei ole tarpeeksi akateemisia miehiä tarjolla, mutta haukkuvat lukiopojan, joka yrittää päästä ylioppilaaksi.

Ja miten ilkeitä ja lyttääviä on äiti-ihmiset, jotka sadistisesti kiusaavat nuoreksi pojaksi olettamaansa ap:ta. Sen vielä ymmärtäisi, jos kiusaisivat aikuista, mutta oikein kerrotaan että 'lapsi ja pentuhan sinä olet' ja aloitetaan armoton lyttääminen. Ja aihe ei pitäisi olla tämän vakavampi kuin jonkun pojanklopin yo-kirjoitukset. Mikä saa jonkun käymään siitä noin kierroksilla ja olemaan ilkeä?

Ja jos joku on tyhmä tai ei tiedä kaikkea, niin haukutaan eikä auteta? Tyypilliset suomalaiset naiset?

Miten tuollaista aloitusta voi edes ottaa tosissaan? Kertoisi olennaiset asiat ensin.

Oliko sulla siis jotenkin vaikea tajuta aloitusta? Osaatko perustella miksi?

Vierailija
173/218 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilastutkinnossa on pakollisena kokeena äidinkielen koe.

Muut kolme pakollista koetta voi valita seuraavista: vieras kieli, ruotsi, matematiikka, reeali (ps, fi, hi, fy, bi, us, et, yh, ke, ge, te). Vähintään yhden kokeista on oltava tasoltaan vaativampi koe, joko A-tason kieli tai pitkä matematiikka. Lisäksi voi suorittaa ylimääräisiä kokeita (ruotsi, matematiikka, reaaliaine, vieras kieli).

Ylioppilastutkinto on suoritettu, kun kokelas on suorittanut hyväksytysti valitsemansa neljä pakollista koetta ja lukion oppimäärän.

Ja hän on siis läpäissyt neljä ainetta?

Vierailija
174/218 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muut kolme pakollista koetta voi valita seuraavista: vieras kieli, ruotsi, matematiikka, reeali (ps, fi, hi, fy, bi, us, et, yh, ke, ge, te). Vähintään yhden kokeista on oltava tasoltaan vaativampi koe, joko A-tason kieli tai pitkä matematiikka. Lisäksi voi suorittaa ylimääräisiä kokeita (ruotsi, matematiikka, reaaliaine, vieras kieli).

Ylioppilastutkinto on suoritettu, kun kokelas on suorittanut hyväksytysti valitsemansa neljä pakollista koetta ja lukion oppimäärän.

Ja ongelma on se että hän on valinnut pakolliseksi aineen, jota ei läpäise? Luulisi kompensaatiopisteiden riittävän.

Vierailija
175/218 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ongelma on se että hän on valinnut pakolliseksi aineen, jota ei läpäise? Luulisi kompensaatiopisteiden riittävän.

Vai onko ilmaisusi *uusinut kaksi kertaa* harhaanjohtava ja aloittanut kirjoitukset 2022?

Vierailija
176/218 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittajan poika on aloittanut kirjoittamisen keväällä 2022 tai myöhemmin, kirjoitettavia aineita on viisi. Äikkä plus neljä muuta.

Ainakin aiemmin oli niin että kun oli pakolliseksi jotain valinnut, sitä valintaa EI tosiaan voinut muuttaa ennen kuin oli reputtanut kolme kertaa ja joutui aloittamaan tutkinnon uudestaan. Tämä on saattanut muuttua, en ole täysin ajan tasalla.

Jos poika on kerran suoriutunut muissa kokeissa hyvin, kompensaation luulisi tosiaan riittävän yo-lakin saamiseen. Lukiosta hän voi valmistua muutenkin, eli hän saa kyllä lukion päättötodistuksen jos on suorittanut lukion oppimäärän hyväksytysti. Sen voi saada vaikka ei lakkia saisikaan. Lakkia taas ei saa jos ei saa myös lukion oppimäärä tehtyä.

Vierailija
177/218 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se poika jankkaa jotain samaa lausetta reaalissa kuten vanhensampensakin täällä niin ei kai mene läpi

Näin kerrottiin YTL:ssä

Vierailija
178/218 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän hän voi saada lukion päättötodistuksen, vaikka ylioppilastutkinnon saaminen viivästyykin? Lukion päättötodistuksella voi hakea ammattikorkeakouluun.

Vierailija
179/218 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pääse kirjoituksista läpi saa silti lukion päättötodistuksen ja hakee sillä seuraavaan kouluun. Lapsi on siis käynyt lukion, mutta ei ole pääsyt kirjoituksista läpi joten ei saa yo-todistusta.

Vastaus on lapsi on käynyt lukion, mutta ei ole ylioppilas. Elämä jatkuu.

Vierailija
180/218 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mutta ei pakolliseksi valittua reaaliainetta...