EI tippauskulttuuria Suomeen!
Sanokaa EI tippauskulttuurin tulolle Suomeen! Tätä yritetään jo joissain paikoissa. Ojennetaan maksupääte, jossa onkin yllättävä kysymys haluatko antaa tippiä? Mitään takeita ei edes ole, että tippi menisi tietylle työntekijälle. Tippauskulttuuri on jo Yhdysvalloissa groteskia. Lue tästä Yhdysvaltojen tippauskulttuurista https://www.hs.fi/visio/art-2000009504326.html
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomushallituksen aikana ainoa keino elää.
Musiikkia korvilleni kun tukielätit jopa alkaa miettimään että mitäs jos vaihteeksi ei eläisi muiden rahoilla!
Olet epäilemättä Persu, jolle kulttuuri on luksusta. Epäilemättä kutsut musiikiksi sellaista, mikä muille on kaikkea muuta. Sika ja hopealusikka?
Paljon ravintoloissa käyvät asiakkaat tippaavat. Ne, joille se on harvinaisempaa ja ihmeellisempää, eivät anna tippiä. Enkä puhu nyt mistään Rossoista vaan oikeista ravintoloista.
Vierailija kirjoitti:
Paljon ravintoloissa käyvät asiakkaat tippaavat. Ne, joille se on harvinaisempaa ja ihmeellisempää, eivät anna tippiä. Enkä puhu nyt mistään Rossoista vaan oikeista ravintoloista.
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Tippaaja! Heittäisitkö kolikoita kiitokseksi lastesi opettajalle, poliisille, sairaanhoitajalle, päiväkodin tädille, lääkärille , rakennusmiehelle? Miksi, miksi et?
Opettajillehan roudataan jouluisin ja keväisin ties mitä tippiä kukkapuskien, suklaarasioiden ja muumimukien muodossa.
Päiväkodin täti ei ole muuten ammattinimike.
Vierailija kirjoitti:
Tippauskulttuuri ei oikein sovi Suomeen, paitsi erityisen hyvästä palvelusta voi toki halutessaan antaa tai jos esim haluaa "voidella" kantapaikkansa ovimiestä tms.
Amerikassa on vähän eri juttu, kun esim juuri tarjoilijoilla on palkka laskettu juuri tulevan tipeistä eli tippaaminen on käytännössä pakollista oli palvelu sitten hyvää vai ei. Mikä on ihan järjetön järjestelmä, paljon helpompi olisi automaattisesti lisätä kaikki laskuihin se "service charge 20 %" ja mainita siitä selvästi etukäteen. Ihan älytöntä asiakkaan alkaa sitä ynnäilemään. Myös amerikkalaiset ovat aika kypsiä tähän.
Sitten taas monissa ns. köyhemmissä maissa palvelytyöntekijöiden palkat ovat nyt muuten vaan niin pienet, että turisteilta toivotaan tai jopa odotetaan usein pientä tippiä. Mutta esim Espanjassa ja Kreikassa olen ymmärtänyt että paikalliset eivät pahemmin tippaile, joten turistina voinee tipata tai jättää tippaamatta.
Itse toivoisin että työntekijät saisivat kunnon palkkaa, ettei minun tarvitsisi asiakkaana tällaista pohtia.
Niinpä. Liian työlästä alkaa tekemään prosentti laskua samalla kun pitäisi maksaa asiasta. Ei asiakkaan tehtävä ole huolehtia työntekijän palkasta, vaan työnantajan. Mielestäni rehellisempi suoraan veloittaa vaan mikä on todellinen kulu. Myyjä voi halutessaan yksilöidä kuittiin erikseen palvelun hinnaston.
Monessa ravintolassa on tippikassa, joka jaetaan esim. kuukausittain työntekijöiden kesken. Isoimmat tipit olleet yli satasen, brittituristeilta tai espanjalaisilta. Ison tipin voi pitää itsekin, mutta yleensä jakoon menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tippaaja! Heittäisitkö kolikoita kiitokseksi lastesi opettajalle, poliisille, sairaanhoitajalle, päiväkodin tädille, lääkärille , rakennusmiehelle? Miksi, miksi et?
Opettajillehan roudataan jouluisin ja keväisin ties mitä tippiä kukkapuskien, suklaarasioiden ja muumimukien muodossa.
Lahja ja tippi ovat täysin eri asia. Vie tarjoilijalle muumimuki, jos haluat antaa lahjan. Älä karkkirahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai tippiä, mutta sopimuksen mukaan.
Jos tilaan ravintolassa ruuan 27€, niin olen tehnyt sopimuksen, jossa minulle toimitetaan sovittu ruoka ja minä maksan siitä sovitun hinnan.
Jos pitää tippiä maksaa, niin silloinhan summa ylittää sovitun, joten voin ehdottaa, että ruoka maksaa 25€ ja tippiä 2€Jos ei käy, niin kannattaa sen ruoka-annoksen hinta nostaa 29 €uroon ja antaa siitä summasta 2€ tippiä henkilökunnalle.
Toki vapaaehtoinen antaminen on täysin sallittua, mutta kerjääminen tai
Onko Suomessa jossain pakollinen tippi? Itse annan sitä kiitokseksi. Siinä se. Mielestäni hieno juttu. Jokainen itse tippoja saanut tietää kuinka se ilahduttaa.
Minua euron, parin tipit eivät ilahduta. Eka kaipaa almuja. En ole kerjäläinen.
Kohtuus se pitäisi olla kerjätessäkin.
En edelleenkään halua almuja. Jos haluat heitellä kolikkoja, heitä vaikka toivomuskaivoon.
Ole sitten ilman, viideltä asiakkaalta 2€/asiakas, lähentelee jo tuntipalkkasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaan ravintolassa ruuan 27€, niin olen tehnyt sopimuksen, jossa minulle toimitetaan sovittu ruoka ja minä maksan siitä sovitun hinnan.
Jos pitää tippiä maksaa, niin silloinhan summa ylittää sovitun, joten voin ehdottaa, että ruoka maksaa 25€ ja tippiä 2€Jos ei käy, niin kannattaa sen ruoka-annoksen hinta nostaa 29 €uroon ja antaa siitä summasta 2€ tippiä henkilökunnalle.
Onko Suomessa jossain pakollinen tippi? Itse annan sitä kiitokseksi. Siinä se. Mielestäni hieno juttu. Jokainen itse tippoja saanut tietää kuinka se ilahduttaa.
En edelleenkään halua almuja. Jos haluat heitellä kolikkoja, heitä vaikka toivomuskaivoon.
Mielelläni annan ne kolikotkin niille, joille ne kelpaavat. Onneksi tippaaminen on tehty korttimalsamisen vuoksi vaikeaksi. En anna tippiä pyydettäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahja ja tippi ovat täysin eri asia. Vie tarjoilijalle muumimuki, jos haluat antaa lahjan. Älä karkkirahaa.
Aiemmin puhuttiin juomarahasta, sen ei ole tarkoitus ollakaan suurta osaa ostetuista tuotteista vaan ne loput hilut. Edelleenkin, ahneus on kerjätessäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole sitten ilman, viideltä asiakkaalta 2€/asiakas, lähentelee jo tuntipalkkasi.
Joku trollihan tuo on. Jos saisi päivän mittaan puolilta parikin euroa tippiä niin palkka tuplaantuisi.
Vierailija kirjoitti:
Aina tipataan, paitsi jos on oikeasti huono palvelu. Varsinkin jos pyytää muutoksia "saako ruuan ilman persiljaa" yms niin kunnon tiopi. Takseissa, ravintoloissa ja joskus pienissä kahviloissa yms vähintään pyöristetään lasku.
Eikö kaikki tee niin?
Sekä ravintolassa, että taksikuskina vuosia töitä tehneenä voin kertoa, että silloin kun pääasiassa maksettiin käteisellä, niin kyllähän iso osa kansalaisista tippiä antoi. Tämä siis 1984-2013. Nuoriso harvemmin vanhempi väki pääsääntöisesti. Itse palveluammatissa toimineena jätän aina tippiä. Poikkeuksena ainoastaan se, että palvelu on ollut poikkeuksellisen huonoa.
Meillä henkilökunta ei saa tippiä. Menee virkistyskassaan ja se käytetään yhteiseen tekemiseen. Siihen osallistuu yleensä pomo ja muutama suosikkinsa, loput on tietysti aina silloin töissä pitämässä paikan auki.
Meillä tippi käytetään kassavajeiden paikkaukseen. Siis jos lyöty esim käteistä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Aina tipataan, paitsi jos on oikeasti huono palvelu. Varsinkin jos pyytää muutoksia "saako ruuan ilman persiljaa" yms niin kunnon tiopi. Takseissa, ravintoloissa ja joskus pienissä kahviloissa yms vähintään pyöristetään lasku.
Eikö kaikki tee niin?
Ooh, kun oikein jätetään persilja pois, niin onhan se vähintään kymmenen tai parinkymmenen euron arvoinen suoritus! 😂
Vierailija kirjoitti:
Meillä henkilökunta ei saa tippiä. Menee virkistyskassaan ja se käytetään yhteiseen tekemiseen. Siihen osallistuu yleensä pomo ja muutama suosikkinsa, loput on tietysti aina silloin töissä pitämässä paikan auki.
Missä näin tapahtuu, ravintolassako?
Vierailija kirjoitti:
Määrittele oikea ravintola ja mikä on paljon? En anna tippejä paikoissa, joissa hinta kahdelta on jo 300. Ei me raskita käydä kuin muutama kerta vuodessa noissa ja tuo menee helposti parhaissa jis syö pitkän kaavan mukaan ja ottaa vielä juomia. T. velaton vakitöissä käyvä insinööripariskunta. Ei pieniä lapsia. Kummankin tulot ylittää mediaanin.
Olen valitettavasti alkanut itsekin tippaamaan. Käyn paljon ravintoloissa syömässä ns. "kunnolla" ja tippien kärttämisestä on tullut niin yleistä, etten ole kehdannut enää olla tippaamatta. En edes muista koska viimeksi pk-seudun ravintoiloissa maksupäätteellä EI olisi ollut tippikysymystä. Inhoan kyseistä tapaa ja se latistaa joka kerta kokemusta. Kenties lopetan kohta aktiivisen ravintolassa käymiseni kokonaan niin se on varmaan sitten parempi niin.
Onhan se ollut Suomessa jo vuosikymmeniä.