Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolumni: Miksei kukaan vaadi ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

Vierailija
17.04.2023 |

https://yle.fi/a/74-20026802

Eipä kolumnisti paljon sääliä tuntenut keskiluokkaa kohtaan joka taistelee hintojen ja korkojen nousun kanssa.

Kommentit (1109)

Vierailija
461/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun viesti on nyt poistettu ilmeisesti 2 kertaa..?

Ilmeisesti näiden keskituloisten rahankäyttöä ei saa arvostella kun osuu niin ytimeen.

Jos teidän perheen nettotulot on jotain 4000-5000 e niin ette ole köyhiä ja teillä on varmasti varaa siihen suklaapatukkaan.

Vaikka käyttäisitte 2000 e asumiseen, 1000 e ruokakauppaan, niin jäisi silti vielä 1000-2000 e muuhun.

Itse olen 2000 nettona saava yh ja mulle jää 1000 e ruokaan ja laskuihin. En silti koe olevani köyhä. Meillä on kaikkea, paitsi auto ja ökyharrastus. Ei tulis mieleenkään mennä valittaa jonnekin lehteen, vaikka mut varmaan oikeasti lasketaan köyhäksi Suomen mittakaavassa. Älkää valittako. Teillä on asiat hyvin!

Millä ihmeen logiikalla olet 2000 nettona saavana köyhä, kun taas alempaan keskiluokkaan kuuluva saa nettona sen 2000 euroa tai alle ja se taas ei sun logiikalla ole köyhä, saatikka että saisi valittaa?

Millä logiikalla?? Nää lehdissä valittavat köyhät on keskituloisia perheitä. Mies ja nainen molemmat keskituloisia. Yhteenlasketut tulot 4000-5000 e!

Hieman eri asia olla keskituloinen yh, jolla jää kuussa puolet vähemmän rahaa ja kaikki maksetaan yksin. Tuo kolumni ei ymmärtääkseni koskenut yh-äitejä vaan näitä perheitä, joissa kahden ihmisen tulot.

Jos joku maksaisi puolet kaikista kuluista, niin mulle jäisi varmaan 1000 e ylimääräistä kuussa.

Ruokakuluista päätellen sulla on yksi lapsi. Muutappa se vaikka kahdeksi urheilevaksi teiniksi. On myös normaalia, että lapsille annetaan esimerkiksi 1 maksullinen harrastus. Tämä voi maksaa kahdelle lapselle esimerkiksi 150-300 euroa välineineen, polttoaineineen. 2 autoa, jos 2 työssäkäyvää, jotka eivät voi mennä julkisilla. Pienen lainan koron nousu helposti 200 euroa. Sähkölämmitys esimerkiksi 200-350 euroa pienessä asunnossa. Tässä muutamia. Kyllä, omia valintoja, mutta kuulostaako luksukselta? Ja kyllä, itse säästän reilun 2000 euron netosta 500 euroa kuussa, mutta se tarkoittaakin tinkimistä monessa asiassa.

Vierailija
462/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiukimpien määritelmien mukaan keskiluokkainen tienaa 2 0624 419 euroa kuukaudessa brutto. Löyhemmät määritelmät laajentavat keskiluokan jopa kaikkiin 1 7685 885 euroa bruttona kuukaudessa tienaaviin."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, joista 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista, 5 miljardia rahastosta ja 3 miljardia verorahoista (kansan- ja takuueläkkeet).

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia.

Vierailija
464/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun esimerkiksi sähkönhinta on noussut, niin keskiluokka maksaa kohonneet kulut kokonaan itse palkkatuloistaan.

Sossun tuella elävälle sosiaalitoimisto maksaa sähkökulutkin kokonaan.

Ja kenen tärahoista ne sossunelätin tuet kustannetaan?

Keskiluokan rahoista ne maksetaan. Eli keskiluokka -opettajat, poliisit, hoitajat - maksavat omat menonsa ja lisäksi tukien varassa elävien menot. Kuitenkaan koskaan ei saisi valittaa, vaikka heillä talous menisi niin tiukalle, että ruuasta täytyy alkaa tinkiä. Vain ikuisesti saamapuolella olevat tukien varassa elävät saavat valittaa, kun vaativat vielä lisää. Just.

Kuka mitäkin vaatii, en minä tiedä. On vain surullista seurata, miten ruoka-apua jonottavien määrä vain kasvaa, esimerkiksi. Joskus 1990-luvulla jotkut olivat niin tiukoilla, ettei edes pesupulveriin piisannut rahaa. Mutta älä nyt vain keksi minusta mitään niin kuin niin moni on jo erehtynyt tekemään, kuulun siihen parjattuun keskiluokkaan, maksan veroni ja laskuni aivan itse.

Vierailija
465/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainauksista jää pois våliviivat:

"Tiukimpien määritelmien mukaan keskiluokkainen tienaa 2 062 (viiva) 4 419 euroa kuukaudessa brutto. Löyhemmät määritelmät laajentavat keskiluokan jopa kaikkiin 1 768 (viiva) 5 885 euroa bruttona kuukaudessa tienaaviin."

Vierailija
466/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän heti, että itsekin tulee "ruikutettua" kohonneita hintoja ja erityisesti järkyttävästi kohonneita ruokien hintoja (ei Suomi). Ravintolaruokien hinnat ovat nousseet, ja olemmekin vähentäneet radikaalisti ravintoloissa syömistä. Vakuutusten hinnat pilvissä ja käyttötavaroiden ja vaatteiden ja kenkien hinnat nousseet uusiin lukemiin. Matkustaminenkaan ei ole halpaa. Ei tässä ole muuta vaihtoehtoa kuin mukautua ja tinkiä kaikesta.

Vierailija
467/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska ja hyvin kirjoitettu kolumni. 

T: keskiluokkainen jolla jää nykyään vähemmän säästöön kuin ennen

Tähän on tultu.

Vierailija
468/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tottunut tiettyyn elintasoon, johon kuuluu ulkona syöminen, ulkomaanmatkat, merkkivaatteet, kalliit harrastukset, Ok-talo ja kaksi autoa niin kyllä se kirvelee kun joutuukin niistä luopumaan/vähentämään.

On syytä katsoa peiliin, jos hyvä elämä ja onnellisuus ovat kiinni tuollaisista asioista.

Vierailija
469/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tottunut tiettyyn elintasoon, johon kuuluu ulkona syöminen, ulkomaanmatkat, merkkivaatteet, kalliit harrastukset, Ok-talo ja kaksi autoa niin kyllä se kirvelee kun joutuukin niistä luopumaan/vähentämään.

Kysymys kuuluukin: miksi pitäisi pystyä luopumaan kun on tehnyt töitä niiden eteen?

Vain jotta te loiset saisitte ilmaiseksi kaiken haluamanne?

Tämä, kun se ei kansan oikeustajuun mahdu, että kovalla työllä hankitusta elintasosta joutuisi luopumaan vain, koska joku lattajalka ei viitsi tehdä elämisensä eteen yhtikäs mitään, mutta katsoo, että keskiluokan elintaso kuuluu hänellekin.

Niin mistä sinun nyt keskiluokkaan kuuluvana pitää luopua? Jos olet virittänyt taloutesi liian tiukaksi, niin ei siinä muu auta kuin mietti, mistä voit luopua.

Ilmeisesti tuon kirjoittajan mielestä yhteiskunnan tulisi rahoittaa hänen ok-talonsa ja kaksi autoaan plus ulkona syömiset, matkat ja harrastukset. Ihan jo siitä syystä, että yhteiskunta maksaa asumistukea köyhän rupuiseen yksiöön Kontulassa.

Ei, kyllä keskiluokkainen maksaa itse asuntolainansa ja autonsa kulut, mutta se pyytää vain sen, että se köyhäkin elättäisi itsensä, että keskiluokkaisen ei tarvitse hänenkin kulujaan maksella.

Vierailija
470/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti näiden keskituloisten rahankäyttöä ei saa arvostella kun osuu niin ytimeen.

Jos teidän perheen nettotulot on jotain 4000-5000 e niin ette ole köyhiä ja teillä on varmasti varaa siihen suklaapatukkaan.

Vaikka käyttäisitte 2000 e asumiseen, 1000 e ruokakauppaan, niin jäisi silti vielä 1000-2000 e muuhun.

Itse olen 2000 nettona saava yh ja mulle jää 1000 e ruokaan ja laskuihin. En silti koe olevani köyhä. Meillä on kaikkea, paitsi auto ja ökyharrastus. Ei tulis mieleenkään mennä valittaa jonnekin lehteen, vaikka mut varmaan oikeasti lasketaan köyhäksi Suomen mittakaavassa. Älkää valittako. Teillä on asiat hyvin!

Kyllä ja ei. Noilla tuloilla Helsingissä asuva perhe on tiukoilla. Asuimme ennen ja rahaa ei suuremmin jäänyt eikä toivoakaan että olisimme saaneet asunnon ostettua. Muutimme toisaalle ja nyt on elämänlaatu parantunut ja rahaa jää huomattavasti enemmän. Meillä tavoite että joka kuukausi pakollisten menojen jälkeen laitamme rahaa myös säästöön jotta ei olisi täysi paniikki päällä jos jotain tapahtuu. Noissa sinun esimerkkitapauksissa kummassakaan sitä ei näytä suuremmin tapahtuvan vaan hyvin kädestä suuhun elämistä käytännössä pakon edessä. 

Voisitko vähän avata niitä kuluja? Ihan oikeasti yritän ymmärtää mihin niin suuri summa rahaa menee?

En elä kädestä suuhun. Asumiskulut 1000 e, ruokaan ehkä 400 e, 80 puhelin ja tabletti, 100 junalippu, jää about 400. Siitä sähkölasku parin kuun välein n. 50 e. Jää 350 ja tästä pari muuta laskua, jää yli 200. Sillä sitten syödään viikoittain jossain puffassa, menee kuussa ehkä 100 e. En laske kaupassa rahoja vaan ostan mitä haluan. Toki voi olla että mulla on jotenkin vääristynyt käsitys mun rahoista, koska mulla on myös säästöjä. Tilillä on kuitenkin koko ajan reilusti rahaa, joten tuskin kovin pahasti elän yli varojeni. Tietysti jos mulla ei olisi mitään säästöjä niin joutuisi olla tarkkana kaikesta. Jos eläisinkin kädestä suuhun, niin mun tilanteessa se olis ymmärrettävää koska olen yh ja maksan kaiken yksin.

Kahden keskituloisen perheessä on vaikea ymmärtää kyllä miksi rahat ei riitä, joten kerro ihmeessä miten teillä oli tiukkaa?

Meidän tulot olivat tuolloin noin 4000 euroa nettona että erään keskustelijan mukaan enemmän pienituloisiahan me. Annan yhden esimerkin: silloin maksoimme vuokraa + sähkö + vesi noin 1500 euroa. Nyt maksamme asumisesta 800 euroa + sähkö. Meillä jää nykyään satoja euroja enemmän rahaa pelkästään tuosta ja valtaosa säästöön. Silloinkin jäi hieman säästöön(n 300 euroa kuukaudessa) mutta vuokra häipyi savuna ilmaan mikä vain oli mielestäni tyhmyyttä. Lapsilla on molemmilla harrastus jotka yhteensä vievät noin 3000 vuodessa eli ei kalliit. Auto on kallis ja se vei useita satoja euroja kuukaudessa kun asuimme Helsingissä. Arvio oli että auton kulut keskimäärin 500 euroa. Nyt meillä ei lainkaan omaa autoa ja siitä hurja säästö. Sen rahan käytämme lomamatkaan vuosittain. Ruokaan menee edelleen noin 700 euroa vaikka suunniteltava enemmän nykyään kun kallistunut ja lapset jo isoja. 

Vierailija
471/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkahan on tän yhteiskunnan tukipilarit.

Köyhät, vaivaat ja sairaat on vaan riippakiviä.

Rikkaita on vähän.

Toivo ettet itse sairastu.

Voin vaikka allekirjottaa lupauksen et jos mulle iskee muotisairaus masennus niin kenenkään juniorin ei tarvi lopettaa sen jääkiekkoharrastus sen takia että mulle saadaan maksettua hyvä elintaso

Sinunlaisten luonnevikaisten lupaukset eivät oaina mitään.

Masennukselle immuuneja ovat typerykset.

Ei kukaan ole immuuni masennukselle, mutta joillakin ihmisillä on luonnetta ja sisua nousta ylös suosta.

Vierailija
472/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vähensivät kulutusta jo talvella ja on menossa yt-neuvotteluita. Ole tyytyväinen, jos saat pitää työpaikkasi.

Vierailija
473/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On syytä katsoa peiliin, jos hyvä elämä ja onnellisuus ovat kiinni tuollaisista asioista.

Tyypillistä suomalaisuutta, että kellään muulla ei saisi olla enempää kuin itsellä.

Vierailija
474/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun esimerkiksi sähkönhinta on noussut, niin keskiluokka maksaa kohonneet kulut kokonaan itse palkkatuloistaan.

Sossun tuella elävälle sosiaalitoimisto maksaa sähkökulutkin kokonaan.

Ja kenen tärahoista ne sossunelätin tuet kustannetaan?

Keskiluokan rahoista ne maksetaan. Eli keskiluokka -opettajat, poliisit, hoitajat - maksavat omat menonsa ja lisäksi tukien varassa elävien menot. Kuitenkaan koskaan ei saisi valittaa, vaikka heillä talous menisi niin tiukalle, että ruuasta täytyy alkaa tinkiä. Vain ikuisesti saamapuolella olevat tukien varassa elävät saavat valittaa, kun vaativat vielä lisää. Just.

Meillä on 2 lasta eikä olla vielä koskaan saatu asumistukea tai toimeentulotukea vuokralla asuessa, koska puolisoni tienaa 2400 brutto eli 1700 netto ja työmarkkinatuki on 760, jos 2 lasta. Ja puolisoni tarvitsee vuorotyön takia auton, ei kulje mitäön linja-autoja iltaisin eikä viikonloppuisin vuorotyöhön.

Niin kun MIEHESI ON TULOJENSA PUOLESTA KESKILUOKKAA.

Vierailija
475/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vähensivät kulutusta jo talvella ja on menossa yt-neuvotteluita. Ole tyytyväinen, jos saat pitää työpaikkasi.

Kerrostaloissa ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa, mutta velka jää niille kenellä sitä on.

Vierailija
476/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja ei. Noilla tuloilla Helsingissä asuva perhe on tiukoilla. Asuimme ennen ja rahaa ei suuremmin jäänyt eikä toivoakaan että olisimme saaneet asunnon ostettua. Muutimme toisaalle ja nyt on elämänlaatu parantunut ja rahaa jää huomattavasti enemmän. Meillä tavoite että joka kuukausi pakollisten menojen jälkeen laitamme rahaa myös säästöön jotta ei olisi täysi paniikki päällä jos jotain tapahtuu. Noissa sinun esimerkkitapauksissa kummassakaan sitä ei näytä suuremmin tapahtuvan vaan hyvin kädestä suuhun elämistä käytännössä pakon edessä. 

Voisitko vähän avata niitä kuluja? Ihan oikeasti yritän ymmärtää mihin niin suuri summa rahaa menee?

En elä kädestä suuhun. Asumiskulut 1000 e, ruokaan ehkä 400 e, 80 puhelin ja tabletti, 100 junalippu, jää about 400. Siitä sähkölasku parin kuun välein n. 50 e. Jää 350 ja tästä pari muuta laskua, jää yli 200. Sillä sitten syödään viikoittain jossain puffassa, menee kuussa ehkä 100 e. En laske kaupassa rahoja vaan ostan mitä haluan. Toki voi olla että mulla on jotenkin vääristynyt käsitys mun rahoista, koska mulla on myös säästöjä. Tilillä on kuitenkin koko ajan reilusti rahaa, joten tuskin kovin pahasti elän yli varojeni. Tietysti jos mulla ei olisi mitään säästöjä niin joutuisi olla tarkkana kaikesta. Jos eläisinkin kädestä suuhun, niin mun tilanteessa se olis ymmärrettävää koska olen yh ja maksan kaiken yksin.

Kahden keskituloisen perheessä on vaikea ymmärtää kyllä miksi rahat ei riitä, joten kerro ihmeessä miten teillä oli tiukkaa?

Meidän tulot olivat tuolloin noin 4000 euroa nettona että erään keskustelijan mukaan enemmän pienituloisiahan me. Annan yhden esimerkin: silloin maksoimme vuokraa + sähkö + vesi noin 1500 euroa. Nyt maksamme asumisesta 800 euroa + sähkö. Meillä jää nykyään satoja euroja enemmän rahaa pelkästään tuosta ja valtaosa säästöön. Silloinkin jäi hieman säästöön(n 300 euroa kuukaudessa) mutta vuokra häipyi savuna ilmaan mikä vain oli mielestäni tyhmyyttä. Lapsilla on molemmilla harrastus jotka yhteensä vievät noin 3000 vuodessa eli ei kalliit. Auto on kallis ja se vei useita satoja euroja kuukaudessa kun asuimme Helsingissä. Arvio oli että auton kulut keskimäärin 500 euroa. Nyt meillä ei lainkaan omaa autoa ja siitä hurja säästö. Sen rahan käytämme lomamatkaan vuosittain. Ruokaan menee edelleen noin 700 euroa vaikka suunniteltava enemmän nykyään kun kallistunut ja lapset jo isoja. 

Kummalliseksi on eläminen mennyt, ei siitä niin pitkä aika ole, kun syystä tai toisesta köyhtyneille annettiin kilvan näilläkin palstoilla neuvoja ja ohjeita siitä, mitä sopii ostaa ja mitä ei. Mutta säästäminen on todella tullut tutuksi. Ihmettelen sitäkin, miten pirullisia vastauksia jotkut jakelevat, lieneekö niin sanotusti "osunut ja uponnut". 

Vierailija
477/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin nyt kliseisesti kirjoittaa että ei sitä ennenvanhaan eletty kuin viimeistä päivää. Omaisuutta kartutettiin vähitellen eikä hulluna otettu velkaa. Tyydyttiin vähempään. Miksi nykyään pitää olla isot kartanot ja uudet autot? Onko niin kova näyttämisen halu? Matkojakin tehdään ilmeisesti velaksi. On varmaan kiva maksella niitä velkoja eläkeikään asti ja ylikin. Serkkuni on lääkäri, pääsi eläkkeelle ja nyt joutuu edelleenkin tekemään töitä että saisi huushollinsa maksettua. Ajelee käytetyllä autolla. Lääkäri! Erikoisalan. Ei mikään yleisääkäri. Myönsi itsekkin että tuli otettua liikaa velkaa.

Vierailija
478/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole tiennytkään, miten paljon pienituloiset, tuolla elävät ihmiset kadehtivat keskiluokkaa, joka kaiken lisäksi maksaa sossun tuilla elävien elämän.

Keskiluokkaa ovat mm. sairaanhoitajat ja opettajat. Heidän elinkustannuksensa ovat kallistuneet siinä missä muidenkin,mutta he eivät saisi mitään valittaa, vaikka rahasta on tiukkaa.

Av ei petä koskaan. Täynnä myrkyllisen kateellisia ihmisiä.

Alle 4k tuloilla ollaan vielä vahvasti saamapuolella. Ne 25% parhaiten ansaitsevaa maksaa käytännössä koko lystin

No ei se kyllä ihan noinkaan oo.

Se riippuu ihan siitä paljonko kuluttaa yhteiskunnan palveluja. Mä en käytännös käytä muutaku autoteitä nii ei autoteiden käyttö maksa tonnia kuussa mun osalta yhteiskunnalle.

Päiväkoti, koulutus, terveydenhoito syntymästäsi asti josta maksat aivan murto-osan ellet saa palveluja ilmaiseksi. jne jne jne. Kun käyt hammaslääkärissä niin yhteiskunta maksaa suurimman osan. Vaikka et ehkä juuri nyt käytä koko rahalla palveluja niin olet käyttänyt jo aiemman elämäsi aikana ennakkoon runsaasti ja myöhemmin kun sairastelet vanhempana niin käytät todella runsaasti. Esimerkiksi yksi päivä sairaalan vuodeosastolla ja kustannus yli 300 euroa vaikka maksaa käyttäjälle murto-osan. Teho-osastolla puhutaankin jo tuhansista euroista vuorokausihinnoista.

Esimerkkejä koulutuksen kustannuksista

Koulutus Sinä maksat Yhteiskunta maksaa (€) 2021

Esiopetus   Et mitään       6713 /vuosi

Peruskoulu  Et mitään    9975 /vuosi

Ei varmaan käytetty noin paljon rahaa lamavuosina 1991-1995 koululaisiin.

Liikuntantuntien pesäpalloräpylät oli Tahko Pihkalan ajoilta ja kouluruokana ollu hernerokka niin laihaa että näky lautasen pohja läpi.

En oo ikinä ollu sairaalassa syntymän jälkeen ja hammaslääkärissä käyn neljän vuoden välein.

Oon siis jo nyt alle nelikymppisenä maksanu moninkertasena takasin yhteiskunnalle sen mitä oon ottanu, varsinki ku ottaa huomioon sen että oon ilmaseks reservisotilas täällä kans.

Neuvolassakaan et ole käynyt etkä koskaan kirjastossa. Asia selvä. Työnantaja ei ole koskaan määrännyt edes työterveyden tarkastukseen. Kela maksaa suurimman osan siitäkin. Niin ja et tietenkään jatkanut opiskeluja peruskoulun jälkeen koska yhteiskunta maksaa lukion ja myös koulutuksen siitä eteenpäin. Opiskelija maksaa vaikkapa lukiossakin vain materiaalit korkeintaan. Sinulla oli näköjään myös aivan poikkeuksellisen lyhyt peruskoulu. 

Hän ei käytä myöskään teitä, eikä hänellä ole juoksevaa vettä tai viemäriä.

No heh heh. Te nyt kuitenki liiottelette mun kuluja yhteiskunnalle ihan saatanasti

Vierailija
479/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluukin: miksi pitäisi pystyä luopumaan kun on tehnyt töitä niiden eteen?

Vain jotta te loiset saisitte ilmaiseksi kaiken haluamanne?

Tämä, kun se ei kansan oikeustajuun mahdu, että kovalla työllä hankitusta elintasosta joutuisi luopumaan vain, koska joku lattajalka ei viitsi tehdä elämisensä eteen yhtikäs mitään, mutta katsoo, että keskiluokan elintaso kuuluu hänellekin.

Niin mistä sinun nyt keskiluokkaan kuuluvana pitää luopua? Jos olet virittänyt taloutesi liian tiukaksi, niin ei siinä muu auta kuin mietti, mistä voit luopua.

Ilmeisesti tuon kirjoittajan mielestä yhteiskunnan tulisi rahoittaa hänen ok-talonsa ja kaksi autoaan plus ulkona syömiset, matkat ja harrastukset. Ihan jo siitä syystä, että yhteiskunta maksaa asumistukea köyhän rupuiseen yksiöön Kontulassa.

Kyllä vitsin murjaisit. Helpottiko?

No kuule ei helpottanut. Kituutan matalapalkkatyössä ja terveyskin menee ja pelkään todella paljon sitä, että joudun vielä jossain vaiheessa hakemaan tukia, joita en siis tällä hetkellä saa enkä haluakaan saada. Sitten kun olen vanha niin joudun varmaan kadulle koska en tule saamaan paljon mitään eläkettä.

Ei todellakaan käy kateeksi tuilla eläjien asema ja ihan todella täältäkin voisi saada sen kuvan, että siihen kontulalaiseen rupuyksiöön maksettu asumistuki on hirveä vääryys koska keskiluokkainen joutuu jättämään pari ulkomaanmatkaa väliin kun eläminen kallistuu.

Vierailija
480/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tässä oli tarkoituksena vastanäpäyttää niitä,jotka ovat aina vaatimassa köyhiltä että niskasta kiinni. 

Ei kylläkään yllätä että osa käsittää miten sattuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi