Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolumni: Miksei kukaan vaadi ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

Vierailija
17.04.2023 |

https://yle.fi/a/74-20026802

Eipä kolumnisti paljon sääliä tuntenut keskiluokkaa kohtaan joka taistelee hintojen ja korkojen nousun kanssa.

Kommentit (1109)

Vierailija
681/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no sitä voi tietysti miettiä mitä pitkäaikaisvaikutuksia sillä on, kun minun täytyy lopettaa (muun muassa) maidon, juuston ja hedelmien ostaminen jotta lapsi saisi harrastaa. Ja niin köyhiä ei tosiaan olla että mitään apuja yhtään mistään saisi. Mutta voihan tätä tilannetta luonnehtia myös kuten kirjoittaja, että ruokakaupassa säästäminen on vain mukavaa, ja harrastukset ovat tyhmä, oma valinta.

https://www.sos-lapsikyla.fi/lahjoita-lapselle-harrastus/

Vierailija
682/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no sitä voi tietysti miettiä mitä pitkäaikaisvaikutuksia sillä on, kun minun täytyy lopettaa (muun muassa) maidon, juuston ja hedelmien ostaminen jotta lapsi saisi harrastaa. Ja niin köyhiä ei tosiaan olla että mitään apuja yhtään mistään saisi. Mutta voihan tätä tilannetta luonnehtia myös kuten kirjoittaja, että ruokakaupassa säästäminen on vain mukavaa, ja harrastukset ovat tyhmä, oma valinta.

Luuletko, että moni työtön noita syö tai esim. tomaatteja tai kalaa?

Ja meillä ei lapset edes harrasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä totuus on että Suomessa on keskiluokassakin aivan liikaa läskiä. Liikaa porukkaa jolle maksetaan liian isoa liksaa liian helpoista hommista, ja niitä on ihan yhtä lailla yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.

Vähintään puolet voisi suomalaisesta elintasosta leikata pois eikä siltikään voisi alkaa vielä edes puhua köyhyydestä. Suomessa on ylitsepaisunut kuplatalous ollut jo vuosikymmeniä.

Veikkaan, että olet tuilla elävä, jonka mielestään pitäisi saada enemmän tukia

Höpö höpö, ei tässä ole kyse nyt mistään tuista vaan siitä että Suomessa on aivan tarpeettoman korkea elintaso yleisesti. Suomalainen keskiluokka on tottunut liian hyvään ja siitä on tullut pelkkä lauma valittajia.

Miettikääpä oikeasti Suomea 50-70v sitten ja kysykää itseltänne mikä oikeus minulla on valittaa yhtään mistään.

Haluatko sen kekkoslaisen Suomen takaisin, aikaa ennen globalisaatiota, digitalisaatiota, taantuneen ja muiden Euroopan maiden kelkasta pudonneen Suomen?

Jos haluat, niin miksi?

Haluan että aikuiset ihmiset joiden toimeentulossa ei ole mitään ongelmia lakkaavat valittamasta.

Minäkin voisin kaivata entisiä aikoja jolloin köyhäinapu oli "kunnan jauhoja" joilla oli tultava toimeen eikä ylimääräistä hyysäämistä. Köyhimmät asuivat sukulaisten nurkissa tai hyyryläisinä muutoin eikä omissa asunnoissaan.

Silloin ei myöskään ollut samanlaista kulutusjuhlaa viettävää keskiluokkaa kuin nykyään on. Luuletko, että oma elintasosi olisi tuohon aikaan lähelläkään sitä mitä se on nyt?

Toivo koko pakettia eikä vain itsellesi sopivaa osaa siitä.

Eri

En todellisuudessa toivo mihinkään menneisyyteen vaan tuo oli vastauksena esimerkki juuri mitä tarkoittaisi toiselle ryhmälle menneisyydessä. Keskiluokalla oli silloin kurjempaa mutta niin oli kaikilla muillakin. Kukaan normaali ei toivo paluuta siihen aikaan. Elämä oli silloin paljon surkeampaa kaikilla. 

Vierailija
684/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kaksi vuotta työttömänä ja sain muun muassa toimeentulotukea. Opiskelin vähän lisää ja työllistyin jonkin aikaa sitten. Nettopalkkani on 2200e, joten kaiketi olen keskiluokkaa. Lisäksi olen yksinhuoltaja.

Olen myös lopen kyllästynyt keskiluokan ruikutukseen. Tuollaisella palkalla kustantaa perusmukavan elämän, joka on huomattavasti leveämpää kuin yhdelläkään työttömällä. Elintason nousu aiemmasta on huima. Palkalla tulee oikein hyvin toimeen, vaikka joudunkin valitsemaan lähdenkö kesä- vai talvilomareissulle, koska molempiin ei ole rahaa. Tuntuu, että keskiluokalle ei riitä mikään. Elintaso on paljon työtöntä korkeampi.

Vierailija
685/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvän kuuluu saada enemmän kuin työttömän, muuten työssäkäynti ei ole mielekästä. Suomessa työttömälle kuuluu oikeus asumiseen, ruokaan, ja monenlaiseen viihteeseen kuten puhelin, televisio ja tietokone. Siksi työssäkäyvälle kuuluu oikeus merkkivaatteisiin ja ulkomaanmatkoihin.

Ja kun tähän välttämättä joku kommentoi että työssäkäynti itsessään on mielekästä, niin miksipä ei, itsekin pidän omista töistäni. Mutta suurelle osalle suomalaisista - ja väitän että merkittävän suurelle osalle - se mielekkys kuitenkin suhdannaista ja työnteon lopettaminen ei tarkoittaisi elintason laskua niin sitä vähennettäisiin suurissa määrin. Minäkin - vaikka pidänkin töistäni - pidän vielä enemmän ajatuksesta suunnitella omat päiväni täysin ilman palaverikutsuja ja muita töihin liittyviä vähemmän miellyttäviä velvollisuuksia.

Jos keskituloinen ei saa sen enempää kuin asumisen, ruoan ja viihteen, hänen ei kannata käydä töissä. Mukavampaa se on viihdyttää perhettä ja vähemmän stressiäkin tulee, siivoaminen onnistuu niinä aiempina työaikoina.

No eikä kuulu merkkivaatteet ja ulkomaanmatkat. Työssä käyvälle kuuluu palkka. Jos palkka on liian pieni, niin ensisijaisen valitusosoitteen tulee olla työnantaja, ei yhteiskunta.

Sillä palkalla voi sitten tehdä sen, mihin sillä palkalla on varaa. Aika moni valitsee ottaa sen asumisen, ruuan ja viihteen vähän parempana/laadukkaampana/yksilöllisempänä versiona kuin työtön, ehkä jopa niin, että käytössä on vaikkapa kakkosasunto ja oma auto tai pari. Moni valitsee myös säästää, mihin todella köyhällä ei ole käytännössä mahdollisuutta jo ihan byrokratian takia. Sitten ei välttämättä kaikissa suhdanteissa jää varaa ainakaan kovin moneen merkkivaatteeseen tai ulkomaanmatkaan. 

Jälleen kerran: jos sinusta keskiluokkaisena vaikuttaa siltä, että töissä käynti ei kannata, niin olet täysin vapaa jäämään työttömäksi. Käytännössä tämä keskiluokkaisten uhoaminen jää tyhjäksi louskutukseksi, mikä kertoo siitä, että kyllä työssä käymällä edelleen saa kaikenlaista lisäarvoa elämään.

Olen eri, mutta minä kyllä veikkaan että yhä useampi tulee lähivuosina jättäytymään pois työelämästä jolloin tukijärjestelmä kaatuu. Ei meillä ole enää varaa tarjota työttömille työssäkäyvän elintasoa. Paitsi ettei ole varaa, niin yhä harvempi haluaa olla siellä maksupuolella.

Ei me tarjota työttömille työssäkäyvän keskiluokan elintasoa.

Ja sua koskee sama kuin aiempiakin: näytä joku tilasto tai muu data siitä, että keskiluokkaiset ihmiset vapaahehtoisesti jäävät työttömäksi, kun tuilla saa saman elintason. Ei ole näkynyt, eikä näy esim. yleisessä työllisyysasteessa.

Itseasiassa minä tiedän itsekin useamman korkeasti koulutetun ihan henkilökohtaisesti, jotka suunnittelevat, että irtisanomisen jälkeen jäävät ansiosidonnaisen ajaksi vapaille. Irtisanominen on kohdallaan todennäköinen sillä yhtiön uusi omistaja aikoo siirtää toiminnan toiseen maahan. Omassa työpaikassa puolestaan odotetaan tulevia todennäköisiä lomautuksia kieli pitkällä. Työssä käyvät on aivan loppuun niistetty ja niin väsyneitä, että haaveilevat työn loppumisesta. Itsellä esim tällä viikolla äkkiä lasekttuna 47 tuntia palavereja, päällekkäisyyksien vuoksi hypin palaverista toiseen, vartti siellä, toinen täällä. Illalla teen sitten tekemättä jääneet työt. Mies teki yli 60 tuntia liukumatyötä tammi-helmikuun aikana.

Vierailija
686/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, mutta työttömyyskorvauksia vain 4,9 miljardia. Ja taas olla työttömiltä lapsiperheiltä leikkaamassa ja sijaisuutta ei jatkettu.

Töitä ei ole. Tarjonta on todella surkeaa. Sääliksi käy vakituisia jotka tänä keväänä irtisanotaan ja on velkaa.

Vierailija
687/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana kun vissiin luit ton linkin sisällön ennen kuin aloitit vääntää harrastusten tarpeellisuudesta :)))

Vierailija
688/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitäpä jos harrastaisitte kalastusta?

Vierailija
689/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin rahasi oikein menevät? Mikä lapsen harrastus on? Maito ja hedelmät ovat edullisia. Juusto ei niinkään.

Vierailija
690/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen 🤣

Vierailija
691/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvän kuuluu saada enemmän kuin työttömän, muuten työssäkäynti ei ole mielekästä. Suomessa työttömälle kuuluu oikeus asumiseen, ruokaan, ja monenlaiseen viihteeseen kuten puhelin, televisio ja tietokone. Siksi työssäkäyvälle kuuluu oikeus merkkivaatteisiin ja ulkomaanmatkoihin.

Ja kun tähän välttämättä joku kommentoi että työssäkäynti itsessään on mielekästä, niin miksipä ei, itsekin pidän omista töistäni. Mutta suurelle osalle suomalaisista - ja väitän että merkittävän suurelle osalle - se mielekkys kuitenkin suhdannaista ja työnteon lopettaminen ei tarkoittaisi elintason laskua niin sitä vähennettäisiin suurissa määrin. Minäkin - vaikka pidänkin töistäni - pidän vielä enemmän ajatuksesta suunnitella omat päiväni täysin ilman palaverikutsuja ja muita töihin liittyviä vähemmän miellyttäviä velvollisuuksia.

Jos keskituloinen ei saa sen enempää kuin asumisen, ruoan ja viihteen, hänen ei kannata käydä töissä. Mukavampaa se on viihdyttää perhettä ja vähemmän stressiäkin tulee, siivoaminen onnistuu niinä aiempina työaikoina.

No eikä kuulu merkkivaatteet ja ulkomaanmatkat. Työssä käyvälle kuuluu palkka. Jos palkka on liian pieni, niin ensisijaisen valitusosoitteen tulee olla työnantaja, ei yhteiskunta.

Sillä palkalla voi sitten tehdä sen, mihin sillä palkalla on varaa. Aika moni valitsee ottaa sen asumisen, ruuan ja viihteen vähän parempana/laadukkaampana/yksilöllisempänä versiona kuin työtön, ehkä jopa niin, että käytössä on vaikkapa kakkosasunto ja oma auto tai pari. Moni valitsee myös säästää, mihin todella köyhällä ei ole käytännössä mahdollisuutta jo ihan byrokratian takia. Sitten ei välttämättä kaikissa suhdanteissa jää varaa ainakaan kovin moneen merkkivaatteeseen tai ulkomaanmatkaan. 

Jälleen kerran: jos sinusta keskiluokkaisena vaikuttaa siltä, että töissä käynti ei kannata, niin olet täysin vapaa jäämään työttömäksi. Käytännössä tämä keskiluokkaisten uhoaminen jää tyhjäksi louskutukseksi, mikä kertoo siitä, että kyllä työssä käymällä edelleen saa kaikenlaista lisäarvoa elämään.

Olen eri, mutta minä kyllä veikkaan että yhä useampi tulee lähivuosina jättäytymään pois työelämästä jolloin tukijärjestelmä kaatuu. Ei meillä ole enää varaa tarjota työttömille työssäkäyvän elintasoa. Paitsi ettei ole varaa, niin yhä harvempi haluaa olla siellä maksupuolella.

Ja sua koskee sama kuin aiempiakin: näytä joku tilasto tai muu data siitä, että keskiluokkaiset ihmiset vapaahehtoisesti jäävät työttömäksi, kun tuilla saa saman elintason. Ei ole näkynyt, eikä näy esim. yleisessä työllisyysasteessa.

Itseasiassa minä tiedän itsekin useamman korkeasti koulutetun ihan henkilökohtaisesti, jotka suunnittelevat, että irtisanomisen jälkeen jäävät ansiosidonnaisen ajaksi vapaille. Irtisanominen on kohdallaan todennäköinen sillä yhtiön uusi omistaja aikoo siirtää toiminnan toiseen maahan. Omassa työpaikassa puolestaan odotetaan tulevia todennäköisiä lomautuksia kieli pitkällä. Työssä käyvät on aivan loppuun niistetty ja niin väsyneitä, että haaveilevat työn loppumisesta. Itsellä esim tällä viikolla äkkiä lasekttuna 47 tuntia palavereja, päällekkäisyyksien vuoksi hypin palaverista toiseen, vartti siellä, toinen täällä. Illalla teen sitten tekemättä jääneet työt. Mies teki yli 60 tuntia liukumatyötä tammi-helmikuun aikana.

Nykyään täytyy hakea 4 työpaikkaa vähintään kuukaudessa ja olla koko ajan tavoitettavissa, jos soitetaan työhaastatteluun. Ammatisuoja on 3 kuukautta.

Vierailija
692/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen 🤣

Nimenomaan ja työtön asuu vuokra-asunnossa.

Itse en käy esim. parturissa enkä meikkaa. Hiukset voi leikata itse ja tehdä letin, ponnarin tai nutturan. Saunavuoroa ei ole. Siinä sulle muutama säästövinkki 😊😘

Vierailija
693/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien kohdalla onkin eri asia. Elävät tulonsiirroilla eivät palkalla. Kun tässä vielä keskustellaan keskiluokkaisista niin heidän vertailu työttömiin on järjetöntä. .Keskiluokka tulonsiirroilla sitä väkeä joka kuitenkin jo elättää työttömiä. Työttömät voivat ostaa kalaa ja tomaatteja kun menevät töihin. 

Vierailija
694/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toistuu usein se käsitys, että työttömillä olisi vähintään sama tai jopa parempi elintaso kuin keskiluokalla. Uskooko joku tähän ihan oikeasti, vai onko kyse pelkästä vihanlietsonnasta köyhiä kohtaan?

Minulla on keskiluokkainen ystävä, joka koki olevansa jotenkin heikossa asemassa, koska hänellä ei ole varaa harrastaa tavoitteellisesti kilparatsastusta omalla hevosella. On kuitenkin varaa harrastaa kilparatsastusta vuokrahevosella, kiva omistusasunto, matkoja, laadukkaita vaatteita ja varaa huolehtia terveydestä. Oikein herttainen ihminen muuten, mutta tuossa tilanteessa teki kyllä mieli sanoa, että ole nyt jo hiljaa. Tällä ihmisellä ei ole hajuakaan siitä millaisilla tuloilla osa ihan työssäkäyvistäkin joutuu selviämään työttömistä puhumattakaan, mutta ei kai tuollainen tietämättömyys nyt niin yleistä kuitenkaan voi olla?

Vierailija
695/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen 🤣

Nimenomaan ja työtön asuu vuokra-asunnossa.

Itse en käy esim. parturissa enkä meikkaa. Hiukset voi leikata itse ja tehdä letin, ponnarin tai nutturan. Saunavuoroa ei ole. Siinä sulle muutama säästövinkki 😊😘

Letti, ponnari tai nuttura on hyvä, kun hyllyttää tavaroita kaupassa työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä työkokeilussa. Jos ei mene niin tulee karenssi.

Työttömiä on työkokeilussa myös kirjastoissa laittamassa kirjoja hyllyyn ja kaupungin yksiköissä toimistotöissä sekä sairaaloissa. Sairaalan työkokeilussa saa siniset hoitajan vaatteet, jos auttaa osastonsihteeriä toimistotöissä osastolla. Ja AMK tutkinnolla noissa ollaan.

Vierailija
696/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä asiaa olen ihmetellyt. Kun lainanottaja saa lainalupauksen pankista asuntolainaa varten niin tämä lainalupaus koetaan jotenkin omaksi rahaksi eikä puhettakaan että lainaa otettaisiin vähemmän kuin mikä lainalupaus on ja vältyttäisiin pitkältä maksuajalta ja suurista korkokuluista.

Lainalupauksen nimi pitäisi olla velkalupaus tai jotain muuta.

Vierailija
697/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa olen ihmetellyt. Kun lainanottaja saa lainalupauksen pankista asuntolainaa varten niin tämä lainalupaus koetaan jotenkin omaksi rahaksi eikä puhettakaan että lainaa otettaisiin vähemmän kuin mikä lainalupaus on ja vältyttäisiin pitkältä maksuajalta ja suurista korkokuluista.

Lainalupauksen nimi pitäisi olla velkalupaus tai jotain muuta.

Pankit elävät lainaamalla rahaa. Siksi velan ottaminen pitää saada kuulostamaan positiiviselta asialta.

Vierailija
698/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kaksi vuotta työttömänä ja sain muun muassa toimeentulotukea. Opiskelin vähän lisää ja työllistyin jonkin aikaa sitten. Nettopalkkani on 2200e, joten kaiketi olen keskiluokkaa. Lisäksi olen yksinhuoltaja.

Olen myös lopen kyllästynyt keskiluokan ruikutukseen. Tuollaisella palkalla kustantaa perusmukavan elämän, joka on huomattavasti leveämpää kuin yhdelläkään työttömällä. Elintason nousu aiemmasta on huima. Palkalla tulee oikein hyvin toimeen, vaikka joudunkin valitsemaan lähdenkö kesä- vai talvilomareissulle, koska molempiin ei ole rahaa. Tuntuu, että keskiluokalle ei riitä mikään. Elintaso on paljon työtöntä korkeampi.

On aivan oikein, että kouluttautuneen työtä tekevän keskiluokan elinntaso on työtöntä korkeampi.

Jos ei olisi, kukaan ei viitsisi käydä töissä. Olisimme banaanivaltio, jossa ei olisi myöskään työttömyysturvaa, koska ei olisi ketään rahoittajaa sille.

Vierailija
699/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opiskellut kovasti ja hankkinut itselleni hyvätuloisen työn. Opiskelessa näin nälkää ja kuljin risoissa kengissä. Tein opiskelun aikana iltatöitä. En juhlinut opiskelijabileissä montaakaan kertaa, kun en raaskinut ja halusin suorittaa opinnot kunnialla. Tänä päiväkin teen kovasti töitä. 50h työviikko on ihan normaalia. Miksi minun pitäisi antaa kovalla työllä hankittu rahani jollekin joka ei jaksa persettään penkistä nostaa? Miksi minun pitää tuntea huonoa omaatuntoa rahasta, jonka itse hankin? En tuhlaile tänäkään päivänä, koska olen oppinut vähään tyytymään, mutta lapsilleni haluan tarjota elämän missä ei tarvitse hävetä vaatteitaan tai vaikka polkea liian pienellä pöyrällä.

Keskiluokalla on kyllä varaa siisteihin vaatteisiin. Kaikilla lapsilla ei tarvitse olla kaikki päästä varpaisiin merkkiä. Ökykuteiden ja nolojen vaatteiden väliltä löytyy vaihtoehtoja. Keskiluokalla on myös varaa polkupyörään.

Vierailija
700/1109 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään täytyy hakea 4 työpaikkaa vähintään kuukaudessa ja olla koko ajan tavoitettavissa, jos soitetaan työhaastatteluun. Ammatisuoja on 3 kuukautta.

Täällä hoetaan aina miten jokaiseen työpaikkaan satoja hakijoita. Työhaastatteluun soitto on siis äärimmäisen epätodennäköistä. Lisäksi monella irtisanomisaika jo vapaata työstä. Esimerkiksi itselläni kolme työpaikkaa lähtenyt alta joko firman siirtymisen takia tai lopettanut toimintansa ja yhdessäkään ei työvelvoitetta enää irtisanomisajalla. Sen päälle pitämättömät lomat yms niin lomailua ehti harrastaa jo hyvän tovin ennen kuin varsinainen työttömyysjakso alkoi. 

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä