Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EI tippauskulttuuria Suomeen!

Vierailija
15.04.2023 |

Sanokaa EI tippauskulttuurin tulolle Suomeen! Tätä yritetään jo joissain paikoissa. Ojennetaan maksupääte, jossa onkin yllättävä kysymys haluatko antaa tippiä? Mitään takeita ei edes ole, että tippi menisi tietylle työntekijälle. Tippauskulttuuri on jo Yhdysvalloissa groteskia. Lue tästä Yhdysvaltojen tippauskulttuurista https://www.hs.fi/visio/art-2000009504326.html

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tippauskulttuurin suuntaanhan tässä ollaan Suomea ajamassa. Kokoomus haluaa tuottaa matalapalkka-aloille halpatyövoimaa jostain kehitysmaista, jotta työvoimalle ei tarvitsisi maksaa asianmukaista palkkaa jolla voi elää. Tämä kehityssuunta johtaa väistämättä tippauskulttuurin syntyyn. Todella ikävä suunta mielestäni, en haluais nähdä Suomeen ilmaantuvan tällaista orjatyövoimaa ja ihmisten rakenteellista hyväksikäyttöä.

Suomessa ei voi syntyä mitään tippauskulttuuria kun ihmiset ovat melkein kaikki nuukia ja pihejä. Ottaisitko selville mitä sana "orja" tarkoittaa. Jonkun on ilmeisesti tehtävä ne työt Suomessakin, joita kukaan suomalainen ei halua tehdä.  Kantasuomalaisista on tulossa herrakansaa. Tuilla maataan kotona ja vielä vastustetaan, ettei ulkomaista työvoimaa saisi tulla tekemään herrakansan likaisempia hommia. Nämä monesta muusta maasta tulevat osaavat tulla paljon pienemmällä rahalla toimeen kuin suomalainen paremman palkan saaja. Heille on jo iso asia päästä järjestäytyneeseen yhteiskuntaan kun oman kotimaan yhteiskunta saattaa olla mitä tahansa kaaosta. Ajattele sitä jos osaat muulta kantilta katsoa maailmaan kuin vain omaltasi, jonka olet saanut viettää hyvinvointivaltiossa ja lisäksi maailman onnellisimman kansan keskellä. 

Pointti onkin siinä, että rehellisen perustyön arvostusta on nostettava ja palkkatason on oltava sellainen, että sillä voi kuka tahansa elää. Ihan höpöä kuvitella, että muualta maailmasta meitä palvelemaan tulevien ihmisten pitäisi muka tyytyä elämään alhaisemmalla elintasolla vain siksi koska he osaavat tai ovat tottuneet siihen. Tuollainen ajattelu on jatkumoa siirtomaaherruudelle, vähempiosaisten hyväksikäyttö vain tapahtuu nyt meidän omalla maaperällä. Jos ihmisiä tuotetaan Suomeen, heillä pitää olla samat oikeudet ja mahdollisuudet kouluttautua ja työllistyä haluamalleen alalle kuin kantiksillakin, ei voi olettaa, että jostain kiitollisuudesta heidät velvoitetaan halpatyövoimaksi.

Sitten Suomi aloittaa aivan heti yhteiskuntamuutoksen ja kaikki matalapalkkatyöt poistetaan siten, että niistä maksetaan se "kunnon" palkka. Yleensä siirtymävaihe kestää jonkin aikaa, muutaman kymmenen vuotta. Siirtomaaherruuteen vertailu on ihan peeseestä, koska ne ajat ovat ohi. Aloita heti toimimaan asian parantamiseksi.

Vierailija
82/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tippaus on väärin kaikin tavoin. Jos sen maksaa päätteellä niin se menee ketjulle. Ei niitä henkilöstölle jaeta. Ei palkkalaskelmassa ole mitään tippituloja eritelty.

Jos annat rahan käteen niin se yleensä on harmaata taloutta eikä niitä verottajalle ilmoitella. Tippauksen myötä palvelu eriarvoistuu. Mielistellään vakiasiakkaita, jotka tippaa. Vielä enemmän mielistellään uusia asiakkaita pyörimällä pöydän ympärillä ja kysellään maistuuko ja otatteko lisää juotavaa. Kerjuumeininkiä siis. Erittäin alistavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on työnantajan tehtävä maksaa palkka työntekijöilleen, ei sitä voi jättää asiakkaan hyvän tahdon varaan, jo pelkkä ajatuskin on minulle vieras.

Vierailija
84/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tippaus on väärin kaikin tavoin. Jos sen maksaa päätteellä niin se menee ketjulle. Ei niitä henkilöstölle jaeta. Ei palkkalaskelmassa ole mitään tippituloja eritelty.

Jos annat rahan käteen niin se yleensä on harmaata taloutta eikä niitä verottajalle ilmoitella. Tippauksen myötä palvelu eriarvoistuu. Mielistellään vakiasiakkaita, jotka tippaa. Vielä enemmän mielistellään uusia asiakkaita pyörimällä pöydän ympärillä ja kysellään maistuuko ja otatteko lisää juotavaa. Kerjuumeininkiä siis. Erittäin alistavaa.

Justiinsa tämä tässä on ongelmana. Ei tuommoinen palkan kerjuu kuluttajalta oo mukavaa ja kiusallisia hetkiä tulee liian paljon. Mielestäni palkan pitää olla reilu ilman tippausta. Usa meininki huono systeemi.

Vierailija
85/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintojen nousujen lisäksi pitäisi siis vielä köydyttää lisää...okei...

Vierailija
86/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tippaaminen on kansainvälisyyttä! Vain juntti ei sitä tajua.  Toivoisin tippauskulttuurin yleistyvän Suomessa joka paikassa, niin ei aina tarvitsisi hävetä tätä takapajulaa.

Toivoisin myös kerjäläisiä joka kadunkulmaan ja porttikongiin, sekä kunnon setelivetoisen lahjonnan yleistymistä viranomaispiireissä kaikilla aloilla.

Vierailija
87/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna tippiä Suomessa enkä Jenkkilässä. Maksan sen mitä laskussa lukee!

Vierailija
88/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tippikulttuuria Suomeen. USAssa sen ymmärtää, koska monilla palkka muodostuu osittain tai kokonaan tipistä. Tipit 15, 20 tai 25%. Tosin ärsyttävää, kun take awaystakin joutuu tippaamaan. Missä se palvelu siinä on? Ja Uber Eats yms. tippi ruokakuskille pakollinen ja suuruus päätettävä ennenkuin mitään ruoan kuljetusta on edes tapahtunut.

Olin juuri USA:ssa ja tippiä pyydettiin jopa sellaisessa tilanteessa, että itse hain juomapullon hyllystä, toin kassalle, kassa joo toku piippasi viivakoodin, mutta sen jälkeen minä maksoin itsenäisesti tablettia käyttäen. Ja se tabletti pyysi 20% tippiä jo valmiiksi törkeän hintaiseen juomaan, jonka ostossa palvelin itse itseäni enemmän kuin se myyjä! Laitoin 0%, ihan sama :D.

Vierailija
89/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomushallituksen aikana ainoa keino elää.

Musiikkia korvilleni kun tukielätit jopa alkaa miettimään että mitäs jos vaihteeksi ei eläisi muiden rahoilla!

News flash: me kaikki elämme toisten rahoilla. Kaikki raha tulee meille joltain muulta. Raha kiertää.

t täti ylädesiilistä (yleensä tosta niinsanotusta muiden rahoilla elämisestä valittaa nettosaajat)

Vierailija
90/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musiikkia korvilleni kun tukielätit jopa alkaa miettimään että mitäs jos vaihteeksi ei eläisi muiden rahoilla!

News flash: me kaikki elämme toisten rahoilla. Kaikki raha tulee meille joltain muulta. Raha kiertää.

t täti ylädesiilistä (yleensä tosta niinsanotusta muiden rahoilla elämisestä valittaa nettosaajat)

Toiset vaan tekee itse jotain sen saamansa rahan eteen, toiset eivät... siinä on aika iso ero.

Vierailija
91/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset vaan tekee itse jotain sen saamansa rahan eteen, toiset eivät... siinä on aika iso ero.

Olennaista on myös kysyä, onko näistä kaikista tekemisistä yhteiskunnalle hyötyä vai puhdasta haittaa. Palkka harvoin kertoo tästä, vaan useimmin suuri palkka kertoo, mitä arvoja kapitalsimi pitää hyvänä kapitalisteille.

Vierailija
92/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tippiä, mutta sopimuksen mukaan.

Jos tilaan ravintolassa ruuan 27€, niin olen tehnyt sopimuksen, jossa minulle toimitetaan sovittu ruoka ja minä maksan siitä sovitun hinnan.

Jos pitää tippiä maksaa, niin silloinhan summa ylittää sovitun, joten voin ehdottaa, että ruoka maksaa 25€ ja tippiä 2€

Jos ei käy, niin kannattaa sen ruoka-annoksen hinta nostaa 29 €uroon ja antaa siitä summasta 2€ tippiä henkilökunnalle. 

Toki vapaaehtoinen antaminen on täysin sallittua, mutta kerjääminen tai pyytäminen ei

Vierailija
93/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olennaista on myös kysyä, onko näistä kaikista tekemisistä yhteiskunnalle hyötyä vai puhdasta haittaa. Palkka harvoin kertoo tästä, vaan useimmin suuri palkka kertoo, mitä arvoja kapitalsimi pitää hyvänä kapitalisteille.

Ei tuo ole olennaista siinä kohin, jos sen palkan maksaa joku muu kuin yhteiskunta verorahoista.

Vierailija
94/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän hyötyä yhteiskunnalle muka on kaikenmaailman loisten elättämisestä 🤣, pelkkää haittaa vain.

Vierailija
95/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tippi menee suoraan työnantajalle, tarjoilija ei siitä saa mitään.

Vierailija
96/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole antanut tippiä suomessa enkä tule antamaan

Vierailija
97/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tipataan, paitsi jos on oikeasti huono palvelu. Varsinkin jos pyytää muutoksia "saako ruuan ilman persiljaa" yms niin kunnon tiopi. Takseissa, ravintoloissa ja joskus pienissä kahviloissa yms vähintään pyöristetään lasku.

Eikö kaikki tee niin?

Kortilla on hankala pyöristää. Ja tippikulttuuri kuuluu kulttuureihin, joissa se muodostaa valtaosan työntekijän palkasta ja joissa, esim. ravintoloissa hinnat ovat sellaiset, että mielellään tippaa. Täällä olut maksaa saman kuin jossakin muualla olut, limppari, kahvi ja kaksi jäätelöä. Paikkojen taso oli sama. Arvaapa, kummassa mielellään pyöristää loppusummaan lähimpään tasakymmeneen?

Vierailija
98/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En anna tippiä Suomessa enkä Jenkkilässä. Maksan sen mitä laskussa lukee!

Se voi olla Jenkkilässä vähän vaikeaa.

Vierailija
99/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tippaus on sitä samaa korruptiota mitä suuressa maailmassa harrastetaan isolla rahalla. Annetaan rahaa ja saadaan jotain etua itselle. Oletan, että ravintolassa tarjoilija palvelee kaikkia yhtä hyvin. Mitään tiooejä ei pidä sotkea mukaan.

Tämä on vain selitys, koska ei itse osata antaa tippiä.

Vierailija
100/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tippiä, mutta sopimuksen mukaan.

Jos tilaan ravintolassa ruuan 27€, niin olen tehnyt sopimuksen, jossa minulle toimitetaan sovittu ruoka ja minä maksan siitä sovitun hinnan.

Jos pitää tippiä maksaa, niin silloinhan summa ylittää sovitun, joten voin ehdottaa, että ruoka maksaa 25€ ja tippiä 2€

Jos ei käy, niin kannattaa sen ruoka-annoksen hinta nostaa 29 €uroon ja antaa siitä summasta 2€ tippiä henkilökunnalle. 

Toki vapaaehtoinen antaminen on täysin sallittua, mutta kerjääminen tai

Onko Suomessa jossain pakollinen tippi? Itse annan sitä kiitokseksi. Siinä se. Mielestäni hieno juttu. Jokainen itse tippoja saanut tietää kuinka se ilahduttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi